Marshall JCM2000 dåligt ljud...?
Startad av Mr.olsson, Jan 29 2012 08:36
10 svar på denna tråd
Postad 29 January 2012 - 08:36
Hallojs!! Andre gitarristen i bandet köpte sig en Marshall JCM2000 TSL 100watt topp igår samt en Marshall 1962 4x12.
Men de är inte alls något gott "distljud" i den, min erfarenhet av marshalltoppar (har haft några varianter) är att va du än lirar för musik så kan du alltid skruva fram ett nice ljud i dom. Men denna ville inte alls, så han överväger nu ett rörbyte på den, men ville ändå kolla här med er om de är någon som lirar på en sådan och hur eran bild av jcm2000 ser ut!
Kan beskriva ljudet som väldigt väldigt "muddigt" lite Fuzzigt kanske..
Mvh Marcus!
Men de är inte alls något gott "distljud" i den, min erfarenhet av marshalltoppar (har haft några varianter) är att va du än lirar för musik så kan du alltid skruva fram ett nice ljud i dom. Men denna ville inte alls, så han överväger nu ett rörbyte på den, men ville ändå kolla här med er om de är någon som lirar på en sådan och hur eran bild av jcm2000 ser ut!
Kan beskriva ljudet som väldigt väldigt "muddigt" lite Fuzzigt kanske..
Mvh Marcus!
Postad 29 January 2012 - 08:45
Det där e gainmaskiner supreme. Länken till äldre Marshalls e närmast obefintlig å en del av det du beskriver tror jag ligger i noisegaten som de tyngre kanalerna har,a´la Laney,Peavey mfl.
Operera bort de dioderna så blir det skillnad i ljud i skällan.
Rörbyte kommer högst sannolikt INTE att hjälpa. Den behöver helt enkelt moddas för att få fram det ni söker. Sladdat i ngr stycken å de e inte kul att arbeta i asså....de e fan inte det.
Rörbyte kommer högst sannolikt INTE att hjälpa. Den behöver helt enkelt moddas för att få fram det ni söker. Sladdat i ngr stycken å de e inte kul att arbeta i asså....de e fan inte det.
Living life one fret at a time...
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
Postad 29 January 2012 - 09:19
Racing på 29 January 2012 - 08:45 sade:
Det där e gainmaskiner supreme. Länken till äldre Marshalls e närmast obefintlig å en del av det du beskriver tror jag ligger i noisegaten som de tyngre kanalerna har,a´la Laney,Peavey mfl.
Postad 29 January 2012 - 11:45
Nu hänger jag inte riktigt med här. Menar du att han inte är nöjd med distljudet i förstärkaren, att den inte levererar nog med dist eller att det inte går att få ett "gammeldags" Marshallsound ur den?
Jag har ägt JCM2000 DSL och det är en mycket bra och mångsidig förstärkare, såpass att jag ibland ångrar att jag sålde min. Du ska utan problem kunna få allt från plexisound till metaldist, och är det nåt av det som inte funkar så är det något som är galet.
/Inferno
Jag har ägt JCM2000 DSL och det är en mycket bra och mångsidig förstärkare, såpass att jag ibland ångrar att jag sålde min. Du ska utan problem kunna få allt från plexisound till metaldist, och är det nåt av det som inte funkar så är det något som är galet.
/Inferno
Vissa människor behöver en High Five. I ansiktet. Med en stol!
Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage
Schecter Blackjack S-1 - Vintage V100 P90 Goldtop - Vantage VA800 - Vantage FV575 - Marshall JCM 800 - Harley Benton G412A Vintage
Postad 29 January 2012 - 12:09
Ja,jag har provat de mindre Lionhearts å varit impad. Var mkt nära att köpa en 20 wattare vid ett tillfälle men det stöp på att jag upplevde att den inte var högljudd nog.
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
Postad 29 January 2012 - 13:19
inferno på 29 January 2012 - 11:45 sade:
Nu hänger jag inte riktigt med här. Menar du att han inte är nöjd med distljudet i förstärkaren, att den inte levererar nog med dist eller att det inte går att få ett "gammeldags" Marshallsound ur den?
/Inferno
/Inferno
Postad 29 January 2012 - 13:52
Det lät konstigt. Spontant låter det ju som att det är något fel på bägge stärkarna, men vad är oddsen för det? Har ni testat med olika gitarrer och olika kablar? Har ni testat köra en annan förstärkare genom hans högtalarlåda? Har ni testat köra hans förstärkare genom en annan låda som ni vet låter bra med andra stärkare?
Att han skulle ha fått tag i två förstärkare med exakt samma fel låter osannolikt så jag skulle tippa att felet sitter någon annanstans.
/Inferno
Att han skulle ha fått tag i två förstärkare med exakt samma fel låter osannolikt så jag skulle tippa att felet sitter någon annanstans.
/Inferno
Vissa människor behöver en High Five. I ansiktet. Med en stol!
Postad 29 January 2012 - 14:03
Kolla om clean kanal låter bra, i så fall ställ in EQ’n all kl 1 > 2, tillbaka med basen något, Gain på kl 12 > 1, Master kl > 2 och prova med en cleanboost (drive 0, level kl 1) som t.ex. en bra tubescreamer som skär i basen och utnyttja volympotten på gitarren. Se till att ha en modern pickup med tight low end. Där någonstans ligger det optimala för TSL’n om man gillar R&R.
Dom som moddar TSL verkar rensa just i basen för att få den mer tight, det finns heller inga dioder men TSL anses ha ett komplext kopplings schema..
TSL High gain...
/Ulf
Dom som moddar TSL verkar rensa just i basen för att få den mer tight, det finns heller inga dioder men TSL anses ha ett komplext kopplings schema..
TSL High gain...
/Ulf
Postad 29 January 2012 - 14:20
Kan göra en liten inspelning hur de låter imorrn när vi repar så får ni höra exakt hur de låter.
Postad 29 January 2012 - 14:32
Nyckeln för TSL är en cleanboost och få upp Mastern så att slutsteget kommer igång, annars händer ingenting..
. Alternativt är clean amp och pedaler.
/Ulf
/Ulf
Postad 29 January 2012 - 22:41
Du har rätt Ulf. E JCM900 som använder dioder.
http://www.drtube.co...-60-02-iss7.pdf
Oavsett får jag säga att det jag sysslat med 2000 så e det verkligen ingen favorit. Disten i dem e som ett lass getingar i en glasburk ungefär,men...det e min smak det.
http://www.drtube.co...-60-02-iss7.pdf
Oavsett får jag säga att det jag sysslat med 2000 så e det verkligen ingen favorit. Disten i dem e som ett lass getingar i en glasburk ungefär,men...det e min smak det.
jesper@gofastparts.se
jesper@gofastparts.se
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar