Rör för dummies... - Sida 2 - Rörstärkare - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Rör för dummies...

• Vänligen logga in för att svara
49 svar på denna tråd

#21 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, meka i hobbyrummet och jamma med likasinnade när tillfälle bjuds. Lite för förtjust i vin och god mat.

Postad 17 mars 2012 - 16:42

C5,R6,R5 är ett nät vars syfte är att ta ner svinget från första steget till hanterbara nivåer. Remember, det här är inte en stärk avsedd at dista. Man vill ha rent ljud ut.

C6 kan tyckas vara liten men på grund av cathodynens enormt höga inimpedans är 1nF mer än nog. Högre värden på koplingskondingen skulle medföra att vid tillslag skulle det ta lång tid innan C6 laddas upp och cathodynen når sin rätta arbetspunkt. Faserna ut från cathodynen skulle se väldigt obalanserade ut länge.

OldFart.jpg  Kemper-maniac

#22 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 18 mars 2012 - 19:18

Å just det med C6 setupen vs katodynen e det som e "fel" med moderna mått mätt. Man sätter helt enkelt inte upp en katodyn gjord för modern dist på det sättet mer.
Katodynens baksida rent praktiskt e att den kan utsättas för signal nog att i samband med överstyrning ge MYCKET taggigt beteende.

Därav att man installerar en gridstopper om minst 470k å så sätter man som följdeffekt dit en "C6" som e på 22n eller liknande värde istället. Samma med katodresistorn på själva katodynen. Där har jag iaf lattjat å lekt MYCKET å generellt taget så brukar det för min del,men det e ju då mest en fråga om tycke å smak,landa på 3.3k.

Rent praktiskt kan jag säga att nätet du reffar till Thom mkt riktigt har sin grund i det du säger. Problemet e att vi som sagt varken sätter upp eller designar det på det sättet idag. Återigen,rent praktiskt,så vinner även en orörd Twen MYCKET på att kapacitansen skruvas upp rejält i pos C5.

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#23 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, meka i hobbyrummet och jamma med likasinnade när tillfälle bjuds. Lite för förtjust i vin och god mat.

Postad 19 mars 2012 - 21:40

Cathodynens värsta fiende är överstyrning. Därför ser vi inte den lösningen så ofta i moderna stärkare (undantaget då GT30'an, mind you :rolleyes:). Det går dock att tämja cathodynen för den som ger akt på de två orsakerna.
  • Positiv överstyrning av själva cathodynen som ger en mycket illalåtande frekvensdubblande effekt.
  • Överstyrnning av slutrören som ger upphov till den s k gainspike effekten. I sig är inte den särskilt mycket att bry sig om men sekundäreffekterna av den
    ger upphov till blockingdistortion i slutröret som låter illa av fan.
Lösningen på båda problemen heter - gridstopper. Både före cathodynen och efter den, i form av några riktigt mastiga stoppers innan slutrörens styrgaller. MUMS!
Sätt 1Meg innan och 100K på varje slutrör. Funkar som utgångsvärden i alla fall.

Nu säger någon säkert att "Nä men så kan inte göra....Millereffekten kommer ju att dämpa all diskant om du har så stort motstånd innan styrgallret på slutrören??!"

Jodå, visst fasen kan man göra det. I nästan alla slutsteg sitter det pentoder eller beam-tetroder. De lider ej av Millereffekten. Eftersom dessa är utrustade med ett skärmgaller som ligger en bit under anodspänningen "ser" aldrig styrgallret anoden som ger upphov till effekten. Ingångskapacitansen blir därför mycket låg, typ några få picofarad (10^-12 Farad) vilket ger en minimal inverkan på diskanten men ger i gengäld ett konsistent och gött crunchljud även om dom blir överstyrda.

Personligen gillar jag inte cathodynen såsom fasvändare i en gitarrförstärkare. Den passar bätter i en hifi-anläggning då den är mycket välbalanserad under normal drift men det är inte egenskaper vi eftersträvar i en någorlunda gain-bemängd stärk. Jag anser att LTP är ett bättre val även om förstärkningen i LTP'n bara är hälfen jfrt t ex det nät som utgörs av Rö1(a) och Rö2(b ).

Angående C5:
Testa att ta bort den. Det borde ge en gain-ökning på ca 25%.

Varför då?
Jo, man ändrar då i ett svep Ra från 100K till 200K i ett svep samtidigt som man höjer upp B+ (iaf sett från rörets anod).
Förstärkningen (A) i steget kommer att ändras enligt

A = -µRa/(Ra + ra) (säg att ra är ca 70K mellan tumme o pekfinger)

innan: A = -100*100K / (100k + 70k) A = 59 ggr
efter: A = -100*200K / (200K + 70K) A = 74 ggr förhållandet blir ca 25% mer gain

Dessutom ökar svinget på signalen i förhållande till vad det var innan så nettoeffekten blir säkert upp
emot 30-40% mer gain.

Hotrodding by obsolete stuff removal kan man säga. Överhuvud taget är detta en design med an rätt blygsam förstärkning
och följderna av att släppa loss rörens fulla potential kan Jesper nog ge bättre svar på.

#24 Fisk

Fisk

Veteran

• Members
  • 869 Inlägg:
  • Interests:Musik!

Postad 19 mars 2012 - 22:08

Vill bara tillägga att Bugeras V22 också kör med cathodyn fasvändare.
Spammar mest.

#25 Racing

Racing

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 19 mars 2012 - 22:58

Visst e det så Thom,men som sagt....nu hette detta rör för dummies å jag e.....*harklar mig*....sisådär 101% övertygad om att vi i det resonemanget tappat mer eller mindre alla utom ngr få mer insatta på forumet. ;)
Miller effekter osv....mja...överkurs broder-i all respekt sagt.

Men.
Vi skulle alltså kika lite på det med takt å mottakt. Kort sagt,vad som e fasvändarens uppgift å vad som e vitsen med den. Något som i sammanhanget e mkt viktigt rent designmässigt e att vi hela tiden har för ögonen att vi sysslar med gitarrförstärkeri å inte hi-fi.(Det senare har helt andra parametrar som arbetsbeskrivning).
Å där tror jag som sagt att katodynen e enkel att förstå. Att sedan addera tex LTP (long tailed pair) till den insikten blir...mer naturligt gissar jag. :huh:

Så. Vi kan konstatera att vi tack vare NÅN form av fasvändare alltså "delar upp" signalen på ett sådant sätt att vi kan köra vårat slutsteg i takt å mottakt,å här kommer ngt som ngr av er garanterat läst om....
Å det e att man anger ett push/pull steg i arbetsklass. Tex..."klass A"...eller "AB"...eller "B"...osv
Det där...skall jag faktiskt med varm hand lämna till Thom att göra begripligt för det kan han bättre än jag.

Men generellt taget gäller alltså att vi genom en pumpande signal kan vå slutsteget att lämna AVSEVÄRT mer effekt än om vi bara leder in signal i "en riktning"-dvs utan fasvändare.

Så. Riktat till er som nu ursprungligen undrade lite....har ni kikat på hur katodynen e uppbyggd.? Förstår ni grejen med det med att anod å katodmotstånden e lika stora? Att de sitter på ömse sida röret....å att de därför representerar varsin potential rent signalmässigt?
Kolla VAR takt resp mottakts signalerna tas ut på katodynen så kanske det klarnar lite. Addera då vilket motstånd som kommer bli dominant i svikt för vilken signal så kanske det klarnar ännu mer.?

jesper@by-racing.se

#26 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:

Postad 19 mars 2012 - 23:04

Yrkesskada :lol:

#27 Racing

Racing

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 19 mars 2012 - 23:13

Jag vet broder...jag vet... ;)
Ibland...kräver det mer att helt enkelt kliva ur sig själv...å grejen e som sagt att i detta fallet handlar det om att låta vanligt hyggligt folk ges en chans att begripa vad som sker inne i den där magiska lådan som ser till att alstra ljud.
Faktum e Thom...jag har självpåtaget axlat denna rollen,ihop med dig å ngr till,för att jag tror att ALLA vinner på det.

Som sagt,lite kunskap e inte tungt att bära. :wub:

Å Thom...det ÄR ditt arbete...delar av detta kan du bättre än jag...så i detta fallet tycker jag vi försöker så gott vi kan att begrava det teknokratiska...å servera dem som e nyfikna å verkligen vill förstå...det vi kan dela med oss av.

jesper@by-racing.se

#28 Racing

Racing

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 22 mars 2012 - 11:32

Dog denna diskussionen här?
...eller...skall vi fortsätta? ;)

jesper@by-racing.se

#29 nystrom82

nystrom82

Medlem

• Members
  • 108 Inlägg:

Postad 22 mars 2012 - 12:53

För min del ser jag hemskt gärna fortsättning på den här tråden, men om inte fler "dummies" är på kanske det är onödigt.

/JN

#30 Carlsson

Carlsson

Medlem

• Members
  • 232 Inlägg:
  • Interests:Duh...

Postad 22 mars 2012 - 13:12

Det var ju jag som drog igång det här... och jag är fortfarande en dummy... så jag ser gärna en fortsättning. Ska försöka få tid att läsa in mig lite noggrannare på allt som har skrivits så här långt... så kommer det en jädra massa frågor sen :D
Har försökt komma på nåt kul att skriva här. Kommer inte på nånting.

#31 Melfsberg

Melfsberg

Medlem

• Members
  • 80 Inlägg:

Postad 22 mars 2012 - 21:19

Kör på. Intressant och bra!

#32 galanti

galanti

Medlem

• Members
  • 160 Inlägg:

Postad 22 mars 2012 - 22:02

Jag är med, har bara lite sidoprojekt som distraherat :-)

#33 galanti

galanti

Medlem

• Members
  • 160 Inlägg:

Postad 23 mars 2012 - 00:06

Skrev en hel jävla avhandling och det blev bara skit av alltihopa... nu går jag och lägger mig

#34 Racing

Racing

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 23 mars 2012 - 09:48

:)

E bara å försöka igen...

jesper@by-racing.se

#35 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:

Postad 23 mars 2012 - 13:24

Skrev en hel jävla avhandling och det blev bara skit av alltihopa... nu går jag och lägger mig

:lol:

#36 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:

Postad 23 mars 2012 - 13:33

Okej, jag ber om ursäkt för att jag drog iväg som en vinthund utan att se mig om.
Vi kör en liten kurs i kursen "Millereffekt för dummies" senare i tråden. Bry er inte om
det jag skriver här ovan tills vidare.

Jag tror att om folk skall kunna ta till sig det här med någon framgång behöver man veta lite grann om
spänning, ström, motstånd, reaktans, induktans, kapacitans och effekt. Vi kanske skall börja där. Har man
inte det med sig så är man rätt lost när vi börjar snacka om förstärkning, signalbehandlig och filtrering, återkoppling m m.

#37 Racing

Racing

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 23 mars 2012 - 23:12

Ligger extremt mkt i det Thom men till en början tror jag vi skall kika på det genom "amatörens" ögon. Dvs,enbart kika på det som "how it´s made"-om du e med på vad jag menar.

Ta om min jmfrls med köttfärssås på andra sidan. Liknelsen drog jag i övertygelse om att de allra flesta vuxna människor har gjort köttfärssås...eller iaf ätit god eller kass dito.

Sen delar jag till 100% din insikt kring att förklara begreppen ovan. Appselut.

jesper@by-racing.se

#38 duz3B4G

duz3B4G

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 12 juni 2012 - 10:04

Bra tråd och hej allihopa ;)
Försöker mig på något svar så vi håller liv i den:
Man vill väl ha ut samma signal till bägge rören fast den ligger ur fas vilket man får när man har samma storlek på motstånden = strömmen ökar och spänningen vid anoden sjunker då fallet över anod motståndet ökar = spänningen vid katode att stiga då sp.fallet över katode motståndet ökar & vice versa? Kodningarna är väl för att skicka igenom signalen och inte spänning (avkoppling ) ?? Är jag helt ute och cyklar ? :(')

#39 lachmier

lachmier

Medlem

• Members
  • 55 Inlägg:

Postad 12 juni 2012 - 22:10

Väldigt intressant!
Själv fattar jag bara digitalteknik, jag har mycket att lära!
Racing och Kapten Gnissel ett förslag är att ni sätter ihop er kunskap till en bok. :)
Ni har var för sig och tillsammans utfört imponerade moddar av stärkare.

#40 Racing

Racing

• Members
  • 7 840 Inlägg:

Postad 13 juni 2012 - 00:11

Bra tråd och hej allihopa ;)
Försöker mig på något svar så vi håller liv i den:
Man vill väl ha ut samma signal till bägge rören fast den ligger ur fas vilket man får när man har samma storlek på motstånden = strömmen ökar och spänningen vid anoden sjunker då fallet över anod motståndet ökar = spänningen vid katode att stiga då sp.fallet över katode motståndet ökar & vice versa? Kodningarna är väl för att skicka igenom signalen och inte spänning (avkoppling ) ?? Är jag helt ute och cyklar ? :(')

Mja. Det du skall skilja på e DC (likström) å AC (växelström). Det största felet de allra flesta gör e att likställa AC med att den måste ha en frekvens på 50Hz,som vi har det i vägguttaget. Men...så e inte fallet.
I vårt fall e signalen vi arbetar med ALLTID AC. Å en AC signal kan alltså "smita förbi" en signalkondensator,vars uppgift då e att bromsa/hindra DC spänningen att "följa med" AC signalen.

Å...nej.
Det behöver inte alls vara så att man vill ha ut exakt samma signalmängd till de två faserna ut mot slutrören om de nu e kopplade push/pull. Som vanligt är det ENDA intressanta hur det låter varför obalanserade fasvändare ibland tom kan vara eftersträvansvärt.

Däremot har du helt rätt i att när röret börjar dra ström(alltså börjar suga effekt) så skapar det ett spänningsfall ja. Korrekt. Är denna spänningssvikt som står i proportion till signalen vi skickar in på rörets galler varför den då mkt riktigt kan "utvinnas" via signalkondningen som just...en AC signal-eftersom insignalen på gallret e detsamma,dvs AC signal.

jesper@by-racing.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar