Hoppa till innehåll

Nya ton- och volymrattar gibson

• Please log in to reply
9 svar på denna tråd

#1 DonCojon

DonCojon

Medlem

• Members
  • 72 Inlägg:

Postad 29 January 2012 - 21:01

Tja!

Har en Gibson explorer som jag är sugen att byta ut rattarna på. Är standard stora svarta på den och skulle vilja byta ut dessa mot kromade. Vad ska man tänka på när man köper nya? Hur vet jag vilka som passar?

Tips på bra hemsidor att handla ifrån? :)

#2 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1556 Inlägg:
  • Interests:Musik och...ja de är väl inte så mycket mer seriösa intressen.

Postad 29 January 2012 - 21:09

åp gitarrdelar finns det en del, är det en gibson är det troligtvis tum-mått på pot:tarna http://gitarrdelar.s...hp?cPath=63_156
Gibson BFG Gold Top
Epiphone Futura Custom Ex
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Squier Vintage Modified Precision Modified TB

#3 DonCojon

DonCojon

Medlem

• Members
  • 72 Inlägg:

Postad 29 January 2012 - 21:44

Blir fan ändå inte riktigt klok på storlekarna. Om det är 6 eller 6.5 mm som jag ska ha. Och alla krom var slut på den sidan :P

http://www.thomann.d...e_speedknob.htm

typ sån jag vill ha, men där står det inget om vad det är för storlek och vad den passar till

#4 DonCojon

DonCojon

Medlem

• Members
  • 72 Inlägg:

Postad 07 February 2012 - 22:49

Hur hårt vågar man dra på dom förbannade rattarna? På min gamla iblanez är det bara att dra av dom med en lagom kraft.

Nu på min gibson så känns det som jag drar jäkligt hårt. Känns som potarna ska lossna :P

#5 frank

frank

Nykomling

• Members
  • 23 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 10:05

Du kan nog dra ganska hårt.
Jag brukar köpa mina rattar från ebay, får 4st+frakt för samma pris som en på thomann.
Oftast är det väl 6mm? Bara att ta av och mäta upp.
Här är iaf en som säljer krom: http://www.ebay.com/...=item2ebb1599e2
Finns säkert billigare, kollade bara väldigt fort.

#6 DonCojon

DonCojon

Medlem

• Members
  • 72 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 12:28

Jag vet faktiskt inte om det är 6mm eller ej. Hade jag fått loss knoben hade jag kunnat mäta :P

Jag kollade på dessa:
http://gmf.jetshop.s...-294-c-638.aspx

Finns lite olika att välja mellan. Där är det 1/4 hål so jag har fått för mig att det ska vara på gibson. Sen i rullen kan man välja en med splines.

#7 DonCojon

DonCojon

Medlem

• Members
  • 72 Inlägg:

Postad 08 February 2012 - 12:57

Fick loss rattarna med lite väl härligt våld. Det är splines på axlarna och mina knobs från min ibanez är för små. Skulle tro att dom är 6 mm och därför är mina gibsomrattar 6.4 mm. Då tycker jag dom jag länkade borde funka.

Kan någon förresten förklara varför det är små skruvar på sidorna? Kan förstå om man har en solid axel och vi spänna åt knoppen. Men vad har den egentligen för funktion när man har splines-axel?

#8 supersound1981

supersound1981

Medlem

• Members
  • 183 Inlägg:

Postad 15 February 2012 - 13:44

En smörkniv i trä brukar vara ett bra trick för att bända av de som är svåra. Får såklart inte vara för tjock. När hattarna väl är av kan man klämma ihop eller vidga splines-axeln lite efter behov (brukar vara tudelad).

Skruvarna får någon annan förklara.

#9 Metamatic

Metamatic

Nykomling

• Members
  • 25 Inlägg:

Postad 24 February 2012 - 21:15

En gaffel fungerar, lägg något under gaffeln så har du en hävstång :)
Gibson kör uteslutande med splines och kvarttumstorlek 1/4" eller 6.35mm på svenska . Asien kör med 6 millimeter.
Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?

#10 inferno

inferno

Veteran

• Members
  • 1161 Inlägg:

Postad 25 February 2012 - 08:38

Jag brukar köra med en tshirt eller trasa för att få lös pottar. Tshirt funkar ju bra då man alltid har på sig en sån och slipper springa och leta trasor, smörknivar eller liknande.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

/Inferno

Fisk sade:

Racing och Inferno säger som vanligt mycket intelligenta saker, och jag kan inte annat än hålla med dem.

Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar