sus9? - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

sus9?

ackord teori sus

• Vänligen logga in för att svara
5 svar på denna tråd

#1 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 01 december 2011 - 10:58

Tjosan!

Sitter med lite ackordistik nu igen. Finns det nåt som heter sus9? Alltså, jag vet vad sus2 och add9 är och skillnaderna och sådär, men säg att man har tonerna 1,5,9. Då blir det ju inte sus2 för 2:an är ju inte med tycker jag? Samtidigt har jag aldrig sett någon skriva sus9 så det kanske inte finns...

Vad sägs?

Här är föresten ett annat problem av samma typ.

-3-
-1-
-0-
-3-
---
---

Vad sägs om det F-ackordet? Alltså tonerna 1,2,5,9, både 2:an & 9:an. Fsus2 eller Fsus9?

:)
// Jonatan :)

#2 gsandberg

gsandberg

Forumsräv

• Members
  • 371 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 11:19

Tror det är samma sak, sus2 och sus9. Däremot ett add9 är en vanlig durtreklang med en tillagd 9. I C alltså C E G D

#3 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 12:24

Så kanske det är. Lite konstigt bara för jag har aldrig sett någon skriva sus9. Däremot ser jag ofta att det står sus2 (ett vanligt gitarrackord i rockigare poplåtar) när det egentligen är 9:an som ersätter 3:an. För alltså, skriver man sekunden (ton nr 2) så ska den ju ligga och skava mot grundtonen i basen, men det hör man inte så ofta. Slutsatsen blir för mig att det måste vara sus9 man menar i de flesta sammanhang eftersom basen då ligger själv medan oktaven/"8:an" får en 9:a att bråka med.

Ja precis. I mitt fall är tersen borta och då är det ju smidigast att köra med sus9 istället för add9no3, om det nu är 9 man ska köra med :)

#4 YJM Strat

YJM Strat

Forumsräv

• Members
  • 373 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, all musik som spelas av fantastiska musiker samt gitarr.

Postad 01 december 2011 - 18:28

Tror också det handlar om den vanliga sus2:an.

Får man fråga hur en add9no3 är uppbyggd? 3e inversionen eller vad betyder det?

#5 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 19:30

Skulle jag läsa en ackordanalys där det står Dsus9 skulle jag bara spela ett vanligt öppet D fast med tunna E-strängen lös. Nån vill att tonen E ska finnas med om dom skriver så, så den varianten borde duga. Det är samma om nån skriver C6 (jävla skitackord), jag spelar Am7.

#6 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 01 december 2011 - 20:15

Får man fråga hur en add9no3 är uppbyggd? 3e inversionen eller vad betyder det?

Inversionen är densamma (första) så länge det inte står att det är separat baston, t ex Dsus9/A, tänker jag mig i alla fall. Men ett add9no3 borde innebära att tonerna 1,5,9 är med (no3 = ingen trea). Det skulle alltså bli samma toner som i ett sus9, där 3:an alltså ersätts av 9:an. Lite smidigare dock att skriva sus9 eftersom det blir kortare ackordnamn :)

Skulle jag läsa en ackordanalys där det står Dsus9 skulle jag bara spela ett vanligt öppet D fast med tunna E-strängen lös. Nån vill att tonen E ska finnas med om dom skriver så, så den varianten borde duga. Det är samma om nån skriver C6 (j*vla skitackord), jag spelar Am7.

Ja precis, det brukar vara så, i varje fall när det gäller gitarr. C6 är väl ett fint ackord :) Am7 skulle kunna skrivas som C/A för det är ju nästan samma toner. Så länge det inte låter strunt så kan det inte vara helt fel. Bastoner är kul att experimentera runt med :)

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: ackord, teori, sus

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar