The AILD-sound - Sida 2 - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

The AILD-sound

• Vänligen logga in för att svara
27 svar på denna tråd

#21 No Name

No Name

Sopa...

• Members
  • 4 085 Inlägg:

Postad 17 april 2011 - 10:55

Videon var jäkligt nice att titta på. Speciellt 5150'n, ENGL'n och Einsteinen lät sjukt bra :) En boostpedal säger du... Tror du Tubescreamern skulle passa bra som det? Eller det kanske är mer liksom "distortion" än "overdrive"? Och vad menas här med V30 haha? :P

Kort…jag skulle skippa dom dyrare stärkarna som Krank osv…Har själv Mesa MKIV som ändå är en världsamp och är omvittnad av många moderna gitarrister som tex Petrucci, Lamb of God mfl…även Fearedse lirar på en sådan kolla in den videon.

Fick möjlighet att via MB köpa en 6505 i vintras (ny för 7.9k) och bråkdelen av priset mot tex Mesa…och det är en grym stärkare ….fantastisk bra om man gillar modern metal…typ det du själv nämner (finns med i deras CV), BFMV, In Flames, Trivium mfl…en Krank, Rectifier etc…kommer inte att låta "bättre" kanske lite annorlunda….så jag skulle skaffa en sådan (överlägset mest ljud för pengarna)..Dillbert har väl en till salu här på GF?

Speakers skulle jag gå på V30 (Celestion Vintage30) som är standard i den musik du nämner…varför inte Thomann’s V30 cabinet för 1700 eller 3k för 2x12 resp 4x12 V30…exakt samma speakers som i Mesa’s 12k’s lådor.

Väldigt många metalheads använder tubescreamer (har två TS-Keeleys själv)..inte för att få mer gain utan att kunna addera en topp, accent till soundet…som tex en ökad definition av ljudet…var man än kollar så finns den med…eller varianter på den.

/Ulf
Ta gärna råd av andra….men sanningen får du stå för själv....;).

#22 No Name

No Name

Sopa...

• Members
  • 4 085 Inlägg:

Postad 17 april 2011 - 12:18

.

Bara lägga till lite kort….Det du får med dom nya moderna stärkarna som Mesa Rectifier, 5105 > 6505, EVH, Engl mfl…är ett grymt utvecklat försteg…som ger den där tighta gainen…6505 är värsta jazzburken med en fantastisk och även dynamisk clean…men ett tryck på fotswitchen så har du en grym förstegsdist som med en vettig accent-pedal (om man så vill) ger hela spektrat….en annan viktigt point är att du har allt redan i stärkaren…men förmodligen med dessa olika billighetsvarianter som tex Kines-Randall’s…där måste du sannolikt börja lägga till tex pedaler vilket i slutändan blir pengar.

En annan grej med 6505…det finns inget ansträngt med soundet, det bara finns där på ett mer lättsamt sätt…man kan i skrämma vilken stärkare som helst så att den påminner om en metalamp…men det blir det inte samma sak….6505 ger i mina öron ett världssound, och det många som vittnar om det.

Skulle jag tipsa om två moderna ampar till ett vettigt pris och mycket ljud…då fick det bli Marshall JVM410 head och 6505….båda skulle fungera utmärkt.

Sedan nästa fråga…var någostans skall du lira…hemmavolym, rep osv?

/Ulf

#23 GreenAnonymousMan

GreenAnonymousMan

Medlem

• Members
  • 281 Inlägg:

Postad 17 april 2011 - 17:16

.

Bara lägga till lite kort….Det du får med dom nya moderna stärkarna som Mesa Rectifier, 5105 > 6505, EVH, Engl mfl…är ett grymt utvecklat försteg…som ger den där tighta gainen…6505 är värsta jazzburken med en fantastisk och även dynamisk clean…men ett tryck på fotswitchen så har du en grym förstegsdist som med en vettig accent-pedal (om man så vill) ger hela spektrat….en annan viktigt point är att du har allt redan i stärkaren…men förmodligen med dessa olika billighetsvarianter som tex Kines-Randall’s…där måste du sannolikt börja lägga till tex pedaler vilket i slutändan blir pengar.

En annan grej med 6505…det finns inget ansträngt med soundet, det bara finns där på ett mer lättsamt sätt…man kan i skrämma vilken stärkare som helst så att påminner om en metalamp…men det blir det inte samma sak….6505 ger i mina öron ett världssound, och det många som vittnar om det.

Skulle jag tipsa om två moderna ampar till ett vettigt pris och mycket ljud…då fick det bli Marshall JVM410 head och 6505….båda skulle fungera utmärkt.

Sedan nästa fråga…var någostans skall du lira…hemmavolym, rep osv?

/Ulf

Ah ok :) Det att stärkarna har ett så pass bra försteg är ju skitnice så slipper man ha ett tjugotal pedaler men jag antar att några kan man väl inte slippa undan^_^ Jag har faktiskt varit inne på MB och testat 6505:an men fastnade inte riktigt för den. Marshallen har jag dock inte testat men vet att många använder den, och många som använder Marshall överhuvudtaget :P Vi hade ett par Marshall-combos i min förra skola som lät jäkligt bra faktiskt, och de var ändå ganska små och liksom standard :) Får kolla in ett par reviews på Marshallen.

Och jag hade tänkt mig detta till livespelningar. Hemma är inget problem för då kommer jag väl antingen lira på min Line 6 (bleeeh, jag vet xP) eller så drar jag på med min framtida röris :) Farsan är ett ganska stort heavy-metal fan så för honom gör det inget :lol: Och så bor vi i villa så sura grannar är heller inget problem.

Men som sagt, jag hade tänkt mig detta till först och främst livespelningar.
The voice of none is stronger than the voice of one.

- Anonymous

#24 No Name

No Name

Sopa...

• Members
  • 4 085 Inlägg:

Postad 17 april 2011 - 17:40

.

Min erfarenhet är att låter det bra så blir det så mycket roligare…du behöver heller inte sukta vidare utan du har redan ett bra sound och kan fokusera på ditt spelande istället för att fundera på hur det skall kunna låta bättre..det kommer alltid att komma till bitar, men jag tror att investera i en bra stärkare är det absolut mest inspirerande man kan göra och det betalar sig allra bäst ljudmässigt.

JVM410 head för 8.8k från UK är klockrent eller beggad 6505 för ca 6k…oslagbart för ett real sound…;).

/Ulf

#25 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 17 april 2011 - 17:52

nya intervjuer med stora producenter visar på trender att dom börjar söka sig bort från v30 element då dessa kan ge en lite dov ton ibland. Men du kommer också att hitta folk som fortfarande använder gamla marshall-lådor så det finns variation.

Jag sätter också en röst för 5150, 6506 heller nån av bugera klonerna. Bergstrand fick till ett löjligt aggressivt gitarr ljud på raised fists 'dedication' skiva med en 51050, randall warhead och en pod. Nya dark tranquility skivan är en 5150, en bugera klon och en behringer v-amp.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#26 GreenAnonymousMan

GreenAnonymousMan

Medlem

• Members
  • 281 Inlägg:

Postad 20 april 2011 - 23:12

Ok :) Jag har inte haft lyckan att testa en 5150 eftersom de verkar vara helt försvunna från jordens yta haha. De tillverkas väl inte längre? Isåfall får man ju leta upp en beggad.

Min erfarenhet är att låter det bra så blir det så mycket roligare…du behöver heller inte sukta vidare utan du har redan ett bra sound och kan fokusera på ditt spelande istället för att fundera på hur det skall kunna låta bättre..det kommer alltid att komma till bitar, men jag tror att investera i en bra stärkare är det absolut mest inspirerande man kan göra och det betalar sig allra bäst ljudmässigt.

Det håller jag helt med om! :) Att spela med ett grymt sound är sjukt inspirerande och bara liksom härligt. Man får nog ut mycket mer ur sitt spelande om man lirar med ett grymt ljud eller liksom, bara det ljudet man själv vill ha :)

nya intervjuer med stora producenter visar på trender att dom börjar söka sig bort från v30 element då dessa kan ge en lite dov ton ibland. Men du kommer också att hitta folk som fortfarande använder gamla marshall-lådor så det finns variation.

Ah asså jag är inte så inne på högtalarelement och sådant men visst har man hört att vissa lådor är bättre än andra och så :) Fast såklart, skulle man av någon anledning inte tycka om ljudet i sin låda kan man ju byta ut elementen antar jag. Fast det kanske blir en aningen dyr affär.

Låter som 5150, 6505, en JVM410 och en Bugera/Bugera-klon är de mest optimala valen här :) Bara tvungen att fråga om ni tror att en ENGL skulle passa till detta? Jag har inte provat en men har hört att de ska vara brutalt bra för metal och sånt. Och avslutningsvis, vilken högtalarlåda rekommenderar ni? :)
The voice of none is stronger than the voice of one.

- Anonymous

#27 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 21 april 2011 - 00:29

Engl fireball 100 och en randall låda är samlag.

Dom första fireball ocj powerball var lite, hmmm, dova i tonen,. men den nya fireball 100 och powerball 2 är en förbättring- Annars finns ju alltid savage....

Jag tål inte engl's egna lådor, men det finns dom som gillar dom, men beroende på vad du är ute efter för ton så skulle jag välja mellan orange, randall, peavy heller möjligtvis en mesa låda.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#28 Quickan

Quickan

Forumsräv

• Members
  • 424 Inlägg:

Postad 21 april 2011 - 02:35

Vet inte om man får ett typiskt aild sound men jag slår ett slag för 5150/6505/6260. bla bring me the horizon, august burns red, the devil wears prada, all that remains osvosvosv kör på 5150 och 6505. har även hört att parkway drive och just as i lay dying kör med 5150/6505 men är inte säker men skulle inte förvåna mig om dom har spelat på dom några gånger.

Maingura;

Ltd m-1000 - drop A

Backup;
Ibanez Rg 370 emg kittad - drop A

Peavey 6505h +
Carvin 4x12 mit v30

Boss Ns-2
Boss Tu-1
Maxon OD808
Ibanez Ts9
Boss Mt-2
Dunlop JH-2