Rustabasen under kniven - Byggprojekt - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Rustabasen under kniven

• Vänligen logga in för att svara
27 svar på denna tråd

#1 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 661 Inlägg:

Postad 08 november 2010 - 20:40

Tjenis.
Har länge gått och sneglat på min P-bas från Rusta. En helt ok bas för mina behov men svart P-bas är ju inte så kul tycker jag. Det borde gå att göra något roligare rent utseendemässigt. Jag behöver ju inte oroa mig för någon direkt värdeminskning heller :D
Idag åkte alltså bandslipen fram och omdaningen är påbörjad. Vet inte riktigt vart det barkar iväg finishmässigt. Sitter och glor igenom bilder på nätet (på basar då alltså, he he) på jakt efter lite influenser. Ett svart plektrumskydd är beställt från gitarrdelar iaf. Sen får vi se. Tycker den ser rätt trevlig ut i trät så det blir förmodligen lasyr

Är någon bra på att känna igen träslag? Tror detta är lind (basswood)? Agathis är ju oxå ett träslag som används till billigare kroppar men det liknar inte den agathis jag googlat fram iaf.

Offret:
Postad bild

Kroppen efter en första grov avslipning.
Postad bild
Postad bild
K.G.S Guitars

#2 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 095 Inlägg:

Postad 09 november 2010 - 14:48

den basen har jag oxå.

Svaret på dina frågor om musik är enkelt:ÖVA ÖVA ÖVA.

Mitt moderna Black Metal band: https://www.facebook...435709619887787

#3 Wille Wheels

Wille Wheels

Veteran

• Members
  • 1 355 Inlägg:

Postad 10 november 2010 - 11:30

Måste säga att jag blev positivt överaskad av att se en sån billig bas se så fin ut under lacken.
Förvånandvärt få kvistar och fina övergångar i laminaten.

asistisk ask,kanske?

Lätt som fan, okej ton i förhållande till prislappen.

Den stora nackdelen med denna bas är troligtvis på passform,el och avskrämning,band samt stämmisar.
Frågan är ju även om måtten är 100% eller 99.9%.
Såg något om en rusta gitarr tidigare där skalan modifierades så mycket som 5mm för att bli helt intoneringsbar. Så det kan vara läge att titta extra på halsen.

Mycket som talar för att detta är en asiatisk serieproduktion som egentligen bär ett namn. Troligtvis av enklare sort typ J&D eller liknande kopia dravel. Dock så kan det här handla om en 2:a hand sortering.

Går nog att få spelbar och snygg om man lägger några timmar på den. Frågan jag ställer mig är om det är värt det ur ekoomisk synpunkt.
Troligtvis lika ekonomisk som alla andra byggen. Med andra ord helt förkastligt. Tur man är byggare,hobbyist och ingen ekonom. :)

Tips. Ikea säljer en hel del möbelbets. Även i kulör. Med dessa går det att få till något riktigt snyggt ganska enkelt. Kräver endast en klarlack över som skydd. See true(eller hur det stavas)
Kan ju vara värt på en kropp som ser förhållandevis bra ut i trät.

När du ändå är på halsen kan du svarta ner grepbrädan lite så trät inte ser allt för billigt och lätt ut.

Ger ett klart lyft.

Detta är mina 5 cent om detta projekt och avslutar med att önska dig lycka till!

Ser fram imot fler bilder på processen.

#4 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 661 Inlägg:

Postad 10 november 2010 - 19:04

Jo jag tycker oxå den var förvånansvärt fin och välgjord. Väger strax över två kilo så rätt lagom vikt oxå. I övrigt så är faktiskt den här basen riktigt ok, bra hals och väl inslipade band. Byggmässigt sitter allt som det ska oxå, och jag har ju meckat en del gura vid det här laget. Kan inte hitta ngt. som är dåligt eller taffligt utfört. Setupen var det ju inte mycket med när jag hade köpt den, men det var inga problem att få till (knappast unikt heller tyvärr). Hårdvaran skiftar lite dock och det får väl anses som normalt på ett lågprisinstrument. Stämmisarna fick jag byta, en av dom havererade ganska snart, stallet är helt ok, pickuperna lät lite lamt så dom byttes rätt raskt, det var dock inget större fel på dom egentligen. Elektroniken byttes av bara farten när jag bytte mickar.

Har en Rustastratta oxå som jag är rätt säker på är byggd av samma leverantör. Även den är en riktigt välbyggd gura för pengarna, om än med billiga komponenter (Allt är bytt vid det här laget). Däremot var jag inne på Rusta för någon månad sen (i Kållered) och den strattamodellen dom säljer nu är riktigt bedrövlig tyvärr :angry: . Kanske det är en sån du hört om. Däremot var det samma bas fortfarande.

Du har säkert rätt i att det är någon av de etablerade tillverkarna (förmodligen i Kina) som gör dessa, vimlar ju av asiatiska märken och många görs ju på beställning i samma fabriker men får olika namn. Rusta verkar ju även byta leverantör ibland så man får se upp lite om man nu är spekulant. Man får ju ta dessa instrument lite för vad det är. Byggkvaliteten kan säkert skifta en del, jag kan ju bara tala för mina två yxor.

Nä, ekonomiskt vet jag inte om det är så lysande, eller rättare sagt, det är såklart inte lysande. Detta är bara för att det är kul med projekt och att den ändå är så pass bra spelmässigt så att det är värt några spänn. Det går inte åt några jättesummor på detta.

Tack för tipset om IKEA. Ska kika förbi där och se vad dom har. Har du ngt. tips om vad som är bra till att svärta greppbrädan med? Mottar gärna fler förslag, jag har ingen färdig vision om slutresultatet, som vanligt får det växa fram under själva arbetet. Postar lite bilder vartefter.

:)
K.G.S Guitars

#5 Wille Wheels

Wille Wheels

Veteran

• Members
  • 1 355 Inlägg:

Postad 11 november 2010 - 11:47

Spilolja av mörkare förbrukad variant. Smörjer ju även. (Företrädelsevis Harley eller chevrolert efter mångårig över konsumtion) typ bränd.
IKEA svart bets.
Skoputs.
Sot.

#6 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 661 Inlägg:

Postad 12 december 2010 - 21:19

När jag ändå är igång så kan man ju exprimentera med mickar lite. Tyckte det kunde se coolt ut med lite Musicman-stuk på det hela. Blir väl en "hybrid" eller vad man ska kalla det. Egentligen hamnar den micken lite för nära stallet men det får gå. Velade hit och dit med vilken finish jag ville ha men på nåt vis hamnar jag alltid åt mahogny-hållet. Provade denna gång med att olja kroppen istället för lacka. Körde med pigmenterad möbelolja och har sedan lagt på antikvax. Ger en rätt trevlig yta. Nu sitter jag och trummar otåligt med fingrarna på köksbordet i väntan på nya P-bas mickar. Sen är det nog dags att greja ihop det hela.
:)

Postad bild
Postad bild
Postad bild
K.G.S Guitars

#7 SimonEriksson

SimonEriksson

Medlem

• Members
  • 200 Inlägg:

Postad 12 december 2010 - 22:21

Blev riktigt nice ju!

#8 macjansson

macjansson

Forumsräv

• Members
  • 484 Inlägg:

Postad 12 december 2010 - 22:26

Det där blir riktigt snyggt, ser ut att vara väl utförd utfräsning för den nya miken också. Har själv en gammal Japan gitarr som jag mekar med och den visade sig ha en väldigt trevlig mahognyhals under lacken. Jag oljade och behandlade den sedan med hårdvaxolja, resultatet blev överraskande bra.

Postad bild

#9 Halkbi

Halkbi

Medlem

• Members
  • 296 Inlägg:

Postad 12 december 2010 - 23:04

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Tack! Det är precis en sådan där finish jag är ute efter i mitt LP-bastard projekt.
Gibson Nighthawk / BaCH Telecaster
Colorsound Tonebender Fuzz
Freakshow Maharishi
Vox 70's Wah
Freakshow Digilog Delay
PCL Vintage Amp Lead Series

http://www.myspace.c...ockerroomlovers

#10 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1 359 Inlägg:

Postad 12 december 2010 - 23:11

Ser ut som al för mej. möjligtvis lind.
Ser snyggt ut det där!
"I might be weird, but I´m not stupid." -Frank Zappa

http://www.myspace.c...rscreamersweden
Världens bästa musikförening

#11 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 661 Inlägg:

Postad 13 december 2010 - 12:57

Det där blir riktigt snyggt, ser ut att vara väl utförd utfräsning för den nya miken också. Har själv en gammal Japan gitarr som jag mekar med och den visade sig ha en väldigt trevlig mahognyhals under lacken. Jag oljade och behandlade den sedan med hårdvaxolja, resultatet blev överraskande bra.

Urfräsningen blev inte riktigt bra om jag ska vara ärlig, men det ser ok ut på lite avstånd ;). Jo olja var inte dumt, ser riktigt snyggt ut på din hals där oxå. Känns mer "levande" än lack. Det är ju bara att dra jämförelsen mellan lackade och oljade trägolv. Olja är allt lite behagligare.

"Tack! Det är precis en sådan där finish jag är ute efter i mitt LP-bastard projekt."
Det är väl den med mahognykroppen och stratahals? Där räcker det nog gott med opigmenterad olja i så fall. Mahogny mörknar ju rejält bara av oljan. Tror det blir kanonsnyggt.

"Ser ut som al för mej. möjligtvis lind."
Kanske är al i alla fall då, jag är osäker. Kroppen i sig väger 2 kg, trodde al var lite tyngre(?). Å andra sidan varierar väl vikten ofta en del mellan två bitar av samma träslag? Det är väldigt trevligt att jobba med iaf.

mvh
Kalle
K.G.S Guitars

#12 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 661 Inlägg:

Postad 21 december 2010 - 21:32

Måste ju bara visa mitt nya "thumb rest" i rosewood (vad heter det på svenska tro? tumstöd?) som jag köpte på ebay. Här är en snubbe som verkligen tar sina tumstöd på allvar. Han säljer BARA tumstöd i olika material i sin ebay-shop som han tydligen sitter och snidar till. :)

Postad bild
Postad bild
K.G.S Guitars

#13 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 661 Inlägg:

Postad 31 december 2010 - 22:50

Sådärja, nu är han färdig den gamle Rustan. Temat fick bli en "Tribute" till en av husgudarna, därav namnet på den.
Blev rätt nöjd med resultatet men kunde lagt mer grundjobb på slipningen av kroppen inser jag i efterhand. Finishen är inte 100 men man lär sig lite mer för varje gång. Får väl åka och köpa en till och slipa på.. :)
Spel/ljudmässigt blev det bra. Fick tag på Fender Alnico-mickar som låter kalas. En lätt bandslip fick han när jag ändå höll på. Nya Daddario-strängar blev det och jo, det låter och känns riktigt bra (jag är ingen vidare basist dessvärre).

Kan rekommendera dessa om man är sugen på ett billigt projekt. Grundkvaliten är inte så illa och under tusenlappen för alla delar är helt ok. Utmärkt objekt om man vill mecka och exprimentera lite.

Några bilder oxå:
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Gott nytt år!!
K.G.S Guitars

#14 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 095 Inlägg:

Postad 01 januari 2011 - 16:34

Fin :)

#15 AD/HD

AD/HD

Forumsräv

• Members
  • 402 Inlägg:

Postad 01 januari 2011 - 17:44

Inte så förtjust i tumstöd, bra men fult.

Bortsett från den lilla detaljen blev ju basen vrålsnygg, gött jobbat!

#16 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 661 Inlägg:

Postad 01 januari 2011 - 18:27

Fin :)

Tack.
Är du nöjd med din förresten?
K.G.S Guitars

#17 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 661 Inlägg:

Postad 01 januari 2011 - 18:32

Inte så förtjust i tumstöd, bra men fult.

Bortsett från den lilla detaljen blev ju basen vrålsnygg, gött jobbat!

Tackar.
Fan, jag som tyckte det blev så fint med tumstödet :lol:
Tyckte den skulle ha ett eftersom Lynott hade det på sina basar, själv har jag aldrig testat tumstöd innan så jag vet inte ännu vad jag tycker om det rent praktiskt.
K.G.S Guitars

#18 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1 771 Inlägg:
  • Interests:Musik och...ja de är väl inte så mycket mer seriösa intressen.

Postad 01 januari 2011 - 18:46

tyckte de faktiskt var riktigt snygg med ett tumstöd i trä!
Gibson BFG Gold Top
Epiphone Futura Custom Ex
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Epiphone Rumblekat

#19 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1 694 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad 02 januari 2011 - 15:06

Den blev ju riktigt fin!
Ser nästan dyr ut.
/T

OldFart.jpg  Kemper-maniac

#20 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 095 Inlägg:

Postad 02 januari 2011 - 19:59

Tack.
Är du nöjd med din förresten?

Aaaa min första bas :P
har ingen o jämföra med,förutom dom i skolan,,,

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar