Gammal fiol - Off topic - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Gammal fiol

• Vänligen logga in för att svara
12 svar på denna tråd

#1 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 01 september 2011 - 18:27

Tjoflöjt!
Nu är det såhär att vi har ett par gamla fioler liggande här i huset, en Stradivarius-kopia från tidigt 1900-tal eller sent 1800-tal sam en till som jag är REJÄLT nyfiken på...

Den andre är en fiol i barockmodell, alltså lite "bulligare" i formen än den vanligare (senare) stradivariusmodellen.
I denna fiol står det "Franzesko Ruggerie, cremona anno 1675".
Denna fiol var en vända på antikrundan, deras expert tyckte att vi skulle söka vidare information om denna eftersom hon tyckte att den faktiskt såg ut att kunna vara äkta.
Nån som känner till en bra "fiolkännare"?

Kan lägga till att den här fiolen bör ha kommit i familjens ägo runt 1850...
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#2 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6 758 Inlägg:

Postad 01 september 2011 - 19:52

ska kolla med mitt bollplank om han vet eller vet ngn!

EDIT: Inga bilder?! :huh:

RIG - Making instruments come true...

// Rickard

#3 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 01 september 2011 - 21:11

ska kolla med mitt bollplank om han vet eller vet ngn!

EDIT: Inga bilder?! :huh:

Ska försöka fixa det från jobbet imorrn, datorn här hemma är för seg...
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#4 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 02 september 2011 - 09:14

Den här kanske kan vara nåt.

http://www.fioler.se/
// Jonatan :)

#5 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 02 september 2011 - 09:42

Det är kul med gamla fioler. Den du nämner och har i din ägo är värd en 1000 lapp om den är i bra skick, Jag köpte själv 5 st Stradivarius kopior på en auktion i Oslo, dom var i varierande skick jag gav 1000 NKR för alla tillsammans. Dessa kopior är inga ovanliga fioler tillverkades i massor i början på 1900 talet spec i Tjeckoslovakien, dom såldes också på postorder en gång i tiden. Sälj den inte den pryder en plats på väggen bättre

#6 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 02 september 2011 - 11:59

Det är kul med gamla fioler. Den du nämner och har i din ägo är värd en 1000 lapp om den är i bra skick, Jag köpte själv 5 st Stradivarius kopior på en auktion i Oslo, dom var i varierande skick jag gav 1000 NKR för alla tillsammans. Dessa kopior är inga ovanliga fioler tillverkades i massor i början på 1900 talet spec i Tjeckoslovakien, dom såldes också på postorder en gång i tiden. Sälj den inte den pryder en plats på väggen bättre

Jomen det är just detta jag är lite smyg på, den ena Ruggieri modellen, är tillverkad innan de tjeckiska ock tyska kopiorna började byggas, den är med stor sannolikhet tillverkad INNAN 1850, den var gammal när den skaffades av min farfars farfar runt 1850-60.

#7 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 02 september 2011 - 12:06

Postad bild
Litte pillder...

#8 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 02 september 2011 - 14:19

Jag är lite osäker på när man började göra kopiorna i Tjeckoslovakien, men det var någon gång på senare hälften av 1800 talet.

#9 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 02 september 2011 - 20:59

Jag är lite osäker på när man började göra kopiorna i Tjeckoslovakien, men det var någon gång på senare hälften av 1800 talet.

Japp, de tidigaste jag har spårat är från 1880-talet...

#10 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6 758 Inlägg:

Postad 09 september 2011 - 14:18

har tyvärr inte fått tag på honom ännu Johan, men jag ska prova på måndag och se om han svarar! under tiden kom jag faktiskt på en sida som han nämnt för mej som kanske kan hjälpa dej(antar att han kanske hänvisar annars till den). där håller alla möjliga byggare till :)

http://www.mimf.com/

RIG - Making instruments come true...

// Rickard

#11 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 09 september 2011 - 18:32

Min far är fiolbyggare samt fiolnörd, jag mailar honom sidan med bilderna och ser vad han säger! :)

Snälla, hjälp mig att vinna en årsförbrukning kattmat genom att rösta på min katt en gång om dagen, fram till 14 dec 2015!
http://kattensdag.ro...ling/?pid=48679

myspace.com/karolinastorling
Min biologiska klocka kallas mensur.

#12 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 12 september 2011 - 16:52

Såhär svarade far min på mailet:

Hej! Bäst att han går till någon fiolmakare och visar upp fiolen. Det kan kosta ett par hundralappar/st men det får det ju vara värt.

Snälla, hjälp mig att vinna en årsförbrukning kattmat genom att rösta på min katt en gång om dagen, fram till 14 dec 2015!
http://kattensdag.ro...ling/?pid=48679

myspace.com/karolinastorling
Min biologiska klocka kallas mensur.

#13 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 12 september 2011 - 17:51

Såhär svarade far min på mailet:

Hej! Bäst att han går till någon fiolmakare och visar upp fiolen. Det kan kosta ett par hundralappar/st men det får det ju vara värt.

Stort tack Karro, tacka far din också!
Ja, det får bli så att jag smiter in till en fiolbyggare... nu ska jag bara hitta en sån...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar