Vad Är Det Liksom Som Är Grejen? :) - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Vad Är Det Liksom Som Är Grejen? :)

• Vänligen logga in för att svara
57 svar på denna tråd

#1 Majini

Majini

Medlem

• Members
  • 271 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, inspelning, låtskrivning, hänga med kompisar, piano, tv-spel, film etc etc...

Postad 02 mars 2011 - 13:29

Som titeln säger. Vad är det som är så speciellt med rörförstärkare? Nu får alla tubefags lite time to shine haha. Men inget tekniksnack om typ varför de låter som de gör p.g.a. olika rör och allt det där. Utan bara liksom, varför gillar ni dem mer? Vad är det som är skillnaden ljudmässigt? Vad är grejen!? :D

Tänkte liksom mest fråga för jag har en annan grej gällande detta att ta upp sen hehe :3

So, COMMENCE THE ATTACKPOSTING PEOPLE!
wat?

#2 No Name

No Name

Sopa...

• Members
  • 4 085 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 13:40

.

Motfråga...vad tycker du själv??

/Ulf
Ta gärna råd av andra….men sanningen får du stå för själv....;).

#3 Confirmed SiCk

Confirmed SiCk

Forumsräv

• Members
  • 362 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 13:47

Personligen tycker jag att rör ger ett mycket varmare och "naturligare" ljud.

#4 Anonym

Anonym

Veteran

• Members
  • 1 067 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 13:52

tänk om transitorförstärkare hade kommit före rörförstärkarna, hade man då sagt att transistorförstärkarna låtit mycket mera naturliga och varmare än rörförstärkarna?

#5 Heerby

Heerby

Swedish chef

• Moderators
  • 2 506 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 13:58

tänk om transitorförstärkare hade kommit före rörförstärkarna, hade man då sagt att transistorförstärkarna låtit mycket mera naturliga och varmare än rörförstärkarna?

Jag gillar din frågeställning! ;)

Think like a proton and stay positive

#6 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 02 mars 2011 - 14:01

Vilken är grejen?
Det är ingenting som är "grejen" om det inte levererar.
Jag spelar på det jag tycker låter bäst. Hittills så är det rörstärkare som i mina öron låtit bäst, men därmed INTE sagt att det låter bra bara för att det är en rörstärk eller ens en DYR rörstärk. Skulle inte i mitt liv få för mej att spela på t.e.x. en MESA Rectifier för jag tycker de låter skit (Detta är min persoliga åsikt och helt ovidkommande för ämnet i övrigt så snälla, släpp det även om ni tycker annorlunda).

Det där med ren rörpurism går mej helt förbi. Jag ger blanka f*n i hur något är konstruerat, vilka komponenter som ingår SÅ LÄNGE DET LÅTER BRA OCH FUNGERAR SOM DET SKA! Det som är styrkan i en rörstärkare är väl att de allra flesta går att styra till en mer personlig touch genom att t.ex. byta rör eller genom modifieringar, du kan lättare göra din stärk mer "personlig" än med en transistorstärk, men den verkligt stora grejen för mej ligger nog i rörens egenhet att vara både elektriska och mekaniska d.v.s. de påverkas rent fysiskt av ljudet som produceras och "blir en del av ljudet" på ett annat sätt än de digital eller transistorstärkare jag provat.

Om jag någon gång skulle hitta en förstärkare byggd på annan teknik som "lirar med" på samma sätt som de rörisar jag gillar så skulle jag inte tveka en sekund på att använda dem, det är inte konstruktionen i sig som är grejen, det är hur prylen levererar.
Det är vad jag tycker.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#7 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 7 841 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 14:06

JK. Det betvivlar jag starkt.
Preferens för rör handlar INTE om vintagefaktorn i det.

Enklast förklarat kan man säga såhär.....

Den riktigt stora skillnaden ligger i distortion,eller rättare sagt ett rörs förmåga att komprimera signal.
Det e den egenskapen som gör att röret kommer låta mer "levande" å dynamiskt än en transistor.
Såväl i clean mode som lead mode.

I gränsen för signalklippning,för ett sådant finns definitivt när vi snackar distortion i sin tur,så komprimerar röret signalen mycket länge medans en transistor till slut bara klipper den-vilket låter oerhört fult.

Det finns MASSOR mer än så att tillägga,men vi kan börja där. Transistorn vs röret e helt enkelt inte samma andas barn,även om de i effekt gör samma sak.

Röret e vidare MYCKET mer dynamiskt i sin signalbehandling än transistorn. Dvs,det kommer att signalbehandla på olika sätt beroende på mängden last(läs-signal)

Sen e jag med Johan. Jag e INTE rörtaliban i nån ände å anser stenfast att det finns tillfällen när transistor dito kan skina bra.
Sagt det förr,säger det igen...
Jag fattar tex inte varför man skall ha en rörförstärkare i en lägenhet. det e bara förbi mig.
Rörisen kommer till sin rätt som sk push/pull konstruktion först när den får lite volym i ryggen å med en push/pull konstruktion innebär det ett antal watt. Framför allt eftersom det minst kräver 2 slutrör. En sådan stärk blir ALLT för högljudd i en lgh.
Tittar vi sen på sk enpetare...så e det i princip lika illa.
Lösningen KAN vara sk attenuatorer eller power scaling,men ärligt sagt...på de volymer man kan använda i en lgh som övningsstärk...varför?

Nu har jag iofs en röris här hemma i lgh själv,men det e av andra orsaker. Bla då för att jag moddar å bygger en del rörisar själv så det faller sig liksom naturligt.

Living life one fret at a time...

jesper@by-racing.se

#8 Anonym

Anonym

Veteran

• Members
  • 1 067 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 14:14

för min egen del spelar det ingen roll om det är rör eller transistor, jag väljer det jag tycker låter bäst i mina öron.

#9 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 14:38

Kul med en sån här "provocerande" fråga ibland.
Men erfarenheten är väl Rörförstärkare ger det "riktiga" dist/overdrive ljudet.
Alla andra lösningar försöker bara härma "rördisten".
Men kör man clean gitarrljud typ jazz etc, så funkar en transistorförstärkare lika bra o kanske t.o.m. bättre eftersom en rörförstärakre nästan alltid har högre distnivåer i "clean"läget än en bra transistorförstärkare.
/Kalle
Tanglewood TW28STE (Shadow P7 EQ) stålsträngad Akustisk
Yamaha RBX 270 J elbas/Laney DB150 förstärkare
Yamaha RGX 320FZ elektrisk gitarr/Egnator Tweaker förstärkare.
Behringer V-AMP 2, UB802 mixer, XM 8500 & Sennheiser MD 421 mics
http://www.soundclic...m/kalleinsweden

#10 rockguden

rockguden

Veteran

• Members
  • 1 133 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 14:43

Jag har aldrig ens spelat på en röris.
Jag tyckte min Marshall MG lät bra hemma, nu gillar jag min nya Micro Cube. Inte ens den lilla rackaren kan jag dra upp särskilt mycket innan det skulle störa grannarna.
Men jag är övertygad om att rör låter bättre. Om man kan dra på.
Spelade jag i band skulle jag inte komma på tanken att använda en transistor-stärkare. Då skulle jag förmodligen skaffa en Vox eller Marshall.
Med rör i.

Vintage V100 - Squier Vintage Modified Tele Custom II - Roland Micro Cube

#11 Dado

Dado

Veteran

• Members
  • 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarrmusik, musikteori, high tech gitarr prylar.

Postad 02 mars 2011 - 14:49

Jag kan förstå grejen med att spela på en rör förstärkare,en annan styrka,en annan ton, en helt annan känsla, det jag inte kan förstå är folk som betalar dyrt för sina rör amp och sen går till han Folkesson och låter honom massakrera preampen. Och sen skall man betala extra för det på Blocket när de själva har tröttnat på..
Sen åter igen det sitter i fingrarna, det är mindre viktigt vad du spelar på, utan hur du spelar...
Postad bild

#12 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 02 mars 2011 - 15:05

Sen åter igen det sitter i fingrarna, det är mindre viktigt vad du spelar på, utan hur du spelar...

ALLA som påstår detta borde förbjudas att spela på annat är RUSTA prylar under 10 års tid... :lol: :lol: :lol:
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#13 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 15:05

Det beror helt och hållet vad jag ska göra, ibland funkar en liten combo andra gånger måste man ha en stor 4x12, samma sak med rör, transistor och digitala saker.

Men av någon anledning så är alla mina favorit förstärkare rörförstärkare.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#14 mofs

mofs

Nykomling

• Members
  • 45 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 15:16

JK. Det betvivlar jag starkt.
Preferens för rör handlar INTE om vintagefaktorn i det.

Tror han har något vettigt i sin frågeställning faktiskt.
Det han menar (tror jag) är inte att det skulle vara någon vintage-faktor inblandad utan huruvida man har vant sig vid ljuden.
Frågan var väl den om fallet skulle varit att transistorförstärkaren hade utvecklats först och det ljudet sedan hade inpräntats i skallen på alla gitarrister och resten av världen och därmed definierat vad som är "Rätt" ljud.
Skulle någon få för sig att konstruera en rörförstärkare efteråt skulle man kanske tycka att ljudet som kom ut ur högtalarna var alldeles för levande och dynamiskt istället.

Meeen jag själv tycker att rörstärkare låter mycket bättre, speciellt på högre volymer, då jag i början repade med ett par olika transistorstärkare (dock inga flaggskepp direkt) som rent ut sagt lät SKIT på den nivån, disten lät väldigt digital och skarp, något som hos rörstärkaren låter mer mjuk vid högre volym.
Men som sagt till att öva med i en lägenhet skulle det aldrig falla mig in, även med en powersoak skulle volymen förmodligen bli för hög ändå för att kunna pressa den till det ljud man vill ha utan att störa eventuella grannar.

#15 Dado

Dado

Veteran

• Members
  • 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarrmusik, musikteori, high tech gitarr prylar.

Postad 02 mars 2011 - 15:41

ALLA som påstår detta borde förbjudas att spela på annat är RUSTA prylar under 10 års tid... :lol: :lol: :lol:

:D Jag såg en gång en rumänsk kille lira på en Rusta gitarren,jag satt resten av kvällen,gömde min Gibson och lotsades att jag inte spelade gitarr... :D :D det sitter i fingrarna hur man än vrider och vänder...
Postad bild

#16 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Om du står för en rusta gitarr så kan jag spela in ett riktigt bra stycke musik :D

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#17 No Name

No Name

Sopa...

• Members
  • 4 085 Inlägg:

.

Jag tycker man kan lägga till…lite det Boogie är inne på, oavsett vad man väljer..tex en Spider 15W eller Matchless combo för 35k så gör man det för att man gillar det…resten är egentligen ovidkommande…det handlar helt enkelt om smak, men ofta under resans gång så utvecklas en samsyn mellan dom som håller på…kolla bara in Bojen…frågorna tenderar att smalna av ..som frågan om JRC4558D chipet i pedalen är det bästa (världens mest använda chip på skiva).

Sedan har det aldrig funnits så mycket välljudande grejer som idag…medan riktiga kvalitetsprylar med högt renommé fortfarande tenderar att kosta stora pengar…som summering vi gör alla vår egen resa och hänger man tex på GF kan resan gå lite fortare…dvs man kan hoppa över uppenbart ”dåliga” grejer…och gå på ”rödbetan” direkt.

Bara lägga till….tycker inte att ljudet sitter i fingrarna utan ljudet kommer från grejerna.

En sak till…många stärkare idag fungerar på låg volym, det är också en designfråga (har flera själv).

/Ulf

#18 HRJ

HRJ

Gitarrgud

• Members
  • 1 606 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 15:47

Gör vi en vettig jämförelse här?
Jag är fullkomlig novis på området, men hur mycket resurser läggs det på att plocka fram nya och bättre transistorstärkare?
Vad kostar en high-end idag? Man kan ju utan vidare bränna 25 papp på en - förvisso grymt bra - rörtopp, men vad är motsvarande alternative när vi pratar digitalt/transistor? AXE-FX?

Bygger vi vår bild av transistor-stärkare på den 1500:- modell vi motvilligt spelade på/hörde senast?

Jag säger inte att den ena är bättre eller sämre, försöker bara bredda diskussionen lite!

EDIT: Det blir lite som att jämföra en BMW M5 med en Skoda Fabia och sedan hävda att man föredrar bakhjulsdrivet och V-motorer före framhjulsdrivet och radmotorer...
"When I first came to the Betty Ford Clinic I was surprised they had no bar." Ozzy Osbourne

Det finns en Sök-knapp

#19 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad 02 mars 2011 - 15:48

Om du står för en rusta gitarr så kan jag spela in ett riktigt bra stycke musik :D

Absolut! Men du får bara använda den. ALL annan utrustning är fusk, dvs, mikrofoner, datorer, pedaler, förstärkare. Fixar du det och skickar över musiken till mej utan all kringutrustning så är jag beredd att hålla med dej om att ljudet sitter i fingrarna.

#20 No Name

No Name

Sopa...

• Members
  • 4 085 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 16:05

Jag har aldrig ens spelat på en röris.

Nu vet jag inte vad du bor…vid tillfälle ta med din hemmastärk och gitarr och kom hem till mig så skall jag bjuda på en ”frälsning”…jag är seriös.. det är faktiskt helt fantastisk…och väldigt konkret… :) .

/Ulf

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar