boogieman på 21 May 2012 - 19:33 sade:
Nä, jag håller helt och hållet med. Det var mer ett hypotetiskt resonemang från min sida, OM nån verkligen hade försökt att bygga top of the line gitarrer i Kina, sulle det då finnas köpare till dessa?
Jag menar, titta på de nu så eftertraktade Japan vintagegitarrerna, när de kom så var Japan betraktat som ett lågprisland och de var inga större kioskvältare direkt när de kom. Frågan jag egentligen ställer är: finns det utrymme på marknaden för kvalitetsgitarrer från ett land som är så "lågprisstämplat" som Kina?
Det borde kunna funka som du säger, det skulle nog ta ett antal år att jobba bort "lågprisstämpeln", men Japanerna klarade det ju galant så i teorin borde det ju kunna
funka var som helst om bara viljan och finanserna finns.
Å andra sidan är det ju en rätt rejäl skillnad på Japan och Kina, det lilla jag har haft med Kineser att göra genom jobbet säger mig att det är betydligt mera svårjobbat där
än i många andra länder, både pga den allmänna utvecklingsnivån och inställningen hos den Kinesiska industrin.
Men som sagt, skulle nån ge sig fan på det så...och då är det bara en tidsfråga innan marknaden kommer.
Som sagt, Japanerna som alla garvade åt på 70-talet och en bit in på 80-talet är ju idag en av dom världsledande tillverkarna.
En liten annekdot i sammanhanget är ju Jacksons Professional serie som tillverkades på USA specarna i Japan under 2-3 år i början på 90-talet innan Jänkarna cancellerade
serien för att dom inte fick några USA byggda sålda, eftersom dom Japanska var lika bra eller bättre för halva priset...så kan det gå.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...