Vad gillar vi Mest här på Forumet? :) - Sida 2 - Musikstilar - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Vad gillar vi Mest här på Forumet? :)

• Vänligen logga in för att svara
44 svar på denna tråd

Omröstning: Vad gillar vi för musikstil :) (80 medlem(mar) har röstat)

Vad gillar vi för musikstil :)

1. Jazz (5 röster [6.25%])

Procent av omröstning: 6.25%

2. Blues (7 röster [8.75%])

Procent av omröstning: 8.75%

3. Hårdrock/70/80 (17 röster [21.25%])

Procent av omröstning: 21.25%

4. Metal/80/90/00 (28 röster [35.00%])

Procent av omröstning: 35.00%

5. Klastiskt (1 röster [1.25%])

Procent av omröstning: 1.25%

6. Funk (2 röster [2.50%])

Procent av omröstning: 2.50%

7. Punk (2 röster [2.50%])

8. Rock (11 röster [13.75%])

Procent av omröstning: 13.75%

9. Rock ´N Roll (3 röster [3.75%])

Procent av omröstning: 3.75%

10. Rockabilly (1 röster [1.25%])

11. Raggee (1 röster [1.25%])

12. Trubadurer/visor/folk (2 röster [2.50%])

Rösta Gäster kan inte rösta

#21 newform

newform

Forumsräv

• Members
  • 331 Inlägg:

Postad 15 augusti 2011 - 11:37

fusion, funk och rock
http://www.myspace.com/simonhermansson - Gitarrbaserad Jazz/Fusion/Exp

#22 Doug

Doug

Nykomling

• Members
  • 43 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, musik, gitarr, musik, gitarr, musik...........

Postad 15 augusti 2011 - 12:07

Min far led ganska hårt när ja började spela Amon Amarth högt o ibland med öppen dörr i vintras typ XD
Ännu mer förbannad blev han när ja försökte gå runt o sjunga som Johan Hegg hehe xD

Haha!
Jag kan tänka mig att min morsa inte häller alltid tycker det är så roligt när jag spelar. Men det var hon som köpte gitarren åt mig så hon får skylla sig själv!

#23 Gorran

Gorran

Forumsräv

• Members
  • 670 Inlägg:
  • Interests:Vin kvinnor och sång + Ferrari+ numera: gungstolen

Postad 15 augusti 2011 - 14:10

Klastisk?? Och varför finns inte reggaeton med och inte latinsk eller indisk eller en massa annat som inte heller är med.

Fan jag gillar musik! All musik!

#24 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 15 augusti 2011 - 17:55

Jag bara måste berätta en grej som inträffade för ca ett år sen. Var på en musiklektion och vi var en rätt stor grupp på 3 eller 4 klasser som satt och diskuterade lite allt möjligt - dvs musikläraren skickade runt en fråga som var och en fick svara på. En av frågorna var just "Vilken musik gillar du?" Minns tyvärr inte om det ordagrannt var "gillar du att lyssna på" eller "tycker du är roligast att spela" osv, men aja. Undertecknad svarade nåt i stil med "gitarrbaserad rockmusik". Men i alla fall, det intressanta var att endast ett fåtal specificerade sig till enskilda genrer, de flesta (kanske 60-80%) svarade "Allt möjligt, det som spelas på radion" eller helt enkelt "Jag lyssnar på all musik". Det fick mig att tänka efter, rejält. Vad innebär "allt möjligt"? Jag kan nästan garantera att de som påstod att de lyssnade på "allt möjligt" inte lyssnade särskilt mycket på folkmusik, visor, klassiskt, barock (:P), rockabilly, jazz, fusion osv. Något undantag fanns det säkert, men alltså, för majoriteten betydde "allt möjligt" helt enkelt just "det som spelas på radion". För dem gällde att "all musik" = "den-sofistikerade-dynga-vi-blir-påtvingade-genom-radion-&-tv:n" :) Det anser jag är ett grovt misstag att tro. Huvuddelen av den musik som spelas i radio idag är en liten smal genre kallad pop. Och inom den ryms sannerligen inte "allt möjligt"! :blink:

Nu var detta kanske lite grovt formulerat - ni får ursäkta mig, jag har en instinktiv förmåga att såga "den-sofistikerade-dynga-vi-blir-påtvingade-genom-radion-&-tv:n" så fort jag får chansen :rolleyes: - men jag hoppas ändå jag uttryckt mig förståeligt! ;)

Och btw, min favoritgenre är fusion. Gärna gitarrbaserad! :rolleyes:
// Jonatan :)

#25 Anonym

Anonym

Veteran

• Members
  • 1 067 Inlägg:

Postad 15 augusti 2011 - 21:25

lyssnar mest på bilradion och vad som spelas där :)

#26 Chatte

Chatte

Gitarrgud

• Members
  • 1 560 Inlägg:

Postad 15 augusti 2011 - 21:29

lyssnar mest på bilradion och vad som spelas där :)

Vaddå har du bilen med dig in i lägenheten?

#27 Anonym

Anonym

Veteran

• Members
  • 1 067 Inlägg:

Postad 15 augusti 2011 - 21:32

Vaddå har du bilen med dig in i lägenheten?

hemma lyssnar jag på det jag själv spelar :)

#28 Chatte

Chatte

Gitarrgud

• Members
  • 1 560 Inlägg:

Postad 15 augusti 2011 - 21:55

hemma lyssnar jag på det jag själv spelar :)

Postad bild

#29 najtrows

najtrows

Gitarrbyggarpojken!

• Members
  • 2 719 Inlägg:
  • Interests:Musik, Datorer och Gitarrbyggeri!

Postad 15 augusti 2011 - 22:41

Jag bara måste berätta en grej som inträffade för ca ett år sen. Var på en musiklektion och vi var en rätt stor grupp på 3 eller 4 klasser som satt och diskuterade lite allt möjligt - dvs musikläraren skickade runt en fråga som var och en fick svara på. En av frågorna var just "Vilken musik gillar du?" Minns tyvärr inte om det ordagrannt var "gillar du att lyssna på" eller "tycker du är roligast att spela" osv, men aja. Undertecknad svarade nåt i stil med "gitarrbaserad rockmusik". Men i alla fall, det intressanta var att endast ett fåtal specificerade sig till enskilda genrer, de flesta (kanske 60-80%) svarade "Allt möjligt, det som spelas på radion" eller helt enkelt "Jag lyssnar på all musik". Det fick mig att tänka efter, rejält. Vad innebär "allt möjligt"? Jag kan nästan garantera att de som påstod att de lyssnade på "allt möjligt" inte lyssnade särskilt mycket på folkmusik, visor, klassiskt, barock (:P), rockabilly, jazz, fusion osv. Något undantag fanns det säkert, men alltså, för majoriteten betydde "allt möjligt" helt enkelt just "det som spelas på radion". För dem gällde att "all musik" = "den-sofistikerade-dynga-vi-blir-påtvingade-genom-radion-&-tv:n" :) Det anser jag är ett grovt misstag att tro. Huvuddelen av den musik som spelas i radio idag är en liten smal genre kallad pop. Och inom den ryms sannerligen inte "allt möjligt"! :blink:

Nu var detta kanske lite grovt formulerat - ni får ursäkta mig, jag har en instinktiv förmåga att såga "den-sofistikerade-dynga-vi-blir-påtvingade-genom-radion-&-tv:n" så fort jag får chansen :rolleyes: - men jag hoppas ändå jag uttryckt mig förståeligt! ;)

när jag menar allt möjligt så menar jag punk,hcpunk/kängpunk, dödsmetall, black metal, klassisk rock, stoner rock, stoner metal, folkmusik både dylanliknande men också försök till att skapa egna svenska folkmelodier, akustiska campfireversioner av gamla godingar, thrashmetal, improviserat flummigt plock på akustisk, blues, bluesrock.. och ja.. mera. men det här är väl mest vad jag lirar för tillfället. finns ju massa annat man kommer bli intresserad av och annat man en gång spelade men inte just nu spelar.
Gitarrer:
Bach Les Paul Blackburst med EMG 81 i Stall och EMG 60 i hals. Drop C
Aria Pro II LS-450 GFS Crunchy Rails i Hals och GFS Mean 90's i hals.
Bach Telecaster med fakelogga som jag planerar att få bort, Fender Am standard halsmick och Bareknuckle Piledriver i Stall. E Standard
Vintage VS6 Svart med Blackout AHB-1 set. B Standard
Squier Showmaster SH-6 i stall och GFS Li'l Killers i neck, mid. E Standard
Akustika, Hobbex. Nylonacke som morsan köpte åt mig för att jag ville börja lira, spelar på den nästan varje dag.

Stärkare:
Blackstar HT-5 topp + HB G212 Vintage

Pedaler:
Korg AX3G
GuitarRig4 (jag låtsas att det är en pedal)
Behhringer Hellbabe
EHX Metal Muff
ZW-44
Ibanez TS-10

#30 Ibanez RG

Ibanez RG

Medlem

• Members
  • 207 Inlägg:
  • Interests:Musik!!

Postad 07 september 2011 - 20:52

+1 dynga var en bra förklaring på vad radion spelar:P i de flesta fallen^^ då det inte kommer sånna dära fräna snubbar o önskar nåt ascoolt^^ men då kommer väl nån 14 årig tjej fram och tycker man är störd i huvvet som tycker det är bra.... justin bieber gör ju såklart den bästa musiken och så tycker ju alla... nämen ärligt talat ibland undrar man ju vart världen är påväg när det underbara som kallas för musik oxå ska förstöras med att det enda som betyder nåt är hur man ser ut... Jag menar om man ser bra ut är ju viktigare än ens röst om man är sångare idag! make scense??
"When I die, I want people to play my music, go wild and freak out and do anything they want to do." - Jimi Hendrix

"When I die, just keep playing the records." - Jimi Hendrix

#31 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 07 september 2011 - 23:16

Så ja. Nu börjar det ju hända grejer i denna tråden.

+1 kort sagt.

Pöbeln,de som inte spelar ngt instrument,tappar snart intresset om musiken ,oavsett vilken stil det e,blir för avancerad. Mkt enkelt mattematik.
Motsatsen e då de som spelar. De lyssnar nog ofta på lite mer avancerad musik när de växt ur barnskorna menar jag vilket i SIN tur medför att det där med genrer blir mindre å mindre intressant inom rimliga gränser allt eftersom man själv utvecklas.
Spela tex upp ett tyngre fusion stycke för Svenne Banan å se hur många SEKUNDER det tar innan han lagt på mössan på huvudet...

Likaledes tror jag att det i huvudsak e musiker/de som spelar själva som rent av ger sig ut på jakt,samt då å då "upptäcker",musik i MYCKET större grad än pöbeln.
Pöbeln gillar att bli serverad. Pöbeln e dels lat å dels relativt sett ointresserad. Pöbeln vill bli underhållen.
Jag har tex blivit utskälld av pöbeln på scen,en RIKTIG världsmästare icke desto mindre,för att jag tog mig tiden att stämma mitt instrument. Det tog uppenbarligen,de sekunderna,för lång tid :lol: . Stämma skulle jag gjort innan...typ förra månaden å om jag inte "skulle lira kunde jag kliva av scen så de kunde slå igång CD;n igen". :lol: :lol: Som det heter...det skall finnas folk till allt...men de e iaf ett exempel på hur pöbeln KAN se detta med musik.
Att han LUGNT sagt såg ut som ett levande fån en dryg timma senare när vi klev av med svetten rinnande...e en annan historia..

Så. För att vara märkvärdig :lol: (å de e jag ju ALLLLLLTID) så lägger jag helt enkelt ner min röst för jag kan fanimig hart nog uppskatta all musik-bortsett från den färdigstöpta dansbandsdyngan samt finsk tango.

Titta som sagt bara på popmusiken. Det som då matas ur radiokanaler. E det 15 år sen det började komma in lite mellanöstern drivna rytmer i den dyngan? Nått sånt? Å eftersom allt i den eterproducerade skiten går efter en mall,radioformat osv,så e det då vissa "hitmakers" som sparkar på den döda hästen med mellanöstern rytmer än.
Lyssnar jag på det?
Yup. Visst gör jag det så länge det inte rör sig om överdoser-till skillnad då från den stereotypa svenska dansbandsdyngan som fanimig borde förbjudas i lag.SÅ dåligt anser jag att det e.Framför allt 80 tal å tidig 90 tals dito. Det e musik som jag personligen anser idiotförklarar lyssnaren.

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#32 Anonym

Anonym

Veteran

• Members
  • 1 067 Inlägg:

Postad 08 september 2011 - 11:57

Jag som är uppväxt i dansbandsträsket, klarar inte av att lyssna på dansband det är det värsta jag vet :) Jag och en polare var så rebelliska i tonåren att vi lyssnade på blues stället för dansband, det var väl inte helt konfliktfritt, för det var ingen annan som gillade det :)

#33 gsandberg

gsandberg

Forumsräv

• Members
  • 371 Inlägg:

Postad 08 september 2011 - 14:29

De e bara att kolla på musikstilar underforum. Klar segrare: Metal med 90 ämnen och 1837 svar!

#34 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 09 september 2011 - 13:16

Hehe kul läsning det här :)

En grej jag har tänkt en del på (som någon nog redan varit lite inne på i och för sig) är att de här som lyssnar på, tja, popmusik (den sofistikerade dynga som blablabla... :rolleyes: ) inte vill behöva tänka på vad de lyssnar på. Jag menar, hur krävande för hjärnan är det att lyssna på en låt som består av 4 ackord som repeteras om & om igen? Det är så lätt att följa med och förutse vad som kommer hända att det - enligt mig - näst intill blir primitivt! Jag ber 1000 ggr om ursäkt, men jag måste ta ett konkret exempel: Lady Gaga vs Steve Vai... :lol: Vad är mest intressant att lyssna på? Svaret är underförstått, tycker jag. Inte minst för att Vai är en musiker som förstår sig på kontraster och kan utföra variationer i musiken, till skillnad från vissa andra "musiker" hihi :P

Hehe var bara tvungen att skriva... :)

#35 Razze998

Razze998

Forumsräv

• Members
  • 466 Inlägg:
  • Interests:Gitarr lyssna på Metal\Hårdrock

Postad 09 september 2011 - 14:06

Hehe kul läsning det här :)

En grej jag har tänkt en del på (som någon nog redan varit lite inne på i och för sig) är att de här som lyssnar på, tja, popmusik (den sofistikerade dynga som blablabla... :rolleyes: ) inte vill behöva tänka på vad de lyssnar på. Jag menar, hur krävande för hjärnan är det att lyssna på en låt som består av 4 ackord som repeteras om & om igen? Det är så lätt att följa med och förutse vad som kommer hända att det - enligt mig - näst intill blir primitivt! Jag ber 1000 ggr om ursäkt, men jag måste ta ett konkret exempel: Lady Gaga vs Steve Vai... :lol: Vad är mest intressant att lyssna på? Svaret är underförstått, tycker jag. Inte minst för att Vai är en musiker som förstår sig på kontraster och kan utföra variationer i musiken, till skillnad från vissa andra "musiker" hihi :P

Hehe var bara tvungen att skriva... :)

Hahahahaha Steve Vai Vs Lady Gaga :P

#36 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 09 september 2011 - 18:51

Hihi :)

Glömde föresten skriva klart märkte jag. Poängen är att ibland kanske det händer något oväntat i t ex Steve Vais låtar, typ oväntade ackord eller vad han nu kan hitta på. Detta gör att man blir tvungen att göra en snabb analys av musiken, typ fråga sig själv "Är det här harmoniskt eller inte? Gillar jag det? etc" Många av oss sunda gitarrister (ursäkta generaliseringen haha ;) ) uppskattar sånt där, kreativa små detaljer som sticker ut, men för en som lyssnar på Lady Gaga är det ju helt otänkbart. Ska man bli tvungen att tänka medan man lyssnar på musik?! Nej, allt ska man få serverat direkt på silverfat - samma ackord om & om igen... - så att det blir lättlyssnat! En uppfattning jag minst sagt inte delar, jag gillar att "ha hjärnan i musiken"... :)

#37 Murmel

Murmel

J-rock wannabe

• Members
  • 1 016 Inlägg:

Postad 09 september 2011 - 18:56

Ärligt talat lyssnar jag hellre på Lady Gaga än Vai. Nog för att Vai är snuskigt duktig, men han uttråkar mig något grymt.. Tycker den mesta radiopoppen som spelas idag är nice, Katy Perry är favoriten :lol:
Det finns inte med j-rock på listan hörru, bästa genren ever, är heeeelt fast. Och att de gillar att blanda genrer som fan gör det inte sämre. Sen är de mycket flitigare att använda 7-strängat än vad vi efterblivna västerlänningar är ;)

Annars så har jag fastnat lite för detta band just nu idag, även fast jag knappt lyssnat på metal på evigheter, och verkligen inte döds :lol:
Taiwanesisk melo-döds.

För att dra en slutsats är iaf rock, metal och pop mina 3 favoriter. Men det finns egentligen inget jag inte kan lyssna på, vissa saker gillar jag bara mindre :lol:

#38 GuitarSTORM:13

GuitarSTORM:13

Nykomling

• Members
  • 14 Inlägg:

Postad 02 januari 2012 - 12:32

METAL är BÄST

#39 GuitarSTORM:13

GuitarSTORM:13

Nykomling

• Members
  • 14 Inlägg:

Postad 02 januari 2012 - 12:35

Ärligt talat lyssnar jag hellre på Lady Gaga än Vai. Nog för att Vai är snuskigt duktig, men han uttråkar mig något grymt.. Tycker den mesta radiopoppen som spelas idag är nice, Katy Perry är favoriten Postad bild
Det finns inte med j-rock på listan hörru, bästa genren ever, är heeeelt fast. Och att de gillar att blanda genrer som fan gör det inte sämre. Sen är de mycket flitigare att använda 7-strängat än vad vi efterblivna västerlänningar är Postad bild

Annars så har jag fastnat lite för detta band just nu idag, även fast jag knappt lyssnat på metal på evigheter, och verkligen inte döds Postad bild
Taiwanesisk melo-döds.

http://www.youtube.com/watch?v=heF_NPJbv8Y

För att dra en slutsats är iaf rock, metal och pop mina 3 favoriter. Men det finns egentligen inget jag inte kan lyssna på, vissa saker gillar jag bara mindre Postad bild

Hur fan kan du ens nämna Lady Gaga?!!

#40 Chatte

Chatte

Gitarrgud

• Members
  • 1 560 Inlägg:

Postad 02 januari 2012 - 19:17

METAL är BÄST

Om man ska bygga bil, så håller jag med :P

..ingen som diggar reggie, reagie, .., ...RÄGGY?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar