Avverkar dem ju i en jävla takt just nu!!
För dem av er som hängt med en stund så e det inga nyheter att jag en ggn i tiden byggde den numer välkända "LIlla grå" av trafon från en gammal riktigt sunkigt ylande rörhybrid från tidigt 80 tal. En Peavey Artist/Deuce.
Vid tiden var det fler fabrikanter som labbade runt med både det ena å andra i den riktningen,å dessa rörhybrider med rör i slutsteg åsså transistorförsteg brukar låta....sådär för å vara ärlig.
Samtidigt e det ju så som ni förstått att jag fn luskar runt i det med lite "udda" slutrör i ambition att lära mer om vad som låter vad å vad som funkar hur. Därav bla det med FBT;n å dess EL503;or-som ju visat sig vara rent formidabla pipor.
Som en del av er bekant e jag ju även vän med Aleksander Niemand,skaparen av allt från de berömda (å dyra) Tube-wonder till Louder n more till...numer Zagray.
Zagray använder ett slutrör....som jag inte lekt med tidigare som heter 7591....å se...det sitter det i slutsteget på en gammal rörhybrid från sent -70/tidigt -80 som heter just...Roland Bolt 30.
Japs delen av Roland e väl annars kanske mest känt för andra mer eller mindre kvalitativa musikelektronik produkter...men de har alltså i en tid gett sig på att tillverka gitarrförstärkare med rör i åxå. Å...det hela e VÄÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT japanskt! (Å vad vidare e JÄVLIGT mycket tidigt -80 tal

Så jag köpte mig en riktig fin original Bolt 30 jag....å ni har säkert redan fattat vad som komma skall....
Schema hittar man.....här;
http://www.102983.or...0_schematic.jpg

Den här kom då ifrån Malmö med bussgods idag å bortsett från att den skrek efter lite service så vart den i mkt mkt fint skick sånär som på att den var förbannat dammig. Så....fram kom rengöringsmedel å snart nog visade den i vilket ENORMT fint skick den var för att vara 30 år gammal. Kul!
Men som sagt...den var lite ledsen så jag muttrade isär den i rödaste rappet å lödade om den.

I samma veva byttes de tre högspänningslytarna(å dubblerade dessutom kapacitans på alla 3) ni ser i bild å vad vidare e byggde jag snabbt om den lite med bias mätningsmotstånd mellan slutrörssocklarna å jord...å sedan genom att dels bygga om så bias i sig blev ställbart,men även en balanspott för bias rören emellan. Det visade sig nämligen...att de gamla original RCA rören inte riktigt var vad vi kan kalla matchade längre efter 30 år.

Alla rören e som sagt originalen å både slutrör samt fasvändare e just...rör...å det förenklar lugnt sagt en del. Fasvändarn då ett ECC81 å arbetar som longtailed pair.
7591;orna i sin tur...e jättesöta!!! De ser ut ungefär som ett par 5881/6L6 som krympt i tvätten...
Efter en kort parlaver med Aleks så kom jag att förstå att dessa skall man tydligen ställa varmt....å B+ visade sig till slut hamna på 418VDC...men vid första mätning,innan jag byggt om till ställbar bias osv,så visade ena pipan 7mA å den andra 13.......å det blev då fan rakt inga rekommenderade 16 watt inte!!
Men...som sagt,efter att jag pysslat med det med biasen där så landade jag ändå lite snällt på 38mA. Å...sicken skillnad det gjorde i ljud!!!

Baktill ser den ut såhär. En skyddsplatta för rören åsså tratten i sig-iom att det e en combo.

Å skyddsplattan har i sig då en "bur" inbyggd samt isolering i form av aluminium för värmen från rören. Genomtänkt så det förslår.
Jaja. Hur låter skiten då? Ja...en sak skall ni ha klart för er å det e att den låter TUSEN gånger bättre än den där Peaven som blev till Lilla grå gjorde iaf!!!
Faktum e...cleankanalen e faktiskt helt ok! Maskinen har vidare ett mkt användbart inbyggt reverb som sitter installerat på Mesa studio maner. Bara det att "tanken" hänger under chassiet i detta fallet.
Men..overdrive kanalen låter verkligen så man i princip bara skrattar när man använder den. Helt ärligt. Typiskt 80 tal till att börja med,dvs headroom existerar inte,å vad vidare e låter den som en tjackpåtänd tubescreamer ungefär. Helt åt helvete med dagens mått.
Den e annars lite snillrik i att den har 3 volympottar in alles å en master. De första två e volym å distbild,som man balanserar dem emallan då,för gainkanalen å den första av dem har i sitt ändläge vid "noll" en brytare inbyggd å när man stänger av distkanalen övergår den per automatik till clean...som då har sin egen volymkontroll å som i sin tur då inte påverkas av mastern.
Som ni kanske redan förstått e min tanke å ambition att skruva ur transistorskiten å installera iaf ett par novalsocklar då för att på så vis göra helröris av den.
Nu e det samtidigt så att den iom transistorstyrningen har ett antal användbara andra tappar på nättrafon varför jag så långt faktiskt lekt med tanken att göra så att det blir 3 novaler. Isf relästyr jag bara...å det finns det som sagt tappar till,åsså får clean vara ett rör...å gain 2 rör-för in alles 4 gainsteg.
Reverbet vette fan...känns som överkurs för å vara ärlig,även om nu inte heller det skulle vara världens ände att implementera i designen. Det låter jag så långt vara osagt.
Elementet e ett "Roland" eget...å låter sådär. Hört element,typ Laney å Peavey mfl,som låter avsevärt sämre men...mja...jag tycker det saknar karaktär,vilket iofs e att påstå om hela förstärkarens ljudbild som den står just nu.
Hur som e som sagt tanken att skapa en praktisk å välljudande combo som man kan använda till lite mer aggressiva grejor än tex de Twens som jag byggt,som iofs låter jävligt bra för den genre de e riktade mot.
Å som vanligt....."i´ll be baaaaaaaaaaack...."
Stay tuned.