Konsten att stämma en gitarr - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Konsten att stämma en gitarr

stämma gitarr

• Vänligen logga in för att svara
50 svar på denna tråd

#1 Anders68

Anders68

Anders

• Administrators
  • 1 529 Inlägg:
  • Interests:Gitarr

Postad 16 november 2011 - 00:46

Tänkte vi skulle skapa en tråd som bara handlar om att stämma en gitarr, här kan ni dela med sig av tips för att stämma en gitarr helt enkelt. Detta har ju redan diskuterats flitigt i många poster redan så nu ska vi försöka samla detta på ett ställe. Hur gör ni egentligen för att stämma er gitarr och få ut det bästa soundet och så vidare. Vad är skillnaden med att stämma en akustisk gitarr från en elgitarr?

#2 Forsman

Forsman

Veteran

• Members
  • 760 Inlägg:
  • Interests:Tuttar och öl.

Postad 16 november 2011 - 01:24

Kanske kombinera med tips om hur man sedan håller gitarren stämd?
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"

#3 Metal Up Your Ass

Metal Up Your Ass

Medlem

• Members
  • 240 Inlägg:

Postad 16 november 2011 - 02:44

stretcha strängarna, köra med floyd rose. räcker ;)

Hur gör ni egentligen för att stämma er gitarr och få ut det bästa soundet och så vidare

man använder en stämmare, eller? :rolleyes: <_<

#4 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 964 Inlägg:
  • Interests:Lite allt möjligt. Multinörd!

Postad 16 november 2011 - 08:52

Några spontana tips

- För att minimera stämproblem som har med töjning att göra, se till att ha så få varv som möjligt på stämskruven. Ett varv eller två räcker i de flesta fall, har man låsbara stämskruvar så räcker det med ett halvt varv eftersom strängen kläms fast med en skruv. Fler varv är mer/längre sträng vilket medför att det finns mer sträng att töjas.

- Se till att strängen glider bra i sadeln. Hör du "klickljud" när du stämmer gitarren så innebär det att strängen fastnar i sadeln och då har du ett problem som kan åtgärdas hyfsat enkelt. Du kan börja med att göra rent springan där strängen löper, fungerar inte det kan det betyda att springan är för trång och klämmer fast strängen. Man kan då försiktigt slipa upp den med ändamålsenliga verktyg, man kan ta ett finkornigt sandpapper (400 eller liknande) och vika den och dra den vikta kanten genom springan - men var försiktig och ta inte bort för mycket på en gång utan att testa med strängen emellan typ varje drag. Vill man vara ambitiös så kan man skaffa ett sadelfilset från t.ex gitarrdelar eller ett finmekaniskt filset från t.ex Clas Olsson eller Kjelle.

- Gitarren är en kompromiss i sin natur. Det går inte att stämma den perfekt. Man kommer tillräckligt nära när man intonerat och ställt in gitarren bra men det kommer allt vara små "fel" beroende t.ex på vart man tar ackord på halsen. Stämmer man gitarren så att ackord kring dem första 4-5 banden stämmer bra så är det inte så säkert att dem stämmer bra högre upp på halsen. Så, var inte så nojjig, stäm så gott du kan med öron/stämapparat så är det nog tillräckligt bra.
Silence is golden, duct tape is silver.

#5 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6 758 Inlägg:

Postad 16 november 2011 - 10:37

Paul Guy har en del matnyttigt inom den delen och spräcker även ngr myter(om det är sant får stå för honom)

http://www.guyguitar...dbok/index.html

RIG - Making instruments come true...

// Rickard

#6 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 964 Inlägg:

Postad 16 november 2011 - 15:40

Vi sammanfattar alla stämningstips och redigerar det första inlägget så man slipper läsa igenom hela tråden för att ta del av allt. Första inlägget blir alltså ett slags referensinlägg och uppslagsverk.

#7 Mappy

Mappy

Medlem

• Members
  • 107 Inlägg:
  • Interests:Inte kan man skriva "gitarr" här, men vad ska jag annars skriva?

Postad 16 november 2011 - 15:58

Ta hänsyn till hur greppbrädesystemet är uppbyggt och stäm endast efter "samma ton" och oktaver, aldrig efter ackord eller andra harmonier (själv gör jag ofta som de flesta av oss, fuskar och stämmer öppna strängar mot varandra).

Håll strängarna så rena som möjligt.

Resten av mina tips har nog täckts in ovan.

#8 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 964 Inlägg:

Postad 16 november 2011 - 20:32

Ta hänsyn till hur greppbrädesystemet är uppbyggt och stäm endast efter "samma ton" och oktaver, aldrig efter ackord eller andra harmonier (själv gör jag ofta som de flesta av oss, fuskar och stämmer öppna strängar mot varandra).

Håll strängarna så rena som möjligt.

Resten av mina tips har nog täckts in ovan.

Så, egentligen så har vi bara ett konkret tips här som är att hålla strängarna rena. Vet inte hur mycket det egentligen påverkar stämningen på gitarren - visst, lite. Om inte annat så är det ju alltid trevligare med rena strängar så man kan ju torka av dem när man spelat så håller dem lite längre. Men återigen, vet inte hur mycket det påverkar att stämma eller hur mycket bättre gitarren håller stämningen..

#9 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 16 november 2011 - 23:35

OK, ett konkret tips då: För vanliga elgitarrer (inte TT-hals eller earvanasadel eller liknande) så brukar jag stämma efter samma ton på alla strängar, i mitt fall är det A-tonen jag använder mig av. Jag stämmer tjocka E strängens femte band mot lös a-sträng på anslaget, alltså strängarna ska stämma ihop då man slår an dem. Tjocka e-strängen har en tendens att bli på tok för hör på anslaget om man stämmer efter en utklingande ton.
Vidare d-strängens sjunde band mot lös a-sträng, g strängens andra band mot lös a-sträng, b strängens 10e band mot a strängens flageolett på 5 e band och till sist e strängens femte band mot a strängens flageolett på 5e band.
Detta funkar för mig, det blir lite grann en "stretch-tuning" där låga e-strängen är lite för låg på lös sträng om man kollar den mot stämapparat, men detta sätt att stämma låter bättre i mina öron än att följa stämapparaten.

En gitarr med earvanasadel stämmer jag med "standardmetoden" e band 5 mot lös a-sträng, a 5e band mot lös d-sträng o.s.v.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#10 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 16 november 2011 - 23:41

Åh, glömde...
Stäm alltid UPP till rätt tonhöjd, aldrig ner. Stämmer du ner till rätt ton så finns det risk att du får "slack på strängen" nånstans och gitarren stämmer om sig vid första bend du gör.

Vidare, en strata bör enligt mig alltid sättas upp med flytande svaj om man vill kunna svaja med den. Sen stämmer man UPP alla strängar till rätt tonhöjd (därmed är alla strängar "maximalt spända" när gitarren är rätt stämd) och efter varje "divebomb" på svajet gör man en kort men bestämd bakåtsvaj (uppåtsvaj) så är alla strängar tillbaka i rätt läge. Om stratan är strängad på rätt sätt och väljusterad i övrigt så HÅLLER den stämningen på det här sättet.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#11 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 17 november 2011 - 00:05

Skitbra tråd!

#12 rockerman

rockerman

Forumsräv

• Members
  • 440 Inlägg:

Postad 17 november 2011 - 18:01

När jag började med gitarrspel så brukade man stämma A-strängen efter telefonlurens ton.
Men nu har man ju mobiltelefon idag så det kanske finns en app att ladda ner?

#13 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 17 november 2011 - 19:44

En grej jag tänkt på... Har läst/hört på många olika ställen att man ska ha så få varv som möjligt runt stämskruvarna. Jag håller med till ca 60%. Jag tror faktiskt det är viktigare hur man lindar/vindar/whatever upp strängen på skruven. Har man t ex 2-3 varv som ligger "fel" (dvs kanske över varandra eller att den inte är spänd), då blir det inget vidare. Har man däremot lagt dem "rätt" (dvs att strängen löper så fritt som möjligt, typ) så kan det hålla bra oavsett hur många varv man har. Sen betyder det inte att man ska brassa på med så många varv man kan. Ju fler varv desto mer sträng som kan töjas ut och skapa känslan av att något inte stämmer... Men liksom, så länge man har någorlunda koll på det hela så är det ingen risk. Från egen erfarenhet har jag märkt att bara jag spänner upp strängen rätt så kan jag ha upp emot 4-5 varv (vilket jag anser mycket) utan några problem. Sen kan man ju låsa strängen på en massa olika sätt, men så länge man inte bara gör som när man knyter sina skosnören som på bilden så bör det fungera åtminstonde någorlunda...

Postad bild

Fast i och för sig... Det gäller bara G-, B- & tunna E-strängen, de tjocka ska man ha så få varv som möjligt, finns liksom ingen större risk att de lossnar av sig själva! :P
// Jonatan :)

#14 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 964 Inlägg:

Postad 17 november 2011 - 19:54

En grej jag tänkt på... Har läst/hört på många olika ställen att man ska ha så få varv som möjligt runt stämskruvarna. Jag håller med till ca 60%. Jag tror faktiskt det är viktigare hur man lindar/vindar/whatever upp strängen på skruven. Har man t ex 2-3 varv som ligger "fel" (dvs kanske över varandra eller att den inte är spänd), då blir det inget vidare. Har man däremot lagt dem "rätt" (dvs att strängen löper så fritt som möjligt, typ) så kan det hålla bra oavsett hur många varv man har. Sen betyder det inte att man ska brassa på med så många varv man kan. Ju fler varv desto mer sträng som kan töjas ut och skapa känslan av att något inte stämmer... Men liksom, så länge man har någorlunda koll på det hela så är det ingen risk. Från egen erfarenhet har jag märkt att bara jag spänner upp strängen rätt så kan jag ha upp emot 4-5 varv (vilket jag anser mycket) utan några problem. Sen kan man ju låsa strängen på en massa olika sätt, men så länge man inte bara gör som när man knyter sina skosnören som på bilden så bör det fungera åtminstonde någorlunda...

Postad bild

Fast i och för sig... Det gäller bara G-, B- & tunna E-strängen, de tjocka ska man ha så få varv som möjligt, finns liksom ingen större risk att de lossnar av sig själva! :P

Du har inte läst vad som skrivits tidigare?

Sen tar du ändå bilder från Paul Guys artikel som också finns i tråden? :D

#15 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 17 november 2011 - 20:01

Du har inte läst vad som skrivits tidigare?

Sen tar du ändå bilder från Paul Guys artikel som också finns i tråden? :D

Såklart har jag det :) Tänkte bara motivera mitt motargument lite grann vilket resulterade i en kanske något onödigt lång utläggning... :rolleyes:

Ja fyyy på mig...! :P
// Jonatan :)

#16 Metal Up Your Ass

Metal Up Your Ass

Medlem

• Members
  • 240 Inlägg:

Postad 18 november 2011 - 23:41

Några spontana tips

- För att minimera stämproblem som har med töjning att göra, se till att ha så få varv som möjligt på stämskruven. Ett varv eller två räcker i de flesta fall, har man låsbara stämskruvar så räcker det med ett halvt varv eftersom strängen kläms fast med en skruv. Fler varv är mer/längre sträng vilket medför att det finns mer sträng att töjas.

- Se till att strängen glider bra i sadeln. Hör du "klickljud" när du stämmer gitarren så innebär det att strängen fastnar i sadeln och då har du ett problem som kan åtgärdas hyfsat enkelt. Du kan börja med att göra rent springan där strängen löper, fungerar inte det kan det betyda att springan är för trång och klämmer fast strängen. Man kan då försiktigt slipa upp den med ändamålsenliga verktyg, man kan ta ett finkornigt sandpapper (400 eller liknande) och vika den och dra den vikta kanten genom springan - men var försiktig och ta inte bort för mycket på en gång utan att testa med strängen emellan typ varje drag. Vill man vara ambitiös så kan man skaffa ett sadelfilset från t.ex gitarrdelar eller ett finmekaniskt filset från t.ex Clas Olsson eller Kjelle.

- Gitarren är en kompromiss i sin natur. Det går inte att stämma den perfekt. Man kommer tillräckligt nära när man intonerat och ställt in gitarren bra men det kommer allt vara små "fel" beroende t.ex på vart man tar ackord på halsen. Stämmer man gitarren så att ackord kring dem första 4-5 banden stämmer bra så är det inte så säkert att dem stämmer bra högre upp på halsen. Så, var inte så nojjig, stäm så gott du kan med öron/stämapparat så är det nog tillräckligt bra.

nä, för om man har fr så är de bara å sätta på strängen igen om man har fett mkt sträng runt stämmisen!

#17 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 19 november 2011 - 00:40

nä, för om man har fr så är de bara å sätta på strängen igen om man har fett mkt sträng runt stämmisen!

Ja, det kan vara ett OK "budget-tips" att ha några varv sträng extra på en gura med Floyd, men låssadeln sabbar normalt sett strängen så pass mycket så att den inte duger att spela på om man vevar tillbaka lite sträng från stämskruven och fäster den i stallet igen. Men visst funkar det.

#18 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 964 Inlägg:

Postad 19 november 2011 - 10:43

Ja, det kan vara ett OK "budget-tips" att ha några varv sträng extra på en gura med Floyd, men låssadeln sabbar normalt sett strängen så pass mycket så att den inte duger att spela på om man vevar tillbaka lite sträng från stämskruven och fäster den i stallet igen. Men visst funkar det.

+100. :D

#19 Metal Up Your Ass

Metal Up Your Ass

Medlem

• Members
  • 240 Inlägg:

Postad 20 november 2011 - 20:55

jag kör på den. har alltid funkat.

#20 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:
  • Interests:Spela instrument, foto

Postad 29 november 2011 - 10:19

jag har en sån lite clip-on stämmare o stämmer numera kromatiskt. förut så stämde jag efter guitar-tuner men det var tydligen "fel", eller iaf inte lika bra :).

Jag har typ 2-3 varv runt skruvarna, oavsett om det är nylon eller stål. Jag har inga problem med att gitarren stämmer om sig, det är nu för tiden lite som ändras eftersom jag har haft gitarrerna ett tag. När det gäller nylongitarren så fäster jag strängarna "riktigt" i stallet (?) för att inte skapa en svag länk i kedjan när det gäller rörelsen i strängen. Göra rätt från början typ :)

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90
Fender Telecaster Highway One

B C Rich Warlock reversed headstock

Bas:
Fender Telecaster Modern Player Bas
Ett Ibanez Proline projekt

Stärk: