Rör för dummies... - Sida 3 - Rörstärkare - Gitarrforum - Sida 3

Hoppa till innehåll

Foto

Rör för dummies...

• Vänligen logga in för att svara
49 svar på denna tråd

#41 duz3B4G

duz3B4G

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 14 juni 2012 - 07:08

Ok, och om jag fattat rätt på schemat så är R12 en fet "grid stoppare" och R13 för bias ...men har den ingen som helst påverkan på signalens sving ? borde bli något hack jmf med anodens sida.

#42 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 14 juni 2012 - 11:50

Nope. Precis tvärtemot
R12 ligger från styrgallret mot backen som referens. Utan den har det röret ingen aning om vad som e "nolla" å påföljden e att det då heller inte kan arbeta som tänkt.

R13 i sin tur e katodresistorn. Man kan mkt förenklat säga att det e den resistorn som sätter "färgen" på vad trioden ifråga gör. Men....eftersom vi i detta fallet talar om en fasvändare,specifikt en sk katodyn,så ligger där efter katodresistorn en svansresistor mot jord å den resistorn e då normalt lika stor som katodynens anod resistor. Alltså i detta fallet 100k.
Det i sin tur ger för handen att räknar vi bort katodresistorn så har en katodyn/concertina fasvändare följdriktigt förstärkningsgrad 1. Dvs,den förstärker inte eftersom svansresistorn å anod dito e lika stora. Räknar vi så in den aktuella katodresistorn så får vi iofs en förstärkningsgrad men den e så liten att du kan mer eller mindre betrakta den som försumbar.

Ok. Det innebär i sin tur då att ngt annat måste finnas för att driva upp,förstärka,signalen å det hittar vi i det sk driversteget innan concertinan(concertina å katodyn e alltså exakt samma sak-kärt barn har många namn.)

Om jag vill addera en gridstopper till en sådan setup (å tro mig..det vill man för modern musik) så skall den alltså placeras PÅ ingången i concertinan-där den får signalen från driversteget.
Dvs mellan C6 å pol 7 på concertinan. DÅ skapar den en mkt välbehövlig buffer funktion. Men...R12 behövs fortfarande. Det där med varför en gridstopper/buffer e bra in på gallret på en concertina e ganska komplext så vi kanske kan låta det vara därvid lag att det fungerar å fungerar MYCKET bra att addera en dito tills vidare. U´ll have to take my word for it for now...

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#43 duz3B4G

duz3B4G

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 14 juni 2012 - 19:23

Ahh .. ok tackar det klarnar mer o mer :D . Ehh då ska vi se R10 det är väl NFB:n ? kan man få det förklarat vad det gör och varför eller är det att hoppa fram "zu schnell" :blink:

#44 Racing

Racing

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 14 juni 2012 - 19:34

Japp.
R10 utgör NFB motståndet.

jesper@by-racing.se

#45 mazerfaka

mazerfaka

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:
  • Interests:Gillar musik, tv-spel och film! Det vanliga med andra ord! :)

Postad 11 oktober 2012 - 13:15

Hej! Har en Single rectifier (series one) och tänkt byta alla rör i den! Vet att det är två 6l6 powertubes i den!
pre-amp rören skall tydligen bestå av fem stk "12AX7".

så jag sökte efter dessa rör och såg då dessa: http://www.thomann.d...12ax7roehre.htm
kommer de fungera? Ser ju jäkligt mighty ut med magnetic shields och sånt! :P
Jag tog precis fyra sekunder av ditt liv

#46 1337storm

1337storm

Gitarrgud

• Members
  • 1 824 Inlägg:

Postad 11 oktober 2012 - 17:56

Jodå, det funkar med vilka 12AX7 som helst, i regel vill man ha ett lågmikrofoniskt i V1, resten spelar mindre roll.
Just dom du länkade är ju rekommendera som första rör, så dom funkar i alla positioner, även om det kanske är
lite overkill.
Dom flesta high gain stärkare har väl ändå en kanna över åtminstone V1:an, så fan vet vad den där skärmningen är värd.
Frågan är väl om du tycker det är värt pengarna att köpa MESA:s rebrandade rör?
Dom gör väl som alla andra och märker om dom vanliga Ryssarna å Kineserna, iofs med en mer eller mindre bra
urvalsprocess, men ändå.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#47 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, meka i hobbyrummet och jamma med likasinnade när tillfälle bjuds. Lite för förtjust i vin och god mat.

Postad 13 oktober 2012 - 12:30

Ett dyrt preamprör från Mesa. Fungerar säkert utmärkt men jag ställer mig skeptisk till den sk magnetskärmens påstådda
effektivitet. En aluminiumkanna över ett traditionallt rör utgör även den en mycket effektiv skärm både mot elektrisk fält och
magnetiska dito. Aluminium har faktiskt ganska goda magnetiska egenskaper vilket inte många känner till .

I mina ögon ser detta ut som ett försök att ta mer betalt för något man kan åstadkomma med en vanlig skärmsockel.
Magnetskärmen hjälper troligen inte mot vibrationer i chassiet (t ex i en combo) som också är en källa till oljud
från preampen. Men, detta är ett antagande från min sida baserat på vad jag vet om EMC (ElectroMagnitic Compatibility)
och hur man kommer tillrätta med dessa typer av problem i moderna elektronikkonstruktioner och inte en absolut sanning.
I extrema higainsammanhang kan detta vara ett komplement till skyddet som ger det lilla extra men i en stärk med
moderat gain är detta rör troligtvis overkill som Storm också säger.

OldFart.jpg  Kemper-maniac

#48 Racing

Racing

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 14 oktober 2012 - 23:57

Magnetiska egenskaper? Som i ferrit? Öh...?
Jag antar att du menar skärmande egenskaper Thom? Att det fungerar bra som ledare vid behov?

jesper@by-racing.se

#49 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, meka i hobbyrummet och jamma med likasinnade när tillfälle bjuds. Lite för förtjust i vin och god mat.

Postad 15 oktober 2012 - 18:10

Magnetiska egenskaper? Som i ferrit? Öh...?
Jag antar att du menar skärmande egenskaper Thom? Att det fungerar bra som ledare vid behov?

Ja, skärmegenskaperna är goda för båda fälttyperna. Aluminium har mångfalt bättre permiabilitet än luft/glas så
de magnetlinjer som till äventyrs skulle kunna löpa genom rörets vitala delar fångas upp bra av alu-cylindern.

Lite kuriosa ang aluminium och magnetism; :)
Aluminium ingår som en del i legeringen i en Alnico permanentmagnet som säkert inte är helt obekant för forumets läsare.
Detta är en legering bestående av förutom järn - Aluminium, Nickel och Kobolt. Legeringen upptäcktes 1931 av en
japan och var dubbelt så stark som dåvarande stålmagneter. Än i dag överträffas dessa endast av de mycket kraftiga
på 70-talet upptäckta magneter som baseras på sällsynta jordmetaller (REEs).

OldFart.jpg  Kemper-maniac

#50 Racing

Racing

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 19:24

..då e jag med igen.
Trodde du hade tappat det helt å börjat yra i nattamössan på riktigt. Du vet..för mkt lödrök på en ggn eller nått.. :lol: :lol:

jesper@by-racing.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar