Å...jag blir så full i skratt va...för även om denna maskin gissningsvis e från mkt tidigt 70 eller så kan man inte annat än häpna över skillnaden i storlek mellan en gammal å en ny.
Jag överdriver inte om jag säger att den nya burken,som då e på 220uF till att börja med,e ung 1/5 till 1/6 del i storlek av den gamla. Skillnaden e fan helt sjuk!
Nåja. Sen kikade jag lite mer på det med disten. Ändrade bara värdet på spänningsdelaren ut från 2a steg mot backen å så vart den saken all. Grejen e den att i FBT;n har jag lagt gain efter 1a steg...å volym först efter 3e åsså i sin tur master efter 4e.Tanken från min sida e att man inte skall ta så hårt på begreppen utan att man genom att balansera de olika kontrollerna mot varandra kan få olika former av distbild. Man KAN iofs justera förstärkaren cleant nu,men det har aldrig varit min tanke att denna skall vara till för eg.
När det väl står färdigt skall det vara en dist/rocknroll maskin av rang i måtto av en "one trick pony",men...för en jävla ponny va!! DET har varit min ambition.
Hur man än vänder å vrider på det e det relativt sett lite musik som liras helt cleant idag varför jag nog får säga att på många vis e det vaknare att ha en stärk som e RIKTIGT bra på en grej...å använda den till det.
Nåja. Efter att ha stått å stirrat på den medan jag lira idag så såg jag till slut ngt som fångade min uppmärksamhet. Som jag påtalat tidigare e där ngt som jag stört mig på i funktionen på slutrören å det visar sig nu att det ENA röret glöder upp i basen invändigt med anslag-å därmed effektuttag.
Det andra gör definitivt inte. Frågan e om det e detta som skulle kunna vara grejen? Det där jag inte riktigt kan sätta fingret på?
Till saken hör ju att båda 630mA säkringarna till slutsteget var skottade när jag fick maskinen. I samma anda skall åt andra hållet sägas att rören SER ut som nya,men det e ju fan aldrig ngn garanti.
Med det sagt att när man kikar på tex EL84;or,EL34;or,6L6;or,5881;or osv som gått hårt brukar man se invändiga missfärgningar. I dessa EL503;or finns ingenting sådant.
http://www.102983.or...003/11%7E17.jpg
Å detta gäller magnoval socklarna med. Det ser helt enkelt bara hur friskt ut som helst,fan...hela stärkarn ser ut som den knappt e använd men lika fulla förbannat var det ju så att säkringarna till slutsteget VAR skottade. Punkt å bra där.
Så.
Mina tankar e då som följer...
Tydligen behöver dessa flaskorna den återkoppling som enligt schemat går mellan OT;ns noder å skärmgallrena om 15 Ohm å 4700pF. Jag har fortfarande inte fått ngt vettigt svar på varför den kopplingen finns,men som de av er som läst denna tråden så långt kanske minns så vart faktumet att de båda 4.7nF kondningarna var skottade ett av svaren på varför denna maskinen till en början var så kopiöst effektsvag,distade som fan å lät generellt illa.
Om man då tänker tillbaka ett steg till så har ju dessa maskiner i likhet med en del andra i originalskick en hyggligt obskyr högtalarutgång.
Ok.
Så om jag säger att jag spånat i banorna av att man kanske inte riktigt fått till det med kontakten mellan högtalarlåda å utgångstrafo då.?
För...det e inte ALLTID så att det första som ger dig i det läget e OT;n. Jag har personligen varit med om att tex skärmgaller motstånd fått sig sådana smällar av brist på kontakt,å att energin måste ta vägen nånstans,att de mer eller mindre hamnat i omloppsbana som ngr andra jävla satelliter.
Så.
Kanske KAN det vara så att där nån ggn varit bristfällig kontakt ut. Åsså har kondningarna om 4700pF fått sig såna smällar att de trott fan själv varit lös,vält omkull å stendött...å som effekt har detta dragit med sig 630mA säkringarna.?
Det hör då till saken att den där obskyra kontakten fanns med....å då med den i ena änden å två bara flerkardel kablar helt löst i andra. Ung lika vaket som att använda en EU 240VAC kontakt till samma funktion på de gamla Dynacorderna.
Å att ena röret i den vevan fått sig en kyss som heter duga.... Håller det iaf inte för totalt omöjligt kan jag säga,
Å missförstå mig inte. Ett antal av forumets medlemmar har idag hört maskinen både IRL samt live såväl som över i min mening rättvisande ljudklipp. Den låter bra. E inte det.
Det e bara det att jag,precis som jag säger,har burit på en magkänsla av att den skall "kunna" lite mer. Kanske framför allt i ren slutstegsdynamik i brist på bättre ord.
Nu kan det i detta kåserandet mkt väl hända att jag får äta upp mina ord. Inte omöjligt alls faktiskt,men tills dess de nya NOS rören dyker upp....e fan spänningen mer eller mindre olidlig.
Sen får jag säga att lådan i sig,alltså 212;an nu då,helt klart har mer "hårdrock" i sig än tex horhuset. Inte bättre,inte sämre...annorlunda. Mm...just nu känns det som det hela står å går lite med det med nya flaskor i slutsteget....ibland kan fanimig posten inte gå fort nog.