Fick den via bussgods idag å det första jag gjorde väl på plats i verkstan var att muttra isär den....å skådade att båda 630mA säkringarna till slutsteget var trasiga.
Grejen e...dessa använder ganska speciella,å mkt dyra,slutrör i form av ngt som heter EL503. Ett slutrör som togs fram ganska sent,för att vara rör,i slutet på 60 talet i avsikt att möta effektbehov som jag förstått det.
Rören e specade att arbeta på 25W/st,vilket alltså i detta fallet innebär att maskinen när den väl e i trim igen bör bli ett hyggligt högljutt as....OM slutrören nu visade sig friska.
Att båda säkringarna gått indikerar ju att det iaf e högst osannolikt att båda rören kastat in handduken gemensamt...
Inte tagit ngr bilder utvändigt än,men det e inte direkt ngt konstverk så...nåja...det kommer.

Till skillnad från sin italienska broder DNS e alltså en FBT wirad point to point. Inte för att det nödvändigtvis skall vara så mkt bättre i min mening,men det gör iaf att det dels ser mkt mkt städat ut här under huven till slutsteget(den e i likhet med DNS;en byggd med separat slutsteg samt pre-amp del)å som synes sitter där sk mustarder mm.
Första jag gjorde var att byta dioderna som faktiskt såg lite medfarna ut. Byttes mot bra mkt modernare N4007;or både mot slutsteg/pre-amp som biaskrets,som ju då har egen tapp på nättrafon.
Tog isär som sagt,å gjorde rent. Mukke damm va de.... Å fick kikat över div lödpunkter mm. Var ju först inne på att detta skulle varit modellen med reverb å tremolo,men så var alltså inte fallet utan här rör det sig om en renodlad röris. Rakt upp å ner,å jag e nog ärligt sagt lika tacksam för det.

Vid inspektion visade det sig att anodmotståndet till PI;ns driver milt sagt verkade ha gått lite varmt. Visade värden som lugnt sagt var uppåt väggarna,så detta byttes till ett friskt om 220k.
Schema fö....
http://www.102983.or.../FBT_500_R2.pdf
...hittar ni där. Nu e alltså dilemmat att det schemat e för modellen med reverb å tremolo å det avviker lite varstans mot vad som e aktuellt för maskinen. Har inte hittat ngt schema online för den "rena" varianten jag har framför mig. Skall kolla det lite närmare vad det lider,men så långt får man sig iaf en ide med schemat ovan.

Jomen. Det där motståndet...var ledset kan man lugnt säga.
Med det åtgärdat klappade jag igång speleverket å tanken med dem här e att B+ inte e superhögt,det hamnar strax under 400VDC som schemat säger,men att man laddar på rätt styggt med ström för att vara en röris. Att ställa rören på 20W styck i tomgång e tydligen mer regel än undantag.
Nu e det samtidigt så att även FBT var en form av budgetmaskiner när det begav sig varför jag faktiskt får säga att jag reagerar på att byggkvalitén e såpass hög. Men...när jag då hade hängt dit ett par 1 Ohms motstånd över resp slutrör så visade det sig skilja en del i tomgångsström kan vi säga...å som synes sitter där en 1k trimpotte mellan de två rörens utgångar för bias...å den räcker inte
Så...det där får det bli att kika på.
Nåja.
Fick bytt lytar i pre-ampen iaf. Både glättning å avkoppling.

Här då med de gamla liken på plats. Vid kontroll visade det sig att volympotten hade kastat in handduken varför jag trodde mig ha hittat var det felade så den byttes rakt av slagträt....men så väl var det då inte....
Någonting e skumt kring PI;n. Jag får helt klart kika närmare på detta. Blir att mäta div resistanser mm....
Men igång med skiten igen å nu lät det om den iaf!! Men...den var lågmäld,gav kanske 3-4 watt,å distade som fan....så det första jag misstänkte var givetvis då OT;n varpå jag lödade dit en annan vid sidan av men...icke....

Högtalarutgången e original nån form av stiliserad italiens DIN variant. Rena skiten som inte används av NÅGON numer så den byttes i rödaste rappet till ett vanligt tele 6.3mm.

Å som sagt,"ordning å reda å pengar på freda".
Som sagt lite friska dioder mm.
Det jag får göra nu,det var lite stressigt idag,e att kontrollmäta div punkter. Helt klart e det ngt som förvränger signalen styggt...å vad vidare e äter upp den. Slutsteget brummar friskt alltså,å jag misstänker då att det bla e pga obalans mellan slutrören-det skiljer ca 15-20mA när det som går tyngst står ställt till ung 55-60mA.
Jag får kika lite på varför helt enkelt... Grejen e att slutrören fungerar,OT;n gör det den skall osv...men ngt drar iväg signalen dit den inte skall vara,å kväver maskinen på "oumph" helt klart.
Jag e ändå nöjd så långt. Jag har bytt till mig en gammal röris som bevisligen fungerar....resten lär tids nog bli historia som det heter.
Återkommer med mer resultat å lite mer bilder imorgon.