Tjosan, då var man tillbaka från skidresan!
musiknörd på 20 February 2012 - 22:30 sade:
oj, bra fråga. jag skulle gissa att jag visualiserar kompljudet i huvudet, solar över det och följa takten(hi haten ex)
Tack för tipset, det ska jag testa!
Desecrated på 21 February 2012 - 04:49 sade:
Nja, playback är inget alternativ. Grejen med ett band är ju liksom att spela tillsammans...

Men när jag sitter hemma och spelar så är backingtracks väldigt bra, absolut!
Havre på 21 February 2012 - 07:37 sade:
Ett diskret chorus eller ett snävt ställt delay hjälper ofta till att tjocka till ljudbilden lite.
Tackar för tipset, det ska testas!
osiris på 21 February 2012 - 07:56 sade:
Öh obvious answer - det fattas en gitarrist i ditt band
Vi hade en på keyboard som hoppade av efter några veckor. Synd, för det hade kunnat bli bra. Men vi har kollat runt lite efter en till bandmedlem, hittills utan resultat... Sen tror jag i och för sig att vi inte hade fått plats alla i vår nuvarande replokal på 3x4m!
återfall på 21 February 2012 - 08:06 sade:
Det är ju ett alternativ, fast det känns lite som fusk egentligen...!
mickem på 21 February 2012 - 08:43 sade:
Mina tips.
Ta inte för mycket plats i kompandet. (då blir det spklart svårt att toppa det när det är solo)
Boosta sedan när det är solodax och spela bra solon.
Lyssna på Cream, sunshine of your love. Ett bra exempel på hur en trummis också kan bidra med att ta mer plats under solon.
Det har jag inte tänkt på förut, ska kanske testa att hålla igen lite med kompandet.
Tack för tipset, ska kolla upp den låten!
gsandberg på 21 February 2012 - 11:34 sade:
Sola med fler än en ton i taget.
Det kanske vore nåt, typ lägga lite kvinter/kvarter och såna grejer. Öppna strängar kanske...
pikehead på 21 February 2012 - 12:02 sade:
För att maxa solokänslan kan man tex låta sången gå med bara bas och trummor innan du börjar sola. En vanlig amatörsjuka är att alla skall spela hela tiden och för mycket.
Smart, ska testas!
jazzkatten på 23 February 2012 - 09:10 sade:
Du får väl lära dig att kompa och sola samtidigt

Ja precis! Men... hurdå?
moparfrasse på 23 February 2012 - 17:43 sade:
Tycker du ska kolla in olika triogrupper på tuben och analysera vad som
fungerar och inte.
tex: Black Sabbath, Led Zeppelin, Straycats, Dick Dale, Link Wray, Jimi Hendriks, Cream och Hurriganes.
Samtliga exempel ska kollas upp, tackar!
...tackar högre makter för multicitat-funktionen...