Internet projekt.. - Band & projektmedlemmar - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Internet projekt..

• Vänligen logga in för att svara
68 svar på denna tråd

#1 pxm

pxm

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:
  • Interests:Gitarr,Cubase och Rock Jazz Fusion

Postad 28 december 2011 - 22:09

Jag gillar samarbeten över nätet. Man lär sig mycket och det är utvecklande.
Blir lätt att jag nöter i samma spår annars.
Jag spelar såklart gitarr men skulla tycka det skulla vara spännande att göra samarbete med andra gitarrister..Det kan aldrig bli för mycket gitarr !!!!
Stil och genre spelar inte så stor roll utan var och en kör sin grejj.
Vi kan utbyta 16 bit wav.filer genom t.ex dropbox och se om vi får ihop någe gött mos...
Intresserad-skriv i tråden eller skicka mig ett PM.

mvh

#2 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 29 december 2011 - 14:45

Låter skojigt! :)
Nåt i stil med spela in backing track och dela upp solo över det? Har inte deltagit i något sånt tidigare (bortsett från det gamla BT:et jag lade upp i nån gammal tråd här på forumet men ingen hoppade på :P) men det låter både lärorikt & utvecklande!
// Jonatan :)

#3 pxm

pxm

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 29 december 2011 - 22:42

Kul om du vill vara med !!! Vi kan använda dropbox att ladda filerna till och tanka hem dem.Det är smidigt....
Ska vi börja med att bestämma bmp och tonart kanske ????Eller ska vi bygga på något riff ???

mvh

#4 pxm

pxm

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 29 december 2011 - 22:43

Skulle vara bra om en bassist ville haka på också..

#5 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 30 december 2011 - 09:05

Hej
Jag har varit med i många sk "internetjam" på utrikiska gitarrforum.
Ofta utgår man ju ifrån ett backing track och delar upp det i "verser", så att varje medverkanden får "spela in " var sin vers (30-60 sekunder).
Någon erbjuder sig att vara värd och ta emot ljudfiler från övriga medverkanden och göra slutmixen.
För att göra det enkelt så brukar man ju använda .mp3 filformat även om man sumpar ljudkvalitet i slutmixen ( men, det är inte CD kvalitet man skall åstadkomma).
Jag är gärna med på vad det än blir och kan tänka mig att köra en fumlig basslinga
/kalle

#6 pxm

pxm

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 30 december 2011 - 09:27

Kul-då får du som bassist ange tonart och bpm tycker jag.......
.
Jag kan mixa i Cubase Artist eller i i Studio One 2 om ingen annan vill göra det.....

Det här kan bli ett riktigt sapännande projekt !!!!

mvh.

#7 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 30 december 2011 - 12:57

Det här en Bas/trum blues backing jag gjorde för ett tag sedan baserat på SRV´s "Tin Pan Alley".
http://www.soundclic...9&q=hi&newref=1
originalet
Detta är bara ett exempel...
/kalle

#8 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 30 december 2011 - 14:58

Det här kan bli ett riktigt sapännande projekt !!!!

Haha sakta i backarna, jag vet ju knappt vad jag ger mig in på! ;) Jomen visst det här kan bli kul. Men liksom mer tekniskt... Dropbox ska väl inte vara nåt problem att fixa, men sen själva inspelningen. Jag kan föra över ett BT till min Korg SR1 och spela in ett solo över det som jag sedan överför till datorn... Jomen det kanske kan fungera då! Hoppas jag inte glömt något... :)

#9 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 30 december 2011 - 19:07

Ett litet tips..
För att kunna "synka" varje bidrag till bakgrunden så behöver värden två ljudfiler av varje medverkande.
En med bara "solot" (i bra ljudkvalitet) och en fil med både solo o bakgrund (kan vara låg kvalitet).
Först synkar man in den kombinerade filen med bakgrunden och sedan synkar man in solo-filen med den kombinerade filen.
Sen "mutar" man den kombinerade filen eller tar bort den. Låter mer komplicerat än det är.
/kalle
Tanglewood TW28STE (Shadow P7 EQ) stålsträngad Akustisk
Yamaha RBX 270 J elbas/Laney DB150 förstärkare
Yamaha RGX 320FZ elektrisk gitarr/Egnator Tweaker förstärkare.
Behringer V-AMP 2, UB802 mixer, XM 8500 & Sennheiser MD 421 mics
http://www.soundclic...m/kalleinsweden

#10 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 31 december 2011 - 11:14

Hm, ja det lät lite klurigt.

Som jag tänker det: Exporterar BT:t till min inspelningsmojäng (Korg SR1). Spelar in ett solo över ett backingtrack och får en ljudfil som är tyst där jag inte spelar, alltså det är "hela låten" fast bara med ljud där ens solo är (typ x takter tyst, x takter solo, x takter tyst). Då blir det ju synkat med BT:et direkt. Skulle det fungera tro? Sen, om det skulle råka komma med nåt oönskat ljud är det ju bara att plocka bort det i nåt ljudredigeringsprogram. Själv använder jag Audacity så det är inget avancerat, men gratis! :)

#11 pxm

pxm

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 01 januari 2012 - 11:40

Ett litet tips..
För att kunna "synka" varje bidrag till bakgrunden så behöver värden två ljudfiler av varje medverkande.
En med bara "solot" (i bra ljudkvalitet) och en fil med både solo o bakgrund (kan vara låg kvalitet).
Först synkar man in den kombinerade filen med bakgrunden och sedan synkar man in solo-filen med den kombinerade filen.
Sen "mutar" man den kombinerade filen eller tar bort den. Låter mer komplicerat än det är.
/kalle

nej om alla spelar till samma backingtrack / bas gång så behövs ej två filer-det passar ju i a f då om alla använt ex. samma basfil att lira till.
och skall vi använda mp3 måste de vara högupplösta om det skall vara någon ide´att överhuvudtaget eq:a dem.

mvh

#12 pxm

pxm

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 01 januari 2012 - 11:41

Hm, ja det lät lite klurigt.

Som jag tänker det: Exporterar BT:t till min inspelningsmojäng (Korg SR1). Spelar in ett solo över ett backingtrack och får en ljudfil som är tyst där jag inte spelar, alltså det är "hela låten" fast bara med ljud där ens solo är (typ x takter tyst, x takter solo, x takter tyst). Då blir det ju synkat med BT:et direkt. Skulle det fungera tro? Sen, om det skulle råka komma med nåt oönskat ljud är det ju bara att plocka bort det i nåt ljudredigeringsprogram. Själv använder jag Audacity så det är inget avancerat, men gratis! :)

Audacity är användbart program tycker jag..

#13 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 01 januari 2012 - 14:13

Audacity är användbart program tycker jag..

Fungerar för mig iaf! Men alltså, det är bäst att spela in och köra med wav-filer då?

#14 pxm

pxm

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 01 januari 2012 - 14:39

Man få bättre ljudkvalite´och kvalite´på mixen och det kan ju vara roligt om man vill ha kvar den..

mvh

#15 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 453 Inlägg:

Postad 01 januari 2012 - 15:13

jag är gärna med på ett hörn om det är i någon stil som jag känner mig någorlunda hemma i, så kan jag nog hitta lite roliga licks. Är dock ingen sologitarrist i första hand men utökar gärna mina vyer ;)

Är det någon som har en färdig backingtrack så kanske vi kan köra små solo-partier över det... eller ska vi gemensamt göra en ny låt från grunden?

Förslag här annars: Jag skulle kunna programmera trummor till en "hitte-på-låt" på en sådär 4-5minuter, sedan kan nån som är bra på feta ackord med snygga färgningar lägga en ackordrunda ovanpå detta, gärna med lite roliga variationer & tonart-ändringar.

Gear:
Fender Stratocaster (modified)
Ibanez RGA42 (heavily modified)
Furch Durango
Yamaha BB415
plus 3 more electric guitars built from scratch and counting...

#16 pxm

pxm

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 03 januari 2012 - 11:15

låter som en bra ide´-bara alla som är med får veta bmp och tonarter.
jag tycker vi gör så ,Linus.

#17 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 453 Inlägg:

Postad 03 januari 2012 - 12:46

ok! låter bra, blir en liten suprise med trummorna då... medelsnabbt tempo eller soft laidback? Kanske lite triolfeeling?

Gear:
Furch Durango
Yamaha BB415

#18 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 03 januari 2012 - 19:56

Svårt att bygga en låt ifrån grunden när man knappt har koll på vad det ska bli liksom... Men sväng ihop nåt med trummorna så har man nåt att utgå ifrån, jättebra! :)

Bara för att få en hum om vad folk är inne på: rock / blues / jazz / country osv. Vad föredras? Själv får jag väl säga rock, men det vore kul om vi kunde ha med lite färgningar också :)

#19 pxm

pxm

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 04 januari 2012 - 08:21

Jag tycker att vi gör trummor och bas och sedan behvöer vi inte ha någon speciell genre utan alla får köra sin grejj liksom-detkan bli intressant..

#20 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 453 Inlägg:

Postad 04 januari 2012 - 17:05

Jag ska börja med trummorna då, men svårt att få till nått som inte låter som någon viss genre, men visst, det blir nog roligt. Antagligen inte alls som jag tänkt mig men det är mer spännande :) Vilket tempo? Jag har två förslag, 114bpm eller 82bpm. Ganska laidback alltså

Gear:
Furch Durango
Yamaha BB415

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar