AGA Radio-projekt? Nån som har vet nått? - Rörstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

AGA Radio-projekt? Nån som har vet nått?

aga rörförstärkare radio

• Vänligen logga in för att svara
6 svar på denna tråd

#1 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 31 Inlägg:

Postad 30 mars 2012 - 17:05

Tjenixen!
Har en gammal rörradio av märket AGA här hemma och nu undrar jag om jag skulle kunna (i teorin) byta ut ingången som är märkt med en cirkel (vet inte vad symbolen står för) till en telehona och stoppa in min högtalarlåda i högtalarutgången? Se bifogad bild så förstår ni vad jag menar.
Jag förstår ju att såna här gamla grejjor kan vara opålitliga och att jag inte bör göra det här själv. Men jag undrar om det rent teoretiskt bara är att byta ingången å sen tuta å köra?
Sen undrar jag också om någon har nån erfarenhet av liknande radioapparater som förstärkare? Hur låter det etc..Bifogad fil  aga.jpg   1,64MB   6 Antal nerladdningar

#2 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1 133 Inlägg:

Postad 30 mars 2012 - 17:29

Jag är rätt säker på att det är en antenningång med cirkeln.
Vill man spela genom en gammal rörradio så skulle jag använda
en förförstärkare för gitarrsignal till dator och koppla den till en
FM-sändare man använder till mp3spelare och köra.
Och din högtalare borde gå bra att koppla in i högtalarutgången.
Men om inte radion är servad finns risken att den brinner upp när
man startar den.

#3 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 30 mars 2012 - 18:13

Mja.
Anders e iofs rätt ute,men nu e det som så att det står en identisk likadan ute i verkstan min JUST för att ses över å bli renodlad gitarrförstärkare.

Det 1a å mkt mkt imperativa rådet jag kan ge med lite insikt om hur de e byggda e att innan du fortsatt kopplar in den ALLS,oavsett anledning,så skall du om livet e dig kärt be ngn med kompetens att se över den.
Den maskin jag har stående,som då mkt riktigt har AGA märkta trafos tom,har direkt livsfarlig setup med moderna mått mätt.

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#4 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 31 Inlägg:

Postad 30 mars 2012 - 19:32

Okej, vad är det som måste göras för att den ska kunna användas som gitarrförstärkare? Ungefär hur mycket kostar det projektet du har ute i verkstan?

#5 Racing

Racing

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 30 mars 2012 - 19:45

Du...det gör jag för en nära vän så helt ärligt...inte en susning. I mantimmar sett e det inget märkvärdigt dock.

Grejen e att generellt taget,inget specifikt för AGA stärkarna,så vart det med elsäkerhet ngt man såg annorlunda förr. Ngt jag brottats med mer än en ggn.
(Ta som tex gamla Centrum/LM Eriksson å Bäckströmare....385V växel,upptransformerat,vid frilagda effektmotstånd ngn centimeter från en galvaniskt ledande plåtkåpa. Kan man kanske säga inte e väääääääääääärldens smartaste ide....-som ett av ett STORT antal exempel i sammanhanget. ALL kabel å ALLA anslutningar behöver ses över. Lytar MÅSTE bytas mm mm mm)

Säger det igen....ta den till ngn som e dels van vid rör (som ju e gammal teknik) å dels ngn insatt i vad LAGEN säger rörande elsäkerhet SAMT har en rejäl portion sunt vanligt jävla bonnförnuft.
En gammal rör radio kan bli en ypperlig liten röris hemmavid,men de MÅSTE moderniseras. Icke föremål för dialog då de i originalskick ur ett antal aspekter kan betraktas som direkt farliga. Farliga som i livsfarliga.

jesper@by-racing.se

#6 Skuckudoomarn

Skuckudoomarn

Nykomling

• Members
  • 31 Inlägg:

Postad 31 mars 2012 - 08:02

Okej, tack för info! Vet en snubbe som kan..
På den här modellen finns det fyra pottar på framsidan, är det en smal sak att "anlita" för bas och diskant? DEt kanske två av de redan är iofs... Jag vet inte helt vad de gör eftersom radion i sej verkar vara paj. Rören lyser dock och den brummar lite fint sådär, så själva förstärkaren verkar funka.
Ska bli kul att se hur den låter. Fast det här får bli till nästa löning..
Då ska jag lämna in AGAn och min Dynacord Exquisit.

#7 Racing

Racing

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 06 maj 2016 - 18:17

146255497510003500_resized.jpg

Numer e det som e kvar chassit,cabben och nättrafon.

Använder ett par 6V6 i push/pull och ger kanske 16-18 watt eller så. Faktiskt inte mätt...men högljudd nog.

jesper@by-racing.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar