Studiodator bygge. - Sida 2 - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Studiodator bygge.

• Vänligen logga in för att svara
32 svar på denna tråd

#21 GreenAnonymousMan

GreenAnonymousMan

Medlem

• Members
  • 281 Inlägg:

Postad 31 juli 2011 - 02:57

Som skydd använder jag Windows inbyggda brandvägg och Microsoft Security Essentials

Off topic!
Bra att du inte råkat ut för något skadligt. Men alltså, som IT-tekniker tycker man ju att du borde känna till några bättre och mycket säkrare alternativ till din dator än de gratisprogrammen? Sen kanske du inte har behov av speciellt starka program om du bara använder nätet till basic surf och sånt.

Bara så du vet menar jag inget illa, det var bara något jag fann lite konstigt :P
The voice of none is stronger than the voice of one.

- Anonymous

#22 Fredrik94

Fredrik94

Medlem

• Members
  • 52 Inlägg:

Postad 31 juli 2011 - 03:18

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag kör OSX och Windows 7 (tyvärr tvungen p.g.a arbetet) på Mac. Det kostar väl inget extra förutom licensen på Windows 7?
Dessutom fungerar Windows 7 bättre på Macen än det gör på mina pc-burkar (som har liknande prestanda).

menar att det är onödigt att köpa en mac för att enbart köra windows på eftersom en annan dator från t ex acer, hp eller om man bygger själv blir billigare med exakt samma komponenter

#23 Sledgeman

Sledgeman

Forumsräv

• Members
  • 501 Inlägg:
  • Interests:Musik, gitarrer, fiske, film.

Postad 31 juli 2011 - 10:47

Off topic!
Bra att du inte råkat ut för något skadligt. Men alltså, som IT-tekniker tycker man ju att du borde känna till några bättre och mycket säkrare alternativ till din dator än de gratisprogrammen? Sen kanske du inte har behov av speciellt starka program om du bara använder nätet till basic surf och sånt.

Bara så du vet menar jag inget illa, det var bara något jag fann lite konstigt :P

Inbyggda brandväggen duger gott när man sitter bakom en väl konfigurerad router. Security Essentials är väldigt resurssnålt och placerar sig väldigt högt bland alla gratis, även köp, antivirusprogram i massor av tester och det lilla högre skydd som en del köpalternativ ger idag är inte värt det. Dessutom så är vissa köpalternativ så tungkörda att dom känns mer som virus än antivirus. Ta Norton som exempel.

Jag vet inte vad du menar med "basic surf och sånt" men om du ger ett exempel på en situation där jag kommer få virus men inte du så är du välkommen att berätta. :)
Sledgemanguitar on youtube

Ibanez JEM70V, Ibanez RG1520A-PPM, Hagström Standard 80 -61, Hughes & Kettner Tubemeister 18, VHT112

#24 GreenAnonymousMan

GreenAnonymousMan

Medlem

• Members
  • 281 Inlägg:

Postad 31 juli 2011 - 18:33

Inbyggda brandväggen duger gott när man sitter bakom en väl konfigurerad router. Security Essentials är väldigt resurssnålt och placerar sig väldigt högt bland alla gratis, även köp, antivirusprogram i massor av tester och det lilla högre skydd som en del köpalternativ ger idag är inte värt det. Dessutom så är vissa köpalternativ så tungkörda att dom känns mer som virus än antivirus. Ta Norton som exempel.

Jag vet inte vad du menar med "basic surf och sånt" men om du ger ett exempel på en situation där jag kommer få virus men inte du så är du välkommen att berätta. :)

Jag tänkte mest på att många av Microsofts grejer och Windows generellt är lätta att utnyttja och har relativt många sårbarheter och liknande. Det jag menade med "basic surf" var typ YouTube, Facebook, Gitarrforum och sånt. Typ vanliga Svenssongrejer på nätet ;)

Och ja, jag håller med, Norton är fullständigt jävla värdelöst. Har aldrig stött på något liknande.
The voice of none is stronger than the voice of one.

- Anonymous

#25 RissaTridactyla

RissaTridactyla

Medlem

• Members
  • 125 Inlägg:

Postad 31 juli 2011 - 19:13

Dessutom fungerar Windows 7 bättre på Macen än det gör på mina pc-burkar (som har liknande prestanda).

Antingen kan du väldigt lite om datorer eller så..

Nej antagligen borde det vara enda anledning till ett sådant dumt uttalande..

#26 erressx

erressx

Medlem

• Members
  • 142 Inlägg:

Postad 31 juli 2011 - 20:59

Antingen kan du väldigt lite om datorer eller så..

Nej antagligen borde det vara enda anledning till ett sådant dumt uttalande..

Börjar bli lite OT kanske så egentligen borde jag inte lägga ned möda på att besvara detta, men jag blir lite nyfiken på vad det finns bakom ditt vänliga inlägg i debatten.

Så, kan du utveckla lite varför det skulle det vara ett sånt fantastiskt dumt uttalande?

#27 RissaTridactyla

RissaTridactyla

Medlem

• Members
  • 125 Inlägg:

Postad 31 juli 2011 - 21:14

Börjar bli lite OT kanske så egentligen borde jag inte lägga ned möda på att besvara detta, men jag blir lite nyfiken på vad det finns bakom ditt vänliga inlägg i debatten.

Så, kan du utveckla lite varför det skulle det vara ett sånt fantastiskt dumt uttalande?

Det finns ingen som helst teknisk anledning till att windows 7 på något sätt skulle fungera bättre på en mac med win 7 installerat än en vanlig pc med likadana komponenter.

Tänk såhär.

Du bygger en dator från till exempel inet, den innehåller radeon 6870, Intel Core i7 860, 4x2048 DDR3 ram och nåt moderkort + annat och installerar win 7 + drivrutiner osv, den funkar perfekt.

Du köper en dator från apple, den innehåller EXAKT samma komponenter, du installerar dock win 7 (av nån anledning, för då försvinner ju hela poängen att köpa mac). Du tycker att win 7 funkar bättre på den från apple.

Varför? Tycker du det finns någon som helst anledning till att den på något sätt skulle funka bättre på den från apple när det är exakt samma komponenter? Kan be om ursäkt för att på något sätt kalla dig dum, men det är ett märkligt uttalande. Nu skrev du iofs att det var liknande komponenter, men jag tror nog exakt hur jag menar.

#28 erressx

erressx

Medlem

• Members
  • 142 Inlägg:

Postad 31 juli 2011 - 21:43

Det finns ingen som helst teknisk anledning till att windows 7 på något sätt skulle fungera bättre på en mac med win 7 installerat än en vanlig pc med likadana komponenter.

Tänk såhär.

Du bygger en dator från till exempel inet, den innehåller radeon 6870, Intel Core i7 860, 4x2048 DDR3 ram och nåt moderkort + annat och installerar win 7 + drivrutiner osv, den funkar perfekt.

Du köper en dator från apple, den innehåller EXAKT samma komponenter, du installerar dock win 7 (av nån anledning, för då försvinner ju hela poängen att köpa mac). Du tycker att win 7 funkar bättre på den från apple.

Varför? Tycker du det finns någon som helst anledning till att den på något sätt skulle funka bättre på den från apple när det är exakt samma komponenter? Kan be om ursäkt för att på något sätt kalla dig dum, men det är ett märkligt uttalande. Nu skrev du iofs att det var liknande komponenter, men jag tror nog exakt hur jag menar.

Hoppas verkligen att du inte tror att jag går och köper en iMac 27 för 20 tkr för att köra Windows 7. Anledningen som sagt är att jag måste ha tillgång till windowsmiljön (och linux) för programtester.

Jag kan väl knappast säga att jag var ledsen när jag fick bättre benchmarkvärden på iMacen än på en HP med liknande hårdvara. I ärlighetens namn skall jag väl säga att iMacen var relativt nyinstallerad och HP:n hade snurrat ett tag. Grafikprestandan är lite sämre på iMacen men jag spelar inga grafikkrävande spel på denna så det spelar ingen roll. Detta var med Bootcamp. Jag kör för det mesta virtuellt med VMWare eller Parrallells desktop eftersom jag behöver ha fler miljöer än Mac och Windows. Det fungerar suveränt bra. (Har naturligtvis stoppat i mer minne - 16 gb - i iMacen)

HP:n har inte varit igång många gånger sedan dess......vliket elräkningen mår bra av.

Dessutom är skärmen på macen bättre än de skärmar jag har till PC.

#29 Quickan

Quickan

Forumsräv

• Members
  • 424 Inlägg:

Postad 31 juli 2011 - 22:43

Hoppas verkligen att du inte tror att jag går och köper en iMac 27 för 20 tkr för att köra Windows 7. Anledningen som sagt är att jag måste ha tillgång till windowsmiljön (och linux) för programtester.

Jag kan väl knappast säga att jag var ledsen när jag fick bättre benchmarkvärden på iMacen än på en HP med liknande hårdvara. I ärlighetens namn skall jag väl säga att iMacen var relativt nyinstallerad och HP:n hade snurrat ett tag. Grafikprestandan är lite sämre på iMacen men jag spelar inga grafikkrävande spel på denna så det spelar ingen roll. Detta var med Bootcamp. Jag kör för det mesta virtuellt med VMWare eller Parrallells desktop eftersom jag behöver ha fler miljöer än Mac och Windows. Det fungerar suveränt bra. (Har naturligtvis stoppat i mer minne - 16 gb - i iMacen)

HP:n har inte varit igång många gånger sedan dess......vliket elräkningen mår bra av.

Dessutom är skärmen på macen bättre än de skärmar jag har till PC.

För det första hoppas jag att du fattar att det är omöjligt att få win7 gå snabbare på en tex macbook än en exakt likadan hp med samma mjukvaror. Bänkar du så kan det skilja några få poäng, men det gör det alltid. Ena gången kanske hp'n vinner, andra macen.

Appråpå skärm! Tror du att Apple har de bästa skärmarna? Bra är dom, med det finns bättre. Jag är själv en macägare men jag använder dom pga mjukvaran, alltså protools och logic. Hade det funnits bra versioner till windows hade jag kört på det.

Maingura;

Ltd m-1000 - drop A

Backup;
Ibanez Rg 370 emg kittad - drop A

Peavey 6505h +
Carvin 4x12 mit v30

Boss Ns-2
Boss Tu-1
Maxon OD808
Ibanez Ts9
Boss Mt-2
Dunlop JH-2

osv............

#30 mardle

mardle

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 01 augusti 2011 - 08:30

Den fabrik som tillverkar apples skärmar använder samma komponenter som eizo i sina skärmar, förut ja, när apple hade egentillverkning av skärmar som hade bättre komponenter en andra tillverkare var de bättre, nu är de likvärdiga alla andra.
Allt apple gör nu förtiden är design, allt annat finns i andra maskiner med.

Men verkar ha kommit lite offtopic på frågan nu.

För det första hoppas jag att du fattar att det är omöjligt att få win7 gå snabbare på en tex macbook än en exakt likadan hp med samma mjukvaror. Bänkar du så kan det skilja några få poäng, men det gör det alltid. Ena gången kanske hp'n vinner, andra macen.

Appråpå skärm! Tror du att Apple har de bästa skärmarna? Bra är dom, med det finns bättre. Jag är själv en macägare men jag använder dom pga mjukvaran, alltså protools och logic. Hade det funnits bra versioner till windows hade jag kört på det.

#31 erressx

erressx

Medlem

• Members
  • 142 Inlägg:

Postad 01 augusti 2011 - 13:06

Om det nu skulle finnas en HP med exakt samma hårdvaror och mjukvaror som dessutom är exakt likadant uppbyggd vad det gäller kretslösningar så...naturligtvis är de lika snabba. Kan ni inte läsa vad jag skriver istället. Jag har bara testat min iMac mot en HP med LIKNANDE prestanda.

Återigen, kan du inte läsa vad jag skriver: "Dessutom är skärmen på macen bättre än de skärmar jag har till PC."

Jag har hållit på tillräckligt länge med foto för att veta att det finns skärmar som är lika bra och även bättre än Macskärmen. Cyberphoto och Scandinavian Photo har några. Jag har dock inte hittar en bättre 27" med den upplösningen från någon annan för samma pengar.

#32 erressx

erressx

Medlem

• Members
  • 142 Inlägg:

Postad 01 augusti 2011 - 13:08

Men verkar ha kommit lite offtopic på frågan nu.

Håller med. Därför lägger jag nu ned min medverkan i denna tämligen meningslösa diskussion.....

#33 mardle

mardle

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 01 augusti 2011 - 13:19

Avslutning från min sida. Lägg ner mera tid och pengar på kringutrustningen för redigering/skapande och lär dig alla funktioner istället.

Dator är vad man tycker om och om man har specifika behov/krav på software som bara funkar på en plattform (logic, garageband??) för nästa alla har multi os stöd.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar