Inspelning för nybörjare - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Inspelning för nybörjare

Inspelning

• Vänligen logga in för att svara
110 svar på denna tråd

#1 andmarsjo

andmarsjo

Nykomling

• Members
  • 3 Inlägg:

Postad 06 december 2011 - 21:45

Hej

Jag vill börja spela i lite låtar. Det jag vill kunna göra är att köra en kabel från min förstärkare, in i någon typ av inspelningsenhet och sen kunna få in det i min laptop via USB så att jag kan redigera, lägga på trummor etc i något lämpligt program i datorn. Hade även velat kunna koppla in min keyboard och göra samma sak med den. Jag vill inte behöva hålla på med mickar och grejer.
Som ni märker är jag helt grön på området så det hade varit till stor hjälp att få lite tips på vad jag har för alternativ! Kostar det under 3000 är det ett plus!

Tack på förhand!

#2 NickeB

NickeB

Forumsräv

• Members
  • 584 Inlägg:
  • Interests:Lärande, språk, musik och gitarr-spelande

Postad 06 december 2011 - 22:17

Hej

Jag vill börja spela i lite låtar. Det jag vill kunna göra är att köra en kabel från min förstärkare, in i någon typ av inspelningsenhet och sen kunna få in det i min laptop via USB så att jag kan redigera, lägga på trummor etc i något lämpligt program i datorn. Hade även velat kunna koppla in min keyboard och göra samma sak med den. Jag vill inte behöva hålla på med mickar och grejer.
Som ni märker är jag helt grön på området så det hade varit till stor hjälp att få lite tips på vad jag har för alternativ! Kostar det under 3000 är det ett plus!

Tack på förhand!

kan tipsa on Lin6 poddar, typ UX1 eller UX2, får med hyfsat bra program och även en hel del effekt och stärkar-simuleringar (nu är väl effekterna mest nytta då du tänkte koppla in förstärkaren) Men dom 2 är väldigt lätthanterade. och dom passar din budget

http://www.thomann.d..._studio_ux2.htm
Postad bild

#3 Anders68

Anders68

Anders

• Administrators
  • 1 529 Inlägg:
  • Interests:Gitarr

Postad 06 december 2011 - 22:46

Tror detta kan bli en nyttig tråd så jag klistrar den tills vidare.
Fyll på med tips om hur en nybörjare ska få till sin första inspelning på bästa sätt.

/Admin

#4 NickeB

NickeB

Forumsräv

• Members
  • 584 Inlägg:
  • Interests:Lärande, språk, musik och gitarr-spelande

Postad 06 december 2011 - 23:11

Tror detta kan bli en nyttig tråd så jag klistrar den tills vidare.
Fyll på med tips om hur en nybörjare ska få till sin första inspelning på bästa sätt.

/Admin

+1
Postad bild

#5 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, meka i hobbyrummet och jamma med likasinnade när tillfälle bjuds. Lite för förtjust i vin och god mat.

Postad 06 december 2011 - 23:16

Vill du slippa mikrofoner men ändå använda din stärkare kan du använda en s k DI-box.
Här är två olika modeller. Du kopplar in den mellan högtalarutgången på stärken och själva högtalaren.

Behringer GI-100 (som jag själv har) och en Hughes&Kettner Red Box. Båda finns bl a hos Thomann.

Postad bild Postad bild

Om du saknar ett riktigt ljudkort skall du skaffa ett som är avsett för studio/inspelningsbruk. Ett inbyggt standardljudkort
duger i regel inte. Välj ett ljudkort som har XLR-ingångar med fantommatning. Du behöver dessutom en XLR kabel för
att koppla ljudsignalen från DI-boxen till ljudkortet.

OldFart.jpg  Kemper-maniac

#6 Anders68

Anders68

Anders

• Administrators
  • 1 529 Inlägg:
  • Interests:Gitarr

Postad 06 december 2011 - 23:29

Bra info Kapten.

#7 andmarsjo

andmarsjo

Nykomling

• Members
  • 3 Inlägg:

Postad 07 december 2011 - 17:40

Vill du slippa mikrofoner men ändå använda din stärkare kan du använda en s k DI-box.
Här är två olika modeller. Du kopplar in den mellan högtalarutgången på stärken och själva högtalaren.

Behringer GI-100 (som jag själv har) och en Hughes&Kettner Red Box. Båda finns bl a hos Thomann.

Postad bild Postad bild

Om du saknar ett riktigt ljudkort skall du skaffa ett som är avsett för studio/inspelningsbruk. Ett inbyggt standardljudkort
duger i regel inte. Välj ett ljudkort som har XLR-ingångar med fantommatning. Du behöver dessutom en XLR kabel för
att koppla ljudsignalen från DI-boxen till ljudkortet.

Tack för svaret! Jag kanske är långsam men förstår inte riktigt vad DI-boxen har för funktion. varför går det inte att koppla kabeln från förstärkaren eller min keyboard rätt in i ljudkortet? Vet du några ljudkort för inspelning som du kan rekomendera för nybörjare?

#8 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, meka i hobbyrummet och jamma med likasinnade när tillfälle bjuds. Lite för förtjust i vin och god mat.

Postad 07 december 2011 - 18:23

Tack för svaret! Jag kanske är långsam men förstår inte riktigt vad DI-boxen har för funktion. varför går det inte att koppla kabeln från förstärkaren eller min keyboard rätt in i ljudkortet? Vet du några ljudkort för inspelning som du kan rekomendera för nybörjare?

Det finns en bra artikel som beskriver DI-boxens funktion här. Den behövs för att anpassa signalers styrka och s k impedans till ditt ljudkort.
En principbild (från samma artikel) :

Postad bild

Lämpliga ljudkort är sådana som är gjorda för FireWire eller för inbyggnad i stationär dators moderkort.
De har i regel lägst s k latency. Har du en laptop utan FireWire får du använda ett USB-ljudkort.

Det finns en massa skrivet om det här redan så kika över till kontrollrummets wiki. Här finns
länkar till ett flertal kända tillverkare. Det är med ljudkort som med de flesta varor, man får man
vad man betalar för. Ta dig en funderare, kika runt och se vad som passar dig.

OldFart.jpg  Kemper-maniac

#9 andmarsjo

andmarsjo

Nykomling

• Members
  • 3 Inlägg:

Postad 17 december 2011 - 13:22

skaffade en CI2 från steinberg där cubase 5 ingick+en kabel mellan ljudkortet och förstärkaren. det var allt jag behövde och det funkar sweeeeet. 1700kr gick det på.
http://www.steinberg.../ci2_start.html

#10 Pile

Pile

Medlem

• Members
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Spela och skriva musik samt köra motorcykel

Postad 17 december 2011 - 18:07

Jag använder Line 6 Pod v2 kopplat till ett Emu pre tracker ljudkort. Två kablar som är tele till XLR mellan Line 6 och ljudkortet. Funkar klockrent. Line 6 poden finns på blocket för runt 600 numera och ljudkortet kostar runt en 900.

Det finns en del bättre versioner av Line 6 pod som till exempel Pod Hd och Xt. Men de kostar en mer.

Kör in alt i Cubase 5 i min laptop.

#11 gromitswe

gromitswe

Nykomling

• Members
  • 6 Inlägg:

Postad 17 december 2011 - 23:07

Jag kör med en Line 6 Pod Studio UX2 in i Cubase 5, fungerar utmärkt :D

http://www.thomann.d..._studio_ux2.htm

#12 Niclas Nills Katten Asp

Niclas Nills Katten Asp

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:
  • Interests:hä skä va country och rockabilly! :D

Postad 21 februari 2012 - 15:51

tjenare!
jag undrade lite om de inte går att koppla in en akustisk gitarr direkt i datorn? Jag köpte precis en akustisk country-gitarr med mic-ingång och allt och tänkte spela in lite på datorn men de gick ju såklart inte... ljudet kommer ca en halv sekund efter att man har slagit på gitarren men det funkar utmärkt när jag kopplar in den i mitt högtalarsystem.

Tack på förhand för svar!

#13 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 452 Inlägg:

Postad 21 februari 2012 - 16:56

tjenare!
jag undrade lite om de inte går att koppla in en akustisk gitarr direkt i datorn? Jag köpte precis en akustisk country-gitarr med mic-ingång och allt och tänkte spela in lite på datorn men de gick ju såklart inte... ljudet kommer ca en halv sekund efter att man har slagit på gitarren men det funkar utmärkt när jag kopplar in den i mitt högtalarsystem.

Tack på förhand för svar!

Ljudet du hör är det "processade" ljudet som kan låta i princip hur som helst beroende på vilka pluggar du lägger in i ditt inspelningsprogram, men... det blir alltid en fördröjning av det "processade" ljudet eftersom det omvandlas från analog signal till digital och sedan tillbaka till analog. Hur mycket denna fördröjning blir beror på datorn och ljudkortet samt drivrutinerna. Oftast går det att ställa ner buffersize så lågt att denna fördröjning blir minimal, och eventuellt ej hörbar.

Vill du däremot bara höra det "oprocessade" ljudet av din gitarr brukar detta gå alldeles utmärkt då alla ljudkort har en intern mixer där du kan ställa in hur mycket av ingångarnas signal ska skickas till utgångarna.

Gear:
Fender Stratocaster (modified)
Ibanez RGA42 (heavily modified)
Furch Durango
Yamaha BB415 
Bariton-guitar (scratchbuilt)

Telecaster-guitar (scratchbuilt)

#14 Niclas Nills Katten Asp

Niclas Nills Katten Asp

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 22 februari 2012 - 09:18

ja men vad menas då med "buffersize" och vart ställer man ner de?

#15 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 452 Inlägg:

Postad 22 februari 2012 - 09:36

Niclas: Beror på vilket ljudkort du har... Berätta gärna vilket du har. Ljudkort som inte är lämpade för musik går inte att ställa ner, men ibland kan det lösas genom att använda Asio4All-drivrutin.

Gear:
Furch Durango
Yamaha BB415 

#16 Niclas Nills Katten Asp

Niclas Nills Katten Asp

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 22 februari 2012 - 09:43

Niclas: Beror på vilket ljudkort du har... Berätta gärna vilket du har. Ljudkort som inte är lämpade för musik går inte att ställa ner, men ibland kan det lösas genom att använda Asio4All-drivrutin.

hmm.. vart ser man de då? :P är iaf en skapligt ny bärbar dator.

#17 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 452 Inlägg:

Postad 22 februari 2012 - 09:48

hmm.. vart ser man de då? :P är iaf en skapligt ny bärbar dator.

Ah ok, då är det ett inbyggd ljudkort. Kolla asio4all om de har någon drivrutin och testa om det funkar till din dator. Med tanke på att du har en akustisk gitarr så behöver du ju inte höra din gitarr samtidigt som du spelar in den, eftersom du hör den ändå, den e ju akustisk :-P så det borde inte vara några problem att spela in.

Gear:
Furch Durango
Yamaha BB415 

#18 Niclas Nills Katten Asp

Niclas Nills Katten Asp

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 22 februari 2012 - 09:52

Ah ok, då är det ett inbyggd ljudkort. Kolla asio4all om de har någon drivrutin och testa om det funkar till din dator. Med tanke på att du har en akustisk gitarr så behöver du ju inte höra din gitarr samtidigt som du spelar in den, eftersom du hör den ändå, den e ju akustisk :-P så det borde inte vara några problem att spela in.

men jag vill ju också höra hur jag ställer in den med basen, middle och treble :P

#19 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 452 Inlägg:

Postad 22 februari 2012 - 19:38

men jag vill ju också höra hur jag ställer in den med basen, middle och treble :P

Ah självklart.. Alltså, det ska gå att ställa in i datorn så att du hör dig själv direkt, det brukar alltid finnas en liten intern mixer just för ditt ljudkort.

Brukar i de flesta fall, iaf i windows, finnas nere i högra hörnet bland alla andra småikoner..Plocka fram denna "mjukvaru-mixer" och sedan leta reda på ett reglage för volym på ingången, kan heta "mic" eller "line in" kanske, välj denna och dra upp så bör du höra gitarren direkt...

Sedan i ditt inspelningsprogram, måste du stänga av mjukvaru-lyssningen, annars får du dubbelt ljud.

Gear:
Furch Durango
Yamaha BB415 

#20 Niclas Nills Katten Asp

Niclas Nills Katten Asp

Nykomling

• Members
  • 5 Inlägg:

Postad 22 februari 2012 - 23:10

Ah självklart.. Alltså, det ska gå att ställa in i datorn så att du hör dig själv direkt, det brukar alltid finnas en liten intern mixer just för ditt ljudkort.

Brukar i de flesta fall, iaf i windows, finnas nere i högra hörnet bland alla andra småikoner..Plocka fram denna "mjukvaru-mixer" och sedan leta reda på ett reglage för volym på ingången, kan heta "mic" eller "line in" kanske, välj denna och dra upp så bör du höra gitarren direkt...

Sedan i ditt inspelningsprogram, måste du stänga av mjukvaru-lyssningen, annars får du dubbelt ljud.

ja men de är ju de som är problemet. när jag kopplar in gitarren så blir de dubbelt ljud hela tiden. och de spelar ingen roll om jag är inne på musikprogrammet lr bara har kopplat in den och bockar på den lilla rutan på musikinställningarna där de står typ "lyssna".

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: Inspelning

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar