Hej!stämmer det att billigare gitarrer typ cort epiphone etc bygger sina gittarer av nått som heter natowood och agathiswood och kallar det för mahogny. Och stämmer det att toppen på tex les paul är nån typ av laminat.
Trä i les paul
Startad av Airbound, Feb 20 2012 22:02
7 svar på denna tråd
Postad 20 February 2012 - 22:02
Postad 20 February 2012 - 22:35
hej, det varierar dels på företaget vad för träslag man använder, men även ner till specifik modell. lättast är att läsa på spec´sen som står om just den gitarren du tittar på. har inte stött på ngn som är relativt känd som har ljugit om vilket träslag som används.. menar att det skulle inte se bra ut om dom gjorde så i längden mot sina kunder.
vad jag vet om epiphone t.ex. är att dom har använt(ex lp) al/lönn och sedan mahogny till hals. sen har det förekommit också modeller som har mahogny/lönn.
vad jag vet om epiphone t.ex. är att dom har använt(ex lp) al/lönn och sedan mahogny till hals. sen har det förekommit också modeller som har mahogny/lönn.
JMP - It´s a good place to be!
//Rickard
//Rickard
Postad 20 February 2012 - 23:09
Men vad jag föstår så är mahogny bara ett samlingsnamn.dyrare gitarrer änvänder sydamerikansk och den lite billigare afrikank. Trodde att även billigare använde afrikansk. Men tydligen används de här nato och agathis träden som igentligen bara liknar "vanlig mahogny" den ska vara billigare ock mycket lättare. Tex Ikea s galjar ska vara gjort av det. Inte konstigt gitarrer är billiga idag.
Postad 20 February 2012 - 23:24
jo det finns ngr olika sorters mahogny, men den gamla fina som gibson använde är t.ex. bannlyst och får inte användas längre så det är dom "mindre fina" som gäller hädanefter. vad jag vet så har använder hagström nato till sina greppbrädor(ngn slags komposit kanske?) agathis ser inte alls ut som mahogny och mer känsligt för dings(som basswood kan man säga) utan man får använda bets el liknande för att få den nyansen som mahogny har. ja det är billigt iom snabbväxande och finns i dom billiga länderna.
vore intressant och få se lite länkar för allt detta, även att topparna är laminat? kan vara så att det dom menar med laminat är ett tunnt fanér ovanpå en redan karvad kropp för att spara pengar.
vore intressant och få se lite länkar för allt detta, även att topparna är laminat? kan vara så att det dom menar med laminat är ett tunnt fanér ovanpå en redan karvad kropp för att spara pengar.
//Rickard
//Rickard
Postad 21 February 2012 - 00:19
Är inte det Hagström har i sina greppbrädor typ ebonol? Är nog inte Nato iallfall, Nato wood är riktigt trä och inte alls så mörka i färgen som hagströms greppbrädor.
Gibson BFG Gold Top
Epiphone Futura Custom Ex
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Squier Vintage Modified Precision Modified TB
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Postad 21 February 2012 - 00:51
LTD och BC rich Använder agathis i sina gitarrer.
Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/

Postad 22 February 2012 - 15:25
Desecrated på 21 February 2012 - 00:51 sade:
LTD och BC rich Använder agathis i sina gitarrer.
ltd har använt agathis(min ltd m-50 som var billigast modellen hade just det i kroppen) men dom har bytt ut det mot lind
vet inte hur det står till på bc. rich´s håll.
//Rickard
//Rickard
Postad 22 February 2012 - 15:32
bc rich tror jag har basswood i de billigaste och nato i några i mellansegmentet, inte i alla serier men några
Gibson BFG Gold Top
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar