Micka upp förstärkare - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Micka upp förstärkare

förstärkare mikrofoner inspelning fender

• Vänligen logga in för att svara
13 svar på denna tråd

#1 robbandahlstrom

robbandahlstrom

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 28 mars 2012 - 12:14

Hej på er! Hur får ni bäst resultat när ni mickar upp era förstärkare. Jag har ett bra ljudkort, en bra preamp och en bra förstärkare så min fråga är ju egentligen vilka mickar använder ni och hur placerar ni dem? Det är inga rådistade gurkor jag vill spela in utan ganska rena sound med rörkaraktär och värme...

#2 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 017 Inlägg:

Postad 28 mars 2012 - 12:29

Det där är ett jätteämne, det finns massor med bra tips på tex You Tube. En Shure SM57 är idag industristandard någon centimeter från högtalarkonens mitt, kanske lite vid kanten av konen. Som sagt många åsikter i ämnet. En del pros adderar ytterligare mickar som tex Sennheiser MD 421.

/Ulf

#3 robbandahlstrom

robbandahlstrom

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 28 mars 2012 - 18:52

Det där är ett jätteämne, det finns massor med bra tips på tex You Tube. En Shure SM57 är idag industristandard någon centimeter från högtalarkonens mitt, kanske lite vid kanten av konen. Som sagt många åsikter i ämnet. En del pros adderar ytterligare mickar som tex Sennheiser MD 421.

/Ulf

Jo jag har sett hur det trixas på youtube. Jag tänkte bara vända mig hit för att se om det fanns fler varianter. Jag gillar tanken att kombinera dynamisk/condensator mic.
SM57:a verkar vara ett givet alternativ i många fall, gäller det både rena och distade ljud?

/Robban

#4 Georgjohansson

Georgjohansson

Nykomling

• Members
  • 25 Inlägg:

Postad 05 november 2012 - 03:53

Jag skulle vilja slå ett slag för bandmikrofoner! Jag har en billig mikrofon ifrån golden age projects som heter R1 active MKIII som funkar mycket bra till elgitarr.

Andra favoritmickar till förstärkare är senheiser md 421, shure sm57 och electro voice EV 635A. Dessa tre mikrofoner är dynamiska.

Jag är inte så förtjust i kondensatormikrofoner på elgitarr. I alla fall så har det aldrig blivit bra när jag har testat.

Vad gäller placering så brukar jag prova mig fram men ofta hamnar mikrofonen ca två decimeter snett framför högtalarens centrum.

#5 Pile

Pile

Medlem

• Members
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Spela och skriva musik samt köra motorcykel

Postad 10 november 2012 - 15:19

Kondensator mick är det bästa för ett fylligt ljud. Sedan får man testa sig fram. Flytta lite och lyssna. Det är det bästa sättet. Tänk på att alla högtalare har trots allt sitt sound. Så tålamod är en viktig del.

Lycka till..

//Pelle

#6 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 453 Inlägg:

Postad 10 november 2012 - 16:54

Tycker inte om kondensatormickar alls till elgitarr, de låter för snyggt i min mening och är för "ärlig" i Diskanten.

För min del får jag bäst resultat med en helt vanlig sm57. Finns andra bra dynamiska mickar såsom md421, d404, e606/e909, sm7b, d12, mfl som funkar bra ihop med gitarrstärkare, och bandmickar av alla de slag kan vara riktigt gött. Gärna i kombination med studiostandarden sm57 =)

Enda anledningen jag skulle använda en kondensatormic var om jag skulle använda rumsuppmickning/distansuppmikning.

Gear:
Fender Stratocaster (modified)
Ibanez RGA42 (heavily modified)
Furch Durango
Yamaha BB415
plus 3 more electric guitars built from scratch and counting...

#7 PistonR

PistonR

Forumsräv

• Members
  • 341 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, sång och musik.

Postad 10 november 2012 - 21:30

Sm57 sm57 sm57!!!

#8 Kjelle

Kjelle

Forumsräv

• Members
  • 635 Inlägg:

Postad 11 november 2012 - 00:01

Kan du få tag på en Royer 121 (låna kanske, för dom e svindyra) så har du en bra början....

#9 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 453 Inlägg:

Postad 11 november 2012 - 06:41

Kan du få tag på en Royer 121 (låna kanske, för dom e svindyra) så har du en bra början....

bra tips, har testat den själv och låter riktigt gött och "varmt" på elgitarr. Tror du kommer rätt långt med en bra bandmick, kanske tillsammans med en vanlig dynamisk, jag skulle t.ex satt en SM57 rätt in i konen och blandat med en bandmick off-center eller lite ut mot kanten av högtalaren. Man får passa sig för fasfel bara. Och kanske en kondensatormik som rumsmik en bit ifrån, om det är ett "naturligt" ljud du vill åt. Finns andra bra rörmickar, som inte behöver kosta så mycket, bland annat TSM gör en "kopia" på Royer 121 som kostar runt 2000:-

Gear:
Furch Durango
Yamaha BB415

#10 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 550 Inlägg:
  • Interests:GITARRER
    BASAR
    TRUMMOR
    &
    MOTORCYKLAR

Postad 11 november 2012 - 12:35

Hur många trycker in örat mot konen när de rattar in ett ljud på stärkarn? En rörstärkare låter ju som bekant bäst på HÖG volym. o en decimeter från konen är det ju löjligt högt. Finns säkert de som gör det. Men borde egentligen inte den ultimata mick-placeringen vara i öron höjd där man tycker stärkarn låter bäst?

#11 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 453 Inlägg:

Postad 11 november 2012 - 13:33

Hur många trycker in örat mot konen när de rattar in ett ljud på stärkarn? En rörstärkare låter ju som bekant bäst på HÖG volym. o en decimeter från konen är det ju löjligt högt. Finns säkert de som gör det. Men borde egentligen inte den ultimata mick-placeringen vara i öron höjd där man tycker stärkarn låter bäst?

Jo, om man vill ha ett "naturligt" ljud. Men det är inte alls säkert det passar i en mix, oftast är rummet man spelar i inte det bästa och det kan lätt bli att det ljudet inte funkar alls bra i mixen. Sen är det lite så att, eftersom man spelar in distade gitarrer med micken max 1dm från högtalartyget så är det så vi är vana att höra gitarrljudet när vi lyssnar på det i högtalare. Och inte står du heller med örat 1dm från högtalarna du lyssnar igenom heller??

Summan av kardemumman är att om man endast mickar en förstärkare i öronhöjd, en bra bit ifrån högtalaren, så får man ju med en rejäl dos rumsklang. Och när man sedan lyssnar genom sina högtalare (som så klart står i ett rum) så kommer det gitarrljudet antagligen inte låta speciellt bra då vi adderar ytterligare ett rum i.o.m lyssningen.

Mest "naturligt" ljud borde vi därför få genom att micka upp så nära som möjligt, för att få med så lite rumsklang som möjligt, för att inte störa lyssningsupplevelsen som blir av att vi lyssnar på slutresultatet i ett rum. Däremot är det skillnad i lurar, men som vi alla vet låter det ALLTID annorlunda när man lyssnar i hörlurar eftersom man inte har någon rumsklang att ta hänsyn till. Jag tycker själv att gitarrsound låter rätt tråkigt i lurar då man inte har rumsklangen som man är så van vid. Gör man musik ENBART för lurar så måste man nästan spela in med mycket rumsklang om man vill ha ett naturligt ljud....

Sådär, nu har jag filosoferat klart, over and out.

Gear:
Furch Durango
Yamaha BB415

#12 Pile

Pile

Medlem

• Members
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Spela och skriva musik samt köra motorcykel

Postad 25 november 2012 - 16:10

Om man mickar rakt in i konen så man mycket mer diskant om man exemplevis har micken till vänster eller höger om konen. Det är därför man bör sätta upp allt först. Börja i mitten och spela in lite. Flytta och sedan spela in, hålla på så tills man hittar det ljud man vill ha.

Man kan ju ha tur att just det stället där man börjar är just det ljudet man är ute efter.

Ett annat knep är att sätta allt på klockan tolv, utom mastern och sätta örat emot högtalaren och leta runt.

Sedan har man tillgång det flera olika mickar så är det bara också att testa runt. Det finns manual på detta för olika högtalare har olika sound och sedan har man rummets ljud att kolla efter. Gör man man hemma inspelningar och inte vill ha med en massa rum klang så skall man ställa sig mitt i rummet och klappa händer hårt. Är det stumt rum så kommer ljudet inte att studsa. Studsar ljudet vilket man märker med en gång så får man räkna med att det kommer att påverka en inspelning.

Om det är vad man vill ha så är det bara att kolla vilket rum som är bäst att ha förstärkaren i.

Som sagt vad är det bara att känna sig för och spela in och lyssna. Har man tur så hittar man snabbt det man är ute efter. Annars kan det lätt dra iväg i tid.

#13 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 453 Inlägg:

Postad 25 november 2012 - 17:30

Det där summerar det mkt bra Pile! Bra inlägg där :) Brukar själv ibland ha förstärkaren i ett annat rum. Då kan man testa direkt hur det låter, och gå fram å tillbaka ett par gånger för att flytta micken till "sweetspot" innan man kör igång inspelningen.

Ett till tips: Spelar man in på hög volym sittandes i samma rum så måste man nästan lyssna på inspelningen på lägre volym för att veta om man fått lagom med "edge" i ljudet. Det är lätt att man kompenserar bort "bettet" med EQ när man har hög volym (som man oftast har, speciellt med rörstärkare). Har man kvar "bettet" i låg volym också så är det ju bra, annars kan man behöva ratta fram ett vassare ljud. (eller flytta micken) Örat "hör" olika beroende på hur hög volym man hör.

Gear:
Furch Durango
Yamaha BB415

#14 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 017 Inlägg:

Postad 28 november 2012 - 03:07

Någon som har erfarenhet av E906 kontra MD421, 906 är onekligen billigare? Kan också ta E906 vs SM57, min tanke är att kunna använda två mickar vid uppmickning.

/Ulf

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: förstärkare, mikrofoner, inspelning, fender

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar