Konsten att stämma en gitarr - Sida 2 - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Konsten att stämma en gitarr

stämma gitarr

• Vänligen logga in för att svara
50 svar på denna tråd

#21 Hoffiee

Hoffiee

Medlem

• Members
  • 88 Inlägg:
  • Interests:musik, longboard och dagens teknik!

Postad 29 november 2011 - 12:23

När jag började med gitarrspel så brukade man stämma A-strängen efter telefonlurens ton.
Men nu har man ju mobiltelefon idag så det kanske finns en app att ladda ner?

Av någon anledning så gillar jag höra hur man gick tillväga innan min tid!:) själv kör jag alltid på stämapparat förutom när jag tillfälligt stämmer g strängen som hade en tendens att stämma om sig, då är det flasilett eller vad det nu heter/stavas på svenska på 5 på d och 7 på g! Men den har slutat stämma om sig på senare tid så:)
Gitarr:
Esp Ltd Ec-1000 deluxe - emg 81/60
Schecter Synyster Gates standard - hb-108 detonator
Cort Evl-A6

förstärkare:
Peavey 6505+ 112 combo

pedal:
Boss gt-10

#22 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 29 november 2011 - 15:24

Bara nyfiken. Hur många här stämmer medvetet ner G-strängen något för bättre intonering?

Jag upplever som att det behövs, men bara på min strata konstigt nog.
// Jonatan :)

#23 boogie

boogie

Medlem

• Members
  • 283 Inlägg:

Postad 23 januari 2012 - 21:04

När jag började med gitarrspel så brukade man stämma A-strängen efter telefonlurens ton.
Men nu har man ju mobiltelefon idag så det kanske finns en app att ladda ner?

Kommer ihåg detta med telefonens normal-a 440 Hz, men inte alla tror på mej.
Detta är ändå bäst: Kolla vid 1.00 :-)

#24 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 23 januari 2012 - 22:45

Bara nyfiken. Hur många här stämmer medvetet ner G-strängen något för bättre intonering?

Jag upplever som att det behövs, men bara på min strata konstigt nog.

Jag är inte säker, jag har aldrig stämt efter nån apparat så jag har inte kunnat kolla. Men jag har upplevelsen att jag stämmer ner G-strängen lite extra. Öppna G-ackord låter förskräckligt om dom tre tunna är det minsta för höga. Det är så jag brukar stämma, jag slår ett G och så stämmer jag upp respektive ner tills det låter okej.

#25 c64

c64

Forumsräv

• Members
  • 317 Inlägg:

Postad 24 januari 2012 - 14:45

Kanske kombinera med tips om hur man sedan håller gitarren stämd?

Ja, tack! Gäller kanske de av oss som har gitarrer av lite sämre kvalitet och som stämmer ur sig titt som tätt. Jag har stämskruvar av märket Grover som jag tror ska vara hyfsad kvalitet.

https://elgitarr.wordpress.com/
¸.·´¯`·.´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

"I love the smell of napalm in the morning." - Lt. Col. Bill Kilgore

dil20131023.gif

#26 Svento

Svento

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 24 januari 2012 - 17:06

Min elfiol som har mandolinskruvar håller stämningen spöklikt bra. Man kan ha den i lådan i flera veckor, gå ut i kylan och så in i värmen, ingenting får den att tappa stämningen. Jag har nästan förlorat gehöret på grund av den.

#27 svarthund

svarthund

Medlem

• Members
  • 169 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 17:33

Kommer ihåg detta med telefonens normal-a 440 Hz, men inte alla tror på mej.
Detta är ändå bäst: Kolla vid 1.00 :-) http://www.youtube.com/watch?v=mrv24JD2RZc&feature=related

Yeah-hah!
Shredd! :D

Jag har inga stämtips som inte nämnts, bara uppmaningen att alltid spela på en stämd gura. Annars låter det inte kul.

#28 davidssoneddie

davidssoneddie

Medlem

• Members
  • 164 Inlägg:

Postad 29 juli 2012 - 20:15

Det där med att man tappar stämningen lättare när man har för många varv på stämskruven måste vara något av det dummaste jag har hört!
Så länge strängen är spänd och inte töjer sig så tappar man inte stämningen.
Trycket på strängen ligger endast på den delen av strängen som är mellan bryggan och stämskruven.
Det problemet ni upp lever måste vara dålig mekanik.
Samma sak finns inom fiske utrustning. En sämre rulle går veven tillbaka ett kvarts varv på medans en kvalitets rulle stannar direkt.

#29 Senior

Senior

Forumsräv

• Moderators
  • 587 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, datorer, hundar, golf mm mm

Postad 29 juli 2012 - 20:32

Det där med att man tappar stämningen lättare när man har för många varv på stämskruven måste vara något av det dummaste jag har hört!
Så länge strängen är spänd och inte töjer sig så tappar man inte stämningen.
Trycket på strängen ligger endast på den delen av strängen som är mellan bryggan och stämskruven.
Det problemet ni upp lever måste vara dålig mekanik.
Samma sak finns inom fiske utrustning. En sämre rulle går veven tillbaka ett kvarts varv på medans en kvalitets rulle stannar direkt.

Jag har fått lära mig på gitarrmekarkurs att om man har för många varv på strämskruven så kan strängen ligga och "rulla" med ostämdhet som följd. Vet man hur man självlåser en sträng så behöver man inte veva den flera varv.
;) Lars
You Got a Right To Play The Blues ( BB King )

#30 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 29 juli 2012 - 20:58

Man vill ju veva på så lite sträng så möjligt så chansen ökar att man får fler strängbitar liggandes gömda i mattan så de sticker en i fotsulan när man minst anar det.

#31 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 29 juli 2012 - 21:15

Att st&auml;mma en gitarr s&aring; det verkligen &auml;r st&auml;mt har jag givit upp :-)

Intressantare &auml;t vad Forsman &auml;r inne p&aring;, hur man f&aring;r den att f&ouml;rbli s&aring; st&auml;md som man lyckades f&aring; den fr&aring;n b&ouml;rjan.
Ingen gitarr, m&ouml;jligen undantage de med Evertune (fast de har andra problem av v&auml;rre modell) h&aring;ller ju st&auml;mningen n&aring;gon l&auml;ngre stund.

Jag tror b&auml;sta l&ouml;sningen p&aring; b&aring;da problemen &auml;r att paja sina &ouml;ron till niv&aring; att man tycker H&aring;kan sjunger rent.

/Magnus
Playing guitar really helps your guitar playing!

Youtube - MagnusOlsson.com

#32 davidssoneddie

davidssoneddie

Medlem

• Members
  • 164 Inlägg:

Postad 30 juli 2012 - 05:58

Ta ett snöre och linda det runt pekfingret.
Ju fler varv ju hårdare sitter snöret runt fingret.
Jag har en mot fråga till detta då som jag tycker är ganska relevant. Ni som endast lindar ett par varv spelar ni av strängar ofta och får ni byta strängar ofta?
Jag byter strängar högst 2 ggr om året. Spelar ca 1-3 timmar dagligen.
Mina gitarrer håller stämningen fint!

#33 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 30 juli 2012 - 09:02

Ta ett sn&ouml;re och linda det runt pekfingret.
Ju fler varv ju h&aring;rdare sitter sn&ouml;ret runt fingret.
Jag har en mot fr&aring;ga till detta d&aring; som jag tycker &auml;r ganska relevant. Ni som endast lindar ett par varv spelar ni av str&auml;ngar ofta och f&aring;r ni byta str&auml;ngar ofta?
Jag byter str&auml;ngar h&ouml;gst 2 ggr om &aring;ret. Spelar ca 1-3 timmar dagligen.
Mina gitarrer h&aring;ller st&auml;mningen fint!

Vad menar du med sn&ouml;ret?
Ju fler varv str&auml;ng p&aring; stolpen ju s&auml;mre h&aring;ller gitarren st&auml;mningen, det &auml;r ett faktum.
Ju mer str&auml;ng ju st&ouml;rre risk att den r&ouml;r sig p&aring; skruven.
Undantaget om man har s&aring; lite att den inte f&aring;r f&auml;ste alls.
Klart b&auml;st &auml;r l&aring;sbara och inget varv alls, efter det l&aring;sta av sig sj&auml;lv och s&aring; f&aring; varv som m&ouml;jligt.

Hur m&aring;nga varv h&auml;nger ju inte ihop med str&auml;ngbrott, str&auml;ngen g&aring;r ju aldrig av d&auml;r (alltid vid stallet).
Jag byter mina str&auml;ngar var 3-4 dag, men det har inget med varv p&aring; stolpen att g&ouml;ra.

H&aring;ller st&auml;mningen &auml;r sv&aring;rt att prata om, jag har st&ouml;tt p&aring; massor av folk som s&auml;ger deras gitarr h&aring;ller st&auml;mningen alltid men n&auml;r man kollar det &auml;r den inte st&auml;md, de &auml;r bara att de inte h&ouml;r att den inte &auml;r det.
Speciellt med svajgitarrer d&auml;r str&auml;ngarna &auml;r st&auml;mda inb&ouml;rdes men f&ouml;r h&ouml;gt eller l&aring;gt i f&ouml;rh&aring;llande till vad det skall vara (och var n&auml;r man b&ouml;rjade).

/Magnus

#34 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 30 juli 2012 - 09:42

Min iPad verkar ha f&aring;tt spatt, ledsen om det inte g&aring;r att l&auml;sa.

#35 davidssoneddie

davidssoneddie

Medlem

• Members
  • 164 Inlägg:

Postad 30 juli 2012 - 11:37

Sorry Magnus men helt obegripligt att läsa det du skriver. Återkom med det du skriver.

#36 howcan66

howcan66

Medlem

• Members
  • 80 Inlägg:
  • Interests:Gitarr

Postad 12 augusti 2012 - 23:08

Någon som testat evertune system? Så man slipper stämma guran...

#37 boogie

boogie

Medlem

• Members
  • 283 Inlägg:

Postad 04 september 2012 - 19:24

Någon som testat evertune system? Så man slipper stämma guran...

#38 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 17:15

http://www.youtube.com/watch?v=OiG4vqZMf1w

Japp! jag har testat just den gitarren och några andra... funkar bra för ändanmålet med att just den håller stämningen... men mitt stor problem var att om jag skulle bända någon ton en eller flera tonarter uppåt så behöll den samma ton :(

alltså helt omöjligt att göra solon å diverse för iaf mig.... kör man bara ackord så passar den utmärkt...

#39 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 17:17

Jag har haft problem med stämningen på g strängen på alla mina guror tills jag bytte sträng till en lindad... då försvann problemet :)

#40 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 22 september 2012 - 17:26

Japp! jag har testat just den gitarren och några andra... funkar bra för ändanmålet med att just den håller stämningen... men mitt stor problem var att om jag skulle bända någon ton en eller flera tonarter uppåt så behöll den samma ton :(

alltså helt omöjligt att göra solon å diverse för iaf mig.... kör man bara ackord så passar den utmärkt...

Fast det tror jag man kan ställa in, alltså så att den låter en benda som vanligt och bara korrigerar när det slappar (stämmer ur sig), så att säga. Har inte testat iförsig men läst en del på nätet. :)
// Jonatan :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar