Hoppa till innehåll

Typ dansband på elgitarr?

• Please log in to reply
7 svar på denna tråd

#1 BlackPowder

BlackPowder

Nykomling

• Members
  • 16 Inlägg:

Postad Igår, 15:40

Frågan kanske låter konstig på ett forum fullt av jazzteoretiker och shreddingvirtuoser men den är allvarlig: hur spelar man vanliga låtar på elgitarr?

Lyssnar man på min lärare (a.k.a. youtube) så finns det beskrivningar hur man kompar vanliga låtar på akustistisk gitarr och så en massa solon och riff och mer exotiska saker för elgitarr.

Jag kan alla am, C, D7 och barreackord osv på akustisk men om jag spelar "som på en akustisk gitarr" på elgitarren så låter det inte...som det ska.

Om ni som kan det här skall spela till en vanlig låt, en ackordföljd med sång, bara stötta låten, gitarren skall inte framträda, hur gör ni?

#2 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 519 Inlägg:

Postad Igår, 16:31

Brukar plocka lite lätt med fingrarna, typ bara 3 toner på en gång, 1an 3an o 5an i ackordet, lite varstans på halsen, variera spelet i oktaver !

#3 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1203 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad Igår, 18:04

Jag brukar sätta en måttligt ställd kompressorpedal framför stärken och sedan köra cleant med relativt neutrala tonkontroller. Backa av med tonpotten på guran efter smak.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#4 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2725 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad Igår, 18:11

Jag skulle tro att det du framförallt behöver öva på är dämpningsteknik, att spela "som på en akustisk" ger sällan särskilt bra resultat på en elgitarr. Kan det vara detta som är problemet?
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#5 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3384 Inlägg:

Postad Igår, 18:55

Jag gillar verkligen att slå an dom mörka strängarna först och sen dom ljusa. Då får man ganska bra kontroll på dämpningen och får en skön shuffle takt också. Alla fall till dansband.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#6 Kapten Gnissel

Kapten Gnissel

Noisemaker

• Members
  • 1203 Inlägg:
  • Interests:Arbeta i studion, bygga rörstärkare och jamma med likasinnde när tillfälle bjuds. Rock&Rollmupp. Älskar vin och god mat men ogillar Ernst Kirschsteiger.

Postad Igår, 19:03

Visa inläggboogieman på 20 May 2012 - 18:11 sade:

Jag skulle tro att det du framförallt behöver öva på är dämpningsteknik, att spela "som på en akustisk" ger sällan särskilt bra resultat på en elgitarr. Kan det vara detta som är problemet?

+1 på den. Det är två väldigt olika instrument på det sättet.
Hagström Swede Reissue, Washburn WT-24V 1985, Vantage VP795, HPD Stratta, Ibanez RG2, ESP Eclipse II, BaCH SG, BaCH LP sunburst P90, Epi 335 DOT och en LP Ful-Gibson.
Lucifer 30 Röris - Hembyggd stärk, KLD GT30 Röris, Peavey VK100 råmoddad Röris, Blackstar HT Dual, EH "The Worm",
TC Electronics Nova Repeater, Dunlop CryBaby, TC Electronics Hall of Fame, BOSS GE-7 Eq, Ibanez CE9 Chorus

#7 jazzkatten

jazzkatten

Veteran

• Members
  • 1065 Inlägg:
  • Interests:Jazz, Blues, Filosofi, Hockey :)

Postad Idag, 07:53

Visa inläggBlackPowder på 20 May 2012 - 15:40 sade:

Om ni som kan det här skall spela till en vanlig låt, en ackordföljd med sång, bara stötta låten, gitarren skall inte framträda, hur gör ni?

Vad är en vanlig låt, är det sådant dravel som spelas på radion :)

Det beror ju på vilken teknik han använder, men om han använder plektrumspel så är jag nog benägen att hålla med dig :)
'jazz can be taught in just three lessons; 1st lesson: practice for 10 years; 2nd lesson: practice and perform for 10 years; 3rd lesson: practice, perform and develop your art for 10 years.'

#8 BlackPowder

BlackPowder

Nykomling

• Members
  • 16 Inlägg:

Postad Idag, 20:32

Visa inläggjazzkatten på 21 May 2012 - 07:53 sade:

Vad är en vanlig låt, är det sådant dravel som spelas på radion :)
Inte menar jag fjollig sönderteoretiserad musikhögskolejazz som bara uppskattas av musiker-wannabes (helst på musikfolkhögskola) som lärt sig massa skalor och skit...inte för att det har något med musik att göra utan för att det är så man gör när man studerar musik :) :)

Oki, du skall få två andra exempel: Du har garanterat sett youtubeklippet med 4-ackordslåtar. Hur skulle du göra den sketchen med elgitarr?

Varje fredag under säsongen tittar Sverige på "På spåret". Bandet där brukar framföra vad jag menar med vanliga låtar. Men hur spelar de på elgitarren egentligen? Det är kanske det bästa exemplet jag har på vad jag menar egentligen.

Hur menar du? Har du ngt exempel?

2 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar