Hoppa till innehåll

potentiometers byte på marshall

• Please log in to reply
3 svar på denna tråd

#1 markusas

markusas

Nykomling

• Members
  • 12 Inlägg:
  • Interests:få min gitarr att sjunga.

Postad 19 February 2012 - 14:28

har en marshall 3310 transistor förstärkare 100w topp, antar att det är en jcm 800 modell. nu till saken, ljudet på den försvinner ibland när man spelar, men är ganska säker på var felet ligger. det är antagligen på inputten på baksidan var man kopplar in skåpet. för ljudet kommer tilbax om man pillar lite där på sladden så jag funderar på att byta ut båda inputtarna där, finns 2 st. på samma gång så tänker jag byta ut alla potentiometrar för det knastrar i ljudet, nästan på varenda en av dom när man skruvar på dem. så nu undrar jag, är det något särskilt man ska tänka på när man byter input jack och potentiometrar som t.ex med lödningen är de mycket värmekänsliga eller nåt annat som kan bli problem. tack för svar.

#2 Morbinion

Morbinion

Forumsräv

• Members
  • 581 Inlägg:

Postad 20 February 2012 - 22:23

Potentiometrar är värmekänsliga har jag fått för mig, spolar med isolering? Jag har iaf värmt upp husen rätt ordentligt när jag lött jord i gitarrerna utan att de tagit skada så det ska inte vara ett problem om du bara ska löda på benen. I övrigt, som en vis man en gång sa, regel 1, 2 och 3 när man är inne i en förstärkare är "Koppla ur strömmen". I rörditos sitter det ordentliga kondensatorer som kan fälla en tjur om det vill sig illa. Transistorstärkare använder inte samma teknik i signalkedjan men kan tänka mig att det sitter lite större kondingar mot slutsteget.
Schecter C-8 Blackjack ATX (Seymour Duncan Blackouts)
Schecter C-7 Blackjack (Seymour Duncan JB / 59)
BaCH LP Custom White (Duncan Design HB103B / HB103N)
BaCH LP Tobacco Burst (Tonerider Rocksong)
Marshall Valvestate VS265

#3 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6017 Inlägg:

Postad 20 February 2012 - 22:46

Mja Tommi...pottar av den typ vi hittar i gitarrer å vanliga förstärkare e bara en kolbana från sida till sida åsså en kontaktspets som kan röra sig efter den kolbanan. Svårare än så e re inte... ;)

Jo. Man KAN "elda ihjäl" pottar men det kräver faktiskt rent av missbruk av lödpennan. Man kan vara BRA dum mot en pott innan man skadar den.

Transistorstärkare arbetar inte ens i närheten vad avser spänningar mot en röris. Normalt e det mkt sällan man ser spänningar över 50VDC inne i en transistorstärkare. Men lika fulla fast SKALL den i likhet med ALLA elektriska apparater avsedda för nätanslutning behandlas med respekt. Elektricitet i formen av det vi har i de två hålen i väggen är inte ngt att leka med utan skall betraktas med fullaste allvar-alltid.

Så till OP;n. Byt du glatt pottar å jack. Se till att du får rätt grejer,å det enklaste sättet att se till det e väl att du googlar efter ett schema på din maskin. Där står alla värden för pottar bla.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#4 markusas

markusas

Nykomling

• Members
  • 12 Inlägg:
  • Interests:få min gitarr att sjunga.

Postad 24 February 2012 - 13:17

ohkej tack för era svar å åsikter, ska kolla om ja hittar nått shema då bara :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar