Hoppa till innehåll

Hjälp mig, kära medgitarrister !!

• Please log in to reply
20 svar på denna tråd

#1 Xavie

Xavie

Medlem

• Members
  • 106 Inlägg:

Postad 06 February 2012 - 21:48

Hej igen herrar o damer.
Nu är det så att ny förstärkare ska inhandlas, så jag har kollat mycket på Blackstars HT5 Head (då jag nu bor i lägenhet och behöver kunna spela på lägre volym, hörlurar har man dock)
Såå jag läste en bunt reviews och bestämde mig för att köpa denna, verkade passa mina behov, då jag mest spelar metalcore/metal/hårdrock.
Men sen så hittade jag deras "HT Studio 20" och blev genast osäker. Har ju ett band hemma i Sverige, så den ska orka med på practice och små gig också helst.
Ht 20 är ju smått dyrare, men thomann har för tillfället en "B-stock" som bara kostar femhundra lappen mer.

Kortfattat; hjälp mig lite med att välja vilken jag ska ha.

Hjälp med passande kabinett hade också varit upskattat, gärna en 1x12 elr 2x12 då jag inte har så mkt pengar.

#2 MassiveRandom

MassiveRandom

Forumsräv

• Members
  • 333 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 06 February 2012 - 23:29

En HT5 lär inte fungera på rep, alldeles för lite effekt. HT20 kan funka om inte trummisen är en väldigt hårdslående sådan. Nackdelen med lågwattare i rep/bandsituation är att begränsat headroom på rena kanalen, inte viktigt för alla, men bra att känna till. Personligen skulle jag aldrig köpa mindre än åtminstone 30 watt.

Prisvärdaste 2x12-kabinettet på marknaden bör ju vara Harley Benton g212 vintage med Celestion Vintage 30-element. Låter riktigt bra för rimliga pengar.

#3 Fisk

Fisk

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:
  • Interests:Musik!

Postad 06 February 2012 - 23:43

Visa inläggXavie på 06 February 2012 - 21:48 sade:

Hej igen herrar o damer.
Nu är det så att ny förstärkare ska inhandlas, så jag har kollat mycket på Blackstars HT5 Head (då jag nu bor i lägenhet och behöver kunna spela på lägre volym, hörlurar har man dock)
Såå jag läste en bunt reviews och bestämde mig för att köpa denna, verkade passa mina behov, då jag mest spelar metalcore/metal/hårdrock.
Men sen så hittade jag deras "HT Studio 20" och blev genast osäker. Har ju ett band hemma i Sverige, så den ska orka med på practice och små gig också helst.
Ht 20 är ju smått dyrare, men thomann har för tillfället en "B-stock" som bara kostar femhundra lappen mer.

Kortfattat; hjälp mig lite med att välja vilken jag ska ha.

Hjälp med passande kabinett hade också varit upskattat, gärna en 1x12 elr 2x12 då jag inte har så mkt pengar.

Musiken du spelar domineras i princip av förstegsdist. Med andra ord är inte hög effekt något problem sålänge stärkaren har en volymratt. Därför föreslår jag en Bugera 333XL eller en 6260.
Båda är på 120watt, vad jag minns, men som sagt kan de få fram trevliga ljud på låg volym, för att leva upp som monster på rep och spelningar. Till denna skulle en ovan nämnd Harley Benton vintage 212:a passa fint.

Föreslår 333:an före 6260:an då den inte är lika mörk i tonen, och passar även hårdrock riktigt bra.

Hörlurar funkar inte med någon av dessa stärkare, och inte heller med de flesta rörstärkare som kan repas med.
Spammar mest.

#4 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 07 February 2012 - 00:23

Rep resp hemmastärkare är två olika saker, iaf om man bor i en lägenhet.

HT-5 med en kvalitetsboost och bra delay/reverb i loopen är oslagbar på låg volym, med betoning på låg.

/Ulf

#5 Xavie

Xavie

Medlem

• Members
  • 106 Inlägg:

Postad 07 February 2012 - 11:27

Visa inläggMassiveRandom på 06 February 2012 - 23:29 sade:

En HT5 lär inte fungera på rep, alldeles för lite effekt. HT20 kan funka om inte trummisen är en väldigt hårdslående sådan. Nackdelen med lågwattare i rep/bandsituation är att begränsat headroom på rena kanalen, inte viktigt för alla, men bra att känna till. Personligen skulle jag aldrig köpa mindre än åtminstone 30 watt.

Prisvärdaste 2x12-kabinettet på marknaden bör ju vara Harley Benton g212 vintage med Celestion Vintage 30-element. Låter riktigt bra för rimliga pengar.

Hmm, förväntade mig att iaf HT20 skulle funka då jag har hört att den ska vara ganska högljud, tror jag får tänka om lite.

Visa inläggFisk på 06 February 2012 - 23:43 sade:

Musiken du spelar domineras i princip av förstegsdist. Med andra ord är inte hög effekt något problem sålänge stärkaren har en volymratt. Därför föreslår jag en Bugera 333XL eller en 6260.
Båda är på 120watt, vad jag minns, men som sagt kan de få fram trevliga ljud på låg volym, för att leva upp som monster på rep och spelningar. Till denna skulle en ovan nämnd Harley Benton vintage 212:a passa fint.

Föreslår 333:an före 6260:an då den inte är lika mörk i tonen, och passar även hårdrock riktigt bra.

Hörlurar funkar inte med någon av dessa stärkare, och inte heller med de flesta rörstärkare som kan repas med.

De lät ju bra och var ju inte alltför dyra, men hörlursutgång är snudd på ett måste, med tunna vägar osv i lägenheten.

Visa inläggKonding på 07 February 2012 - 00:23 sade:

Rep resp hemmastärkare är två olika saker, iaf om man bor i en lägenhet.

HT-5 med en kvalitetsboost och bra delay/reverb i loopen är oslagbar på låg volym, med betoning på låg.

/Ulf

Ja jag har hört att den ska låta riktigt bra, men om den inte orkar med rep (vår trummis slår inte så hårt dock, fick köra volumen på min förra lilla transistorförstärkare (15w) på ungefär klockan 12 för att hänga med) så är den nog ute ur leken då det kommer ta tid innan jag kan köpa en ny förstärkare igen.

#6 inferno

inferno

Veteran

• Members
  • 1161 Inlägg:

Postad 07 February 2012 - 11:53

Jag brukar vara och bluesjamma med ett gäng ibland och då har jag kört på en 5 watts rörkombo och den har precis räckt till. Hade gärna haft lite mer volym men det funkade i alla fall. Med det andra bandet (metal/hårdrock) kör jag en 50 watts Marshall på full volym. Så det beror väldigt mycket på hur högt man spelar och vad man spelar. Det är ju oftast dom där jävla trummisarna som bara kan spela på ett sätt och därmed bestämmer volymen :lol: Jag vet en som spelar i ett AC/DC coverband och han klarar sig bra med en HT-5 genom en 4x12, medans en 30 wattare inte räckte för mig med mitt band.

/Inferno

Fisk sade:

Racing och Inferno säger som vanligt mycket intelligenta saker, och jag kan inte annat än hålla med dem.

Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage

#7 Fisk

Fisk

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 07 February 2012 - 12:38

Visa inläggXavie på 07 February 2012 - 11:27 sade:

De lät ju bra och var ju inte alltför dyra, men hörlursutgång är snudd på ett måste, med tunna vägar osv i lägenheten.

Problemet är det att de allra flesta rörstärkare som klarar repvolym inte har en hörlursutgång.
Ett alternativ skulle vara att skaffa en repstärkare och en billig modelleringsstärkare med hörlursutgång att ha hemma. Peavey Vypyr är populär för tyngre grejer där.
Spammar mest.

#8 Xavie

Xavie

Medlem

• Members
  • 106 Inlägg:

Postad 07 February 2012 - 13:24

Visa inläggFisk på 07 February 2012 - 12:38 sade:

Problemet är det att de allra flesta rörstärkare som klarar repvolym inte har en hörlursutgång.
Ett alternativ skulle vara att skaffa en repstärkare och en billig modelleringsstärkare med hörlursutgång att ha hemma. Peavey Vypyr är populär för tyngre grejer där.

Budgeten klarar nog inte av 2 vettiga förtärkare.

Finns det ingen nätt liten pedal som gör det möjligt att lyssna genom hörlurar? :D

#9 Fisk

Fisk

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 07 February 2012 - 16:41

Visa inläggXavie på 07 February 2012 - 13:24 sade:

Budgeten klarar nog inte av 2 vettiga förtärkare.

Finns det ingen nätt liten pedal som gör det möjligt att lyssna genom hörlurar? :D

Inte vad jag vet, tyvärr. Är du i Sverige? En 333XL säljs här på forumet för en rimlig summa. Den var såld. Men de hittas lite överallt. Sen kan du hitta en 15watts vypyr för runt en femhundring.

Med en budget som klarar en HT studio 20, kan du hitta fina saker begagnat.
Spammar mest.

#10 Xavie

Xavie

Medlem

• Members
  • 106 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 18:47

Visa inläggFisk på 07 February 2012 - 16:41 sade:

Inte vad jag vet, tyvärr. Är du i Sverige? En 333XL säljs här på forumet för en rimlig summa. Den var såld. Men de hittas lite överallt. Sen kan du hitta en 15watts vypyr för runt en femhundring.

Med en budget som klarar en HT studio 20, kan du hitta fina saker begagnat.

Vad synd :( tyckte jag läste nåt om att det fanns EQ's m.m som har hörlursutgång, får väl tänka mer på saken.
Bor för tillfället i Paris.

#11 Quickan

Quickan

Forumsräv

• Members
  • 369 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 19:24

tips, ingen vyper för repen om du inte vill ha rundgång 24/7. Sinnessjukt mkt dist i den. låter hyvsat på låga volymer men höjer man volymen eller post så är den ospelbar. Har en sån i replokalen, testat den en gång. Körde med 6505settings med 3 i gain och den var fortfarande ospelbar
Emg 81or, 6505+, v30 element, en ts9a och drop G#/A#, gissa vad jag spelar för genre?

#12 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 00:18

Visa inläggXavie på 07 February 2012 - 11:27 sade:

Ja jag har hört att den ska låta riktigt bra, men om den inte orkar med rep (vår trummis slår inte så hårt dock, fick köra volumen på min förra lilla transistorförstärkare (15w) på ungefär klockan 12 för att hänga med) så är den nog ute ur leken då det kommer ta tid innan jag kan köpa en ny förstärkare igen.

Jag har ganska många stärkare och jag måste säga att HT-5 är inspirerande bra. Det som utmärker en bra stärkare är att man lirar istället för att skruva ljud, vilket nästan alltid blir fallet med grejer som inte fungerar bra, eller används i fel sammanhang. En stärkare kan vara grymt bra men inte hemma på kammaren och vice versa.

Du frågade om volym, jag lirar till 99 % på volym 1/10, ibland 1.5/10 men aldrig över 2/10, dvs kl 9 därför att stärkaren blir skränig i mina öron, ljudet spricker upp på ett fult sätt, förmodligen så orkar inte rören hålla ihop ljudet utan det adderas ytterligare dist.

Sedan är handlar det om smak, men gillar man ett modernt gainat sound typ Mesa/6505 så är HT-5 perfekt, en annan grej är att dom top notch pedaler du lägger till både före och i loop gör att det låter ännu bättre. Jag vet ingen digital lösning (har/haft flera) som slår det upplägget som bedamp om man inte lägger sig på nivå Axe FX, men jag skulle ändå inte byta därför att den kringutrustning jag använder funkar lika bra till större pjäser, eftersom det är samma pedaler etc.

HT-20 har jag testat men har ingen direkt uppfattning. Vill du ha en större stärkare hemma, då skulle jag satsa på en modern stärkare med utvecklat förstegsdist typ Mesa /6505 dom kan låta oförskämt bra på låg volym. Ett tips kan också vara en attenuator, använder alltid min THD – 4dB (inte mer).

/Ulf

#13 Xavie

Xavie

Medlem

• Members
  • 106 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 22:28

Visa inläggKonding på 09 February 2012 - 00:18 sade:

Jag har ganska många stärkare och jag måste säga att HT-5 är inspirerande bra. Det som utmärker en bra stärkare är att man lirar istället för att skruva ljud, vilket nästan alltid blir fallet med grejer som inte fungerar bra, eller används i fel sammanhang. En stärkare kan vara grymt bra men inte hemma på kammaren och vice versa.

Du frågade om volym, jag lirar till 99 % på volym 1/10, ibland 1.5/10 men aldrig över 2/10, dvs kl 9 därför att stärkaren blir skränig i mina öron, ljudet spricker upp på ett fult sätt, förmodligen så orkar inte rören hålla ihop ljudet utan det adderas ytterligare dist.

Sedan är handlar det om smak, men gillar man ett modernt gainat sound typ Mesa/6505 så är HT-5 perfekt, en annan grej är att dom top notch pedaler du lägger till både före och i loop gör att det låter ännu bättre. Jag vet ingen digital lösning (har/haft flera) som slår det upplägget som bedamp om man inte lägger sig på nivå Axe FX, men jag skulle ändå inte byta därför att den kringutrustning jag använder funkar lika bra till större pjäser, eftersom det är samma pedaler etc.

HT-20 har jag testat men har ingen direkt uppfattning. Vill du ha en större stärkare hemma, då skulle jag satsa på en modern stärkare med utvecklat förstegsdist typ Mesa /6505 dom kan låta oförskämt bra på låg volym. Ett tips kan också vara en attenuator, använder alltid min THD – 4dB (inte mer).

/Ulf

Att den inte låter bra på högre volymer lät ju inte så bra , om man skulle repa med den nån gång efter allt.

en peavey 6505 hade jag ju gärna köpt... men dom är ju rätt dyra i nuläget :)

Du råkar då inte hört om nåt interface / eq pedal / liknande som gör det möjligt att koppla in ett par hörlurar?
Hade ju löst alla mina problem :/

Det där med attenuator lät ju vettigt, för då hade ju iallafall inte grannarna behövt lyssna på mig hela tiden..men jag tror ändå familjen skulle störa sig :rolleyes:

tack för svar allihopa!

Edit: Upptäckte nu att thomann har flera multieffektspedaler med hörlursutgång, skulle man kunna sätta en av de här i FX loopen på en 333XL (vill nog använda förstärkardisten främst, 333XLen verkar ha en riktigt härlig dist!:)) och kanske använda den till lite delay och så, och sen använda hörlurarna till att höra ljudet utan att skada förstärkaren tror ni? ;)

#14 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 09 February 2012 - 23:03

Köp en beggad Boss GT-10 (har haft hela serien) den låter riktigt bra med lurar alt. stärkare i förhållande pris kontra ljud, och har dessutom USB. Ett beggat interface behöver inte kosta många kronor.

/Ulf.

#15 Xavie

Xavie

Medlem

• Members
  • 106 Inlägg:

Postad 11 February 2012 - 17:44

Visa inläggKonding på 09 February 2012 - 23:03 sade:

Köp en beggad Boss GT-10 (har haft hela serien) den låter riktigt bra med lurar alt. stärkare i förhållande pris kontra ljud, och har dessutom USB. Ett beggat interface behöver inte kosta många kronor.

/Ulf.
Den lät ju sjukt bra! Särskilt harmonizer effekten... men den ligger utanför budget, hade tänkt mig nåt billigare. (ligger ju ändå på 3k beggad)
Så - jag behöver en multieffekt (annat funkar också om det har headphone output) med headphone output och helst usb output, som ligger i 500 - max 1500 prisklassen, det ska vara möjligt att koppla in den i stärkaren men ÄNDÅ kunna höra ljudet i heaphonesen. Den ska (om det går, är dålig på sånt här :P) kunna kopplas i FX loopen, och användas utan att den modifierar grundljudet (cleanen/disten från stärkaren, självklart ska den kunna användas till delay , harmonizer och sånt) utan att på något sätt skada förstärkaren (som jag nu har bestämt mig för att det får bli de här: http://www.thomann.d...xl_infinium.htm eller http://www.thomann.d...62_infinium.htm och http://www.thomann.d...212_vintage.htm).

Lite många krav, jag vet men detta är vad jag behöver!

Tack för hälpen!

#16 Xavie

Xavie

Medlem

• Members
  • 106 Inlägg:

Postad 13 February 2012 - 15:32

Bump
Vad sägs om digitech rp 155. , line6 pocket pod eller korg pandora mini?

#17 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2725 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 13 February 2012 - 17:24

Visa inläggXavie på 13 February 2012 - 15:32 sade:

Tja, jag säger nog BLÖÖRK!
Men jag är bortskämd.
JAG skulle nog tipsa dej om att titta efter en gammal BOSS GT-serie (begagnad) istället. En 500-1000:- extra och beggat så får du hundratals gånger mer för pengarna än de alternativ du har där, jag lovar.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#18 boogieman

boogieman

Överviktig (VIP+)

• Members
  • 2725 Inlägg:
  • Interests:My body is my temple.
    My religion is beer.

Postad 13 February 2012 - 17:27

http://vend.se/ad.php?97925
Funderar du ens på att köpa nån av de multieffekterna så köp då denna på studs istället.
Gitarrer: 3 Fenderstrator (79 USA, 94 USA, Highway 1) 2 hemmabyggda strator, 1 hemmabyggd tele, Ibanez RG550, Ibanez JEM777, Eagle Bullhorn, Washburn Eagle (under renovering), Texas tele.

Förstärkare: MESA Triaxis+2:90, MESA Studio22, Egnater TOL100, Peavey Classic 30, Peavey Triumph (FBR...) och en gammal 10W enpetarrörstärk av ett märke jag inte kommer ihåg (DNS). Fender 4x12 halfbackmoddad, Harley Benton 2x12 med MESA Vintage 50 element, hemmabyggd halfback 2x12.

Effekter: Morley Bad horsie wah, Ibanez kompressor (gammal röd sak), Boss CE1, Tonebone Classic, Tonebone Plexitube, BOSS GT-8, BOSS SE-70 vilka alla används väldigt sparsamt. Utom Tonebonepedalerna då...

#19 Konding

Konding

Forumsräv

• Members
  • 380 Inlägg:

Postad 13 February 2012 - 17:33

Visa inläggboogieman på 13 February 2012 - 17:27 sade:

Funderar du ens på att köpa nån av de multieffekterna så köp då denna på studs istället.

Den har jag kvar, GT-8 ”känns” mer analog än tex 10’an. Tycker också att Pitch Shifter låter bättre i 8’an, annars har GT-10 mer minne.

En GT-10 bör kosta runt 2.5k.

/Ulf

#20 Xavie

Xavie

Medlem

• Members
  • 106 Inlägg:

Postad 13 February 2012 - 18:19

Visa inläggboogieman på 13 February 2012 - 17:27 sade:

Tack för tipset! :)
Är den kvar när jag ska köpa så får det defenitivt bli den :D
Snabb fråga: kan man ha outputen in i returnen i fx loopen på ampen och ha headphones i samtidigt?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar