Borde jag sänka mitt fr? Nu sitter det "på" kroppen. Vill ha lägre stränghöjd så det verkar ju va en bra ide.
Sen undrar jag varför jag bara kan svaja neråt o inte uppåt. Har inte skruvat isär guran så jag vet inte hur den ser ut inuti.
Och! Den stämmer om sig... Stämmer jag den med låsen öppna och sedan låser och finstämmer tar det ca 2min av lir så stämmer den inte längre.
Ska jag lämna in den? Har ju Mabass i kga en halvtimme bort.
Kan tillägga att det är ett licens floyd.
Fräsa ur för floyd rose (sänka)
Startad av hellride, Feb 07 2012 14:17
7 svar på denna tråd
Postad 07 February 2012 - 14:17
Yamaha nylonsträngad
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Postad 10 February 2012 - 15:24
Någon?
Det är en typ esp/kramer 80-tala kopia
Det är en typ esp/kramer 80-tala kopia
Yamaha nylonsträngad
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Postad 10 February 2012 - 16:25
Stränghöjden har inget med om Floydet är nerfräst eller inte att göra.
Normalt har man recessed Floyd och ingen neck tilt eller så har man non recessed och neck tilt.
Kan du inte sänka stränghöjden mera, dvs stolparna för Floydet är skruvade i botten (jag tolkar det så eftersom du
säger att du inte har nån pullback) så kan du ju prova att shimsa halsen tills du hittar rätt läge och sen antingen ha
det så eller fräsa om halsfickan så du får lite neck tilt.
Om du vill ha Floydet i den höjden det har nu men ha pullback så kan du fräsa ur en kilformad grop bakåt för att kunna
svajja bakåt utan att fräsa ner hela Floydet, en del tillverkare kör med den varianten.
Nästan alla gamla Charvel, Kramer osv har non recessed Floyd och vilket man vill ha är en smaksak, det beror
väl mest på hur nära gitarrkroppen man vill ha högerhanden när man spelar.
Hur som haver, inget av det där är svårt att fixa till, så det är bara att köra på.
Att det stämmer om sig är en helt annan femma och kan bero på en massa olika saker som dåligt justerat, taskiga eggar,
slitna låsningar, mm.
Normalt har man recessed Floyd och ingen neck tilt eller så har man non recessed och neck tilt.
Kan du inte sänka stränghöjden mera, dvs stolparna för Floydet är skruvade i botten (jag tolkar det så eftersom du
säger att du inte har nån pullback) så kan du ju prova att shimsa halsen tills du hittar rätt läge och sen antingen ha
det så eller fräsa om halsfickan så du får lite neck tilt.
Om du vill ha Floydet i den höjden det har nu men ha pullback så kan du fräsa ur en kilformad grop bakåt för att kunna
svajja bakåt utan att fräsa ner hela Floydet, en del tillverkare kör med den varianten.
Nästan alla gamla Charvel, Kramer osv har non recessed Floyd och vilket man vill ha är en smaksak, det beror
väl mest på hur nära gitarrkroppen man vill ha högerhanden när man spelar.
Hur som haver, inget av det där är svårt att fixa till, så det är bara att köra på.
Att det stämmer om sig är en helt annan femma och kan bero på en massa olika saker som dåligt justerat, taskiga eggar,
slitna låsningar, mm.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
Postad 10 February 2012 - 16:59
Tack! Nu vet jag vad jag kan pyssla med. Har influensa så det finns ju inte så mkt man kan göra.
Yamaha nylonsträngad
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Postad 10 February 2012 - 23:22
Ska jag shimsa så halsen håller samma vinkel som förut eller ska jag bara shimsa längst in mot kroppen så halsen får mer backtilt?
Yamaha nylonsträngad
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Postad 11 February 2012 - 08:13
Förutsatt att du har problem att få ner stränghöjden, trots att du har sänkt Floydet max, så börja med att lägga ett shims längst in i halsfickan så att halsen
får lite "bakåtlut".
Gör det lika långt som fickan är bred och kanske 5-10 millimeter brett och det behöver inte vara tjockt, börja med nån halv millimeter eller så för att se var du hamnar.
får lite "bakåtlut".
Gör det lika långt som fickan är bred och kanske 5-10 millimeter brett och det behöver inte vara tjockt, börja med nån halv millimeter eller så för att se var du hamnar.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...
Postad 11 February 2012 - 13:07
Shimsade halsen idag. Tog en bit kartong (inte wellpapp) och vek till. Stränghöjden blev mkt lägre.
hann inte justera nått för jag lyckades sprätta av A-strängen när jag skulle stämma så de vart inge mer jobb idag. Har inga fler strängar
Märkte dock att det har blivit lite rassel men jag tänker lämna in den så allt blir ordentligt gjort istället.
Märkte dock att det har blivit lite rassel men jag tänker lämna in den så allt blir ordentligt gjort istället.
Yamaha nylonsträngad
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Postad 19 February 2012 - 20:52
Eeh... Var till Mabass häromdagen för att fixa till flamman. Meeeen jag tror jag ska försöka själv igen. Han tar ju 450 spänn i timmen!!! Köpte flamman för en tusing o vet inte ens hur den låter än. Lika bra den får bli försökskanin.
Yamaha nylonsträngad
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
Razor Kramer kopia
Moddad Grassroots KH
BaCH Superjumbo acke
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar