Hagström Select Super Swede Burl Glorious - Allmänt om gitarrer - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Hagström Select Super Swede Burl Glorious

hagström

• Vänligen logga in för att svara
4 svar på denna tråd

#1 Hangar

Hangar

Nykomling

• Members
  • 31 Inlägg:

Postad 24 februari 2012 - 20:29

Hej alla inbitna gitarrister!

Jag har länge spelat akustisk gitarr, men nu är det dags för en elektrisk gurra. Har varit på MUG i Göteborg och kollat på lite gitarrer med humbucker-pickups.
Jag spelade lite på en (vad jag tror är) "Select Super Swede Burl Glorious" som lät väldigt bra. Priset för denna var runt 7000 :- i butiken.

http://www.hagstromg...id=24&Itemid=22

Vad tror ni? Är det ett prisvärt köp? Ska användas för spel på scen och även hemmaplock. Några andra tips?

Om tråden ligger fel så kan ni väl flytta till rätt avdelning.

#2 boogie

boogie

Medlem

• Members
  • 283 Inlägg:

Postad 24 februari 2012 - 20:59

Vad har du tänkt att den ska passa till för musik?
Forumet i allmänhet och jag i synnerhet håller begagnatflaggan lite högre pga nuvarande prisbild.

#3 Hangar

Hangar

Nykomling

• Members
  • 31 Inlägg:

Postad 24 februari 2012 - 21:15

Vad har du tänkt att den ska passa till för musik?
Forumet i allmänhet och jag i synnerhet håller begagnatflaggan lite högre pga nuvarande prisbild.

Alternativ rock, punk, pop.
Måste bestämma mig snabbt dock. Kanske rekommenderar du någon annan gitarr i samma prisklass?

#4 boogie

boogie

Medlem

• Members
  • 283 Inlägg:

Postad 24 februari 2012 - 21:35

Låter den gött akustiskt så borde den funka bra genom stärkarn med.
Stärkarn är mkt viktig i sammanhanget så lägg minst lika mkt tid på att prova ut den.
Jag tycker man får mest valuta för pengarna med japanska les paul. Men det är jag det.
LP passar till det mesta (även hagströmmarna med HB).
Du kommer säkert att vilja bredda din gitarrflotta senare, helt allroundljud blir alltid sämre kompromisser.
Vill du ha lite spinkigare ljud så går det att med en switch splitta hb´n så att det nästan låter sc.
Finns inte detta original går det att eftermontera/koppla om.
Jag kunde tänka mig att känna på denna lite närmare: http://www.helgeshal...rticle&aid=1178

#5 Hangar

Hangar

Nykomling

• Members
  • 31 Inlägg:

Postad 25 februari 2012 - 19:27

Okej. Har nu letat länge efter en bra gurra och på vägen blivit lite klokare vad gäller pickups. Så som jag fattat det så passar EMG-pickups bäst till metall, och om man kör med P90 eller andra single-coil-pickups så blir det lätt brusigt om man kör med hög dist vid rock/metall.Korrekt? Humbuckers är alltså att föredra.

Har blivit väldigt sugen på en Les Paul Studio nu. Vad tror ni om en Gibson Les Paul Studio 50 Tribute? Sägs vara mycket omtyckt. Gibson Les Paul Studio 60's Tribute verkar också skön men den är utrustad med två st P90-pickups. Synd för den såg förbannat snygg ut :(

Gibson Nighthawk Studio GT, SB? Skillnad? Burstbucker-pickups?

Gibson Les Paul Studio WR CH?

Ja, vad tror ni? :) Eller ska jag fortfarande satsa på Hagström-gitarren? Jag förstår att det är en personlig preferens i slutändan men jag vill ändå ha åsikter som kan hjälpa mig.

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: hagström

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar