Tanglewood eller Ibanez? - Allmänt om gitarrer - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Tanglewood eller Ibanez?

Tanglewood ibanez vilken är bäst vit

• Vänligen logga in för att svara
29 svar på denna tråd

#1 HannaHarrsj0

HannaHarrsj0

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 17 januari 2012 - 17:06

Jag har tittat på två akustiska gitarrer nu men kan inte välja.. Det står mellan en Tanglewood TSF CE vit och en Ibanez AEL40SE-RLV också vit. båda två ligger ungefär mellan 3000-4000:- och jag har svårt att välja. Nån som har provat eller vet vilken som är bäst och skönast att spela på?

Bifogad fil  TSFCEWHLRG__89998_zoom.jpg   62,12K   10 Antal nerladdningarBifogad fil  58ec1e5460b4ed2c3ef35b8d38dca07ff9b2fcf5.jpg   31,58K   12 Antal nerladdningar

#2 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, meka i hobbyrummet och jamma med likasinnade när tillfälle bjuds. Lite för förtjust i vin och god mat.

Postad 17 januari 2012 - 17:24

Det är bara du själv som kan besvara den frågan genom att sitta ned och prova instrumenten
i lugn och ro. Ingen annan kan göra det åt dig. Ton och uppfattning av denna är olika från
person till person.

Om du bor på en plats där du inte kommer å att prova... ja då är det inte lätt. Oavsett - köp
aldrig en akustikt gitarr utan att prova den först. De är individer och kan låta olika även om
det är samma modell.

OldFart.jpg  Kemper-maniac

#3 macjansson

macjansson

Forumsräv

• Members
  • 494 Inlägg:

Postad 17 januari 2012 - 17:52

I detta fallet skulle jag satsa på Ibanez. Solid top i den vilket det inte verkar vara i Tanglewoodgitarren.

#4 Seamountain

Seamountain

Medlem

• Members
  • 174 Inlägg:

Postad 18 januari 2012 - 08:48

Akustiska (egentligen alla) gitarrer handlar mer om exemplar än modell, alla gitarrer skiljer sig mer eller mindre. Åk och prova ut gitarrerna, om någon gitarr inte finns brukar musikbutiker vara väldigt positiva på att beställa in, även om du inte garanterar ett köp. Passa på att prova andra gitarrer också, man blir lätt fixerad av utseende eller märke. Jag var helt inne på Martin länge, men av ren slump provade jag en Furch, det är bland det bästa jag har gjort i min gitarrkarriär. Personligen skulle jag dels prova i butik, och dels hålla utkik på begagnatmarknaden, i den prisklassen får du galet mycket mer begagnat, men kom ihåg att provspela innan du köper beggat också!

#5 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:
  • Interests:Spela instrument, foto

Postad 18 januari 2012 - 09:11

JAg har provat Ibanezen, den var rätt skön o bra ljud tyckte jag.

Varför väljer du mellan just dessa två? Färgen?

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90
Fender Telecaster Highway One

B C Rich Warlock reversed headstock

Bas:
Fender Telecaster Modern Player Bas
Ett Ibanez Proline projekt

Stärk:

Ibanez TSA 15 å en extra 12a

Orange Crush 20LDX

Behringer Thunderbird Bx 108

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#6 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 18 januari 2012 - 09:16

http://www.best2musi...mora-3450p.html

#7 PistonR

PistonR

Forumsräv

• Members
  • 341 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, sång och musik.

Postad 18 januari 2012 - 11:19

annars kan jag tipsa om följande acke, se länk.

Köpte denna Hagström för ett tag sedan och är riktigt nöjd, otroligt prisvärd gura.

Snygg, lättspelad men jämn och finbalanserad ton....och det fantastisk snygga huvudet!

http://www.hagstrom-...-837-c-255.aspx

#8 HannaHarrsj0

HannaHarrsj0

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 18 januari 2012 - 14:32

Det är bara du själv som kan besvara den frågan genom att sitta ned och prova instrumenten
i lugn och ro. Ingen annan kan göra det åt dig. Ton och uppfattning av denna är olika från
person till person.

Om du bor på en plats där du inte kommer å att prova... ja då är det inte lätt. Oavsett - köp
aldrig en akustikt gitarr utan att prova den först. De är individer och kan låta olika även om
det är samma modell.

jag ska in o prova dom denna veckan, men tänkte om nån har en som vet att den är bra och håller ;)

#9 HannaHarrsj0

HannaHarrsj0

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 18 januari 2012 - 14:36

JAg har provat Ibanezen, den var rätt skön o bra ljud tyckte jag.

Varför väljer du mellan just dessa två? Färgen?

okej, folk har tipsat mig om märkerna och jag har provat båda märkerna med annan modell. just att det står mellan dessa två är som du sa att jag skulle helst vilja ha en vit :)

#10 HannaHarrsj0

HannaHarrsj0

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 18 januari 2012 - 14:39

annars kan jag tipsa om följande acke, se länk.

Köpte denna Hagström för ett tag sedan och är riktigt nöjd, otroligt prisvärd gura.

Snygg, lättspelad men jämn och finbalanserad ton....och det fantastisk snygga huvudet!

http://www.hagstrom-...-837-c-255.aspx

Snygg, finns den mörjligtvis i vit? Jag är helt såld på vita gitarrer nuförtiden :)

#11 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 18 januari 2012 - 18:40

Hanna
Ett råd, ta med dig en kompis som du låter spela på gitarren när du står framför kompisen.
Då vet du hur gitarren låter för "publiken" och inte bara för den som spelar gitarren.
Det låter faktiskt rätt olika.

Kalle
Tanglewood TW28STE (Shadow P7 EQ) stålsträngad Akustisk
Yamaha RBX 270 J elbas/Laney DB150 förstärkare
Yamaha RGX 320FZ elektrisk gitarr/Egnator Tweaker förstärkare.
Behringer V-AMP 2, UB802 mixer, XM 8500 & Sennheiser MD 421 mics
http://www.soundclic...m/kalleinsweden

#12 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 18 januari 2012 - 19:35

Snygg, finns den möjligtvis i vit? Jag är helt såld på vita gitarrer nuförtiden .

Häng inte upp dig alltför mycket på färgen, det brukar variera med tiden vad man föredrar. Jag köpte en riktig skitgitarr för många år sen för att den var blå. Nu gillar jag inte blåa gitarrer och gitarren jag köpte låter ännu sämre nu.

#13 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:
  • Interests:Spela instrument, foto

Postad 19 januari 2012 - 09:37

Ähh, skit i vad Svento säger ;)

Köp en vit om du vill. Men visst har han en poäng. Men lyssna på den här poängen då; köper du en gitarr som du inte gillar utseendet på så kan det bli så att du inte vill spela på den.

Så hade Svento köpt en vit när han ville ha en blå kanske han inte hade tyckt det var lika roligt att spela...

Du kommer nog köpa minst en gitarr till om du fortsätter spela. Den första gitarren kommer lära dig mycket om vilket ljud du vill ha respektive inte vill ha.

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90
Fender Telecaster Highway One

B C Rich Warlock reversed headstock

Bas:
Fender Telecaster Modern Player Bas
Ett Ibanez Proline projekt

Stärk:

Ibanez TSA 15 å en extra 12a

Orange Crush 20LDX

Behringer Thunderbird Bx 108

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#14 PistonR

PistonR

Forumsräv

• Members
  • 341 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, sång och musik.

Postad 19 januari 2012 - 11:10

Snygg, finns den mörjligtvis i vit? Jag är helt såld på vita gitarrer nuförtiden :)

Tror inte det, men den finns även i svart och natur.

#15 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 19 januari 2012 - 11:13

Ähh, skit i vad Svento säger.

Jag tror faktiskt inte att du behöver påminna nån om det.

Köp en vit om du vill. Men visst har han en poäng. Men lyssna på den här poängen då; köper du en gitarr som du inte gillar utseendet på så kan det bli så att du inte vill spela på den.

Så hade Svento köpt en vit när han ville ha en blå kanske han inte hade tyckt det var lika roligt att spela...

Problemet är att det inte verkar finnas några vita Hagström.

#16 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 19 januari 2012 - 11:21

Nu kom jag äntligen på det slutgiltiga svaret! Det var så självklart att jag inte fattar varför jag inte kom på det direkt. Köp en Hagström Dreadnought nu, svart eller mahognyfärgad. Ganska snart kommer du ju ändå att känna att du måste ha en elektrisk, och då köper du en vit Hagström F200P. Då har du både en vit och en svart eller naturfärgad. Vitt passar ju som bekant trots allt mycket bättre på elektriska gitarrer än på akustiska.

#17 HannaHarrsj0

HannaHarrsj0

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 20 januari 2012 - 22:35

Hanna
Ett råd, ta med dig en kompis som du låter spela på gitarren när du står framför kompisen.
Då vet du hur gitarren låter för "publiken" och inte bara för den som spelar gitarren.
Det låter faktiskt rätt olika.

Kalle

tack för tipset :)

#18 HannaHarrsj0

HannaHarrsj0

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 20 januari 2012 - 22:37

Häng inte upp dig alltför mycket på färgen, det brukar variera med tiden vad man föredrar. Jag köpte en riktig skitgitarr för många år sen för att den var blå. Nu gillar jag inte blåa gitarrer och gitarren jag köpte låter ännu sämre nu.

Nej men jag tänkte först hitta en bra modell som låter bra, men de måste ju åtminstone finnas en sån gitarr med de kriterierna som är vit tänkte jag :P

#19 HannaHarrsj0

HannaHarrsj0

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 20 januari 2012 - 22:39

Ähh, skit i vad Svento säger ;)

Du kommer nog köpa minst en gitarr till om du fortsätter spela. Den första gitarren kommer lära dig mycket om vilket ljud du vill ha respektive inte vill ha.

du har så rätt :) Dock så är de inte min första gitarr, min tredje faktiskt, men i skrivande stund har jag nylon för att folk tyckte att det var bäst att ha om man gillar fingerplock, men de borde väl låta bra om man vill ha en stålsträngad också?

#20 HannaHarrsj0

HannaHarrsj0

Nykomling

• Members
  • 20 Inlägg:

Postad 20 januari 2012 - 22:42

Nu kom jag äntligen på det slutgiltiga svaret! Det var så självklart att jag inte fattar varför jag inte kom på det direkt. Köp en Hagström Dreadnought nu, svart eller mahognyfärgad. Ganska snart kommer du ju ändå att känna att du måste ha en elektrisk, och då köper du en vit Hagström F200P. Då har du både en vit och en svart eller naturfärgad. Vitt passar ju som bekant trots allt mycket bättre på elektriska gitarrer än på akustiska.

haha :) jag har dock redan en svart och en naturfärgad, så nu är det bara en vit som fattas (fast inte elektrisk tyvärr)! Men tack för omtanken ;)

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: Tanglewood, ibanez, vilken, är, bäst, vit

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar