Inspelning för nybörjare - Sida 6 - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum - Sida 6

Hoppa till innehåll

Foto

Inspelning för nybörjare

Inspelning

• Vänligen logga in för att svara
110 svar på denna tråd

#101 Sindarin

Sindarin

Did you see it? Did you? The f**king twinkle in my eye

• Members
  • 991 Inlägg:

Postad 20 september 2013 - 20:45

Jag googlade lite och LePou verkar få grymt bra kritik. Du kanske inte hittar exakt dom stärkare du letar efter gratis, men det ser ut att finnas en hel del andra intressanta sims. Känns som om det börjsr bli dags att kicka igång mitt ljudkort och dra in reaper på datorn :-)

Google is your best friend but don't forget to have fun anyway

#102 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 011 Inlägg:

Postad 20 september 2013 - 21:33

Jag googlade lite och LePou verkar få grymt bra kritik. Du kanske inte hittar exakt dom stärkare du letar efter gratis, men det ser ut att finnas en hel del andra intressanta sims. Känns som om det börjsr bli dags att kicka igång mitt ljudkort och dra in reaper på datorn :-)

Det tycker jag och jag håller med Osiris, Reaper är väldigt mycket DAW för pengarna, plus att det känns lättdrivet.

Jag tycker att man får skilja på hur grejerna låter i ett fysiskt rum (analogt) och på hårddisken. LePou mfl gör att inspelningarna låter väldigt bra, det kan bli hur proffsigt som helst. Impulser är grejen och att dom går att blanda, du kan lägga till vilka recab som helst och mixa efter eget huvud.

/Ulf

#103 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:
  • Interests:Spela instrument, foto

Postad 20 september 2013 - 22:11

Kan jag lyssna ut också från datorn/ ljudkortet det som har spelats in spelas upp i lådan?

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90
Fender Telecaster Highway One

B C Rich Warlock reversed headstock

Bas:
Fender Telecaster Modern Player Bas
Ett Ibanez Proline projekt

Stärk:

Ibanez TSA 15 å en extra 12a

Orange Crush 20LDX

Behringer Thunderbird Bx 108

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#104 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 011 Inlägg:

Postad 20 september 2013 - 22:33

Kan jag lyssna ut också från datorn/ ljudkortet det som har spelats in spelas upp i lådan?

Nu får Osiris rätta mig om jag säger fel? Du kan göra på olika sätt, dels lira in med valfri stärkarplugg och du hör vad du får, sedan putsa till signalen och även recab'a den. Men även ren signal där du lägger på allt i efterhand, som stärkare, recab, delay, EQ osv.

Poängen är att du hela tiden rör dig i datorn och ljudet går genom monitorer alt hörlurar. Jag tycker att det är ett väldigt effektivt sätt att jobba plus att du spar en massa pengar. Skall du göra allt det där analogt, så krävs det massor (både tid o pengar).

/Ulf

#105 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 011 Inlägg:

Postad 20 september 2013 - 22:46

Här ett exempel på hur man kan jobba och det är bara pluggar som alla kan skaffa sig. Bandet snackar också om sitt upplägg med tex Axe och Cubase.

MESUGGAH part 1 & 2

Part 1...

/Ulf

#106 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:

Postad 20 september 2013 - 23:26

har faktiskt redan sett den där men tack ändå :)

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90

Bas:

Stärk:

Orange Crush 20LDX

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#107 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 011 Inlägg:

Postad 20 september 2013 - 23:26

har faktiskt redan sett den där men tack ändå :)

Men då vet du...;)

/Ulf

#108 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:

Postad 24 september 2013 - 14:50

hmmm ja jag får väl inte vara dum egentligen (lättare sagt än gjort :)) när det gäller lämplig utrustning...

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90

Bas:

Stärk:

Orange Crush 20LDX

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#109 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:

Postad 28 september 2013 - 21:37

är jag fel på att skaffa tubmestern?

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90

Bas:

Stärk:

Orange Crush 20LDX

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#110 Rozander

Rozander

Nykomling

• Members
  • 6 Inlägg:

Postad 17 februari 2016 - 01:00

Här kommer en liten idé för oss som inte har lusten att riva igång datorn varje gång det "pockar på". Har kollat lite och detta ska jag ta och testa tror jag. Minimalistisk hobbystudio, kolla specifikationerna på grejerna så ser ni att det mesta går att lösa.

Bifogad fil(er)

#111 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 22 augusti 2016 - 21:54

Här kommer en liten idé för oss som inte har lusten att riva igång datorn varje gång det "pockar på". Har kollat lite och detta ska jag ta och testa tror jag. Minimalistisk hobbystudio, kolla specifikationerna på grejerna så ser ni att det mesta går att lösa.

Att skaffa en digital portastudio är faktiskt inte alls en dum idé alls, för den som vill börja spela in lite hemma. Och som tidigare nämnt i tråden om man endast vill spela in gitarr så en Line 6 Pod XT eller liknande alldeles förträfflig!

Man jag vill också flika in med att det nu för tiden finns hur mycket som helst för den som vill börja med en egen liten studio. I princip allt har blivit så otroligt bra idag! När jag började med digital inspelning för över tio år sedan så fick man inte mycket för pengarna när man köpte ett billig USB-interface (ljudkort). Du var tvungen att satsa på ljudkort med FireWire samt programvara för 10.000kr (typ Cubase) och uppåt om det överhuvudtaget skulle bli en acceptabel inspelning.

Jag vill påstå att detta har ändrats radikalt! Inte bara kan du få bra ljud och låg latency med ett billigt USB-interface (USB är betydligt snabbare idag än vad det var för tio år sedan), det finns dessutom inspelningsprogram för en bråkdel av vad de kostade förr. Den som köper en mac eller har en iPad/iPhone kan använda Garageband som i mitt tycke är en alldeles fantastisk programvara för inspelning! Första gången jag någonsin använde Garageband var jag inte allt för imponerad, men idag tycker jag det är skitkul att sitta och leka med de inbyggda effekterna och stärkarna. Dessutom gillar jag mac, för jag tyckar att vad man än pluggar in i datorn så funkar det bara på en gång. Annars är Reaper för PC extremt prisvärt (runt 5-600 kr om jag inte minns fel för den betalda versionen) som redan har nämnts tidigare i tråden.

Och till sist vill jag tipsa om att ni alltid kan testa grejerna om ni överväger köp av ljudkort eller mixerbord etc. Om ni inte kan gå till en fysisk butik som låter er testa (antingen i butiken eller i hemmet, på öppet köp) så ska ni veta att ni alltid har rätt enligt distanshandelslagen att handla över nätet och sedan ångra köpet inom 14 dagar efter att ni hämtat ut paketet. Tänk bara på att spara originalförpackningar medan ni testar eftersom produkten måste kunna skickas tillbaka i sådant skick att nästa kund som köper den skall se den som ny/oanvänd.

Allt var kanske inte bättre förr.  :D

Med vänlig hälsning, John Ditmeyer

John Ditmeyer

JD music

Några av mina egna instrument:
Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: Inspelning

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar