Låter skit
Startad av Banish, Feb 09 2012 00:09
29 svar på denna tråd
Postad 10 February 2012 - 11:14
Planka istället, spela med med originalet istället och försök låta exakt likadant och sitt och nöt läääänge så du får in frasering o bendning o vibrato o hela paketet.
Spela med andra som gärna är lite bättre än dig så du får skärpa dig så du inte får sparken. Börja spela blåsinstrument och var med i en blåssektion med ambitioner ett tag så blir du snortight!
Sen när man ska kunna nåt utantill så ska man kunna det så in i helvite utantill, du ska inte tänka på vad du spelar. Sitt och nöt framför tvn, eller medan du pratar med någon. Det ska sitta i ryggmärgen, det behöver aldrig komma upp till hjärnan.
Spela med andra som gärna är lite bättre än dig så du får skärpa dig så du inte får sparken. Börja spela blåsinstrument och var med i en blåssektion med ambitioner ett tag så blir du snortight!
Sen när man ska kunna nåt utantill så ska man kunna det så in i helvite utantill, du ska inte tänka på vad du spelar. Sitt och nöt framför tvn, eller medan du pratar med någon. Det ska sitta i ryggmärgen, det behöver aldrig komma upp till hjärnan.
Postad 10 February 2012 - 13:04
En grej jag tänker på när jag hör ditt ljudklipp är att du verkar spela väldigt försiktigt. Jag personligen har skitsvårt att spela bra om jag spelar för löst. Jag måste ta i lite för att liksom få in känslan. Nu låter det lite som att du är rädd för att höras när du spelar och inte vill märkas för mycket. Det blir bättre ljud och mycket intressantare sound om du tar i lite och låt strängarna få fladdra på som dom ska. Kolla på Stevie Ray eller nån liknande hur hårt anslag dom har. Nu ska man ju givetvis variera och inte spela skithårt hela tiden heller men jag hoppas min poäng går fram i alla fall.
/Inferno
/Inferno
Fisk sade:
Racing och Inferno säger som vanligt mycket intelligenta saker, och jag kan inte annat än hålla med dem.
Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage
Postad 10 February 2012 - 15:25
inferno på 10 February 2012 - 13:04 sade:
En grej jag tänker på när jag hör ditt ljudklipp är att du verkar spela väldigt försiktigt. Jag personligen har skitsvårt att spela bra om jag spelar för löst. Jag måste ta i lite för att liksom få in känslan. Nu låter det lite som att du är rädd för att höras när du spelar och inte vill märkas för mycket. Det blir bättre ljud och mycket intressantare sound om du tar i lite och låt strängarna få fladdra på som dom ska. Kolla på Stevie Ray eller nån liknande hur hårt anslag dom har. Nu ska man ju givetvis variera och inte spela skithårt hela tiden heller men jag hoppas min poäng går fram i alla fall.
/Inferno
/Inferno
Jag tar gitarrlektioner från kulturskolan. Men min lärare har aldrig sagt något om att jag spelar otight osv.
Postad 10 February 2012 - 22:49
Såg att du har fått det här tipset tidigare, men det kan inte sägad nog så många gånger. Ta paus ofta. Träna inte mer än 15 minuter åt gången. Det räcker att vila i i typ 5 till tio minuter mellan varje pass.
Det sämsta man kan göra är att sitta och traggla i timmar utan paus. Du kommer bara att fastna. Man börjar spela fel och sedan kommer man inte ut det.
Träna på kompet och tänk på att ta pauser med jämna mellanrum. Känn lite efter vad som passar just dig. Vi alla är ju olika tack och lov.
Det sämsta man kan göra är att sitta och traggla i timmar utan paus. Du kommer bara att fastna. Man börjar spela fel och sedan kommer man inte ut det.
Träna på kompet och tänk på att ta pauser med jämna mellanrum. Känn lite efter vad som passar just dig. Vi alla är ju olika tack och lov.
Postad 11 February 2012 - 10:25
Pile på 10 February 2012 - 22:49 sade:
Såg att du har fått det här tipset tidigare, men det kan inte sägad nog så många gånger. Ta paus ofta. Träna inte mer än 15 minuter åt gången. Det räcker att vila i i typ 5 till tio minuter mellan varje pass.
Min vila under en dag jag spelar är egentligen obefintlig. Jag har oerhört mycket jag vill öva och förbättra mig på men jag har inte direkt någon vila i klassisk mening alls när jag spelar och övar. Låt säga att jag övar intensivt/väldigt fokuserat på något i 15min och jag behöver en paus så brukar jag spelar något helt annat - oftast något jag är bekväm med så att det inte känns tungt för varken huvudet eller fingrarna och jag kallar det för vila. Då blir det en sån kontrast att det inte känns tungt att öva utan mest roligt för man får spela konstant.
Jag menar mest på att en vila inte behöver innebära att lägga ner gitarren alla gånger utan kanske bara byta ut det som är tufft rent mentalt eller fysiskt mot det som är mer lättsamt - det som faller naturligt att spela utan att behöva kännas ansträngande.
www.soloräka.se - ny gitarrelaterad video dagligen
Postad 11 February 2012 - 18:40
osiris på 09 February 2012 - 09:45 sade:
Både och tycker jag, kör man bara clean så missar man dämpningen helt och hållet. Det kan ju vara det som låter illa, att fler strängar gör ljud än de som ska låta...
Tja, tjo. Visst kan man dämpa utan dist, det är bara det att man förlorar lite av chugga-chugga-effekten. Men den är det ju bara skönt att slippa!
// Jonatan :)
Postad 11 February 2012 - 19:52
osiris på 09 February 2012 - 09:45 sade:
Både och tycker jag, kör man bara clean så missar man dämpningen helt och hållet. Det kan ju vara det som låter illa, att fler strängar gör ljud än de som ska låta...
Det är ju inte sant, man måste kunna dämpa med rent ljud också
'jazz can be taught in just three lessons; 1st lesson: practice for 10 years; 2nd lesson: practice and perform for 10 years; 3rd lesson: practice, perform and develop your art for 10 years.'
Postad 11 February 2012 - 20:46
Det finns backing traks med bara trummor. Prova det och spela in dig själv till det och lyssna kritiskt. Det är jobbigt som fan att sitta och döma sig själv och det är lätt att ge upp när man märker hur det låter. Jag tycker som du, ofta, att jag borde spika fast gitarren på väggen och aldrig mer peta på den. I stället tar jag "semester" från spelandet några dagar så kör jag något enkelt utan massa harmonier och finlir.
En enkel 12 bar blues är allt som behövs, om du vill sola lite.
En enkel 12 bar blues är allt som behövs, om du vill sola lite.
Michael_R
Postad 14 February 2012 - 02:09
Banish på 10 February 2012 - 15:25 sade:
Det ligger nog något i det där. Har alltid varit lite blyg av mig. Men när jag är ensam hemma drar jag på stärkarn på max och rockar röv. Kanske skulle börja rocka röv på heltid.
Jag tar gitarrlektioner från kulturskolan. Men min lärare har aldrig sagt något om att jag spelar otight osv.
Har du pratat med din lärare om vad du vill förbättra? dina mål? då kanske han kan lyssna mer kritisk, hjälpa, sätta upp nya mål för att hjälpa dig i den riktning du vill?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar