Ibanez RGA8 - Min första 8:a!! :D - Recensioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Ibanez RGA8 - Min första 8:a!! :D

Ibanez RGA8 Elgitarr 8-strängat

• Vänligen logga in för att svara
2 svar på denna tråd

#1 Dilbert

Dilbert

Veteran

• Members
  • 1 002 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, musik, fota, parkour och massa annat!

Postad 05 mars 2012 - 19:15

Hejsan!

Tyckte att nu äre dags å recenssera mitt senaste inköp --> en beggad Ibanez RGA8.
Gitarren köptes för snart 2 månader sen beggat av en kille som använt den som prydnad. Fanns inte en repa möjligtvis något dammkorn som torkades bort snabbt.
Originalsträngarna var inte ens smutsiga när jag torkade av de heller. Jag gav 5900 För gitarren.

Kör en klassisk version À la ultimateguitar'

Specs:

5 delars hals av lönn och valnöt som sitter omsvepta av en kropp i mahogny
Halsen är en Wizard typ II-8 som har en mensur på 27"
Greppbrädan är i Rosewood och har jumboband på tillsammans med vanliga dot-inlays.
I kroppen sitter det 2 stycken LZ8 mickar
1 volymkontroll,
3-lägesswitch
och sedan en EQ-boost.
Stall: Fixed Edge 3 så ett fast floyd.
Kroppen och huvet är lackat i snygg svart pianolack även om den ger lite utav en putsnoja när man har varit och spelat på den.

Postad bild

8/10

Ljud:
Nu kommer jag förmodligen till den största nackdelen med gitarren.
Mickarna i Ibanezen får mig att undra hur de tänkte när de stoppade i deras mickar. Att tillägga har jag inte haft någon direkt möjlighet att provspela denna i en rörstärk utan har till 85% spelat via min Pod HD500 och lyssnat via mina monitorer.

Mickarna får ljudet att låta på tok för grötigt för att spela på låga A# och F det blir inte riktigt det där tunga gunget som jag är ute efter om jag lirar dist - sen låter mickarna inte så jätteroligt till rent spel heller. Här kommer en liten finurlig grejja in; en EQ boost - vilket är något jag inte har testat på tidigare.. den ger en förändring i tonen till det positiva men lämnar inte mig nöjd. Jämförelsevis med andra 8:or som konkurrerar (riktar mig direkt till schecter Hellraiser C8 http://www.schecterg...raiser-C-8.aspx )
Vilket är en gitarr i snarlik samma prisklass om man ser till nypriset där. EMG mickar är något jag slutat föredra eller kanske aktiva mickar generellt men jag tror nog att deras 808:or kickar ner LZ8 alla gånger om.

Jag kommer i framtiden när plånboken gått upp i vikt att antingen sätta ner ett par Lundgren M8:or alternativt BareKnuckle Pickups Sweat Water i gitarren och förhoppningsvis uppleva bättre ton. annars får jag väl säga att ljudet är ok i gitarren.

6/10

Postad bild

Design:

Designen tycker jag är riktigt fin med gitarren - den är ren, snygg och väldigt enkel. Något jag hade önskat vore väl om man kunde hoppat över dot inlaysen men man kan ju inte få allt heller. finishen är väldigt fin även om man nästan hittar på att de finns lite smuts för att få ta fram trasan och torka av den igen nästintill hela tiden. Gitarren är väldigt lätt, otroligt lättspelad - mer än vad jag hade trott att den skulle vara även om att gå ner till en vanlig 6:a efterråt känns lite annorlunda så är den här lika lättspelad som de andra ibanezerna jag har hemma. vet inte strängtjocklecken som sitter på men kommer snart köra på en 10-84:a tror jag de var när ja beställde lite strängar från 4sound sist.

9/10

Pålitlighet:

Gitarren håller stämning och intonation otroligt bra vad jag kan tycka även om jag inte har haft den så länge än. har spelat på den mestadels hemma för att lära känna den lite extra och den har inte ramlat av ett vanligt axelband när jag har stått upp. har även testat att hoppa runt o slänga lite med den utan straplocks och den har suttit kvar. Om jag kommer giga med denna kommer jag däremot att använda straps iaf. Den är numera tänkt som studiogitarr. Finns ingenting jag kan anmärka än sålänge gällande pålitlighet/byggkvalite i såna fall lägger jag in en liten Edit härnere och uppdaterar då i såna fall.

10/10

Avslutningsvis så får jag säga att de är en otroligt fin gitarr, den klarar av det mesta, kvaliten känns solid, designen är fin, otroligt lättspelad och inte alls det steg jag hade trott att det skulle bli att hoppa upp två strängar (har kört 7-strängat tidigare). Det går att spela guns n roses, gary moore, meshuggah, whitechapel och skönare bluesjam med den utan några direkta problem - däremot är ett sett nya mickar att föredra för att göra gitarren rättvis.

EQ-boosten är en kul grej som höjjer ljudkvaliten för min del iaf och tycker den gör en märkbar skillnad drivs med 2 stycken AA batterier i en ordentlig batterilucka som finns på baksidan.
Bilderna jag postar har jag tagit nu ikväll och orkade inte lägga ner någon direkt tid på att få jättebra bilder.
något enklare ljudklipp hoppas jag hinna med i veckan men inget jag lovar pga 4 tentor som kommer snart i plugget.

Ger gitarren en 8/10 i slutbetyg och det som drar ner den i mina ögon är mickarna - har hört denna gitarrmodell utrustad med M8:or och då låter den verkligen helt annorlunda - sen vet jag inte heller hurpass mycket sämre mickarna låter inkopplade i min pod. har fått ut mycket bra ljud i den till mina andra gitarrer hemma som då har lite andra mickar. Finns det några frågor så är det bara och droppa och om någon bor i huskvarna/jönköping och vill provspela så dra iväg ett pm så äre bara å komm över :)

/Dillen

Postad bild

Postad bild
Elgitarrer:
Yamaha ERG 121-C med EMG 81
Ibanez mtm1 br
Egenbyggd Telecaster
LTD/ESP GUS600EC med Seymour Duncan Blackouts AH1
Ibanez RG 270 med en SD zebra i stallet
Ibanez RGA8

Stärk:
Line6 Spider III SÅLD
Peavey 6505 top SÅLD

Harley Benton 2X12 med V30 från Orangelåda

Effekter/ljudkort
Line 6 Pod HD 500
Cry babe wha wha
Ibanez Tubescreamer
Boss Line-selector
Boss Tuner
MXR 10B EQ
EMU 0404

#2 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 853 Inlägg:

Postad 05 mars 2012 - 20:21

Mickarna i ibanez är nästan alltid värdelösa. Dom nya dimarzio mickarna är faktiskt ett ganska vettigt budget alternativ.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#3 Morbinion

Morbinion

Forumsräv

• Members
  • 581 Inlägg:

Postad 05 mars 2012 - 20:27

Har Duncan Blackouts på min åtta, låter bra tycker jag. Köpte och stoppade i EMGs i min Jackson innan jag valde att sälja den vidare. Inte speciellt impad. Lundgrens M8or är jag såklart nyfiken på men det kanske blir på någon framtida gitarr.
Schecter C-8 Blackjack ATX (Seymour Duncan Blackouts)
Schecter C-7 Blackjack (Seymour Duncan JB / 59)
BaCH LP Custom White (Duncan Design HB103B / HB103N)
BaCH LP Tobacco Burst (Tonerider Rocksong)
Marshall Valvestate VS265

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: Ibanez, RGA8, Elgitarr, 8-strängat

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar