Hoppa till innehåll

Garantiärande på splitterny Taylor 214CE

Tar en jävla tid....

• Please log in to reply
9 svar på denna tråd

#1 Polya

Polya

Forumsräv

• Members
  • 326 Inlägg:

Postad 21 February 2012 - 18:14

Så här är det!

Köpte en ny akustisk för ett tag sen, en Taylor 214CE, mycket nöjd.
Allt är frid och fröjd tills jag ska micka upp den.

Låter PISSDÅLIGT, obalans i micksystemet så det är otroligt, pinsamt va illa det lät.
Knappt någon volym i B och G strängen samt att de va minst dubbla volymen i låga E strängen.
Går till närmaste Taylor dealer och de konstaterar också att det är obalans i micksystemet.
Detta går alltså på garantin.

De dillar om att den måste skickas till holland för reparation till Taylors verkstad där deras specialtränade apor finns.
De säger två veckor.

Två veckor går, kollar hur det går. Den e kvar där nere.
Dom ringen o frågar ifall jag har registrerat eländet hos Taylor, vilket jag har gjort men det har jag tydligen inte.
Jaha säger jag.
Dom säger att de kommer ta två veckor till då den "sitter fast" i holland. Dom skall höra av sig så fort den kommer tillbaka.
De har nu gått två veckor o lite till....börjar bli lite sur nu faktiskt. :angry:
Funderar på om man ska gå o dit o fråga vad fan de e som tar sådan jävla tid?

Undrar lite va man kan göra egentligen, be dom rappa på, be dom lösa en ersättningsgitarr eller en helt ny gitarr eftersom att de tar en sådan jäkla tid?
Va bör man göra?
Har inte haft med så många gitarraffärer att göra då jag oftast inte köper nytt.

#2 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6135 Inlägg:
  • Interests:spela/lyssna musik, fika, festa och umgås med vänner.

utb. möbelsnickare som har förkärlek till gitarrbyggeri

Postad 21 February 2012 - 18:32

ja har man sagt två veckor så är det två veckor enl min bok som gäller. gå dit och begär kompensation för all den tiden som går och begär allt på papper. tar dom längre tid på sej är det kanske dags för att få en annan.. mina fem ören
JMP - It´s a good place to be!

//Rickard

#3 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 824 Inlägg:

Postad 21 February 2012 - 18:33

Kollade med hustrun som haft butik förut. Hon säger att de har rätt att skicka gitarren på reparation, har de sagt två veckor ska de såklart hålla löftet. Hon tycker du ska kräva att bli kompenserad eftersom det tar längre än skälig tid (vad nu det är). Säg att det kostat dig i förlorad inkomst si och så många tusen i missade gig. Kärvar dom säg att du vill häva köpet. Att du fakturerar dem för utebliven inkomst.

Egentligen har du inte rätt till kompensation eller att häva köpet när gitarren är på garantireparation första gången. Tredje gången har du rätt att häva köpet.

Så i nuläget är det egentligen upp till butikens välvillighet om de vill kompensera dig eller inte. Men klart du ska bråka och kräva. Be dem lösa problemet. En slipad säljare som skiter i nöjda kunder kommer rycka på axlarna och då står du där och kan hota med allmänna reklamationsnämnden. Risken då är väl (spekulerar jag själv) att de håller kvar gitarren i väntan på utslag om de vill jävlas.
Men en sak är säker, klagar du inte och ber dem skynda på ärendehelvetet så är initiavet på säljarens planhalva och då får det ta den tid det tar.
--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#4 Polya

Polya

Forumsräv

• Members
  • 326 Inlägg:

Postad 21 February 2012 - 19:25

Tack för tipsen!

Har missat några smågig pga av det men ingen jag orkar "fakturera" dem på.
Någon form av kompensation för detta börjar inte kännas helt för för mer än dubbla tiden de sa att det skulle ta.....de e fan inte ok.
Sedan så har dom skickat den till taylors super center i holland så butiken har väl inte någon direkt kontroll över vad som händer med eländet.
Vilket gör att det inte känns helt rättfärdigat att gå dit och böla efter kompensation.

#5 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6135 Inlägg:
  • Interests:spela/lyssna musik, fika, festa och umgås med vänner.

utb. möbelsnickare som har förkärlek till gitarrbyggeri

Postad 21 February 2012 - 19:46

Well.. då ska man inte heller lova kunden att den är hemma inom en viss tid. kunde likva väl lämnat den till en gitarrbyggare i sverige för att få det åtgärdat.
JMP - It´s a good place to be!

//Rickard

#6 Polya

Polya

Forumsräv

• Members
  • 326 Inlägg:

Postad 22 February 2012 - 10:20

Ja, så är det nog.
Ska till dem o fråga vad de e som pågår, uppdatering kommer.

(null)

#7 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6020 Inlägg:

Postad 22 February 2012 - 10:41

Grejen e Alex......

Om man ser på det rent tekniskt kan det inte vara så mkt att hantera,å framför allt inte från Taylors sida. Antingen byter man pre-amp/EQ eller så byter man piezo element(som nästa alltid ligger lagt på plats under stallsadeln.
Mao e det hela eg ett på sin höjd 30min jobb.

Att därför förhala å förhala e ur ett rent tekniskt perspektiv rent skitprat. Varken mer eller mindre.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#8 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
  • Interests:Golf
    Gitarr

Postad 22 February 2012 - 11:31

Det lönar sig alltid att,
1. Ställa krav på tydlig återkoppling
2. Visa tydligt att du är missnöjd så här långt
3. Förklara att "nu har Taylor blivit av med en kund, nu är det upp till er om ni vill behålla mig som kund" och förklara vad som gäller för att det ska ske, dvs ersättningsgitarr, 50 pack strängar eller liknande, stå brevid och lyssna när dom jagar på grossisten och kräver en förklaring för din räkning.

#9 Polya

Polya

Forumsräv

• Members
  • 326 Inlägg:

Postad 22 February 2012 - 16:36

Så fick denna historia ett slut.
Var inne hos dem idag o den hade vart klar ett tag, de hade glömt att medela mig om det.
Iof sa de att de skulle göra det men men...

Fick me två uppsättningar elixir strängar o en setup från taylors sida som heter duga, inoljad och perfekt action.
Kunde väl fått mer men fan....var bara glad att få tillbaka den.

#10 Martin

Martin

Medlem

• Members
  • 166 Inlägg:

Postad 02 March 2012 - 03:00

Ska det det enkekt för dig:

Kill.
Martin Forest 1987 MIS, Rocksoul.
Linnéa 1993 MIJ Standard Stratocaster Black
Jimi 2002 Seagul Coastline Cedar 12 Q1
Trinity 2003 MIJ Ibanez RG 2820 Vintage Violin