Inspelning för nybörjare - Sida 3 - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum - Sida 3

Hoppa till innehåll

Foto

Inspelning för nybörjare

Inspelning

• Vänligen logga in för att svara
110 svar på denna tråd

#41 Runnster

Runnster

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 03 juni 2013 - 17:52

Vet inte om det nämnts i tråden innan men, here goes.. 

Har en Tubemeister 18 och vill börja spela in med den inbyggda Red Boxens XLR utgång. Någon som har ett tips på något bra USB ljudkort (för det är väl det man ska ha?) ? Tittat på en sån där T-bone, som i princip bara är en USB sladd med en XLR i andra änden, men hört att det kan bli lite fördröjning och brus i ljudet.. 

Tacksam för svar

Elgitarrer:

Gibson Explorer 1976 Reissue

Gibson SG Special

Edwards Explorer E-EX-110D

Tokai Flying V

Hamer Standard Explorer

Akustiska gitarrer:

Gretsch G5022CE Rancher Jumbo

Förstärkare:

Marshall JCM2000 DSL
Marshall 1960B 4x12

Peavey Valveking II 20

2 st VHT 1x12 m Greenbacks

"...And I was just outside taking a piss and I thought " hang on, why don´t we get a big f*cking bell for this one? ". " - Malcolm Young

#42 TheoMoll

TheoMoll

Medlem

• Members
  • 63 Inlägg:

Postad 04 juni 2013 - 11:51

Jag kör med en Line 6 UX 1 just nu, med Pod farm 2.5, ett program med massor av effekter och simulerade förstärkare. Sedan så spelar jag in i Reason 6 som är ett utmärkt program för hemproduktioner. Där kan du även koppla in din Synth via USB och skapa egna eller välja mellan deras ljud. I programmet finns också Redrum som är en superenkel trummaskin. Jag kan inget annat är rekommendera de här produkterna, de är den ultimata kombinationen för hemmabruk.

Kul med telecasters och Vox AC

#43 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 04 juni 2013 - 12:03

Fördröjning går oftast att få bort hyffsat med rätt drivrutiner (ASIO drivisar). I ditt fall vet jag inte om det ens spelar någon roll, du kan väl lyssna på vad du spelar på det vanliga sättet, dvs genom lådan? Och då har du ingen fördröjning alls.

Sedan säger min lilla erfarenhet med IRT'n (som också har XLR ut) att ditt ljudkort bör ha ett volymvred på ingången så att du kan justera nivån på det som kommer från stärkaren, annars riskerar du att det klipper när du krämar på (eller blir svag när du inte krämar på). Och en sådan volymknapp verkar inte ditt t-bone usb-XLR ha (om jag hittade rätt).

UX1 ovan har det, och de flesta "riktiga" ljudkort har det också, mig veterligen. Själv har jag ett UX2 och det duger för mig men jag är också nybörjare så jag vet inte hur det står sig mot andra kort..  

Vad har du för budget? 

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#44 Gedday

Gedday

Forumsräv

• Members
  • 353 Inlägg:

Postad 04 juni 2013 - 14:20

Fördröjning går oftast att få bort hyffsat med rätt drivrutiner (ASIO drivisar). I ditt fall vet jag inte om det ens spelar någon roll, du kan väl lyssna på vad du spelar på det vanliga sättet, dvs genom lådan? Och då har du ingen fördröjning alls.

Sedan säger min lilla erfarenhet med IRT'n (som också har XLR ut) att ditt ljudkort bör ha ett volymvred på ingången så att du kan justera nivån på det som kommer från stärkaren, annars riskerar du att det klipper när du krämar på (eller blir svag när du inte krämar på). Och en sådan volymknapp verkar inte ditt t-bone usb-XLR ha (om jag hittade rätt).

UX1 ovan har det, och de flesta "riktiga" ljudkort har det också, mig veterligen. Själv har jag ett UX2 och det duger för mig men jag är också nybörjare så jag vet inte hur det står sig mot andra kort..  

Vad har du för budget? 

Sorry för jag är åh kladdar ! Men Martin vad kör du för monitorer när du kör IRT'n till ditt ljudkort? (eller har jag missförstått :)? ) 

GEAR:

LAG Master Built jet JP2000 Prestige

Gibson SG standard (2012)

Gibson Les Paul Trad. (2008)

Gibson Melody Maker (2009)

Yamaha AES500 (1999)

Metro strata kopia

Prs se eg (2003)

Gibson Elvis Costello sign. 

Yamaha C40

Marshall JVM 215c 50w

ENGL Gig Master 15w

ENGL 2x12

VOXDA5

Line6/Bogner valve mkii

+Pedaler etc...

#45 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 04 juni 2013 - 15:10

Sorry för jag är åh kladdar ! Men Martin vad kör du för monitorer när du kör IRT'n till ditt ljudkort? (eller har jag missförstått :)? ) 

Hmm.. Vad menar du med monitorer egentligen? Jag har inte spelat in så mycket egentligen utan bara kort testat funktionaliteten och då kopplade jag helt enkelt XLR ut till XLR in på mitt Line6 UX2 ljudkort, sedan använder jag Reaper för att spela in.

IRT'n har ju inbyggt ljudkort också så man kan spela in den torra och våta signalen via usb också om man vill, men det tyckte jag fungerade sisådär, dels är det bara 16 bitar, men framförallt så gick det inte att justera signalnivån så krämar man på så klipper det (såg det ut som i alla fall). Men vill man reampa så är det ju smutt.  

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#46 Gedday

Gedday

Forumsräv

• Members
  • 353 Inlägg:

Postad 04 juni 2013 - 17:05

Menade hur du sen får ut ljudet från datorn? 

Eller kör du cab? 

Sorry om jag är ute å cyklar :P

GEAR:

LAG Master Built jet JP2000 Prestige

Gibson SG standard (2012)

Gibson Les Paul Trad. (2008)

Gibson Melody Maker (2009)

Yamaha AES500 (1999)

Metro strata kopia

Prs se eg (2003)

Gibson Elvis Costello sign. 

Yamaha C40

Marshall JVM 215c 50w

ENGL Gig Master 15w

ENGL 2x12

VOXDA5

Line6/Bogner valve mkii

+Pedaler etc...

#47 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 04 juni 2013 - 20:19

Jaha, nä jag kör faktiskt med hörlurar från UX2 ljudkortet. Jag gör allt med hörlurar, min fritid infinner sig när alla andra i familjen sover.. :) 

#48 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:
  • Interests:Spela instrument, foto

Postad 19 september 2013 - 13:52

Jag måste fråga ang detta med Red box på H&K 18w o IRT Studio. Det är de två jag väljer melllan att köpa

Det går väl fortfarande att få effekter som tex fuzz, wah och div inställningar på ljud såsom gain, ton etc i ljudet innan det hamnar i datorn? Så jag inte behöver lägga på det i efterhand alltså.

jag har ett ljudkort men är det överflödigt iom någon av dessa stärk?

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90
Fender Telecaster Highway One

B C Rich Warlock reversed headstock

Bas:
Fender Telecaster Modern Player Bas
Ett Ibanez Proline projekt

Stärk:

Ibanez TSA 15 å en extra 12a

Orange Crush 20LDX

Behringer Thunderbird Bx 108

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#49 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 009 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 17:13

Om jag har förstått det rätt, Tubemeister har en XLR out via egen peramp, och då skall man inte använda intern preamp på ljudkortet, eftersom det borde bli 2 x preamp (aldrig bra). Line6-ljudkorten har egen preamp och A/D omvandlare och där funkar extern preamp inget bra.

En del interface har möjligheten att köra separat A/D-omvandlare som tex vissa M-Audio och Focusrite och då kan man välja preamp/XLR out efter egna önskemål. Min erfarenhet är att vill man lira med färdiga ljud med tex Line6 olika mjukvarupluggar, då funkar i princip vad som helst, vill däremot börja micka upp stärkare då börjar det hända grejer och det ställer krav på hela kedjan från > mick > preamp > A/D-omvandlare.

/Ulf

#50 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 17:45

Jag måste fråga ang detta med Red box på H&K 18w o IRT Studio. Det är de två jag väljer melllan att köpa

Det går väl fortfarande att få effekter som tex fuzz, wah och div inställningar på ljud såsom gain, ton etc i ljudet innan det hamnar i datorn? Så jag inte behöver lägga på det i efterhand alltså.

jag har ett ljudkort men är det överflödigt iom någon av dessa stärk?

På IRT så får du med allt, det som finns framför, i effektloop och gain/volym inställningar. Skall du köra via xlr (som man nästan måste) så behöver du ha ett ljudkort för det. Usb klipper tyvärr om man krämar på så det funkar bara på låg volym (om jag inte missat nått).

#51 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 18:40

Om jag har förstått det rätt, Tubemeister har en XLR out via egen peramp, och då skall man inte använda intern preamp på ljudkortet, eftersom det borde bli 2 x preamp (aldrig bra). Line6-ljudkorten har egen preamp och A/D omvandlare och där funkar extern preamp inget bra.

En del interface har möjligheten att köra separat A/D-omvandlare som tex vissa M-Audio och Focusrite och då kan man välja preamp/XLR out efter egna önskemål. Min erfarenhet är att vill man lira med färdiga ljud med tex Line6 olika mjukvarupluggar, då funkar i princip vad som helst, vill däremot börja micka upp stärkare då börjar det hända grejer och det ställer krav på hela kedjan från > mick > preamp > A/D-omvandlare.

/Ulf

Jag har focusrite 2i4

"

USB 2.0-ljudkort med 2 in- och 4 utgångar. Ingångarna är två fantommatade mikpreampar med sedvanlig Focusritekvalitet. De fyra utgångarna gör kompatibiliteten med DJ-program enklare. MIDI in/ut. MAC/PC.

"

Jag har en liten stärk, men den kan jag inte få till ljudkortet. Så jag kör rakt in i ljudkortet o sen lyssnar med hörlurar. Så jag får ju aldrig nåra effekter.

De som finns med (kör med Reaper, gratisvarianten vilken testdagarna har löpt ut med råge :)) gör ingen skillnad. Eller tja, jag har ingen lust att ens försöka leta runt. Alldeles för tråkigt.

Men iaf, oavsett om jag köper Laney eller H&K så har jag inget behov av mitt ljudkort längre?

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90

Bas:

Stärk:

Orange Crush 20LDX

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#52 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 18:45

Xlr är en analog kontakt så du behöver fortfarande nån form av ljudkort för att få in det i datorn.

#53 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 18:48

Men då blir det ju via Usb ändå?

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90

Bas:

Stärk:

Orange Crush 20LDX

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#54 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 19:02

ska jag ens skaffa stärk o låda? istället köpa monitorer o lära mig lägga på effekter i efterhand?

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90

Bas:

Stärk:

Orange Crush 20LDX

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#55 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 19:16

Men då blir det ju via Usb ändå?

Jo, men det är förstärkaren du spelar in, inte gitarren (som du gör nu, antar jag). 

#56 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 19:17

Det är IRT's inbyggda USB som inte är nått bra, inte USB generellt sett.

#57 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 19:26

ah ok

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90

Bas:

Stärk:

Orange Crush 20LDX

Pedaler:

Big Muff Pi w/tonewicker

Bad Monkey OD

Ibanez weeping Demon 7wd

Boss tuner

Boss RC30

#58 Sindarin

Sindarin

Did you see it? Did you? The f**king twinkle in my eye

• Members
  • 991 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 20:16

Hade inte ditt ljudkort xlr in? I så fall kopplar du xlr mellan stärkare och ljudkort och sen usb mellan ljudkort och dator. Tror jag i alla fall,jag har själv inte kommit igång med min inspelning :-)

Om du istället går på Tubemeistern kommer den med eget interface som Ulf sa, då kan ljudkortet vara överflödigt, men det beror väl lite på datorn med tror jag. Datorns inbyggda kort klarar inte alltid av inspelningen så det blir latency på ljudet, det ska ditt externa kort klara bättre i så fall om jag förstått allt rätt

Google is your best friend but don't forget to have fun anyway

#59 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 009 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 20:18

Xlr är en analog kontakt så du behöver fortfarande nån form av ljudkort för att få in det i datorn.

Precis, man måste omvandla den analoga signalen till digital (A/D). Jag har flera stärkare med direkt out och jag har inte kommit överens med upplägget, det kan ju vara så IRT fungerar bättre på den punkten?

/Ulf

#60 Konding

Konding

Gitarrgud

• Members
  • 2 009 Inlägg:

Postad 19 september 2013 - 20:19

Hade inte ditt ljudkort xlr in? I så fall kopplar du xlr mellan stärkare och ljudkort och sen usb mellan ljudkort och dator. Tror jag i alla fall,jag har själv inte kommit igång med min inspelning :-)

Men då får du preamp > preamp > A/D.

/Ulf

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: Inspelning

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar