Överprissatta gitarrer på säljsajter - Allmänt om gitarrer - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Överprissatta gitarrer på säljsajter

• Vänligen logga in för att svara
588 svar på denna tråd

#1 coreybeaulieu

coreybeaulieu

Fretwanker

• Members
  • 1 759 Inlägg:

Postad 22 mars 2010 - 06:52

Snälla skapa en klistrad tråd där man kan lägga upp för dyra gitarrer på beg-sajter!!!

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 20:57.
Länk ej aktiv

Kolla in mitt band --->Inception to Embrace

#2 1337storm

1337storm

Gitarrgud

• Members
  • 1 824 Inlägg:

Postad 22 mars 2010 - 08:04

Å här har vi killen som ska ha 10K över nypris för en japansk DK2:a...
som han av nån anledning kallar för Pro.

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 20:58.
Länkar ej aktiva

...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#3 rockerman

rockerman

Forumsräv

• Members
  • 438 Inlägg:

Postad 22 mars 2010 - 09:28

CITERA(coreybeaulieu @ Mar 22 2010, 06:52 AM)
Snälla skapa en klistrad tråd där man kan lägga upp för dyra gitarrer på beg-sajter!!!

Tror du verkligen någon köper en överprissatt gitarr??

Säljaren gör ju inget fel, upp till köparen och betala det den anser saken vara värd!

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 20:58.
länk ej aktiv

#4 Dilbert

Dilbert

Veteran

• Members
  • 1 025 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, musik, fota, parkour och massa annat!

Postad 22 mars 2010 - 09:45

blocket.se/sodermanland/Gitarr_...m?ca=19&w=3 hahaa ofta man ´köper den om den redan haft en ägare innan honom för 11k blir nästan lite arg när man läser annonsen en ny kostar lika mycket...

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 20:59.
Länk ej aktiv

Elgitarrer:
Yamaha ERG 121-C med EMG 81
Ibanez mtm1 br
Egenbyggd Telecaster
LTD/ESP GUS600EC med Seymour Duncan Blackouts AH1
Ibanez RG 270 med en SD zebra i stallet
Ibanez RGA8
Ibanez RGIX28feqm 

Stärk:
Mesa Boogie Roadster 

Line6 Spider III SÅLD
Peavey 6505 top SÅLD

Harley Benton 2X12 med V30 från Orangelåda

Effekter/ljudkort
Line 6 Pod HD Pro

Two Notes Torpedo VB-101

Line 6 Pod HD 500
Cry babe wha wha
Ibanez Tubescreamer
Boss Line-selector
Boss Tuner
MXR 10B EQ
EMU 0404

#5 KungKlut

KungKlut

Medlem

• Members
  • 80 Inlägg:

Postad 22 mars 2010 - 11:54

Helt otroligt att han försöker kränga en LTD Eclipse för 11.000 kr. Man kan ju hitta begagnade riktiga ESP Eclipse för 8-9.000 kr..
ESP Eclipse
LTD EX-401 OW
Fender American Standard Stratocaster

Bugera 333XL
Marshall 1960A 4x12

#6 Heerby

Heerby

Swedish chef

• Moderators
  • 2 506 Inlägg:

Postad 22 mars 2010 - 14:25

Visst, jag klistrar den här tråden men titeln måste nog ändras lite känner jag på mig.

Think like a proton and stay positive

#7 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1 777 Inlägg:
  • Interests:Musik och...ja de är väl inte så mycket mer seriösa intressen.

Postad 22 mars 2010 - 17:02

CITERA(1337storm @ Mar 22 2010, 08:04 AM)

httblocket.se/sodermanland/Jackson...m?ca=14&w=3

Ny : http:thomann.de/se/jackson_dk2m_dinky_sw_upgrade.htm

MEN HALLÅ DE ÄR JU FETT VÄRT DE DEN HAR TVÅ HELT AWESOME KLISTERMÄRKEN PÅ SIG!!!!!! (sarkasm)

för övrigt är ju DK2:an en otroligt snygg gitarr (utan klistermärkena) borde överväga å införskaffa sig en sån när körkortet är taget och ekonomin redit upp sig

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 21:00.
Länk ej aktiv

Gibson BFG Gold Top
Epiphone Futura Custom Ex
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Epiphone Rumblekat

#8 petham

petham

Forumsräv

• Members
  • 595 Inlägg:

Postad 22 mars 2010 - 17:50

CITERA(ViktorL @ Mar 22 2010, 05:02 PM)
MEN HALLÅ DE ÄR JU FETT VÄRT DE DEN HAR TVÅ HELT AWESOME KLISTERMÄRKEN PÅ SIG!!!!!! (sarkasm)

för övrigt är ju DK2:an en otroligt snygg gitarr (utan klistermärkena) borde överväga å införskaffa sig en sån när körkortet är taget och ekonomin redit upp sig

tänkte också på flamesen , klart de gör den "pro" och de är såklart värda 5000 kr st - flamesen alltså

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 21:00.
Bilder ej aktiva

Den här meningen är fel.Postad bild

#9 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1 777 Inlägg:
  • Interests:Musik och...ja de är väl inte så mycket mer seriösa intressen.

Postad 22 mars 2010 - 17:57

CITERA(petham @ Mar 22 2010, 05:50 PM)
tänkte också på flamesen , klart de gör den "pro" och de är såklart värda 5000 kr st - flamesen alltså

påminner mig om när de typ sommaren 2009 låg ute en jackson kvx10 med nypris på 5000 för 15000 på blocket, även den med flames!!! (dom var iallafall lite snygga dock). säljaren försökte troligtvis få den såld som en kv2, om de hade varit fallet hade priset dock varit motiverat dock

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 21:01.
Bilder ej aktiva

Gibson BFG Gold Top
Epiphone Futura Custom Ex
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Epiphone Rumblekat

#10 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 964 Inlägg:
  • Interests:Lite allt möjligt. Multinörd!

Postad 22 mars 2010 - 21:04

QUOTE (Heerby @ Mar 22 2010, 02:25 PM)
Visst, jag klistrar den här tråden men titeln måste nog ändras lite känner jag på mig.

Najs jobbat..

Jag "pinnade" topic OCH ändrade topic.

Lite tankar om denna tråd;

Det är många gånger väldigt underhållande att läsa annonser där man har tokigt prissatta produkter, likaså att diskutera dessa med sina liksinnade. Dock kan det vara lite kontraproduktivt att fylla en sånhär tråd med en massa inlägg om varenda faktiska inlägg som dyker upp här. Dvs, orkar man läsa 2412 sidor varje gång man stöter på en gitarr på blocket man är lite tveksam till?

Jag föreslår, om ni godtycker, att vi postar endast annonser vi tycker är tveksamma med en motivering - detta för att vi ska hålla oss till kärnan och att det inte ska bli en så post-intensiv tråd.

Vidare tycker jag att vi kan ta bort inlägg på annonser som inte längre finns - återigen för att hålla tråden ren från inaktuell information.

Vad tycker folket?
Andra förslag är givetvis välkomna!

-Jonne

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 21:01.
Bilder ej aktiva

Silence is golden, duct tape is silver.

#11 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2 888 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 22 mars 2010 - 22:33

CITERA(Jonne @ Mar 22 2010, 09:04 PM)
Najs jobbat..

Vad tycker folket?
Andra förslag är givetvis välkomna!

-Jonne

Visst, det låter vettigt. Inte så intressant att läsa om samma annons i massvis av inlägg om inte nån har en avvikande åsikt vad gäller annonsen eller om nån tycker att nåt ser skumt ut men inte riktigt själv har koll, då kan det vara bra med lite mer initierade folk som får säga sitt.

Sen är jag inte heller så intresserad av "lite för högt prissatta" gitarrer, typ att nån tycker att en annonsör vill ha sisådär 500 spänn för mycket. Finns ju en hel del som sätter ett rätt högt pris men lämnar stor prutmån (vilket jag iofs tycker är ett rätt korkat sätt att göra affärer men, vafan, vi är alla olika).

Låter det vettigt? Jag skulle väl helst se att den här tråden höll sig till varningar för riktiga lurendrejerier.

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 21:02.
Bilder ej aktiva

Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#12 Bez

Bez

Medlem

• Members
  • 194 Inlägg:

Postad 22 mars 2010 - 23:25

CITERA(1337storm @ Mar 22 2010, 08:04 AM)

Serien heter faktiskt "Pro" och normalt sett brukar (eller brukade) man även skriva ut det i modellnamnet. Men ja, den är horribelt prissatt.

Som kommentar till tråden i sig så ville jag länge ha en sådan här tråd men eftersom man insett att det mesta på blocket är överprissatt så är det väl nästan bättre att man skapar en tråd där man i stället kan fråga om priset på en gitarr är bra eller inte?
Eller som boogieman skriver, så håller man sig till riktiga "scams" och inte "Han vill ha 12 papp för en ibanez som max är värd 10".

Bilder ej aktiva

LTD EC-1000 - LTD H-200 (81/85)
Agile Hornet Pro 727
Jackson DK2 Pro - Hohner SG Lion Professional
BC Rich JR-V (SD Distortion) - Kramer 100ST (Dimarzio Tone Zone)
Washburn N2 - ESP Horizon (bas)
Randall RH200SC - Laney TT50H

#13 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 964 Inlägg:

Postad 23 mars 2010 - 13:05

Med överprissatt kan man kanske definiera att en gitarr utan vintage-status som är prissatt i närheten av nypris eller över, är en, för denna tråd, överprissatt gitarr?

Sen tycker jag vi gör en liten "Hur man använder tråden post längst upp - men det kan vi göra så fort vi har kommit fram till något.. så, kom igen diskureta, kom med önskemål och tankar!

#14 inferno

inferno

Hellraiser

• Members
  • 1 341 Inlägg:

Postad 23 mars 2010 - 14:40

Ja precis som ni alla säger, gitarrer som är prissatta över nypris eller inte långt under utan att ha någon anledning till det höga värdet. Det är ju en balansgång var alla tycker att gränsen går mellan nästan lite för högt pris och idiotiskt överpris. Diffar det en femhundring på utsatt pris och ungefärligt värde på en vara för 10000 tycker jag man kan skita i att ta upp i denna tråd.

En ltd gitarr vars nypris är 4000 som sätts ut på blocket för 3999 är överpris. En marshall som tillverkades på 70-talet och kostade 3000 ny och nu säljs för 10000 är inte nödvändigtvis överpris.

Tror att många försöker få ut lite extra för grejerna i och med den ekonomiska situationen de flesta befinner sig i. Man vill ha så mycket som möjligt för grejerna med följden att samma annonser cirkulerar månad efter månad utan att nåt händer.

/Inferno

Racing och Inferno säger som vanligt mycket intelligenta saker, och jag kan inte annat än hålla med dem.

Schecter Blackjack S-1 - Kramer Nite V FR - Epiphone Gothic Explorer - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Bugera 6262 - Harley Benton G412A Vintage

#15 skrotsamlaren

skrotsamlaren

Medlem

• Members
  • 204 Inlägg:

Postad 28 mars 2010 - 23:42

http:/ www.blocket.se/stockholm/Harmony_Le...tm?ca=8&w=3
Kanske inte är superöverprissatt men jag är relativt säker på att caset inte är original som han påstår.

Länk ej aktiva

#16 Dado

Dado

Veteran

• Members
  • 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarrmusik, musikteori, high tech gitarr prylar.

Postad 29 mars 2010 - 09:00

Tycker att alla dessa JEM är övervärderade i andrehands värdet . En gitarr från 90 talet kan inte direkt anses som en vintage pryl. Förstår inte tanken bakom pris motivering!? Tycker att rimlig pris skulle ligga runt 10000 kr... 20000 är överpris...

http://www. blocket.se/goteborg/Ibanez_Jem7...m?ca=15&w=1

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 21:03.
Länk ej aktiva

Postad bild

#17 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 964 Inlägg:

Postad 29 mars 2010 - 21:01

QUOTE (Dado @ Mar 29 2010, 09:00 AM)
Tycker att alla dessa JEM är övervärderade i andrehands värdet . En gitarr från 90 talet kan inte direkt anses som en vintage pryl. Förstår inte tanken bakom pris motivering!? Tycker att rimlig pris skulle ligga runt 10000 kr... 20000 är överpris...

http://www .blocket.se/goteborg/Ibanez_Jem7...m?ca=15&w=1

Ok, frågan är då - har du kollat vad andra vill ha för sina JEM 77 FP?

Att vi tycker att något är överpris behöver ju inte alltid göra det till ett överpris. I det här fallet kan du inte köpa en sådan ny, så bland "fans" så samlas det då kanske på såna vilket gör att han tycker att han kan få ut 20000 för den. Jag tror faktiskt inte att det är så omöjligt att få ut dem där pengarna för den gitarren, med tanke på hur ovanlig den är. Sen ser man ju inte skicket på den, vilket säkert påverkar priset en hel del.

I min åsikt är inte detta så långt från vintage-grejjen, egentligen.

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 21:03.
Länk ej aktiva

#18 eBow

eBow

Not worthy

• Moderators
  • 902 Inlägg:

Postad 29 mars 2010 - 21:30

http://www. blocket.se/jonkoping/Fender_Tel...;w=3&last=1

nypris : 5995 :-
http://www. crazymusic.biz/shop/index.php?t...product_id=2483

Själv köpte jag en likadan för tre lappar

Redigerad av Admin, 05 mars 2012 - 21:04.
Länk ej aktiva

#19 Dado

Dado

Veteran

• Members
  • 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarrmusik, musikteori, high tech gitarr prylar.

Postad 29 mars 2010 - 21:52

CITERA(Jonne @ Mar 29 2010, 09:01 PM)
Ok, frågan är då - har du kollat vad andra vill ha för sina JEM 77 FP?

Att vi tycker att något är överpris behöver ju inte alltid göra det till ett överpris. I det här fallet kan du inte köpa en sådan ny, så bland "fans" så samlas det då kanske på såna vilket gör att han tycker att han kan få ut 20000 för den. Jag tror faktiskt inte att det är så omöjligt att få ut dem där pengarna för den gitarren, med tanke på hur ovanlig den är. Sen ser man ju inte skicket på den, vilket säkert påverkar priset en hel del.

I min åsikt är inte detta så långt från vintage-grejjen, egentligen.

Vintage or not...jag får köpa en fabriks ny JEM77V( med mycket bättre mekanik) under 20000 idag på börsen utan större ansträngning, dessutom äger jag flera ut av dessa som du kallar vintage gitarrer, men några 20000 kommer jag knappt att kunna få för dom... Min Fender telecaster från 72 var också ovanlig...men det blev inga 20000 för den..
Sluta dröm....

Bild ej aktiva

Postad bild

#20 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 964 Inlägg:

Postad 30 mars 2010 - 07:39

QUOTE (Dado @ Mar 29 2010, 09:52 PM)
Vintage or not...jag får köpa en fabriks ny JEM77V( med mycket bättre mekanik) under 20000 idag på börsen utan större ansträngning, dessutom äger jag flera ut av dessa som du kallar vintage gitarrer, men några 20000 kommer jag knappt att kunna få för dom... Min Fender telecaster från 72 var också ovanlig...men det blev inga 20000 för den..
Sluta dröm....

Ja, nu är ju inte en JEM77V exakt samma sak som en JEM77FP, tekniskt sett så är nog den nyare bättre som du säger. Efter att ha tittat på Ebay så finns det två JEM77FP till salu och de ligger strax under 1700 USD.. så runt 12-13k kanske är mer skäligt. För ett gäng år sen så hittade jag en JEM77BFP till salu i Gulan för 8k.. var grymt sugen på att köpa den faktiskt eftersom jag var en riktig Vai-fanboy.

Slutsatsen är kanske den att på han blocket lagt sig för högt ändå.

Bild ej aktiva

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar