Hoppa till innehåll

Låter skit

• Please log in to reply
29 svar på denna tråd

#1 Banish

Banish

Medlem

• Members
  • 151 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 00:09

Jag har nu upptäckt att jag spelar väldigt otight, otydligt och slarvigt. Jag tyckte det lät bra när jag bara satt vid min stärkare och plonkade (vilket jag har gjort nu i ett antal år). Men nu när jag har börjat leka med min loopstation så har jag upptäckt hur det verkligen låter. Det är otight, ojämnt, otydliga toner osv. Jag blir verkligen inte motiverad att spela när jag hör det sketna resultatet av 5 års gitarrspelande.

Som det känns nu så har jag utvecklats ca 6 mån på 5 år. Ingen större lust att forsätta med klåpandet

Är det någon som har tips på hur jag ska få mitt gitarrspelande att bli bättre? Övningar, scheman, jag är öppen för allt. Vill verkligen få fason på mitt spelande :(

#2 osiris

osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1036 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 00:20

Öva långsamt - öka stegvis hastigheten när det sitter tight och bra vid en viss hastighet. Använd metronom. Svintråkigt men jag kan garanter till 100% att det kommer funka och ge resultat fortare än du tror om du inte fuskar.
Postad bild

#3 Banish

Banish

Medlem

• Members
  • 151 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 00:30

Tack så mycket för ditt svar :) Ska jag öva på något speciellt, eller bara göra så med allt?

#4 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3384 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 00:36

Spela in något på datorn och försök dubba det. Helst flera gånger.

Spela allting långsamt i början. Och se till att det sitter snortight innan du går vidare till nästa hastighet.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#5 Banish

Banish

Medlem

• Members
  • 151 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 00:40

Låter det bättre om man dubbar det massa gånger?

#6 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3384 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 06:17

Visa inläggBanish på 09 February 2012 - 00:40 sade:

Låter det bättre om man dubbar det massa gånger?

jo det låter bättre. men det är också svårt som fan i början och det kräver precision. Plus att du hör direkt om du inte spelar tight.

Postad bild

#7 osiris

osiris

• Members
  • 1036 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 08:25

Om du spelar med dist så kommer allt komp det att låta fetare och bättre med två tagningar. Gör två inspelningar av samma sak och panna ut de två spåren 100% till vänster respektive höger. Små fel i de två tagningar kommer att kompenseras av att det förhoppningsvis blev rätt på det stället i andra tagningen.

Men vill du förbättra ditt spelande är det öva med metronom som gäller. Går att applicera på i princip alla sorters övningar.
Postad bild

#8 Seamountain

Seamountain

Medlem

• Members
  • 173 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 08:30

Många gör felet att bara sitta hemma för sig själv och spelar, då betämmer man ju själv tempot, och spelar inte särskilt tight. Spela MED folk, lär dig anpassa dig, eller med backingtracks t.ex.

#9 Jonne

Jonne

Veteran

• Moderators
  • 928 Inlägg:
  • Interests:Intressen; Gitarrer, Foto, Film och Musik och Kaffe.

Postad 09 February 2012 - 08:44

Mycket utav ditt problem handlar helt enkelt om att du ska se över HUR du övar. Bland det bästa man kan göra för att utvecklas är just att spela in sig själv och lyssna med kritiskt öra på hur det faktiskt låter, som du gjort.

- Spela till något som håller ett exakt tempo. Metronom är bra, men tråkigt och monotont. Trummaskin blir lite bättre.

- Fokusera på att spela så rent som möjligt och få jämnlånga toner.

- Fokusera på att göra RÄTT hela tiden, det handlar om att vänja musklerna vid att göra rätt, gör du fel så gör om istället för att fortsätta.

- Räkna / stampa.

Du kan ju också få en del inspiration till övning med videos på nätet. Ett videotips är John Petruccis Rock Discipline.
Silence is golden, duct tape is silver.

#10 osiris

osiris

• Members
  • 1036 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 09:09

Visa inläggJonne på 09 February 2012 - 08:44 sade:

Mycket utav ditt problem handlar helt enkelt om att du ska se över HUR du övar. Bland det bästa man kan göra för att utvecklas är just att spela in sig själv och lyssna med kritiskt öra på hur det faktiskt låter, som du gjort.

- Spela till något som håller ett exakt tempo. Metronom är bra, men tråkigt och monotont. Trummaskin blir lite bättre.

- Fokusera på att spela så rent som möjligt och få jämnlånga toner.

- Fokusera på att göra RÄTT hela tiden, det handlar om att vänja musklerna vid att göra rätt, gör du fel så gör om istället för att fortsätta.

- Räkna / stampa.

Du kan ju också få en del inspiration till övning med videos på nätet. Ett videotips är John Petruccis Rock Discipline.

Ja, trummaskin är också bra. Jag tycker att det är lättare att spela tight till trummor är metronom.

Rock Discipline är bra, men om man ska följa den blir man nog galen...
Postad bild

#11 JonatanOTG

JonatanOTG

Veteran

• Members
  • 1304 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 09 February 2012 - 09:40

Om det kan vara till någon tröst - Jag tror att ju bättre man blir, desto tydligare ser man också sina brister. Har du möjlighet så sitt gärna med lite backing tracks eller jamma med på favoritlåtar eller så, brukar vara rätt skoj.

Föresten... Om man ska sitta med metronom, då gäller det att dra ner på disten, hur tråkigt det än kan låta. Dist är ett alldeles förträffligt hjälpmedel när det kommer till att dölja ens misstag, men samtidigt blir man allt mindre medveten om hur man egentligen spelar... Öva med så rent ljud som möjligt, eller varför inte oförstärkt? :)
// Jonatan :)

#12 osiris

osiris

• Members
  • 1036 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 09:45

Visa inläggJonatanOTG på 09 February 2012 - 09:40 sade:

Om det kan vara till någon tröst - Jag tror att ju bättre man blir, desto tydligare ser man också sina brister. Har du möjlighet så sitt gärna med lite backing tracks eller jamma med på favoritlåtar eller så, brukar vara rätt skoj.

Föresten... Om man ska sitta med metronom, då gäller det att dra ner på disten, hur tråkigt det än kan låta. Dist är ett alldeles förträffligt hjälpmedel när det kommer till att dölja ens misstag, men samtidigt blir man allt mindre medveten om hur man egentligen spelar... Öva med så rent ljud som möjligt, eller varför inte oförstärkt? :)

Både och tycker jag, kör man bara clean så missar man dämpningen helt och hållet. Det kan ju vara det som låter illa, att fler strängar gör ljud än de som ska låta...
Postad bild

#13 kristiang

kristiang

Medlem

• Members
  • 216 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 10:20

Detta är ju en skitbra upplevelse om du omfamnar den på rätt sätt. Nu vet du exakt vad det är du ska öva på och har lite, faktiskt roligt jobb, att se fram emot också. Det ska ju vara kul att spela och nu när du hittat en svag punkt så gäller det att jobba på den och man kan kombinera nytta med nöje alla gånger :) Sen vill man inte tänka för stort på en gång heller utan ta och jobba på en svaghet i taget. Vad jag gör för att ha en bra balans under en dags spelande är att hoppa mellan att exempelvis jamma och öva. Är det en teknik som jag vill jobba på så kör jag det en stund och verkligen lägger 100% fokus på detta sen jammar jag loss en stund och försöker använda mig av tekniken jag övar på i den utsträckning jag klarar av att spela den bra sen hoppar jag tillbaka till att bara öva tekniken igen så mitt muskelminne får jobba på.

Det ligger ALLTID musik/trummor i bakgrunden när jag övar. Övar man inte så ofta till exempelvis trummor så kan jag nästan lova att redan från dag 1 så kommer du att känna att du tightat till ditt spelande om du väljer att fokusera på dina svagheter. Steg 1 är att erkänna att man har problem och steg 2 är att lösa problemet och jag är övertygad om att du kommer se resultat inom väldigt kort tid (jag tippar på första dagen om du lägger ner lite energi) om du väljer att lösa problemet. Inte hänga läpp nu bara för vi är många som har mycket att jobba på och känner som du gör! Jag håller tummarna för att du gör det som behövs: öva mer :)
www.soloräka.se - ny gitarrelaterad video dagligen

#14 Banish

Banish

Medlem

• Members
  • 151 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 13:22

Tack så mycket för alla svar! Känner mig mycket mer motiverad nu :) Ska ta tag i det här nu!

#15 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3384 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 17:18

Jag brukar också träna med dist och utan, Speciellt träna lite unplugged då och då kan vara bra.

Postad bild

#16 Banish

Banish

Medlem

• Members
  • 151 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 17:42

Har lagt ihop det här nu idag Listen on Soundcloud.com

Något specifikt som ni tycker jag borde öva på, eller borde jag bara träna med metronom allmänt?

#17 osiris

osiris

• Members
  • 1036 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 21:09

Jag tror att du framför allt behöver öva rytmik. Se till att alltid stampa takten (fjärdedelarna) med foten när du spelar och var verkligen PÅ varje takt. Nu känns det som att du ibland nästan väntar på att först höra taktslaget från trummorna och svara på det med ett anslag på gitarren, då blir det lite sent. Försök få känslan av att det är du som driver låten framåt, inte att du spelar med/efter den. Någon sa till mig att man ska spela framåtlutat inte bakåtlutat (bildligt). Låter lite flummigt kanske, hoppas du är med på vad jag menar :-).
Postad bild

#18 Kjelle B

Kjelle B

Medlem

• Members
  • 115 Inlägg:
  • Interests:Tjena! Är en kille som tycker att det är ruskigt kul med gitarr & musik. Känns grymt kul med ett seriöst forum tycker jag, hoppas både att jag kan bidra med något, samt lära mig utav er andra.

Postad 10 February 2012 - 01:47

Många bra tips, vill dra vidare lite på det desecrated pratade om, att spela in sig själv och dubba och göra ett litet tillägg. Du kan även spela in dig själv ex på datorn när du övar och sedan lyssna kritiskt.
Vad gör jag bra?
Vad kan jag förbättra?
När du sedan vet vad du vill förbättra under övandet så fokuserar du på de sakerna mest, tajming, eller om det är teknik, att tonerna låter orent eller slarvigt.

Dessutom, vet av egen erfarenhet att det tar tid att korrigera om en "felaktig" teknik och lätt att man hamnar tillbaka i gamla spår under tiden man övar.
Kanske kan vara en ide också att ta en eller två lektioner med en bra gitarrlärare för att komma i rätt riktning? det hjälpte mig då jag är till stora delar självlärd

#19 Kjelle

Kjelle

Medlem

• Members
  • 267 Inlägg:

Postad 10 February 2012 - 06:17

Hej :)
Jag tycker det låter som du är på rätt väg :)
Håller med Osiris om rytmiken, jobba på det.
Forsök att lägga in vibrato oxå, det blir mycket mera levande toner då , så att säga...hoppas du förstår vad jag menar :)
Vet dock inte om denna låten har så mycket vibrato i sig. ...
Bra jobbat !
Kjelle

#20 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3384 Inlägg:

Postad 10 February 2012 - 09:16

Visa inläggKjelle B på 10 February 2012 - 01:47 sade:

Dessutom, vet av egen erfarenhet att det tar tid att korrigera om en "felaktig" teknik och lätt att man hamnar tillbaka i gamla spår under tiden man övar.
Kanske kan vara en ide också att ta en eller två lektioner med en bra gitarrlärare för att komma i rätt riktning? det hjälpte mig då jag är till stora delar självlärd

Så in i helvete!
Jag försöker att fixa till mitt vibrato just nu och det är ett helvete. Det jag har upptäckt är att det går bättre att träna i kortare stunder oftare, än att sitta ner i i flera timmar i sträck.

Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar