Hoppa till innehåll

Charvel san dimas & so-cal - hotrodds!!!

• Please log in to reply
16 svar på denna tråd

#1 svarthund

svarthund

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad Igår, 18:05

Har fått upp ögonen för Charvel, Jacksons moderbolag & en av kungarna på hotrod-strator!

När jag var nere i musikaffären härromdagen hade jag en upplevelse. Inte religiös men inte långt ifrån heller. -_- Drogs till affärens kanske(i mina ögon) mest oansenliga gura & fick en grym överraskning; var en av de goaste guror jag spelat någonsin!
Färgen var mäh, bolton med klumpig häl, men herrej*klar vilken hals & gott sound.
80-talets hårdrock i en ask & bara massa oljad maple som själv verkar spela med dina fingrar.

Någon annan som känner för att hissa eller dissa Charvels promods, USA eller Japan? Eller äldre modeller för den delen.. Jag fick kraftigt sug efter en iaf, gillade dem över Fender pga humbuckers, floyd rose samt ingen jäkla klarlack på halsen, bara trärent. :wub:

http://www.charvel.c...rtno=2926000839

http://www.charvel.c...rtno=2927000818

#2 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1556 Inlägg:
  • Interests:Musik och...ja de är väl inte så mycket mer seriösa intressen.

Postad Igår, 18:07

Jag har undrat lite över dom och kul att dom verkar bra. Snygga är dom!
Gibson BFG Gold Top
Epiphone Futura Custom Ex
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Squier Vintage Modified Precision Modified TB

#3 1337storm

1337storm

Veteran

• Members
  • 1470 Inlägg:

Postad Idag, 06:04

Jajamensan...Charvel har väl varit riktigt bra gitarrer i stort sett sen starten.
Dom hamnade lite i skymundan när Jackson lanserades som hårdast på
slutet av 80-talet, men dom har alltid varit bra, framför allt dom USA byggda såklart,
men även Japan byggena är riktigt bra gitarrer för pengen.
Just SoCal och ProMod har jag faktiskt inte testat, har bara spelat på "gamla" Charvels.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#4 svarthund

svarthund

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad Idag, 06:48

Ja bandningen & halsen sägs vara ännu bättre på Japsarna än på jänkarna enligt de forum jag hittat info på. :)
Lite tråkigare färger bara..

Hur funkar det med ett icke nedsänkt floyd förresten? Har inte kommit till att testa med "handbroms" ännu... ;)

#5 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1556 Inlägg:

Postad Idag, 06:57

Menar du att floydet är extra nedsänkt eller menar du att det är Pro-versionen som är något lägre?
Nästan lite synd att dom t.ex. på thomann bara har dom fula Charvel modellerna. Det är ju dom som står i topic som är dom riktigt snygga
Gibson BFG Gold Top
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita

#6 svarthund

svarthund

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad Idag, 07:09

Visa inläggViktorL på 21 May 2012 - 06:57 sade:

Menar du att floydet är extra nedsänkt eller menar du att det är Pro-versionen som är något lägre?
Nästan lite synd att dom t.ex. på thomann bara har dom fula Charvel modellerna. Det är ju dom som står i topic som är dom riktigt snygga

Först föll mitt öga på "Desolation" serien. För mycket lull-lull i form av bindings, pärlemor & bjäffs, men neckthrough, avfasad hals & verkade bra. Känns dock väldigt halvdana när man väl har dem i handen tyckte jag. San Dimas & So-cal däremot bara växer nu när man vet hur gott de spelar haha.

Med floydet menar jag att det inte har så mycket space som på en Jackson utan bara ett litet hål för blocket. Vet ej hur mycket man kan svaja innan det tar emot? Ett 80-tals hårdrockssolo kräver ju lite space haha.

#7 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2725 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad Idag, 08:03

Visa inläggsvarthund på 21 May 2012 - 07:09 sade:

Först föll mitt öga på "Desolation" serien. För mycket lull-lull i form av bindings, pärlemor & bjäffs, men neckthrough, avfasad hals & verkade bra. Känns dock väldigt halvdana när man väl har dem i handen tyckte jag. San Dimas & So-cal däremot bara växer nu när man vet hur gott de spelar haha.

Med floydet menar jag att det inte har så mycket space som på en Jackson utan bara ett litet hål för blocket. Vet ej hur mycket man kan svaja innan det tar emot? Ett 80-tals hårdrockssolo kräver ju lite space haha.
Du kan svaja lika mycket, det enda som skiljer är att ett icke nedsänkt stall är monterat längre ifrån kroppen, allstå halsvinkeln är justerad så att stallet kommer rejält mycket högre upp från kroppen än på en standardstrata eller en gitarr med nedsänkt floyd.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#8 svarthund

svarthund

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad Idag, 12:01

Visa inläggboogieman på 21 May 2012 - 08:03 sade:

Du kan svaja lika mycket, det enda som skiljer är att ett icke nedsänkt stall är monterat längre ifrån kroppen, allstå halsvinkeln är justerad så att stallet kommer rejält mycket högre upp från kroppen än på en standardstrata eller en gitarr med nedsänkt floyd.

Ok. :) Detta var inget som störde mig vid provspelning iaf. Tack för infon.

#9 1337storm

1337storm

Veteran

• Members
  • 1470 Inlägg:

Postad Idag, 13:50

Inte helt 100% säker här, men se upp lite med Desolation serierna, jag tror dom är Kineser.
Har dock inte provat nån så man ska kanske inte ha så mycket fördomar, men
traditionellt så brukar dom ju knappast vara jämförbara med USA/Japan byggen.

#10 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1556 Inlägg:

Postad Idag, 14:00

Tycker kinesar kan bygga om dom ganska bra men 6000 kronors klassen är väl lite mycket för en kines.
Gibson BFG Gold Top
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita

#11 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2725 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad Idag, 15:48

Visa inläggViktorL på 21 May 2012 - 14:00 sade:

Tycker kinesar kan bygga om dom ganska bra men 6000 kronors klassen är väl lite mycket för en kines.
Eller så får du kanske ruggigt mycket gitarr för 6000 jämfört med andra byggländer.
Har ingen aning om fakta i detta, det är bara en liten tankelek: hur bra gitarrer kan kineserna bygga om de får en väl tilltagen budget?
Min gissning är att det kan bli riktigt bra...
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#12 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1556 Inlägg:

Postad Idag, 15:53

Jo så tänker jag med, men har inte sett det i praktiken än!
Gibson BFG Gold Top
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita

#13 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 519 Inlägg:

Postad Idag, 16:41

Det spelar väl ingen roll var i världen gitarren byggs? Bara den e bra....

#14 svarthund

svarthund

Medlem

• Members
  • 150 Inlägg:

Postad Idag, 17:03

Jag uppfattade desolation som väldigt trista att spela på med ojämna band & strängrassel. Detta på samtliga 3-4ex jag provade.

Men nog om kineserna; Japsen var helt underbar.. :wub: Finns det någon som har exempel på en bättre nyinköp shredd-superstrata i prisklassen? (runt 7000spänn) Ltd mh-1000 kanske? Hittar man ibanezer med den kvaliteten där?
(Runt 5000 för beggade rg550or är annars något som lockar.)

#15 1337storm

1337storm

Veteran

• Members
  • 1470 Inlägg:

Postad Idag, 18:41

Visa inläggboogieman på 21 May 2012 - 15:48 sade:

Eller så får du kanske ruggigt mycket gitarr för 6000 jämfört med andra byggländer.
Har ingen aning om fakta i detta, det är bara en liten tankelek: hur bra gitarrer kan kineserna bygga om de får en väl tilltagen budget?
Min gissning är att det kan bli riktigt bra...

Njae, vad jag menade var att hittills har nog ingen tillverkare flyttat nån produktion till Kina i avseende att höja kvaliteten, det brukar
alltid handla om att minska produktionskostnader vilket har en jävla förmåga att leda rakt åt andra hållet kvalitetsmässigt.

#16 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2725 Inlägg:
    My religion is beer.

Postad Idag, 19:33

Visa inlägg1337storm på 21 May 2012 - 18:41 sade:

Njae, vad jag menade var att hittills har nog ingen tillverkare flyttat nån produktion till Kina i avseende att höja kvaliteten, det brukar
alltid handla om att minska produktionskostnader vilket har en jävla förmåga att leda rakt åt andra hållet kvalitetsmässigt.
Nä, jag håller helt och hållet med. Det var mer ett hypotetiskt resonemang från min sida, OM nån verkligen hade försökt att bygga top of the line gitarrer i Kina, sulle det då finnas köpare till dessa?
Jag menar, titta på de nu så eftertraktade Japan vintagegitarrerna, när de kom så var Japan betraktat som ett lågprisland och de var inga större kioskvältare direkt när de kom. Frågan jag egentligen ställer är: finns det utrymme på marknaden för kvalitetsgitarrer från ett land som är så "lågprisstämplat" som Kina?

#17 1337storm

1337storm

Veteran

• Members
  • 1470 Inlägg:

Postad Idag, 19:57

Visa inläggboogieman på 21 May 2012 - 19:33 sade:

Nä, jag håller helt och hållet med. Det var mer ett hypotetiskt resonemang från min sida, OM nån verkligen hade försökt att bygga top of the line gitarrer i Kina, sulle det då finnas köpare till dessa?
Jag menar, titta på de nu så eftertraktade Japan vintagegitarrerna, när de kom så var Japan betraktat som ett lågprisland och de var inga större kioskvältare direkt när de kom. Frågan jag egentligen ställer är: finns det utrymme på marknaden för kvalitetsgitarrer från ett land som är så "lågprisstämplat" som Kina?

Det borde kunna funka som du säger, det skulle nog ta ett antal år att jobba bort "lågprisstämpeln", men Japanerna klarade det ju galant så i teorin borde det ju kunna
funka var som helst om bara viljan och finanserna finns.
Å andra sidan är det ju en rätt rejäl skillnad på Japan och Kina, det lilla jag har haft med Kineser att göra genom jobbet säger mig att det är betydligt mera svårjobbat där
än i många andra länder, både pga den allmänna utvecklingsnivån och inställningen hos den Kinesiska industrin.
Men som sagt, skulle nån ge sig fan på det så...och då är det bara en tidsfråga innan marknaden kommer.
Som sagt, Japanerna som alla garvade åt på 70-talet och en bit in på 80-talet är ju idag en av dom världsledande tillverkarna.
En liten annekdot i sammanhanget är ju Jacksons Professional serie som tillverkades på USA specarna i Japan under 2-3 år i början på 90-talet innan Jänkarna cancellerade
serien för att dom inte fick några USA byggda sålda, eftersom dom Japanska var lika bra eller bättre för halva priset...så kan det gå.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar