Hoppa till innehåll

FBT 250 n 500 heavy metal amps!

SÅ JÄVLA METAL!!

• Please log in to reply
151 svar på denna tråd

#141 galanti

galanti

Medlem

• Members
  • 137 Inlägg:

Postad 26 April 2012 - 20:50

En sån underbar guldkommentar, men eftersom jag inte kan göra annat än hålla med så säger jag bara - sug i dig och fortsätt det du gör för du gör det fan så bra och ur ett perspektiv som många andra missat, d.v.s. örats :-)

#142 Racing

Racing

Futhermucker supreme. Biggest A-hole of the pile

• Members
  • 6016 Inlägg:

Postad 26 April 2012 - 21:22

Å det finns fler som tycker detsamma verkar det för nu e "Ill Ducce" såld med.....kvarstår gör då en maskin,å den har Calle i Långfinger första tjing på om han vill ha den.
Living life one fret at a time...

jesper@gofastparts.se

#143 Racing

Racing

• Members
  • 6016 Inlägg:

Postad 08 May 2012 - 08:41

Då kan jag med illa dold glädje meddela att det blir en 4e...å den stannar hos mig. Iaf tills vidare.
No3 går som sagt till Calle i Långfinger.

Denna ggn den kompletta rigg som låg till salu på blocket,å vad det verkar i fint estetiskt skick.

jesper@gofastparts.se

#144 Racing

Racing

• Members
  • 6016 Inlägg:

Postad 08 May 2012 - 17:51

Då gör vi en liten uppdatering.
Det kom alltså en komplett rigg till.

Postad bild

Denna ggn då alltså en likadan som "No3",som inte e färdig än. Dvs en med reverb å tremolo samt två kanaler. Rev isär toppen det första jag gjorde,brydde mig inte ens om att starta,å installerade biasmotstånd samt bytte lytar till bias samt avkopplingen av PI;ns driver. Därefter provade jag eländet...å jag fattar fan fortfarande inte. Jag bara FATTAR inte varför man gjort så SJUKT välbyggda maskiner som låter något så ÖVERDJÄVLIGT meningslöst i original.
Det som skall ges e att både reverbet samt tremolot faktiskt e rätt bra...för äras den som äras bör...men själva grundtonen i stärkarn e ju så man som vuxen man känner att tårarna fan inte e långt borta. HELVETE va illa de spelar!!

Postad bild

Rör i pre-ampen e det gott om. Att bemärka e att röret längst till vänster,som e reverbets driver,e ett ECL82. Om inte minnet sviker en flaska som bla Hagström använt vid spridda tillfällen åxå. Hur som...med lite allmän översyn fungerar det gamla speleverket iaf.

Postad bild

Å genom originallådan låter den verkligen rent för djävligt. Genom horhuset får den iaf NÅN form av ton,men genom originallådan,som e stor nära nog som en vanlig 412a,så e där fanimig INGEN hemma.
Detta e då igen en 115 vilket innebär att jag så långt har att uppleva FBT;s 212a (som enl uppgift skall vara i samma låda). Nåja. Skit samma för det ligger ett par Eminence/Hayden till å bara väntar på att få en ny baffel,så det blir nog bra med det för där vet vi vad vi har att vänta i utfall iaf.
"FBT special design"....my ass...

jesper@gofastparts.se

#145 Racing

Racing

• Members
  • 6016 Inlägg:

Postad 10 May 2012 - 00:17

Postad bild

Sådär ja! Avklätt,uppklådd å allmänt försmädad. Inte så mkt som en spik kvar i den gamla baffeln e gång å original 15" elementet e degraderat till dörrstopp. Så e ´re ,å vad vidare e är pre-ampen till båda topparna i full gång att se liv i sin nya skepnader...å baffelmaterial (MDF denna ggn) blir levererat imorgon.
Jomen. I med en växel bara,så med lite tur står både topp No3 å riggen som No4 klara till helgen. :D

jesper@gofastparts.se

#146 Racing

Racing

• Members
  • 6016 Inlägg:

Postad 10 May 2012 - 21:24

Regntung men produktiv dag.
Fick svängt förbi Elfa å hämtat mer komponenter å med det gjort satte jag mig till ro vid svetsbänken där jag sitter å lödar med. Tiden gick...å snart nog hade vi en pre-amp som vart klar.

Postad bild

(Jag gör ju i princip soprent å börjar om från början. Ner till att kabeln till glöden dras om,avsevärt hårdare tvinnad osv)

Båda slutstegen e ju i effekt klara,å då menar jag till punkt å pricka. Så det som återstår bortsett från de estetiska bitarna på de två topparna e det med att knåpa ihop pre-amparna,som ju då har varsin helt egen "låda".
Poängen e att dessa varianter som jag håller på med nu,som har reverb å tremolo,ser lite annorlunda ut vad avser spänningsdelning bla varför de vs bas/orgel varianten jag mekat med tidigare har ytterligare en kabel mellan slutstegs å pre-amp enhet.
Denna extra kabel har nu skrotats å genom det har jag faktiskt fått ännu lite högre spänningar in mot pre-ampen,vilket jag var snar att utnyttja. Den högre spänningen ger framför allt större kapacitet till sving samt att respektive pipa går renare.
Lurade på det en stund,å mitt "svar" på situationen var att öka förstärkningen i första steget ytterligare ngt genom att byta anodmotståndet om 150k till ett på 220k.
Å..ptja. Vad fan skall jag säga? :D
Sanningen e att jag nog fan skulle gjort likadant på de två maskiner som redan gått iväg för grejen e att vad det skapade var att det nu kan rattas in ÄNNU mera gain med bibehållen separation. Jävla märkligt...för detta var lite som att inse att man e mätt,men så serveras man ngt som e så jävla gott att man tar ngr tuggor till....åsså inser man att det finns plats för HELA den rätten med. :lol:.
De LÅTER verkligen gutt asså...de GÖR fan de!!

Postad bild

Dessa enheter har ju lite annorlunda layout på faceplate plåten. Verkligen inte världens ände då det alltså skall en reell faceplate utanpå det där svarta å min tanke e att jag får klippt till ett par om 510*110mm redan imorgon ute hos min leverantör av aluminium å gulmetaller. Blir nog väl,å med det gjort e nog fan pre-amp delarna att betrakta som klara faktiskt. Låter minst sagt lika guttigt som de jag gjort innan,fast bara....men ÄNNU mera sträng som sagt. E jätteglad för den "upptäckten"!!!
(Å kommer använda den framgent)

Baffel så till lådan...jamen. E fixat nu ikväll,å denna ggn gör jag den i MDF. Mao hårdare än spånplatta...varför det skall bli intressant att se vad det ger.

Toppen nu..skall som sagt till Calle som lirar gitarr bla i "Långfinger"(e fan bra skit...kolla YT!!) å den kompletta riggen skall till allas vår Tobbe Z i Tjåckhålm. Calle..har redan provat samtliga av dem jag byggt sedan tidigare,så där e väl kanske just inga nyheter,men med det sagt skall det bli JÄVLIGT intressant att ta del av vad Tobbe tycker tids nog!!

Jaja. Kommer en dag imorgon åxå...å som sagt hoppas jag ha fått ihop båda maskinerna som "all systems go" i helgen.

jesper@gofastparts.se

#147 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 11 May 2012 - 11:40

Ha, då får man ta sig till Tobbe Z ( han bor nära mig) o lyssna på mästerverket.
Äntligen en möjlighet att lyssna till "Racing ljudet".
/Kalle

#148 Racing

Racing

• Members
  • 6016 Inlägg:

Postad 11 May 2012 - 17:56

:lol: :lol:

Så e ´re...!

Postad bild

Sunkig bild...jag vet,men nu e de iaf klippt ett par faceplates till de där maskinerna. "Racing" style... :wub:
(Å Calle...don´t ya worry....papa knows rocknroll... :ph34r: (Å nääää Tobbe...detta e inte din faceplate/preamp. Ledsen...men den kommer se lite annorlunda ut....GÖTELABORG style!! :lol: ))

Åååååå....följande två bilder e för alla vintage fjollor.

Postad bildPostad bild

...e nämligen så...att när man skapar "The Racing sound"...så blir det en massa såna här läskiga mustard kondningar över. Jävla skit fan... :lol: :lol:

E tom så illa att jag fick fixat baffeln till 212 lådan igen,men...handen på hjärtat..hur porrigt e det med en bild på lite fräst MDF skiva då?. Like...FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCK no!!!

jesper@gofastparts.se

#149 Racing

Racing

• Members
  • 6016 Inlägg:

Postad 15 May 2012 - 21:00

Postad bild

Jafan. Då vart nästa lådda färdi...samma som den tidigare. Kinesiska Eminence/Hayden varianter av Gov´n. Låter som den skall vill jag påstå...

jesper@gofastparts.se

#150 Racing

Racing

• Members
  • 6016 Inlägg:

Postad 16 May 2012 - 22:22

Postad bild

Ikväll har så No4 talat i sin mer tidsnära kostym för första ggn. Denna ggn med lite extra trix inkastade i kitteln...å det har gjort att jag kommer behöva tweaka lite,men...ärligt sagt var det ganska väntat.
Tanken e som sagt att denna skall upp till TobbeZ vad det lider...varför jag kommer lägga lite mer av mig själv i den än normalt. Hur som,den e "up n runnin"...å gör inte mkt annat liksom.

Som synes saknade jag tyvärr två rattar...så det får bli att fixa snarast via Elfa. Imorgon e ju kört men..ja...i fix.

jesper@gofastparts.se

#151 Racing

Racing

• Members
  • 6016 Inlägg:

Postad 18 May 2012 - 00:06

Ida...har varit en såndär dag när man lyfter på ögonen. Även i min ålder.
Efter mkt om å men (ni vet...det där läskiga man kallar jobb) så kom jag ut till verkstan å slog igång maskinen ovan med föresatsen att tweaka. Å....den lät fan inte. Alls. :blink: :blink:

Tog fram ena Fluken...å mätte över katoderna,å de sista två drog inte ström alls.? Öhh??? DET e fan inte helt rätt!!! Kollade glöden...jofan...där va glöd. Klia mig i skallen så mjällen yrde...å KOM nu ihåg att jag igår skrev att jag behövde tweaka som sagt. Alltså att den inte riktigt lät som de andra gjort. Tänkte ju i mitt stilla sinne att det var pga det med att jag ändrat anodmotståndet in på 1a triod först å främst...men ACK va fel man kan ha!!

Vände då på kassetten som utgör preamp å det första jag ser e det typiskt mjölkvita i toppen på andra pipan. Ridå liksom. Lättade på skärmen som e lindad runt pipan...å glaset bokstavligt trillade av/ur!!
Okeyyyyyyyyyyyyyyy....

Se. Det där e fan inte helt rätt! Nä nä nä nä...se så mkt vet jag :blink: :rolleyes: . Så i med en annan pipa...å så gick det med att tweaka den skiten för helt plötsligt..kände jag ju igen den lille FBTn. Nu så.....

Bytte det ena spänningsdelande motståndet,det in mot pipa 1,på vinst å förlust från 10k till 6.8k...å jofan. Det var nog modellen till grad för att köra med det större anodmotståndet serni. Vart den där attacken tebax...goooooooood sheit...
Men..i brist på komponenter hade jag installerat en midpott om 20kA istället för en på 50k,å sanningen att säga saknade jag lite mid. Midden blir väsentlig då det e den jag bygger en hel del av "mitt" ljud kring. Nu lät den alltså bra men saknade "the Racing sound"-i min mening då. Missförstå mig inte för den låter fortfarande råkkändråll så det fan sjunger i skiten,men jag saknade det där lilla som JAG tycker gör det rent magiskt.
Så.
Ergo sum får det bli så att jag bortsett från en resa till Elfa efter ett par rattar imorgon åxå svänger förbi Tema efter ett par friska 50k pottar. Inte mkt att bju för helt enkelt. Visst...man hade säkert kunnat plåstra ihop det med en resistor i serie med signalen men...varför liksom.? Detta handlar om att det skall bli rätt...å jag VET ju nu vad jag anser ÄR rätt...å den där potten handlar om 25 spänn så...fuck it.

Skall bli intressant att se hur jag upplever det bytet. Mycket rent av eftersom jag nog som Galanti varit inne på mer än en gång hittat det jag vill efter.

Å som alltid mina vänner....I´ll be baaaaack...

jesper@gofastparts.se

#152 Racing

Racing

• Members
  • 6016 Inlägg:

Postad 18 May 2012 - 18:03

Som sagt...Tobbe e en vän. En broder.
Iom det..så vart det ju på programmet att han nu skulle få ta del av en förstärkare från Sveriges framsida.. :lol:

Så ida har jag fixat mer gnuggisar. Å den där midpotten-mer om det längre ner....

Postad bild

Jag hade kanske kunnat balla ur mer rent språkmässigt i val av ord,men..det funkar :D . RÅKKÄNDRÅLL ELLER!?!?!?!

Postad bild

En....*harklar mig*...annorlunda layout tror jag. Svår att missförstå oavsett.

Postad bild

Å allt e fan nytt. Ner till glödlampan som e pilot light i sammanhanget.(varför den lyser såpass klart även på bild).

Mods?
Mjaaa....satte tebax 150k som anod på första. Det distar så det räcker iaf...ska fan veta. Men..sen var de det där med midpott. Bytte som sagt till 50kA men tycker inte jag får svepet i den som jag önskar iaf. Haft loss stacken å kontrollmätt,å vad det verkar funkar allt. Bytte då kondningen till diskant från 470 till 330pF å det hjälpte iofs till att lägga mer "vikt" hos midpotten men...nä fan. Jag får riva stacken å göra om den-om det nu e ngn lödning som inte e helt glad.
Poängen e ju att samtliga resistorer å kondningar till stacken sitter bakom faceplaten å med det....så vill jag på det viset som topologi ha det samlat. Resultatet e att det e enda stället i hela konstruktionen där de e trångt...så det e vad det e. Som sagt,e bara att göra om tills det blir rätt.

Bortsett från det...så har den nu iaf "the Racing sound". Så mkt e säkert. Den vrålar å står i som de andra jag gjort,vilket i sig e förtjänstfullt. Som med de andra så e de 3 pottarna som utgör gain,volym samt master egentligen volym 1,2 å 3....å mkt riktigt svarar den därefter. B+ in mot preampen ligger på ~ rediga 350VDC...så det räcker å blir över i sammanhanget.

Redan som den står hade jag med gott samvete skickat upp den till Tobbe...men var sak har sin tid så jag kommer slåss med den en stund till innan jag e helt nöjd.

jesper@gofastparts.se

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar