Hur ska man justera höjden på stallet? - Elgitarr - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Hur ska man justera höjden på stallet? - Elgitarr

el gitarr svaj arm svajarm stall

• Vänligen logga in för att svara
7 svar på denna tråd

#1 edvins

edvins

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 21:08

Hej!
Jag har en elgitarr med svajarm som ni kan se på bilden. Jag är inget proffs på att spela gitarr men, jag stör mig jätte mycket på att stallet är så högt! Det gör i sin tur att strängarna kommer alldeles förhögt ifrån banden på halsen tycker jag. Då tycker jag det blir jobbigt/svårt att trycka ner strängarna.

Detta problemet uppkom då jag för första gången bytade strängar på gitarren. Innan det var stallet mycket lägre, helt intill kroppen om jag kommer ihåg rätt.

Vad ska jag göra för att få ner stallet?

Bifogad fil(er)

#2 Rhcp ftw

Rhcp ftw

Medlem

• Members
  • 183 Inlägg:
  • Interests:Gitarr

Postad 08 februari 2012 - 21:13

Du måste byta fjädrarna på baksidan. Fjädrarna pallar inte av de nya strängarnas tryck

#3 edvins

edvins

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 21:14

Du måste byta fjädrarna på baksidan. Fjädrarna pallar inte av de nya strängarnas tryck

Då ska man köpa några styvare antar jag? Var finns dom att köpa? :o

#4 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 453 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 21:15

Hej, Ja det där ser lite galet ut.
Stallet ska ligga horisontellt med kroppen. När du byter strängtjocklek blir det en annan tension så då måste du justera fjädrarna så att mot-draget blir lika högt som draget av strängarna. Detta genom att lossa lockan under kroppen och skruva in skruvarna som håller fjädrarna för att spänna dem. Skruva lite i taget och stäm gitarren, skruva, stäm osv tills stallet är rakt och gitarren är stämd.

EDIT: OM det inte räcker att skruva in fjäderhållaren så behöver du byta sätta dit fler fjädrar eller byta ut nuvarande. Har du två fjädrar så kanske en tredje ger lagom mot-drag.

Gear:
Fender Stratocaster (modified)
Ibanez RGA42 (heavily modified)
Furch Durango
Yamaha BB415
plus 3 more electric guitars built from scratch and counting...

#5 Rhcp ftw

Rhcp ftw

Medlem

• Members
  • 183 Inlägg:
  • Interests:Gitarr

Postad 08 februari 2012 - 21:16

Precis, gå till valfri musikaffär, ta med dig gitarren och så säger dom åt dig vad du ska ha :) Annars om du vill beställa från internet finns det Gitarrdelar.se t.ex. Men kan vara svårt att få rätt. Men jag tror nog dock att de flesta fjädrar borde fungera om du inte har jätte jätte tjocka strängar.

#6 edvins

edvins

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 21:18

Ok!
Tack för hjälpen!! :)

#7 edvins

edvins

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 16:07

Såhär ser det ut där bak!
Har ju tre st fjädrar... antar att dom är försvaga? Annars är det väll skruvarna till vänster på bilden som jag ska spänna? Bifogad fil  DSC_0037.JPG   1,01MB   9 Antal nerladdningar

#8 siddhardta

siddhardta

Veteran

• Members
  • 1 266 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 16:23

Ja, spänn dom tills du har en glipa du är nöjd med i stämt läge. Du får ju också justera stränghöjden med stallsadlarna. Tänk på att guran måste intoneras efter detta.

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: el, gitarr, svaj, arm, svajarm, stall

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar