Konsten att stämma en gitarr - Sida 3 - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum - Sida 3

Hoppa till innehåll

Foto

Konsten att stämma en gitarr

stämma gitarr

• Vänligen logga in för att svara
50 svar på denna tråd

#41 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 18:12

Fast det tror jag man kan ställa in, alltså så att den låter en benda som vanligt och bara korrigerar när det slappar (stämmer ur sig), så att säga. Har inte testat iförsig men läst en del på nätet. :)

Japp! det går att korrigera... men då har jag fattat det som att man stämmer gitarren en/halv tonart högre/lägre å när man bänder får den en annan ton... men då måste man väl stämma om allt som man spelar med?

#42 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 22 september 2012 - 21:05

Japp! det går att korrigera... men då har jag fattat det som att man stämmer gitarren en/halv tonart högre/lägre å när man bänder får den en annan ton... men då måste man väl stämma om allt som man spelar med?

Aha, det missade jag. Jag ska nog ta och testa en gitarr med Evertune så man får en egen uppfattning. Får ta och passa på nästa gång man besöker hålan i Växjö - om gitarren finns kvar vill säga! :)
// Jonatan :)

#43 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 23 september 2012 - 02:09

Aha, det missade jag. Jag ska nog ta och testa en gitarr med Evertune så man får en egen uppfattning. Får ta och passa på nästa gång man besöker hålan i Växjö - om gitarren finns kvar vill säga! :)

tror dom flesta vgs modeller har detta system... rätta mig om jag har fel någon.-.

#44 Hemmpe

Hemmpe

Medlem

• Members
  • 58 Inlägg:

Postad 29 september 2012 - 00:20

Första jag lärde mig skälv va att lyssna.Shhh hör tysnaden,shhh

Tänk er en sträng som vajar bara en ,shhh lyssna ,hör ni

Hör ni susningen en påtvingad rörelse som låter så fint ,, Shhh

Där har ni kärlek till erat instrument.Ni gillar det ni hör men undviker erat instrument.
Lär er att Älska instrumentet som att instrumententet älskar er.

Svårt nä, Att lära sig ett instrument tar tid.Men att lära sig det du älskar tar ett helt Liv.

Mvh Hemmpe

#45 boogie

boogie

Medlem

• Members
  • 283 Inlägg:

Postad 12 oktober 2012 - 21:48

tror dom flesta vgs modeller har detta system... rätta mig om jag har fel någon.-.

Tror enl.vgs´s hemsida att classix-modellerna saknar evertune.
http://www.vgs-guita...uitar.html?&L=0

#46 Harmony

Harmony

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 10 januari 2013 - 12:58

Kommer ihåg detta med telefonens normal-a 440 Hz, men inte alla tror på mej.

Jag minns också den där tiden. Enda haken var att det inte var 440 Hz. Jag gissar att det var en förhöjning av nätfrekvensens 50Hz upp till 400 Hz. Vilket innebär att tonen var strax under G#.

#47 stoffemannen

stoffemannen

Veteran

• Members
  • 1 270 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 11 januari 2013 - 07:18

Jag minns också den där tiden. Enda haken var att det inte var 440 Hz. Jag gissar att det var en förhöjning av nätfrekvensens 50Hz upp till 400 Hz. Vilket innebär att tonen var strax under G#.

Sant. Det var inte ett rent A, bara nästan...
• A painter paints pictures on canvas. But musicians paint their pictures on silence. --Leopold Stokowski

http://soundcloud.com/stoffemannen

#48 hnas

hnas

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 25 juli 2015 - 07:33

Om man vill stämma ner sin gitarr, säg ett helt tonsteg. Är det något man skall tänka på då? Ex tjocklek på strängar eller dyl?

#49 hnas

hnas

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 25 juli 2015 - 07:34

Om man vill stämma ner sin gitarr, säg ett helt tonsteg. Är det något man skall tänka på då? Ex tjocklek på strängar eller dyl?

#50 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 25 juli 2015 - 11:57

Jag stämde ned ett halvt tonsteg och satte på tjockare strängar, kändes konstigt så jag sket i det och bytte tillbaks. Inga problem. Däremot måste du intonera om den och eventuellt justera halsen.

#51 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 25 juli 2015 - 12:18

Smaksak detta. Känns det bra och låter bra så är det bra. Jag kör ett helt tonsteg ner med 9-46 när andan faller på. Tycker det är alldeles lysande. Andra tycker inte det. Men som sagt ovan, lär behövas lite justering.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar