Vad är det som skall göras egentligen? - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Vad är det som skall göras egentligen?

Akustisk gitarr cort eart 500 guitar för spänt för löst intonering ljudhålsskruven svårt?

• Vänligen logga in för att svara
2 svar på denna tråd

#1 Andrew

Andrew

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 20 december 2011 - 19:12

Hejsan!
Jag undrar en sak angående min akustiska gitarr cort earth 500. Jag kan ganska lite o gitarren men har ganska gott gehör och spelar bra. Men denna nöten är lite svår att knäcka och vill ha lite expertis hjälp :P

Gitarren funkar bra och stämmer bra med intonering och annat hela vägen upp till 12 bandet, där händer det något...
det börjar låta "rispigt" eftersom strängen touchar lite lätt på lite av dom andra banden ovanför band nummer 12.
När man spelar på 13 bandet så låter det samma som 14 på alla strängar utom översta E strängen.
Min fråga är om det är skruven i ljudhålet om skall skruvas på? Jag vet att den är känslig men är det nåt man kan klara av själv eller ska den lämnas in? Känns lite onödigt att lämna in gitarren och betala bara för att skruva lätt på en skruv.
Om det är skruven om skall skruvas åt/släppa på vilket av alternativen är det som ska göras, är den för spänd eller för lös? vilkethål skall man skruva? Vad är det som ska göras? Tack på förhand!

#2 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 20 december 2011 - 19:57

Hej Andrew
På din beskrivning så verkar det vara så att "sadeln"(den vita delen) i stallet är för låg.
"Skruven i ljudhålet" dvs dragstången påverkar bara stränghöjden när man spelar på lägre band än 12.
På högre band så är det "sadeln"/stallet som påverkar stränghöjden.
En ny "sadel" av plast kostar runt 100 kr i en gitarraffär. De är normalt högre än man vill ha från början, man slipar ner dem (på undersidan) tills man får den stränghöjd man vill ha. Om du inte vill/vågar göra det själv så kostar nog jobbet ca 500 kr på en gitarraffär.
/Kalle
Tanglewood TW28STE (Shadow P7 EQ) stålsträngad Akustisk
Yamaha RBX 270 J elbas/Laney DB150 förstärkare
Yamaha RGX 320FZ elektrisk gitarr/Egnator Tweaker förstärkare.
Behringer V-AMP 2, UB802 mixer, XM 8500 & Sennheiser MD 421 mics
http://www.soundclic...m/kalleinsweden

#3 Andrew

Andrew

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 20 december 2011 - 22:35

Hej Andrew
På din beskrivning så verkar det vara så att "sadeln"(den vita delen) i stallet är för låg.
"Skruven i ljudhålet" dvs dragstången påverkar bara stränghöjden när man spelar på lägre band än 12.
På högre band så är det "sadeln"/stallet som påverkar stränghöjden.
En ny "sadel" av plast kostar runt 100 kr i en gitarraffär. De är normalt högre än man vill ha från början, man slipar ner dem (på undersidan) tills man får den stränghöjd man vill ha. Om du inte vill/vågar göra det själv så kostar nog jobbet ca 500 kr på en gitarraffär.
/Kalle

tack ! :)

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: Akustisk, gitarr, cort, eart 500, guitar, för spänt, för löst, intonering, ljudhålsskruven, svårt?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar