Hoppa till innehåll

Marshall för "sovrummet"

• Please log in to reply
19 svar på denna tråd

#1 GSG

GSG

Nykomling

• Members
  • 49 Inlägg:

Postad 18 February 2012 - 20:14

Lirar på en Vox VT30 men jag skulle vilja ha Marshalljudet.

Det är mycket viktigt att det går att spela lågt, som det gör på Voxen eftersom jag övar på låg volym 99% av tiden. Däremot är det i princip ointressant om det går att spela högt.

Pris spelar ingen större roll. Bara det låter bra!

Finns Marshall för "sovrums"-bruk?

#2 zorro

zorro

Medlem

• Members
  • 182 Inlägg:

Postad 18 February 2012 - 21:05

De kommande enwattarna funkar nog, om lågt pris inte är nödvändigt.

/z
Fender American Deluxe Stratocaster HSS, Fender American Stratocaster -77 med Kent Armstrong-mickar,
Ibanez S7320 med DiMarzio PAF 7 och D Sonic 7, Hagström Swede reissue, Washburn HB 30 -97,
Marshall JVM 410H, Marshall 1960 A, Marshall Lead 12, Blackstar HT-1R, Fender Champion 600,
Korg Pitchblack+, Dunlop Cry Baby, Boss RE-20

#3 1337storm

1337storm

Veteran

• Members
  • 1470 Inlägg:

Postad 18 February 2012 - 21:07

Jag vet inte hur dom nya 1Wattarna låter riktigt...har bara hört lite demos på JTM1:an.
Dom kommer att släppas i kronologisk ordning under året, dvs JTM-JMP-JCM-DSL-JVM.
http://www.marshalla...oductRangeId=33
Så är du ute efter det lite modernare Marshall ljudet så blir det till att vänta...
Glöm dock inte att även 1W kan låta rätt högt.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#4 erressx

erressx

Medlem

• Members
  • 140 Inlägg:

Postad 18 February 2012 - 21:49

Roland Micro Cube RX ersatte min Vox VT30. Helt suverän på låg volym. Annars är det nog svårt att få ens en Marshall att låta Marshall på sovrumsnivå ...

#5 Pile

Pile

Medlem

• Members
  • 53 Inlägg:
  • Interests:Spela och skriva musik samt köra motorcykel

Postad 18 February 2012 - 21:52

Jag har en Marshall MG 30 Fx i sovrummet. Helt klockrent. Vill man ha det verkligen sköna high gain ljudet så skall du koppla in en overdrive så blir det perfekt dist ljud. Själv anävnder jag Mxr overdrive, Zakk Wyldes pedal. Kan inte blui mycket bättre,

Om dui inte måste ha en förstärkare och har en iphone kan jag även rekommendera Ik Multimedia app, Amplitube. Köper man den via appstore får du med en marshall JCm 800 klon och dessutom en uppsättning pedaler. Det finns nu deras egna "Pedal" till Iphone ute nu. Har inte testat den själv men det verkar lovande.

#6 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 18 February 2012 - 21:58

Frågan blir vilket Marshall-ljud du gillar, plexi eller modernt? Nya 1Wattarna lär nog låta väl så högt, och dom två första är väl också plexi?

Testa en Blackstar HT-5 med boost/drive och en delay/reverb i loopen, den kan jag lira så lågt med så att strängarna hörs. Använder dessutom en THD - 4 dB > 4x12'a.

/Ulf

#7 Sledgeman

Sledgeman

Forumsräv

• Members
  • 304 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 00:01

Marshalls nya 1-wattare går väl att dra ner till 0,1w dessutom!? Tyckte jag hörde det nämnas på någon video.

#8 rockguden

rockguden

Veteran

• Members
  • 1048 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 07:16

Nya versionen av Class 5 har nåt de kallar low power mode, så man ska kunna spela i sovrummet.
Music is a princess
I'm just a boy, in rags
I would gladly spend my life
carrying her flags

#9 GSG

GSG

Nykomling

• Members
  • 49 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 07:18

Visa inläggSledgeman på 19 February 2012 - 00:01 sade:

Marshalls nya 1-wattare går väl att dra ner till 0,1w dessutom!? Tyckte jag hörde det nämnas på någon video.

Sedär, det är väl det som är nyckeln för att det ska bli likna anpassningsbart som Vox. Ska kolla upp den.

#10 GSG

GSG

Nykomling

• Members
  • 49 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 07:25

Visa inläggKonding på 18 February 2012 - 21:58 sade:

Frågan blir vilket Marshall-ljud du gillar, plexi eller modernt? Nya 1Wattarna lär nog låta väl så högt, och dom två första är väl också plexi?

Testa en Blackstar HT-5 med boost/drive och en delay/reverb i loopen, den kan jag lira så lågt med så att strängarna hörs. Använder dessutom en THD - 4 dB > 4x12'a.

/Ulf

Jadu det vet jag inte riktigt. Satt och spelade in med min Line 6 UX2 och körde mycket med amp model: 1990 Brit J-800. Antar att det motsvarar 90-tals Marshall?

I övrigt spelade jag en del på Marshall då jag höll på 90-talet. Jag hade en liten övningsstärkare som troligen lät kass men det stod Marshall på den i allafall men i replokalen använde jag olika Marshall. Dock vet jag inte vad de hette. Men de lät fantastiskt, tyvärr var det ju inget att ha i lägenheten direkt.

#11 GSG

GSG

Nykomling

• Members
  • 49 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 07:29

Förresten. Eftekter är också ointressant. Jag kör lite reverb bara (förutom disten då)

#12 Fredrish

Fredrish

Forumsräv

• Members
  • 366 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 13:14

Kan verkligen rekommendera en Egnater Tweaker i sammanhanget! Köpte precis en här på forumet, och de är verkligen klockrena på låg volym med tillhörande 1x12. Iom att den är såpass flexibel som den är finns det allt från Marshall- till Fenderljud, så behöver det inte stå just Marshall på förstärkaren kan det nog vara något att ha i åtanke :)
Gitarrer:
Hagström Super Swede Tremar
Jackson DK2M
BC-Rich Mockingbird ST
Squier Vintage Modified Stratocaster
Dean VX (Seymour Duncan Blackouts, mm)

Övrig utrustning:
Blackstar HT100
Harley Benton V30 4x12
Randall RX412

Egnater Tweaker 15 + 112

+ basgrejer och misc annat

#13 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 14:30

Visa inläggGSG på 19 February 2012 - 07:25 sade:

Jadu det vet jag inte riktigt. Satt och spelade in med min Line 6 UX2 och körde mycket med amp model: 1990 Brit J-800. Antar att det motsvarar 90-tals Marshall?

I övrigt spelade jag en del på Marshall då jag höll på 90-talet. Jag hade en liten övningsstärkare som troligen lät kass men det stod Marshall på den i allafall men i replokalen använde jag olika Marshall. Dock vet jag inte vad de hette. Men de lät fantastiskt, tyvärr var det ju inget att ha i lägenheten direkt.

Tycker att det i grunden finns två typer av gitarrljud (lite hårddraget), dvs plexi eller med gainat försteg, och självklart varianter på det. Men det finns också en tredje parameter och det är “cranked amp”. Jag sätter det sistnämnda först, för att det är det allra viktigaste, vilket innebär att grejerna jobbar rätt och på ett angenämt sätt för öronen.

Den bästa stärkare jag hört som jobbar “cranked” på låg volym är Blackstar HT-5, det finns andra mer påkostade lösningar men det handlar som sagt om mycket mer pengar.

Tweaker’n är kanon (har den) men den kan ändå inte matcha HT-5 på låg volym, om du dessutom vill ha gain (har heller inte samma gainsteg). En Axe FX skulle kunna vara ett vettigt alternativ men även där också mycket mer pengar. Poängen med HT-5 är att du kan utnyttja dom bra grejer du redan har. Från mig absolut högsta betyg när det gäller stärkare på riktigt låg volym.

/Ulf

#14 Sledgeman

Sledgeman

Forumsräv

• Members
  • 304 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 19:54

Visa inläggKonding på 19 February 2012 - 14:30 sade:

Tycker att det i grunden finns två typer av gitarrljud (lite hårddraget), dvs plexi eller med gainat försteg, och självklart varianter på det. Men det finns också en tredje parameter och det är “cranked amp”. Jag sätter det sistnämnda först, för att det är det allra viktigaste, vilket innebär att grejerna jobbar rätt och på ett angenämt sätt för öronen.

Den bästa stärkare jag hört som jobbar “cranked” på låg volym är Blackstar HT-5, det finns andra mer påkostade lösningar men det handlar som sagt om mycket mer pengar.

Tweaker’n är kanon (har den) men den kan ändå inte matcha HT-5 på låg volym, om du dessutom vill ha gain (har heller inte samma gainsteg). En Axe FX skulle kunna vara ett vettigt alternativ men även där också mycket mer pengar. Poängen med HT-5 är att du kan utnyttja dom bra grejer du redan har. Från mig absolut högsta betyg när det gäller stärkare på riktigt låg volym.

/Ulf

Är HT-5 bra för 80-tals sound? Spelar mest åt det hållet samt lite vai och satriani inspirerat. Tar den pedaler bra? Vill plugga in chorus och delay i loopen.

Ursäkt till ts om jag kapar tråden lite. :)

#15 Angus Young007

Angus Young007

Forumsräv

• Members
  • 434 Inlägg:

Postad 19 February 2012 - 22:49

Visa inläggFredrish på 19 February 2012 - 13:14 sade:

Kan verkligen rekommendera en Egnater Tweaker i sammanhanget! Köpte precis en här på forumet, och de är verkligen klockrena på låg volym med tillhörande 1x12. Iom att den är såpass flexibel som den är finns det allt från Marshall- till Fenderljud, så behöver det inte stå just Marshall på förstärkaren kan det nog vara något att ha i åtanke :)
Håller med, tweakern ger dig allt du vill ha. Utom effekter då. Själv har jag en distpedal framför laggd med som en boost till det redan distade ljudet. Funkar skitbra. Annars så kommer det nya marshalls på 1 watt, omställbara till 0.1 watt som verkar låta ruskigt bra, annars finns blackstar ht-5 eller ht-1 som även de låter grymt.

#16 The Metallian

The Metallian

Medlem

• Members
  • 146 Inlägg:

Postad 27 February 2012 - 06:41

När jag köpte min JVM för källarbruk var jag inställd på att få köpa en Hotplate av något slag.
Det behövs inte alls. Den morrar riktigt bra även på sovrumsvolym. Kanske lite overkill dock.

/The Metallian
Marshall JVM 205H
Marshall 1960AV
Marshall Valvestate 8020
Gibson Les Paul Custom Shop Exclusive
Ibanez RG 760
Washburn Force 3

Fx: Yamaha Compressor -> Boss Octave OC-2 -> Amp. Loop: Boss GE-7(Eq)-> MXR Black Label Chorus -> MXR EVH Flanger

#17 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 28 February 2012 - 17:06

Visa inläggSledgeman på 19 February 2012 - 19:54 sade:

Är HT-5 bra för 80-tals sound? Spelar mest åt det hållet samt lite vai och satriani inspirerat. Tar den pedaler bra? Vill plugga in chorus och delay i loopen.

Ursäkt till ts om jag kapar tråden lite. :)

Sorry, glömde att svara. Jag säger absolut, styrkan med HT-5 är ”moderna” sound med effekter i loopen och gärna boost/drive före preamp.

Alla rörljud på låg volym innebär en kompromiss, men HT-5 fejkar den biten riktigt bra och ger en känsla ”cranked amp”. Finns dock ingen poäng med att dra upp volymen, vilket gör att ljudet blir spretigt. Så den låter bäst runt volym 1 > 1.5 och aldrig över 2, dvs 9 o’clock.

/Ulf

#18 YJM Strat

YJM Strat

Medlem

• Members
  • 196 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, all musik som spelas av fantastiska musiker samt gitarr.

Postad 28 February 2012 - 17:56

Vågar jag föreslå den smått fantastiska Marshall YJM100?
Äger en själv så jag kan rekommendera den med über-gott samvete :)

Eftersom man kan ställa watt-styrkan steglöst fr 0,1w till 100w men ändå få bra kompression och ton från rören är den perfekt till sovrum, rep & gig.
Har riktigt klassiska plexi-ljud,och den inbyggda boostern och reverbet gör att man kan ta det till nästa nivå.
Fungerar utmärkt med alla pedaler jag kört genom den.

Om pengar inte är viktigt, ställ en YJM100 i ditt sovrum redan idag!!!!

#19 musiknörd

musiknörd

Gitarrgud

• Members
  • 6132 Inlägg:
  • Interests:spela/lyssna musik, fika, festa och umgås med vänner.

utb. möbelsnickare som har förkärlek till gitarrbyggeri

Postad 28 February 2012 - 18:49

:lol:
JMP - It´s a good place to be!

//Rickard

#20 bootas

bootas

Medlem

• Members
  • 51 Inlägg:

Postad 28 February 2012 - 19:13

Köpte mig en Eleven Rack för en månad sen o ja kan verkligen rekomendera den!
Då kan få till dom mesta sounds du kan tänka dig rätt ut i hörlurarna eller monitorer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar