Funderar lite över ljudet vid olika vinklar framför lådan.
Då jag oftast befinner mig rakt framför lådan när jag spelar så blev jag ganska förvånad över den stora ljudskillnaden när man flyttar sig lite åt sidan.
Spelar genom en 2x12 o undrar om det är vanligt / man kan vinkla elementen lite isär för bättre spridning ?
Hur gör man om man spelar ett gig för att få bra spridning / samma ljudbild i större del av en lokal ? ( micka upp o in i pa med flertalet högtalare).
Om man inte har pa o använder en kombo finns det några hemliga tricks ?
Ljudspridning
Startad av matsa16, Feb 14 2012 14:34
4 svar på denna tråd
Postad 14 February 2012 - 14:34
Epiphone SG 50th anniversery 61 2x p90 , Epiphone SG G-400 vintage , Orange Dark Terror , Blackstar HT1RH, Blackstar HT408 , MXR Carbon copy , MXR M 108 EQ , MXR Micro Flanger ,TC electronics hall of fame .
Postad 14 February 2012 - 17:37
När man spelar i större lokaler så är det att micka upp och köra ut ljudet i PA som gäller. Men i mindre lokaler så gäller det att leta fram den bästa positionen att ha sin combo så ljudet sprids så bra som möjligt samt att man själv hör det man spelar.
Har för mig att det skall finnas en gammal artilkel i tidningen Studio om detta.
Har för mig att det skall finnas en gammal artilkel i tidningen Studio om detta.
Postad 15 February 2012 - 07:55
www.fredrikpihl.com
Postad 15 February 2012 - 13:54
Dom där har jag kollat på, har dock inte kommit till skott pga rätt grym prisbild
http://www.thomann.d...cdf&sw=deeflexx
Det känns inte som att man bara köper en för att prova...
Har dock testat Beamblockers med blandat resultat.
http://www.thomann.d...cdf&sw=deeflexx
Det känns inte som att man bara köper en för att prova...
Har dock testat Beamblockers med blandat resultat.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
Postad 15 February 2012 - 17:33
Epiphone SG 50th anniversery 61 2x p90 , Epiphone SG G-400 vintage , Orange Dark Terror , Blackstar HT1RH, Blackstar HT408 , MXR Carbon copy , MXR M 108 EQ , MXR Micro Flanger ,TC electronics hall of fame .
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar