Peavey windsor mod - Rörstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Peavey windsor mod

• Vänligen logga in för att svara
11 svar på denna tråd

#1 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 508 Inlägg:
  • Interests:GITARRER
    &
    Honda VTR1000f

Postad 21 april 2012 - 19:59

Kommer att skaffa en Peavey windsor topp snart. Den har ju bara en kanal.

Frågan:

I know there is a way to mod a Windsor so you have a clean channel that has its own volume that is not affected by the master volume. FJA mods offers one starting at $275.00. Does anyone have any knowledge of how they do it? Every circuit i try, the master volume still has affect over it. I have done the other mods to clean it up the customer want a seperate clean channel. I tried modding it based on the Peavey Triumph layout but no luck. If anyone has any info please let me know. Thanks

Svaret:

Basically you have to bypass the Master Volume so where the connection is from the PI splitter preferably after the coupling cap would disconnect there and be routed to the grids of the power tubes which would basically be the wiper connection of the master volume pot. Just dont send it to pin 3 of the master volume pot.

Jag fattar ingenting av detta. Kan nån hjälpa mig? Vill också ha en ren kanal på windsorn...
 JAG SPELAR BAS IBLAND O SJUNGER IBLAND O SPELAR GITARR IBLAND

#2 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 508 Inlägg:
    &
    Honda VTR1000f

Postad 21 april 2012 - 20:33

Eller så här:

Here's what I did, YMMV:

1. Increased 700 ohm screen resistors to 1.5k. 700 is kind of low for EL34 pentodes, and reliability-wise that was bothering me.

2. Converted 4th preamp stage to a buffer with 100k cathode resistor, and dc coupled that to the 3rd stage. This eliminates that ridiculous compression, which allows the amp to clean up and gives the preamp a much hotter output signal.

3. Added .0033u LPF cap across plate of 3rd stage. This amp is kind of bright, not sure why, and the buffer makes it worse, but this takes care of that.

4. Removed cathode bypass cap from 3rd stage. This is a personal preference thing- for more gain leave it in. With it out I'm getting 80's Judas Priest sound which is all the gain I like. I usually run the pre gain at 8-9 which gives me plenty of distortion but still cleans up with the guitar volume real nice. With it dimed it sounds like "British Steel" or "Screaming for Vengeance".

5. Changed 68k slope R in tone stack to 33k. Changed 270p treble cap in tone stack to 470p.

6. Now, you will notice the amp is louder than hell and hard to manage with the master volume. Making up 10db of tone stack loss with the buffer is a *lot* in a 100W amp. So the last thing I did was reduce the gain of the driver stage that drives the concertina. I changed the 220k plate resistor to 100k. It's still a little louder than it was stock, but this helps balance it out and helps you get control with the master volume again. With the buffer, the preamp puts out a much hotter signal (the stock 4th stage compressed the hell out of it) and you don't need so much drive from this stage.

I just buttoned it back up the other day and now I really love this amp. It is kind of a "hot rodded" jcm800 tone which for me is perfect. With gain below 6 it gets pretty clean, around 7-8 it's "old ZZtop", and as I mentioned I like it around 8-9. Lots of flexibility with the tone stack- I'm still finding different sounds with it. I like the resonance up around 4, loosens the speakers up enough to sound real "big". For super low volume playing the presence livens it up too. For you guys who like brutal death metal gain and etc you will probably have to come up with some other tricks, but you can get there with it set up like this if you use a booster pedal.

For now, this amp does all I want and I'm happy. But there are a couple more things I'd like to do in the future:

1. Fix the fx loop switching. The relay is wired wrong.

2. Tweak the boost function. It sounds kind of dull now with the tone stack tweaks.

But I'm leaving it alone and enjoying it right now. BTW, I pull the 2 outside EL34 tubes, switch it to 8 ohms, and run it at 50W too. That lets me open it up a little more at a reasonable volume. This amp is real easy to work on- plenty of room in the chassis. The PCB's are well laid out- just watch the iron temp so you don't lift traces when you heat them up.

#3 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1 127 Inlägg:

Postad 21 april 2012 - 20:34

Vill du ha två kanaler så välj en annan topp som har det.
Det går att få den att låta bättre och man kan göra en high
och en lowgainingång ala Marshall 2203.
Så gjorde jag med min.
Blev en stärkare jag var nöjd med men
overkill för mina behov. Kan visa hur jag gjorde.
Om du ger dig i kast med detta så var försiktig bara
så det inte blir det sista du gör.
Du behöver nog inte skära fullt så hårt i dom låga frekvenserna
som jag har gjort då jag försökte få bra ljud på låg volym cleant
med V30högtalare. Var tvungen att byta dom innan jag fick till ett
ljud jag var nöjd med. Nu har jag inte använt den på länge så jag
vet inte säkert om jag fortfarande är nöjd med ljudet utan se det mer
som hur jag har gjort inte hur det ska göras.

http://hem.passagen.se/wpcclub/Windsor1.html

http://hem.passagen.se/wpcclub/windsor2.html

http://hem.passagen.se/wpcclub/Windsor3.html

#4 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 508 Inlägg:
    &
    Honda VTR1000f

Postad 21 april 2012 - 20:54

Behövde du byta ingång om du ville gå från rent till distat då eller? Om jag förstod rätt av dina länkar så var det så, right? Kan man inte sätta in en switch nånstans med sån typp av mod? Som styrs av en footswitch alltså.
Dina "eq-moddar" behöver jag ju inte ha, men tillgång till rent (renare) ljud skulle inte vara dumt.

O när det gäller att modda... jag ska nog inte försöka mig på det själv. Skulle inte kunna läsa ett schema om jag så höll på i 100 år...

#5 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1 127 Inlägg:

Postad 21 april 2012 - 21:28

Behövde du byta ingång om du ville gå från rent till distat då eller?

Ja.
Vet inte om det är nödvändigt att göra så mycke som jag gjorde om man
drar på lite när man spelar. Det finns ju ändå ett gainvred att skruva på eller
att använda volymratten på gitarren.
Kan vara ide och rycka två slutpipor och ställa bias för att få till klassiskt rockljud.

#6 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 508 Inlägg:
    &
    Honda VTR1000f

Postad 22 april 2012 - 17:35

Du han svara när jag redigerade mitt inlägg.
Så jag frågar igen, kan man inte sätta in en brytare som styrs med en footswitch?
Borde väl gå, eller? Om man har moddat den som du har gjort alltså. Så det blir en renare "kanal" o en gain "kanal".
Jag har inte köpt den än (blir första helgen i maj) men jag tycker det är bra ljud i dom o de ligger bra i pris.
"Poor man's JCM800" kallas den visst för på utrikiska. :) klart jag skulle vilja ha en äkta JCM800 men med de priserna så...

#7 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1 127 Inlägg:

Postad 22 april 2012 - 21:22

Det är inget som låter sig göras enkelt i allafall.
Hela funktionen bygger på att du väljer ingång.
Det går tex inte att ha båda inkopplade samtidigt
och köra en a/b switch.
Tror det smidigaste om du vill ha den switchbar är att
sätta en treeblebleed på gaivredet och ratta cleant och
sätta en boostpedal framför. Tror i allafall att det kan behövas
treeblebleed för den inte ska bli för dov vid cleant.
Kan tillägga att jag inte fick någon större nytta av modifieringen
av ingångarna då jag redan på higainingången kan gå från cleant och upp.

#8 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 508 Inlägg:
    &
    Honda VTR1000f

Postad 22 april 2012 - 21:30

Ok! Kanske ska låta den vara enkanalig iaf då.
Däremot har jag läst att den kan tweakas till att bli mer JCM800 än vad den är.
Relativt enkelt för nån som är kunnig på stärkare vad jag förstår.
Eller?

#9 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1 127 Inlägg:

Postad 26 april 2012 - 10:41

Jag provade att kopiera Marshalls komponentvärden rakt av på min
men åtminstone på dom volymerna jag spelade på så lät det inte bra.
Och Marshalls paradljud brukar väl vara rejält påställ på mastern med
redigt slutstegsspräck? Och det vanligaste på dessa maskiner är att
slutrören är väldigt kallt ställda så dom behöver justeras till för att låta rätt.
Och blir den då för högljudd går det att ta bort ena rörparet och ändra den till 50W.
Jag blev nöjd med dom komponentvärdena jag har nu på anoderna och katoderna
i försteget på min samt sänka motstånd R38 till ca 15kOhm.
Men om den låter Marshall? Har ingen aning då jag aldrig har provat någon.
Kan vara rätt att sätta en treeblbleed på gainvredet med för att inte ljudet ska
bli för grumligt vid cleana inställningar.
Har tittat lite på ingångarna med.
Jag skulle börja med att ta bort C40. Kapa banan mellan R1 och R2.
Dra en sladd från R2 och sätta efter C39. OBS! Viktigt att den sitter efter
för annars blir den farlig. Då borde du kunna använda bägge ingångarna samtidigt
och skifta med en A/B pedal. Fortfarande enkanalig men förstärkt i 3 eller 4 steg i preampen.

#10 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 1 991 Inlägg:

Postad 26 april 2012 - 11:09

Jag har en Windsor top som lät bokstavligen skit eftersom den inte kunde gå rent, jag köpte den ny för billig penning hos Thomann med avsikt att låta modda den. Nu hade den ett designproblem från början vilket hänger ihop med designen på gainstegen.

Jag lät modda min hos Lehnert Amp och idag har den det jag vill ha dvs clean. Loopen fungerar riktigt bra och på hög volym med boost/drive en riktigt hygglig JCM800 klon, den har också som Lenhert-moddad fått riktigt bra kritik i tidningen FUZZ (googla på artikeln).

Man kan säkert modda den fel likväl som rätt, jag tycker att min blev förhållandevis riktigt bra med tanke på pengarna.

/Ulf

#11 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 508 Inlägg:
    &
    Honda VTR1000f

Postad 06 maj 2012 - 15:44

Har tittat lite på ingångarna med.
Jag skulle börja med att ta bort C40. Kapa banan mellan R1 och R2.
Dra en sladd från R2 och sätta efter C39. OBS! Viktigt att den sitter efter
för annars blir den farlig. Då borde du kunna använda bägge ingångarna samtidigt
och skifta med en A/B pedal. Fortfarande enkanalig men förstärkt i 3 eller 4 steg i preampen.

Så med dessa mods kan jag koppla in båda ingångarna o splitta signalen med en fotswitch? Har jag förstått det hela rätt då?
Det kanske är enklare att göra om den så att den svarar bättre på gitarrens volymratt. Att den "minskar" gainen om man rullar av på guran alltså.

#12 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1 127 Inlägg:

Postad 07 maj 2012 - 20:36

Så med dessa mods kan jag koppla in båda ingångarna o splitta signalen med en fotswitch? Har jag förstått det hela rätt då?
Det kanske är enklare att göra om den så att den svarar bättre på gitarrens volymratt. Att den "minskar" gainen om man rullar av på guran alltså.

Ja.
Som svar på andra frågan säger jag treeblebleed igen.
Väldigt bra när man vill minska volym utan att tappa briljans i ljudet.
På en humbuckergitarr borde det vara standard.
Och på gainvredet på förstärkaren borde det med göra gott.
Så detta är mitt tips om du vill ha enkla moddar att prova med.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar