Hoppa till innehåll

Effektloop som brusar och stjäl ton....

• Please log in to reply
27 svar på denna tråd

#21 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6020 Inlägg:

Postad 28 February 2012 - 21:55

Det vette fan om jag håller med dig om. Se scenariot. Gig. På scen. Pedalbord.

...visst...patchkablar mellan alla peddor,men till å från pedalbordet då.? Då e 3m enkel resa inte mkt inte,å det e PRECIS därför man använder sk linedrivers i denna formen av kretsar.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#22 Elusive End

Elusive End

Medlem

• Members
  • 229 Inlägg:

Postad 28 February 2012 - 22:31

Visa inläggRacing på 28 February 2012 - 21:55 sade:

Det vette fan om jag håller med dig om. Se scenariot. Gig. På scen. Pedalbord.

...visst...patchkablar mellan alla peddor,men till å från pedalbordet då.? Då e 3m enkel resa inte mkt inte,å det e PRECIS därför man använder sk linedrivers i denna formen av kretsar.
Halloj. Nu kanske jag är bakom flötet här, men vad är det du inte håller med mig om?
Ja, på gig har jag svårt att se att man klarar sig med enbart kablar på 3 meter till och från pedalbordet.
Har du tips på bra linedrivers??

Ha det finfint.

Mvh C

#23 Racing

Racing

• Members
  • 6020 Inlägg:

Postad 28 February 2012 - 22:44

Broder det e precis det som kretsen i stärkaren utgör. Det hela e uppenbarligen inte justerat som det skall vara. Man talar om driver å recoverykrets. Den ena sätter signalen ut å den andra "plåstrar om" signalen när den e tebax i stärkarn.

jesper@gofastparts.se

#24 Elusive End

Elusive End

Medlem

• Members
  • 229 Inlägg:

Postad 28 February 2012 - 23:04

Visa inläggRacing på 28 February 2012 - 22:44 sade:

Broder det e precis det som kretsen i stärkaren utgör. Det hela e uppenbarligen inte justerat som det skall vara. Man talar om driver å recoverykrets. Den ena sätter signalen ut å den andra "plåstrar om" signalen när den e tebax i stärkarn.
Okaj.... då spelar det ingen roll om jag köper lite fetare kablar med andra ord.
Toppen behöver alltså plåstras om lite. Vad är det då du egentligen gör för att få ordning på det hela??
Vad ska du ha för jobbet och har du tid på måndag runt 19.00??

Ha det guld & sov gott.

Mvh C

#25 Racing

Racing

• Members
  • 6020 Inlägg:

Postad 28 February 2012 - 23:10

Jo. Det spelar säkert roll,men det e inte RÄTT sätt att hantera det hela.

Om du vill tar vi isär den tillsammans. Måndag? Inte en susning,just nu ligger jag med influensan.

jesper@gofastparts.se

#26 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 29 February 2012 - 00:03

Visa inläggElusive End på 28 February 2012 - 21:47 sade:

Provade med att koppla in min DD20 delaypedal i loopen med två stycken korta 15cm patchkablar och vips var problemet med loopen borta. Nu hör jag ingen skillnad mellan att loopen är inkopplad och inte.
Det berodde alltså på mina två 3 m Proel Die Hard kablar som jag använde mig av.

Tips på bra kablar med mera tages mycket tacksamt och ödmjukast emot.

Nu skall jag inte förekomma er diskussion, men i mina öron låter det som om din loop fungerar, vissa kablar käkar signal.

Jag använder som sagt alltid George L som är kända för att släppa igenom signalen bra utan förlust. Har man 30 kopplingar som alla suger lite grann så blir det i slutändan en påtaglig skillnad. Min förstakabel är en vanlig kabel men en bra sådan, sedan bara George L.

Annars finns det mängder med bra kablar, tex DiMarzio’s. Om man har möjlighet att köpa George L till vettigt pris så är dom kostnadseffektiva.

/Ulf

#27 Racing

Racing

• Members
  • 6020 Inlägg:

Postad 29 February 2012 - 00:34

Ulf,i all respekt-va?

Att en loop fungerar,ja vet du vad...det gör den utan send eller recoverysteg med. Frågan e bara hur bra.
Som sagt,ALL kabel kan tex anges för induktans mm varför man använder transparenta kretsar för att stabilisera för just de förhållanden du nu uppenbarligen korrekt e inne på. Men,har du överhuvudtaget satt dig in i vad som diskuteras här.?

Som du beskriver på föregående sida kan iofs pedaler vara såpass illa konstruerade att de inte klarar att kompensera för faktorerna som ligger för handen,men om det finns ett send/recoverysteg för tex en loop varför skall man isf addera ytterligare ett med allt det medför i betraktan av sk S/N förhållanden mm:? (Signal/noise) Eftersom ALLA förstärkande kretsar adderar detta faller det fullt naturligt att man försöker hålla dem till ett minimum. KISS e modellen hela dan se!

Ta bara inne i själva rörförstärkaren,för det kan de flesta relatera till,en sk hi-gain krets kommer OFTAST att brusa mer än en tex en 2stegare. Fact of life,även om nu mkt kan göras rent designmässigt för att undvika det.

Grejen e...om man tappar mkt signal över en loop med kvalitetspeddor i linan så e ngt fel eftersom detta normalt e kompenserat för i moderna förstärkare. Om den kompenseringen inte funkar,oavsett orsak,så e väl det rimliga att man tar reda på varför.?

Sen e jag 1e man att säga att det med pedaler å hur de används,det vet ni säkert bättre än jag(e som bekant ganska ointresserad av den biten). Signaler å signalbehandling däremot...no offense,but not so much ;)

jesper@gofastparts.se

#28 Elusive End

Elusive End

Medlem

• Members
  • 229 Inlägg:

Postad 29 February 2012 - 06:28

Visa inläggRacing på 28 February 2012 - 23:10 sade:

Jo. Det spelar säkert roll,men det e inte RÄTT sätt att hantera det hela.

Om du vill tar vi isär den tillsammans. Måndag? Inte en susning,just nu ligger jag med influensan.
Hej. Tråkigt att höra. Jag hör av mig framöver. Krya på dig.

Mvh C

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar