Hoppa till innehåll

Axe-FX Förstärkare/Monitor (sovrum)

• Please log in to reply
4 svar på denna tråd

#1 draenor

draenor

Medlem

• Members
  • 164 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 22:14

Finns ett par trådar här om Axe-FX i sig, men inte alls så fokuserat om hur man ska sy ihop ljudet. Delar upp den i två kategorier efter vad jag förstått är vanligast

Sovrum
1. Monitor
2. Power-amp + Kabinett

Studio
1. Direkt in i PA:t
2. Power amp (rör/solid-state)

Eftersom jag är helt grön på monitor-marknaden så kommer en go samling frågor:

1) Är det några konkreta för/nackdelar med rörförstärkare till Axe-FX jämfört solid-state slutsteg?
2) Vilka monitorer ska man ha till hemmabruk, kikar t.ex. på Adam A7x/A5x. Blir det samma tryck som med en vanlig förstärkare eller behöver man sub också?
3) Nu har man ju ändå en 2x12:a hemma. Finns det någon poäng att välja poweramp+kabinett framför en monitor?
4) Kan man repa med en monitor?
5) Kan man även fördelaktivt använda en monitor tillsammans med hemmabio?

Ni som har en Axe, vilken högtalaruppsättning föredrar ni själva?

#2 Se7en

Se7en

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 22:37

1. Det är en smaksak.
De som lirar metal föredrar Rör. Jag själv har en Mesa 2:90 + Mesa Cab och mark/rectifier-ljuden blir väldigt likt originalet. Har en triaxis (haft en rectifier) så jag har jämfört dem =)
För större flexibilitet används SS+EVM12L vilket färgar ljudet minst. Med denna uppsättning kan du täcka fler genre!

2. Jag har Adam A7x, på rekommendationer ifrån olika forum. Hade KRK innan men den hade inte lika mycket "flat response". En sub gör ingen nytta till gitarr, kanske vid slutmixningen...
Monitorer kommer aldrig att producera samma ljud som ett slutsteg/4x12 eftersom det är två helt skilda saker. Studiomonitor skall ,kort formulerat, motsvara en uppmickat rigg.

3. Det beror på vad du vill göra, spela in/repa/live?

4. Det kanske går, men nej

5. Nej, studiomonitorer är "nearfield", inte hifi. http://en.wikipedia..../Studio_monitor

Studio situation: Med AxeFX2 så har du USB interface för direktinspelning och många reampar senare spåret i slutsteg/cab (uppmickat). Jag tror på sikt att IR cabarna kommer att ta över även vid inspelning.
Guror: Caparison Dellinger II | Caparison Horus | Ibanez RG7620 | Jackson RR24SW
Rig: Axe-FX II | Adam A7X
*** Till Salu *** Mesa Triaxis | Mesa Simul-Class 2:90 | Digitech Twintube | Mesa Rectifer 4x12 Cab | Maxon OD808 | Tech21 DLA Analog Delay | Tech21 RVB Analog Reverb *** Till Salu ***

#3 draenor

draenor

Medlem

• Members
  • 164 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 23:12

Visa inläggSe7en på 19 February 2012 - 22:37 sade:

Monitorer kommer aldrig att producera samma ljud som ett slutsteg/4x12 eftersom det är två helt skilda saker. Studiomonitor skall ,kort formulerat, motsvara en uppmickat rigg

Låter vettigt, tack för bra svar!. Nu har jag aldrig själv testat att lira med ljudet från en uppmickad rigg utan att få ljudet från riggen samtidigt, så jag vet egentligen fortfarande inte vilket man vill ha när man lirar. Antar att det inte är så enkelt som att det finns ett konsensus om vad man vill ha för hemmabruk?

#4 Se7en

Se7en

Medlem

• Members
  • 161 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 23:23

För hemmabruk så fungerar studiomonitorer väldigt bra. Dessa går att spela på låg volym med ändå få grymt ljud. Du måste dock stå ganska nära dem, inte springa iväg flera meter.
Gitarr 12or måste få lite volym för att göra rättvisa, därför lämpar de sig mer i rep/live eller riktiga studior. Det går inte att få ett bra gitarrljud på låg volym med en "cab".
Guror: Caparison Dellinger II | Caparison Horus | Ibanez RG7620 | Jackson RR24SW
Rig: Axe-FX II | Adam A7X
*** Till Salu *** Mesa Triaxis | Mesa Simul-Class 2:90 | Digitech Twintube | Mesa Rectifer 4x12 Cab | Maxon OD808 | Tech21 DLA Analog Delay | Tech21 RVB Analog Reverb *** Till Salu ***

#5 draenor

draenor

Medlem

• Members
  • 164 Inlägg:

Postad 21 February 2012 - 18:48

Visa inläggSe7en på 19 February 2012 - 23:23 sade:

För hemmabruk så fungerar studiomonitorer väldigt bra. Dessa går att spela på låg volym med ändå få grymt ljud. Du måste dock stå ganska nära dem, inte springa iväg flera meter.

Spring iväg flera meter? Aj då, har ju ändå ett normalstort vardagsrum jag gärna rör mig i när jag lirar (bra isolering, kan lira hyfsat högt ändå). Sen om man vill repa måste man ändå ha ett slutsteg, så ingen direkt besparing där.

Visa inläggSe7en på 19 February 2012 - 23:23 sade:

Det går inte att få ett bra gitarrljud på låg volym med en "cab".

Det som stör mig i gitarr-världen att även med en 20k+ modellerare som Axe-FX så verkar det ändå svårt att få vettigt hemmaljud (QQ)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar