Hur vet jag om rören är trasiga? - Rörstärkare - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Hur vet jag om rören är trasiga?

bränt problem rörförstärkare rör förstärkare missljud sprak trasig byta rör sönder

• Vänligen logga in för att svara
3 svar på denna tråd

#1 Anders Blomberg

Anders Blomberg

Nykomling

• Members
  • 6 Inlägg:

Postad 12 januari 2012 - 16:07

Jag har en Mesa Single Rectifier combo som jag spelar på. Precis nyss så började den låta lite konstigt när jag spelade, lite sprak och missljud. Jag drog ur alla instrumentsladdar (gitarringång+loop) för att se om det var pedalbordet som spökade. Missljudet fortsatte. Sedan tyckte jag att ljudet blev liksom rundat och konstigt, ungefär samtidigt upptäckte jag att det luktade bränt. Då slog jag kvickt som attan av förstärkaren och strömmen till både förstärkaren och pedalbordet.

Jag hoppas innerligt att det inte är värre än att det är rör som behöver bytas. Men hur tar jag reda på om ett rör gått sönder? Jag är såklart ganska nojjig för att slå på förstärkaren igen.

#2 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 017 Inlägg:

Postad 12 januari 2012 - 17:00

Om det börjar lukta bränt, då skulle jag lämna in den för service, innan något går sönder på alvar. Rörbyten ingår i livscykeln för en stärkare.

Skippa att starta upp den om det luktar (om du inte är kunnig).

Sprak och missljud (som sus) kan vara tecken på att rören behöver bytas, men för det behöver det inte lukta bränt.

/Ulf

#3 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 12 januari 2012 - 22:50

Håller med Ulf. Sök ngns assistans som har vett på vad som e vad i en röris. Starta INTE upp den igen utan att den gåtts igenom.

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#4 Anders Blomberg

Anders Blomberg

Nykomling

• Members
  • 6 Inlägg:

Postad 13 januari 2012 - 23:48

Den är inlämnad. Bara att hoppas på det bästa.

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: bränt, problem, rörförstärkare, rör, förstärkare, missljud, sprak, trasig, byta rör, sönder

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar