Bach Les Paul - Felkopplad el? Trasig pickup? - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Bach Les Paul - Felkopplad el? Trasig pickup?

Bach les paul pickup humbucker Les paul

• Vänligen logga in för att svara
7 svar på denna tråd

#1 niklasa

niklasa

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 08 november 2011 - 14:03

Hej alla!

Min första post här på forumet, även om jag läst en del inför mitt första gitarrköp här!

Jag köpte igår en begagnad Bach Les paul tillsammans med en Vox VT20+, för att börja spela lite under den kommande vargavintern! ^_^ Jag har spelat lite akustiskt innan, men aldrig elgitarr.

Nu till mitt problem: Jag kopplade in all utrustning och satte mig för att testa lite. Jag testade först att ställa 3-vägs-switchen i "Ner"-läget, alltså Treble, och där låter det rivigt och bra. Ställde sedan den på RHYTM-positionen, och där låter det mindre bra. Det känns som att ljudet är väldigt basigt och stumt. Det kommer dock ljud. När jag sedan ställer switchen i mittenläget, där den ska använda båda pickuperna, så tycker jag att ljudet låter nästan precis som RHYTM. Jag testade då att vrida ner volymen HELT på RHYTM-micen, men då kommer det inget ljud alls. Jag måste alltså ha volym på båda miccarna för att få ut något ljud alls. Skall det vara så på en Bach Les Paul, eller är det felkopplat någonstans? Om man ställer ner volymen på respektive mic, och sedan spelar på den andra, så kommer det ljud, så båda miccarna verkar ju vara fungerande. Jag är en TOTAL nybörjare på elgitarr, så detta kanske är en helt idiotisk fråga?

Jag jämförde min egna gitarr(som ju är begagnad) med några på edgaraudios hemsida, och märkte att min främre(nära halsen) humbucker är ungefär 1cm mer nedskjuten i halsen än på bilderna. Kan den tidigare ägaren ha justerat ner den? Kan det vara den som påverkar ljudet? Vilket läge på switchen aktiverar vilken av pickuperna? Kan jag skruva upp den själv, eller bör jag lämna in den?

Tacksam för all hjälp!

#2 sebbeklang

sebbeklang

Medlem

• Members
  • 199 Inlägg:

Postad 08 november 2011 - 14:27

rhythm är halsmicken, treble är stallmicken. mittenläget är tyst om endera av mickarna är fullt nerskruvad, så är det i princip alltid på les paul-modeller. micken kan du skruva upp själv, inga konstigheter där. bara ge dig på de två skruvarna som sitter på varsin sida av varje mick.
jag har mina mickar så högt som det går utan att de tar i strängarna, men det är en smaksak. finns många som föredrar dem längre ner, bland annat kanske den tidigare ägaren.

#3 klast

klast

Gitarrgud

• Members
  • 2 475 Inlägg:

Postad 08 november 2011 - 17:51

Du kanske behöver dra på tonratten (helt medurs) för halsmicken. Jag brukar normalt ha den helt pådragen på min pålle.

Klas

#4 niklasa

niklasa

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 09 november 2011 - 15:23

Hej, och tack för era svar!

Både volymkontrollerna och tonkontrollerna är vridna till max (10). Jag höjde pickupen i halsen en aning, och det blev annorlunda ljud. Men nu tycker jag att E samt A strängarna låter sjukt "basigt". Ljudet blir alltså så basigt och högt från dessa två strängar (jag testade med ett G samt ett C-ackord) att det tonar över alla andra strängar...Jag har en VOX VT20+, men har stängt av alla effekter enligt manualen, och kör på "Clean"-läget. Jag har ställt alla tuners på mittenläget på förstärkaren, och kör Master Volume på 20%. Det fungerar ju att dra ner basen helt på förstärkaren, men ljudet blir ju inte så mysigt då...Kan jag utesluta på något sätt att det inte är fel på någon av pickuperna på något sätt? Eller att förstärkaren fungerar som den skall?

Märker själv att frågorna kanske är svåra att besvara utan att se utrustningen framför sig...Vilken röra!

Jag kan ju lägga upp några ljud-test på youtube, om det kan hjälpa!

#5 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1 133 Inlägg:

Postad 09 november 2011 - 15:50

Har haft samma problem med halsmickar särskilt när man spelar cleant.
Min lösning blev nya högtalare med mindre botten.
Fast nu har jag lite problem med att det kan bli lite vasst ibland med stratan istället.
Det du kan prova med är att öka mid:en när du drar ner basen.
Du kan även prova att ha micken lägre på den sidan som låter för mycke.

#6 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Rock&Rollmupp

• Members
  • 1 695 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, meka i hobbyrummet och jamma med likasinnade när tillfälle bjuds. Lite för förtjust i vin och god mat.

Postad 09 november 2011 - 16:44

Om du har pengar över så är en EQ pedal lösningen på många problem.
T ex en sån här http://www.bossus.co...p?ProductId=144

OldFart.jpg  Kemper-maniac

#7 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 09 november 2011 - 16:53

Sänk micken på bassidan tills du får en lagom nivå.
Sen kan du finjustera volymen sträng för sträng genom att höja de olika ställbara polskruvarna (de skruvarna som sitter rakt under strängarna på micken).
Skruvar du upp polskruvarna så att själva spolen kommer längre ifrån strängarna så minskar även lite av basåtergivningen.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#8 klast

klast

Gitarrgud

• Members
  • 2 475 Inlägg:

Postad 09 november 2011 - 22:48

Du får väl testa litet. Börja med alla tonkontroller i läge kl 12, d v s 50 % pådrag. Minska sedan basen och dra upp treble och mid.
Sedan kan du prova t ex AC15 som borde vara litet brightare än Clean.

Klas

Tagga även med någon av dessa nyckelorden: Bach les paul, pickup, humbucker, Les paul

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar