Effektloop, vill veta mer - Rörstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Effektloop, vill veta mer

• Vänligen logga in för att svara
5 svar på denna tråd

#1 Anders svalö

Anders svalö

Medlem

• Members
  • 116 Inlägg:

Postad 13 juli 2012 - 21:27

Hejsan!

Har funderat på att köpa en ny rörtopp av märket orange.
Det står mellan Tiny Terror eller Dark Terror.
Såg att där var skillnader och en av dem var att Dark Terrorn hade en effektloop.

Soundet jag är ute efter är ozzy/sabbath. Undrar då vad som passar bäst till detta.

/Anders
Gitarrer:
Fender Stratocaster Lite Ash.
Fender Telecaster American Special.
Fender Nashville Telecaster 1988 U.S.A.
Gibson Sg Worn & Faded Cherry.
Gibson Sg Standard.
Gibson Les Paul BFG.

Stärkare:
Marshall Låda 4x10.
Orange Dark Terror.

Pedaler:
Tc electronic Polytune.

#2 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6 709 Inlägg:

Postad 13 juli 2012 - 22:04

antagligen båda två, dark terror ska väl bara ha mer gain tillgänligt?

effektloop har ingen direkt inverkan på ljudet om man kör utan pedaler, men tanken är att det ska låta bättre om man kör t.ex. tidseffekter som delay/reverb via det hållet istället för framtill på stärken. vissa effekter/distboxar m.fl. låter olika bra om dom är kopplade bak/fram.

RIG - Making instruments come true...

// Rickard

#3 Anders svalö

Anders svalö

Medlem

• Members
  • 116 Inlägg:

Postad 13 juli 2012 - 22:54

antagligen båda två, dark terror ska väl bara ha mer gain tillgänligt?

effektloop har ingen direkt inverkan på ljudet om man kör utan pedaler, men tanken är att det ska låta bättre om man kör t.ex. tidseffekter som delay/reverb via det hållet istället för framtill på stärken. vissa effekter/distboxar m.fl. låter olika bra om dom är kopplade bak/fram.

Tack för svaret, iom att jag använder pedal till dist så tror jag att en tiny terror blir bättre :)

/Anders
Gitarrer:
Gibson Sg Standard.
Gibson Les Paul BFG.

Stärkare:
Marshall Låda 4x10.
Orange Dark Terror.

Pedaler:
Tc electronic Polytune.

#4 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6 709 Inlägg:

Postad 13 juli 2012 - 23:10

jag säger som såhär: prova båda och sen tar du beslutet ;) att ha extra gain i en stärk är ju inte dåligt så länge den reagerar när man rattar runt... räcker ju med precis så mycket som du vill ha så är det klart

RIG - Making instruments come true...

// Rickard

#5 Khaerruhl

Khaerruhl

Medlem

• Members
  • 131 Inlägg:

Postad 13 juli 2012 - 23:57

Jag skulle ändå köra på en Dark Terror. Förmodligen eftersom att jag älskar Gain, men ändå! Jag gillar att ha fler möjligheter. Har man mer gain och vill ha mindre, så rattar man ner gain och möjligtvis volym på guran. Om man inte har så mycket gain och vill ha gain, så blir det svårare däremot.

Om inte annat, om man redan har en pedal, så kan man köra med den som en boost till en redan distad kanal, och tighta till den. Med tanke på att Dark Terrorn är ganska lös i ljudet (det där lät nästan snuskigt...) så kan det vara användbart, speciellt om man ska spela allmän metal.
"Jag vill ha en multi-mensur 8 strängad gitarr med custom gjort svajjstall med piezo, hals och greppbräda i genomgående rosenträ med kolfiberstav, custom inlägg över halsen i form av keltiska slingor gjort i MOP och ebenholtz, sidoprickar i röd LED, kropp i ett helstycke mahogany med korina tonblock, masur lönntopp, rödguldig transparent nitrofinish, customgjorda mickar av Lundgren i H/S/H konfiguration, coil tap, killswitch, phase-switch, 5 vägs switch, 1 volym och 2 tonrattar gjorda i ebenholtz trä, den ena av dom virad till piezon, min bugdet är 8000 kr, och jag vill ha gitarren klar till nästa vecka."

#6 Anders svalö

Anders svalö

Medlem

• Members
  • 116 Inlägg:

Postad 14 juli 2012 - 11:03

Jag skulle ändå köra på en Dark Terror. Förmodligen eftersom att jag älskar Gain, men ändå! Jag gillar att ha fler möjligheter. Har man mer gain och vill ha mindre, så rattar man ner gain och möjligtvis volym på guran. Om man inte har så mycket gain och vill ha gain, så blir det svårare däremot.

Om inte annat, om man redan har en pedal, så kan man köra med den som en boost till en redan distad kanal, och tighta till den. Med tanke på att Dark Terrorn är ganska lös i ljudet (det där lät nästan snuskigt...) så kan det vara användbart, speciellt om man ska spela allmän metal.

Ska dra in till musikaffären och prova mig fram vilken som kan vara bäst, men är ganska sugen på en Dark Terror :)
Gitarrer:
Gibson Sg Standard.
Gibson Les Paul BFG.

Stärkare:
Marshall Låda 4x10.
Orange Dark Terror.

Pedaler:
Tc electronic Polytune.