Nordman ackord sökes! - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto
  • Vänligen logga in för att svara
8 svar på denna tråd

#1 Jonathan Bernhardsson

Jonathan Bernhardsson

Nykomling

• Members
  • 11 Inlägg:
  • Interests:Musik är största intresset och att ta vara på tiden man har och göra något kul av det med vänner! Klassiskt tränad gitarrist men har på senare tid börjat spela olika stilar.

Postad 19 mars 2012 - 09:25

tjenare! Jag är en ganska "erfaren".. Eller rättare sagt så har jag spelat en hel del, men mitt gehör är inte på topp än. Jag har stora problem med att ta ut ackord från olika låtar. Undrar om någon skulle vilja lägga ner lite tid och ta ut ackord till låtarna "Vill ha mer" eller/och "Kalla mig dåre" med Nordman. Skulle vara väldigt trevligt nu när det börjar bli varmt och man på kvällarna sitter ute och grillar och spela gura med vännerna! Låtarna är trallvänliga och inte särskilt komplicerade så jag tror inte det ska vara något större problem.
Tack på förhand!

#2 Fredrik Pihl

Fredrik Pihl

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, Fotografering, Musik

Postad 22 mars 2012 - 23:19

Jag tillhör den "tjurskalliga" skaran av gitarrister som alltid uppmanar till att själv plocka ut låtarna (oavsett om det är svårt i början). Det blir lättare med tiden och övning ger verkligen färdighet. Dessvärre ger internet en möjlighet att finna det mesta online vilket både är på gott och ont. Det blir en oändlig katalog med låtar att välja och vraka mellan, men å andra sidan missar man mycket av den väsentliga gehörsträningen som man får av att plocka ut och transkribera själv. Jag skulle nästan halvt provokativt kalla det för en lat generation av gitarrister som vill ha det mesta serverat. Detta är dock absolut INTE något personligt påhopp på trådskaparen utan snarare en generell uppfattning skall tilläggas.

Ett bra sätt är att börja med att plocka ut grundtonen i varje ackord (ev följa basen, vilken dock kan skilja sig från grundtonen som gitarren spelar). Då vet du vilken ton du skall utgå från. Nästa steg är att försöka utskilja om ackorden i fråga är dur eller moll och det brukar inte vara så svårt att höra skillnad på. Den svårare biten (som kräver mer övning och erfarenhet) är att finna övriga färgningar i ackorden. Är det tex. en dominant-sjua eller maj-sjua med i ackordet, eller något annat intervall? Detta kräver såklart grundkunskaper i musikteori. Men musikteori och gehör är våra vänner som musiker.
Att arbeta på detta sättet trot jag är lättare i början om man inte är så van vid att plocka ut eller har ett relativt gott gehör. Ta ett ackord i taget och istället för att försöka svälja all information i ackordet så bryt ner det i bitar som jag beskrev ovan. Testa om det fungerar så är jag övertygad om att du själv kan plocka ut de ovanstående låtarna utan några större problem. Ju mer ju du övar på det ju lättare blir det. Lycka till!!

#3 hakanm

hakanm

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:
  • Interests:Musik är det stora intresset (lyssna på, analysera och spela), böcker, foto, promenader.

Postad 29 mars 2012 - 10:31

Fredrik ger ovan en perfekt grundmetod för att ta ut ackord, och "Vill ha mer" (som jag aldrig hört förr), känns som rätt lätt, bastonen ligger ju och mal på "rätt ton" mest hela tiden (dvs ackordets grundton), tror jag. Om man liksom sjunger med i basen har man nog ackorden (dur eller moll). Men, jag vet att alla inte har så lätt att höra, trots det.

Har du koll på att det första ackordet vanligen talar om tonarten? Och vilka ackord som normalt ingår i en viss tonart, som C, F o. G för C-dur, och dess moll-kamrater Am, Dm, Em? Har man första ackordet i en låt som "Vill ha mer", så har man nog antagligen alla andra troliga ackord i låten per automatik (om man då bortser från 7-or osv, där man ju bara lägger till toner till ackordet).

Jag kanske kollar på dem i helgen eller nåt, om jag får lust o tid. Och om jag ser nåt livstecken från dig här, med några svar på det ovan. :-)

Håkan

#4 bjourne

bjourne

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 30 mars 2012 - 09:45

Fast det är tråkigt när man suttit en timma och försökt transkribera en låt och sedan när man kollar upp den på nätet så är alla ackord fel. :P

#5 hakanm

hakanm

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:
  • Interests:Musik är det stora intresset (lyssna på, analysera och spela), böcker, foto, promenader.

Postad 01 april 2012 - 16:16

Jag tog gitarren o spelade till "Vill ha mer" idag, och nej, den är inte så avancerad, precis. C F och G, och nåt enstaka Am - kanske nåt Em också, minns inte nu. Och basen spelar ackordets grundton hela tiden, dvs tonerna C, F, G, A och E. Sjung med i basen, kolla vilken av tonerna den spelar, och ackordet är där.

Jag tycker nog att med den informationen ska det gå att plocka ut ackorden till hela låten utan alltför stor möda, som bra övning. Men jag har aldrig haft några stora problem med att ta ut ackord, så jag kanske har fel. Om jag ser nån respons här att TS inte klarar av det, så kan jag göra det nän dag. Om jag vet att TS läser. Och om texten kunde läggas in här, så jag i så fall slipper mödan med att hitta och lägga in den... :-)

#6 bjourne

bjourne

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 04 april 2012 - 23:12

Här är mitt försök. Det mesta är nog fel :) skratta inte. :ph34r:

Spoiler

#7 hakanm

hakanm

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 05 april 2012 - 10:41

Jag ska inte skratta, men kan konstatera att det kanske inte var helt rätt (vilket kanske inte mitt är heller, men det är klart närmare).

Först brukar man ha ackorden ovanför texten, så har jag gjort nu. Jag har också lagt in "-" mellan ackorden, eftersom denna sida plockar bort mellanslag. Så här tror jag det är (lite mer komplext än jag trodde tidigare, de små mellanspelen efter versrad 1 o 2, och Gm-ackordet på versrad 3):

Intro:
Am G Am G C F G Am

Förspel, varje takts ackord nerskrivet:
G G G G C F G G
G G G G F G C..

Vers:
C---------------F------G.....(C Gm)
Och jag ser på dig i smyg

C--------------F-------G.....(C Bb C)
Hallondoft i klänningstyg

C----------------F-----G-------C------------Gm
Smyger runt din vita kropp i gräsets varma famn

C------------F----G-------C-------G-----C
Nära kommer närmare och stunden griper tag

Refräng:
G------------------------------C---F---------G
Mer jag vill ha mer - jag vill äga allt jag ser

G--------------------------F------G------C
Nu och bara nu - just när himlen faller ner

G-------------------------C----F----G
Ge och bara ge - låt mig veta lite mer

G---------------------------F------G------C
Vänta på mig då - just när himlen faller ner

Mellanspel efter refräng 1:
Am G Am

Mellanspel efter refräng 2 och 3 (=outro):
Am G Am G C F G C
Am G Am G C F G Am

#8 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 05 april 2012 - 17:29

Hej
Det finns ett lite mer "fuskigt" sätt att ta ut ackorden på en låt.
Det finns ett program som heter Digital Music Mentor (kostar ca 300 kr) som analyserar fram ackord och basgångar ur en .mp3 , .wav file eller CD spår.
Det analyserar också fram beats per minute och tonart.
Problemet är dock att det tycker att finns fler ackord o ackordbyten än det faktiskt är.
Men med lite intelligent lyssnande så är det inte så svårt att få fram ackordstrukturen och basgången på de flesta pop/rocklåtar.
Man kan också markera delar av låten och "loopa" den samt sänka hastigheten (utan att ändra pitch) så att det är lättare lära sig ett gitarrsolo etc.
/Kalle
Tanglewood TW28STE (Shadow P7 EQ) stålsträngad Akustisk
Yamaha RBX 270 J elbas/Laney DB150 förstärkare
Yamaha RGX 320FZ elektrisk gitarr/Egnator Tweaker förstärkare.
Behringer V-AMP 2, UB802 mixer, XM 8500 & Sennheiser MD 421 mics
http://www.soundclic...m/kalleinsweden

#9 Jonathan Bernhardsson

Jonathan Bernhardsson

Nykomling

• Members
  • 11 Inlägg:
  • Interests:Musik är största intresset och att ta vara på tiden man har och göra något kul av det med vänner! Klassiskt tränad gitarrist men har på senare tid börjat spela olika stilar.

Postad 07 april 2012 - 13:57

Tjena igen och tack för alla svar! Är inte längre några problem med Vill ha mer, så det löste sig. Har provat era tekniker om att lyssna efter basgång etc. och det gick ju sådär, men det är väl bara att träna :) Hoppas jag till slut lär mig att ta ut ackord själv.
Mvh

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: Nordman, Vill ha mer, kalla mig dåre, gitarr, ackord, musikteori, gehör, tabs, musikhjälp, musik

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar