Hoppa till innehåll

Skorr på ny elgitarr

• Please log in to reply
10 svar på denna tråd

#1 Johnny_Bwoi

Johnny_Bwoi

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 06:47

Testade lite nya gitarrer i affär och märkte stor skillnad i hur mycket strängarna skorrar. Det verkar som att skorr på A och E stängen är vanligast. Provade ett par för 3-5´ kr (vissa mycket skorr, andra mindre) en för 7´(MYCKET skorr) och en för 25´(lite skorr)

Hur mycket skorr ska man acceptera på en ny elgitarr? Jag är allergisk mot skorr, men lite kanske man får stå ut med.

Är det olika mycket på olika ex av samma modell? (Alltså: är det värt att prova sig fram till den med minst skorr?)

Hjälp mig att uttömma ämnet! :)

#2 Kallsund

Kallsund

Veteran

• Members
  • 780 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 07:22

Just nu har det kanske mycket med den torra luften att göra. Många gitarrer beter sig lite bångstyrigt under vintern. Annars är det dessvärre så att många av gitarrerna i affärerna inte har fått nån vettig setup, vilket gör det svårt att provspela på ett bra sätt. Så i de flesta fall är det inte fel på gitarren, den är bara dåligt justerad. Då spelar det ingen större roll hur dyr guran är, kommer ändå att låta skräp. Nuförtiden är annars lägstanivån på gitarrer mycket högre än på 70-80 talet. Dom flesta gitarrer i affären kommer att vara helt ok efter en setup oavsett pris.

#3 1337storm

1337storm

Veteran

• Members
  • 1470 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 07:27

Tyvärr är det ganska vanligt att gitarrer som hänger i affärer är ganska taskigt justerade och
du ska definitivt inte välja gitarr efter hur mycket dom rasslar i affären.
Kollar man istället på halsböj, stränghöjd och sadel så ser man ju ganska direkt hur den är
justerad och ungefär hur mycket mer det finns att ta.
Att det skulle skilja nämnvärt i bandrassel mellan olika ex av samma modell tror jag inte, såklart
att om du hittar ett riktigt bra ex och ett riktigt dåligt så skiljer det ju säkert lite, men skillnaden efter
justering kommer att vara minimal, även mellan en dyr och en billig gitarr.
Oavsett så skulle jag aldrig välja gitarr efter hur mycket den rasslar...det löser man enkelt med
en bandslipning och en rejäl setup...det är väldigt få gitarrer oavsett prisklass som inte går att få
att spela bra...hur dom sen låter är en annan femma.

Edit: Kallsund hann före...:)
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#4 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Members
  • 3384 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 07:54

Gitarrerna i butikerna har ofta skorr för att et sitter för dåliga (läs; för lite tension) strängar på dom. Kastar du på ett par nya strängar så går det nästan alltid bort på direkten.
Ibland kan musikbutikerna vara schyssta och låta dig byta strängar i butiken så att du kan höra hur gitarren låter med din vanliga setup.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#5 Johnny_Bwoi

Johnny_Bwoi

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 09:53

Visa inlägg1337storm på 08 February 2012 - 07:27 sade:

Kollar man istället på halsböj, stränghöjd och sadel så ser man ju ganska direkt hur den är
justerad och ungefär hur mycket mer det finns att ta.

Höjd på strängar och sadel är väl ganska lätt att avgöra, men hur bedömmer man halsens böjning? Vad ska man kolla efter? ...antar att man måste jämföra flera få att få erfarenhet...

En gitarr med tune-o-matic-stall skorrade mycket på E och A, och på den sidan var stallet uppskruvat till max(!), kan man då sluta sig till att
den faktiskt kommer att skorra iom att strängarna inte går att höja mer?

#6 Kallsund

Kallsund

Veteran

• Members
  • 780 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 10:12

Jag trycker ner E-strängarna vid första och tolvte bandet. Då ska det finnas ett litet glapp mellan sträng och runt sjätte bandet. Är det för mycket böj, dvs stort glapp, får man rassel på de "högre" banden (eller hur säger man egentligen?), iaf. banden nära kroppen. Om du inte har ngt. glapp alls kan du få rassel på banden nära översadeln. Jag brukar känna mig fram. Det är ju en balans mellan stränghöjd och halsböj (relief) som man får jobba med. Man behöver inte vara rädd för att experimentera så länge man inte överdriver och sabbar t.ex. dragstångmuttern eller ngt. sådant trist. Fråga i affären vad en "lämplig" relief är så kan dom säkert visa på en gitarr hur det funkar. Det är inte svårt att få kläm på.

#7 Johnny_Bwoi

Johnny_Bwoi

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 10:16

Ok, ska gå och prata med affären.

Tack för svaren!

#8 återfall

återfall

Medlem

• Members
  • 59 Inlägg:
  • Interests:Golf
    Gitarr

Postad 08 February 2012 - 11:11

Jag köpte en ny gitarr häromdan som har fått gott betyg runt om i världen för sina bar halsar, det är en squier classic vibe 50´s med lönnhals.

Hursomhelst så har jag läst instruktioner här på forat om setup och intonering under vintern och haft en billigare/sämre squier att laborera med.

Jag har inte krav på superlåg stränghöjd, hatar skorr i alla former och gillar inte när man bänder en sträng och tonen dör.

Jag bad butiken göra en bra grundjustering med .09-.42 strängar innan jag testade gitarren, när jag testade ALLA banden och bändande hit och dit i butiken så blev jag nöjd, när jag kom hem så mätte jag upp några saker,
1.) Trycker ner första och sista bandet och slår an strängen därimellan, det gav en ren/bra ton, inget halvdött skorr som på den gamla guran.
2.) Mätte avståndet mellan bandstaven och tjocka e-strängen med bladmått och det ligger på 1.95mm, går ev sänka lite om man vill.
3.) Jag la en stållinjal tvärs över gitarrhalsen längstgående och mätte mellanrummet mellan 7é bandstaven och linjalen = 0.3mm

Intoneringen är kalasbra, har ställt G strängen aningens låg för att kompensera lite för surhet på andra bandet, dvs A

Gitarren SJUNGER verkligen och vibrerar som galen när man spelar, underbar känsla jämfört med den gamla häcken som trots bra setup har lite döda bends och bandskorr på några ställen som man inte blir av med även om man höjer strängarna och ökar halsböjen.

#9 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1059 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 17:50

En bra musikaffär fixar en riktig setup. Så enkelt är det. Kan dom inte det bör de sälja hamburgare istället, eller toapapper.
Kunskap är egentligen det enda en musikaffär idag har som argument för att få sälja då det annars för det mesta blir billigare att handla på nätet och med större utbud. Risken att man då köper nåt som inte känns bra i en musikaffär är ju ganska liten. Iallafall gör ite jag det. Finner jag däremot ett väljusterat instrument som låter guld så betalar jag gärna lite extra för det. Då vet jag ju att jag får ett fint instrument och inte behöver chansa.
Ursäkta den halva trådkapningen, men jag är så trött på musikaffärer med halvtaskigt justerade grejer och var bara tvungen.... :wacko:
"I might be weird, but I´m not stupid." -Frank Zappa

http://www.myspace.c...rscreamersweden
Världens bästa musikförening

#10 Kallsund

Kallsund

Veteran

• Members
  • 780 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 20:57

Visa inläggchopper på 08 February 2012 - 17:50 sade:

En bra musikaffär fixar en riktig setup. Så enkelt är det. Kan dom inte det bör de sälja hamburgare istället, eller toapapper.
Kunskap är egentligen det enda en musikaffär idag har som argument för att få sälja då det annars för det mesta blir billigare att handla på nätet och med större utbud. Risken att man då köper nåt som inte känns bra i en musikaffär är ju ganska liten. Iallafall gör ite jag det. Finner jag däremot ett väljusterat instrument som låter guld så betalar jag gärna lite extra för det. Då vet jag ju att jag får ett fint instrument och inte behöver chansa.
Ursäkta den halva trådkapningen, men jag är så trött på musikaffärer med halvtaskigt justerade grejer och var bara tvungen.... :wacko:

+1

#11 siddhardta

siddhardta

Forumsräv

• Members
  • 519 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 21:01

Visa inläggKallsund på 08 February 2012 - 20:57 sade:

+1
+2

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar